Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zvuky

12. 01. 2006
3
0
691
Autor
Danday

Pomalu se blíží večer. Nasekala jsem trávu králíkům a chystala se jít domů. Ještě jsem se rozhlédla po polích za zahradou. A vida, lán máku je vymlácený. Asi ho mlátili dopoledne. Tady je taková nepsaná zásada, že lidé mohou jít sbírat, co po kombajnech zbylo. Moc času na to nemají, protože pole se brzy poorá. Takže i když už se blížil večer, vzala jsem košík a šla. Makové buchty a koláče mají všichni v rodině rádi.
Na poli nebyl nikdo, a tak jsem procházela lán úplně sama. Makovičky byly moc malinké, to to sucho. Jedině na okraji, kam kombajn nezajel, byl pásek, který nebyl vymlácen a tak jsem ty zbylé makovice otrhávala, dávala do košíku a šla polem dál a dál. Další horký den se chýlil ke konci. Nad obzorem se ukázalo pár osamělých mráčků a mezi nimi pomalu klesalo slunce. Jeho paprsky ozařovaly ty skupinky mráčků zespod a nakreslily na obloze zvláštní barevný obraz. V tom ze z vesnice ozvalo zaštěkání psa. Tomu hned z druhého konce odpověděl krátkým štěknutím druhý. Najednou se mi vybavil pocit, že jsem zpátky v dětství, že s otcem a dědou chystáme krmení pro dobytek na další den. Jsme na louce nad naším domem za vesnicí, denní shon už končí, slunce se sune k obzoru, ptáci přestávají zpívat. Z vesnice se ozývají jen takové jednotlivé zvuky – zaštěknutí psa, klepnutí hrotku, zabučení krávy, zvuk plechového kbelíku ... A také jsem přímo cítila tu zvláštní, teplou, nasládlou vůni chléva, kde maminky dojily krávy a děti stály na prahu a čekaly, až jím maminka stříkne trochu mléka přímo ze struku do hrníčku. Z kuchyně se linula vůně osmahnuté cibulky, kterou se polívaly brambory na večeři.
Ale to už je moc dávno, uvědomila jsem si. A tak mi zbyla jen vzpomínka na otce, který mi vždycky říkal – nezapomeň se dívat kolem sebe. I když máš sebevíc práce, podívej se na oblohu, na krajinu kolem sebe, na zapadající slunce, vlnící se obilí ... A dívej se tak, abys viděla a věděla – tady jsi doma, tady je tvůj domov a všechno to, co vidíš k němu patří. Ta vzpomínka je zasunutá hodně hluboko v paměti. Občas se ale vrací, když zaslechnu nějaký zvuk, který mi připomene ty letní večery.
Košík už byl naplněný makovičkami a já jsem se pomalu vracela večerním polem domů. Před sebou jsem v dolince viděla vykukující střechy domů a vzadu na obzoru vrcholy Beskyd. A docela jsem se začala těšit na ty makové buchty. Snad se mi povedou a budou jako od maminky.

katugiro
03. 02. 2006
Dát tip
o tom, jestli je to povídka, jste se už bavili... takže já jenom přiznám, že jsem se taky nechal ovanout tím výdechem léta i vzpomínek na... na to * nekriticky :)

Narvah
15. 01. 2006
Dát tip
autor nemusí vyklopit všechna fakta, ale pokud něco napíše - určitý náznak v tvém případě, u kterého se není možné dopátrat co tedy naznačuje, tak ten náznak může nakonec klidně vynechat, protože je to slepá ulička. prostor pro úvahy atd. je obecný princip. tohle není o době, ale o psaní. není pak třeba žádat o hlubší kritiku nebo o kritiku vůbec. tvá zobecnění (reakce na současný způsob života)sice chápu, ale nerozumím potom příliš tvým motivům psát..

Narvah
15. 01. 2006
Dát tip
theuška: a ty to tam samozřejmě spatřuješ..

pekylau
15. 01. 2006
Dát tip
´´vzlyk´´. [bez ironie] t

Theuška
14. 01. 2006
Dát tip
Já myslím, že to do ztracena nevyznívá - ale je to tak teňounké, tak citlivé, téměř neznatelné, že jen málo kdo má tu možnost a čas to tam zpatřit. Podle mne to vyžaduje velkou dávku klidu, ticha, podobné nálady a jakési duševní zralosti. Nevím, jestli tady na tomhle serveru je to zprávné místo... Mnoho lidí jen projde a zase zmizí. Pravdou je, že to není miniatura. A pravdou je taky fakt, že to nemá silnou dějovou linii. Čeho se při čtení takových útvarů chytit? Asi toho, co je mezi řádky... Melodie... Vlastních vzpomínek... *

Danday
14. 01. 2006
Dát tip
máte pravdu všichni. Opravdu to je obraz..obraz, jeden z mnoha, který se mi jednou za jistých okolností vynořil ze vzpomínek..a také vím, že to není povídka..ale co to vlastně je? Kam to zařadit? A tak odpovídám i na třetí kritiku - asi to opravdu není to správné místo. Jen k druhému kritikovi - myslím, že autor nemusí vyklopit všechna fakta čtenářům, možná je dobré, dát trochu čtenářům prostor pro úvahy a domýšlení se při čtení...Jenže doba si žádá akci a přesnost a úplnost informací...a tohle moje "zamyšlení" možná bylo právě takovou reakcí na současný způsob života...:-)))

Theuška
14. 01. 2006
Dát tip
avi

Narvah
13. 01. 2006
Dát tip
jako popis je to fajn. pěkně se to čte. ale vyznívá to tak nějak do ztacena. kdybych měl říct o čem to bylo, tak že zorali makové pole ("když píšeš tady je taková zásada", asi bys měla napsat později kde, protože z textu vyplývá jen, že je to poblíž beskyd - tím míním, že bych to specifikoval - např. v naší vesnici, v našem kraji - otázkou zůstává, jestli je to zásada, nebo spíše zvyk), na které jsi šla sbírat zbylé makovice a vzpomněla si na dobu minulou. ten popis je pěkný, ale je to málo. to, že se po vpomínkách vrátíš do reality s tím, že košík je plný a, že chceš udělat dobré buchty, je milé, ale jako povídka, no..

Barman
12. 01. 2006
Dát tip
Spíš obraz než povídka. Opravdu to na mě působí jako obraz. pěkný obraz

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru