Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šikana

07. 01. 2006
0
0
1143
Autor
Aery

Referát na SVS Jana Tichá, III.E 1.3.2005


ŠIKANA NA ŠKOLÁCH


Co je a co není šikana?

Velice teoretickou a suchou definicí lze o šikaně říct následující: Jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci.
Je však otázka, jestli si pod touto větou může široká veřejnost představit něco konkrétnějšího. Proto bych vám chtěla v tomto referátu představit několik konkrétnějších aspektů a případů šikany v našich školách. Následující výčet druhů šikany vám možná šikanu představí trochu blíž, a taky se mi přece jen zdá, že účinnější prevence než Jeden nebo více žáků úmyslně.. může být Pepíček z Hronova tahal za vlasy Aničku...
Upozorňuji, že ani jeden případ zde není vymyšlený, vše se na našich školách doopravdy stalo.

Šikana může být:

Fyzická agrese a používání zbraní

• Oběť je agresory vyvěšena na lustr, na skobu, a to až do ztráty vědomí a vyznačení strangulační rýhy na krku.
• Je škrcena kabelem, provazem, šálou, páskem, a o až do ztráty vědomí a vyznačení strangulační rýhy na krku, nebo „jen“ do zmodrání obličeje a dušení.
• Agresoři oběti svážou ruce, na hlavu jí navléknou igelitový pytlík a pozorují, jak se zmítá.
• Oběť je dušena polštářem a ručníkem, agresoři měří čas, jak dlouho vydrží nedýchat.
• Agresoři se zcela vážně pokoušejí oběť vyhodit z okna, z mostu apod.
• Předstírají, že chtějí oběť vyhodit z okna, přes zábradlí ve škole apod. (vystrčí oběť z okna ve vyšším poschodí a drží ji za nohy.
• Oběť mučí a donutí ji až k sebezničujícímu úniku.
• Oběť bodnou nožem do hýždě, říznou nožem do nohy, naříznou jí ušní boltec žiletkou.
• Oběti vrážejí špendlíky do hýždí až po hlavičku, případně „malým“ pícháním bodají špendlíky, kružítkem, až ji teče krev ‚ házejí šipkami na živý terč nebo oběť bolestivě píchají tužkou.
• Oběť je vysvlečena do naha a bita důtkami, případně se jí vysmívají.Je „znásilňována“ agresor ji zalehne a křičí na ni sexuální vulgarismy.
• Agresoři střílejí vzduchovou pistolí broky do různých částí těla – hýždí, zad apod.
• Obtiskují oběti na hřbet ruky nebo do dlaně rozžhavené šroubové matky nebo drát, případně k tomu používají zápalky
• Oběť je mlácena kabelem, speciálním obuškem, tyčí, páskem apod.
• je vystavena hromadnému kopání Pojďte si kopnout, je to zadarmo
• Je vystavena anonymnímu hromadnému bití.(tzv.deka) Při hromadném bití (tzv. Komando SS) agresoři vydají příkaz postavit se ke zdi a surově oběť zmlátí.
• Několik obětí je agresory přinuceno, aby se praly. (tzv.gladiátorské hry)
• Je vystavena fackování.
• Na oběť je položena deska lavice a na desku si stoupnou agresoři v co největším počtu.
• Je chycena za nohy a roztahována, dokud neudělá, co je požadováno
• jsou jí stříhány vlasy, případně opalovány
• Je držena na zádech, agresoři jí odhalí břicho a házejí kovovou mincí na pupek (tzv.pupendo)
• Je vystavena násilnému sprchování ve studené vodě, případně jen „malému“ namočení
• Agresor při vyučování maluje propisovačkou oběti na krk, případně pomaluje její obličej fixem
• Agresor nalepí oběti bonbon nebo žvýkačku do vlasů, vylije limonádu za krk, vysype brambůrky za košili...

Slovní agrese a zastrašování zbraněmi

• Oběti je vyhrožováno zabitím (zastřelením, oběšením, umlácením, hozením do výtahové šachty)
• Oběti je vyhrožováno mučením
• Oběti je vyhrožováno násilím neopustím tě, dokud neuvidím tvou krev
• Oběti je vyhrožováno nepřímo, anonymně, po telefonu odděláme tě, nám neunikneš
• Oběť je zastrašována zbraněmi (skutečnou pistolí, plynovou pistolí, basebollovou pálkou, břitvou, boxerem...)
• Oběti je nadáváno ty svině židovská...cikánská...slovenská...rudá...Tlustý prase...smrdíš...panici...)
• Agresoři urážejí rodiče oběti
• Vysmívají se slabostem a handicapům oběti
• Vysmívají se neúspěchu, chybám a trápení oběti

Krádeže, ničení a manipulace s věcmi

• Agresoři berou oběti peníze a zabavují jí kapesné
• Trhají a ničí oběti oblečení
• Přivlastňují si nejrůznější věci oběti (plné penály, kalkulačky, videokazety, rádia, hodinky)
• Trhají a ničí, případně ukradnou oběti učebnice a sešity.Kreslí na ně fašistické symboly, lámou oběti tužky, pera apod.
• Oběť je agresory donucena „půjčit“ svačinu.Agresoři oběti poplivají svačinu
• Agresoři plivají oběti do bot, nalijí jí do bot vodu
• Ukradnou, případně schovají oběti legitimace(MHD, na vlak), lístky na oběd, peněženku s penězi, boty, aktovku...

Násilné a manipulační příkazy

• Oběť je donucována pít moč, limonádu, do které bylo napliváno, jíst jídlo z podlahy
• Je agresory donucována masturbovat před ostatními
• Oběť musí agresorům čistit boty, líbat boty.
• Je donucována klečet před agresory a prosit je o milost
• Musí se uklonit při vstupu do třídy a říct dobrý den, pánové
• je donucována mýt záchody, uklízet za ostatní
• Oběti je agresory přikázáno chodit vždy a všude poslední, je jí zakázáno mluvit s kamarády
• Je donucována tancovat „break“, případně kroutit se na zemi, zpívat...
• Je donucena opakovat ponižující výroky, nacistické pozdravy a hesla Sieg heil, Heil Hitler, My obsadíme Evropu apod.
• Je donucena nosit ponižující ceduli.
• je donucena platit agresorům a odevzdávat jim svačiny, dávat cigarety a fotografie zpěváků...
• Je donucena napovídat při zkoušení, psát agresorům úkoly, dopisovat jim sešity
• Je donucována „dělat metro“ (lézt pod lavicemi a hlásit stanice)
• Je donucována „dělat válku“ (nohou od židle předvádět, že střílí po létajících talířích a ufonech)
• Je donucována dělat klokana Skippiho, napodobovat Vinnetoua
• Oběti je přikázáno odtlačit auto, které předtím musel nakreslit na tabuli.

Zraňování izolací, oklikou a „uměleckými“ výtvory

• Spolužáci oběť ignorují, neodpovídají na její pozdrav, na prosbu nereagují, dělají, že neslyší
• Když si přisedne na obědě, všichni si štítivě odsednou jinam.
• Oběť je pomlouvána, zlomyslně osočována (například o stydlivé dívce se vypráví, že masturbovala na záchodě klíčem. tři její dlouhodobí trýznitelé se zapřísahají, že to viděli. za chvíli to ví celá škola.)
• Agresoři píšou o oběti urážlivé básničky a pohádky. Doslovný přepis jedné z nich: Kopale, Kopale, ta starej debile, Tvá stará čubka honí svůj starej pekáč a kouří tvýmu starýmu fotrovi.


z těchto případů je snad dostatečně jasně vidět závažnost tohoto problému, stačí si jen představit, že by se něco podobného stalo vám, nebo vašim sourozencům, nebo kamarádům.Tyto všechny případy a obecně všechny případy šikany se dají shrnout do osmi různých druhů. Tyto druhy jsou:

1. Fyzické přímé aktivní - útočníci oběť kopou, fackují, škrtí...
2. Fyzické aktivní nepřímé – Kápo pošle nohsledy, aby oběť zbili. Oběti jsou ničeny boty a jiné věci.
3. Fyzické pasivní přímé – Agresor nedovolí oběti, aby si sedla do lavice. (Fyzické bránění oběti v dosahování jejich cílů)
4. Fyzické pasivní nepřímé – Agresor omítne oběť na její požádání pustit ze třídy na záchod (odmítnutí splnění požadavků)
5. Verbální aktivní přímé – Nadávání, urážení, zesměšňování
6. Verbální aktivní nepřímé – Rozšiřování pomluv. patří se ale i tzv. symbolická agrese, která může být vyjádřena v kresbách, básních apod.
7. verbální pasivní přímé – Neodpovídání na pozdrav, otázky apod.
8. verbální pasivní nepřímé – Spolužáci se nezastanou oběti, je – li nespravedlivě obviněna z něčeho, co udělali její trýznitelé.


Šikana mnohdy začíná nevinně, ale končí tragicky.Abychom si lépe nastínili její začátky a konce, rozdělujeme šikanu do pěti stadií:

První stadium – zrod ostrakismu

šikanování se v podstatě může vyskytnout v jakékoliv skupině dětí. V každé školní skupině se vždy při „hře se strachem“ záhy objeví jednotlivci, kteří jsou nejméně oblíbení , ti, kteří se nacházejí na tzv.sociometrickém chvostu.v odborné literatuře se tento jedinec označuje různě, např. obětní beránek, černá ovce, outsider, omega apod. V tomto prvním stadiu šikanování jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen necítí dobře – je neoblíbený, a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se sním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky apod.
tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího negativního vývoje.

Druhé stadium – fyzická agrese a přitvrzování manipulace

Ostrakismus, tedy první stadium, může přerůst do dalšího. Důvodů bývá více, ale nejčastější jsou tyto dva důvody, které se nezřídka podmiňují:

1.V náročných situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci instinktivně sloužit jako ventil .Spolužáci si na nich odreagovávají vlastní nepříjemné pocity z nadcházející písemné práce apod. Tehdy se manipulace přitvrzuje a objevuje se zprvu subtilní fyzická agrese. Jde vlastně o upevnění soudržnosti skupiny na úkor obětního beránka.

2.V jedné třídě se sejde několik výrazně agresivních asociálních jedinců a v rámci své „přirozenosti“ od samého počátku používají násilí pro uspokojování svých potřeb. V tomto případě je v popředí krajně nepříznivá konstelace žáků. Zážitek, jak chutná moc, může vyvolat u disponovaných jedinců prolomení posledních zábran – začínají své agresivní chování opakovat.velmi nepříznivou variantou je situace, kdy násilí začne praktikovat vůdce a sociometrická hvězda třídy jako „úlevnou“ zábavu nebo jen pro obveselení ostatních. Další vývoj závisí na míře pozitivního zaměření skupiny a na postojích žáků k šikanování. Jenže vytvořit soudržnou a pozitivní skupinu ve třídě, kde je takové množství různých individualit, je velice těžké.

Příklady dvou počátečních stupňů, jeden s nadějným koncem.

Otloukánek z děcáku (str.37)
Chip(str.36)

Třetí stadium:klíčový moment – vytvoření jádra

Jestliže se nepostaví pevná hráz přitvrzeným manipulacím a mnohdy i počáteční fyzické agresi jednotlivců, často se utvoří skupinka agresorů „úderné jádro“. Tito šiřitelé viru začnou spolupracovat a systematicky šikanovat nejvhodnější oběti. )
v tomto klíčovém momentu se rozhoduje , zda se počáteční stadium přehoupne na pokročilé.

Příklad třetího stadia

Klasický mazánek(str.41)
Čtvrté stadium – většina přijímá normy agresorů

V případě, že není ve skupině silná pozitivní podskupina, normy agresorů jsou přijaty a stanou se nepsaným zákonem.U členů skupiny dochází k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná normám vůdců. To, co hlásají pedagogové, ustupuje zcela do pozadí. i mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení.

Páté stadium – totalita neboli dokonalá šikana

Zhoubný proces bez radikální pomoci zvenčí obvykle ústí do posledního stadia nemoci. V něm jsou normy agresorů přijaty nebo respektovány všemi, popřípadě téměř všemi členy skupiny, a dojde k plnému nastolení totalitní ideologie šikanování.jde o rozdělení žáků na dvě sorty, dalo by se říct otrokáře a otroky.Otroci jsou stále závislejší a ochotní udělat cokoliv. Neúnosnost utrpení řeší únikem do nemoci, neomluvenou absencí, pokusem o sebevraždu, případně se zhroutí. Tento nejvyšší stupeň šikany je příznačný spíše pro šikanu ve věznicích, vojenském prostředí a výchovných ústavech pro mládež, ale někdy se objevuje i ve školách.

Příklad čtvrtého a pátého stadia

Velký vůdce (str.42)

Doufám, že se mi podařilo v tomto referátu přiblížit šikanu na školách na konkrétních příkladech.myslím, že tento problém se týká nás všech a zavírat před ním oči nelze donekonečna.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru