Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zklamaný alchymista

09. 03. 2006
7
2
3013
Autor
Presbyter

Píšu málo, inspirace je vzácná, čekám vždy na nějaký silný podnět. Ten přišel po přečtení "Alchymistických povídek" od Gustava Meyrinka.

Vědění bolí, neboť nejhorší je znát

sám sebe - vidím svou bídu a svůj hřích.

Ač za tím vším, jako skálu, jako hrad

tuším tajemství - kdo by se k němu zdvih?

 

V tyglíku srdce míchám sloučeniny

tajných vášní - výsledek nikde, ve tmě cíl.

Nezměním člověka, ten střep z hlíny -

v nádobu světla se žádný z mágů nezměnil.

 

Však přece - neznačí bezmoc prokletá

že nebeský kámen nebývá v zemské rudě?

Přiznat porážku - není to cesta ke svobodě?

 

Lepší je nevědět, vždyť Paní Nicota

prý ke světlu vede přes oblak nevědění.

Učenost selhala - snad prohlédnu bez ní?

 

 

 

 

 


2 názory

Presbyter
06. 10. 2011
Dát tip
Děkuji za kladnou odezvu.

Diana
06. 10. 2011
Dát tip
Viděla jsem pár tvých kritik a musela jsem se na tebe podívat. Tohle je super! je v tom hloubka, duchovní podtext. Už si tě dávám do oblíbených.*

Presbyter
02. 04. 2006
Dát tip
Milý Wu, souhlasím s Vámi, ať už se jarních ptáčat nebo prázdné formy týče.

Líbí se mi téma a nápad, ale myslím že tvé zpracování lehce pokulhává...taková myšlenka by si zasloužila něcó jiného. promiň.

Jeste me neco napadlo - jestlize "Ježíšova smírčí oběť na kříži byla přinesena opravdu za všechny", opravdu je pobyt v pekle doprovazeny jenom utrpenim (tou spravnou) cestou k prijeti Krize a s nim i Boziho milosrdenstvi? To by se uplne rozplynulo ono SVOBODNE prijeti Krize...

Me tresty nebo zniceni vlastniho obrazu (!) zni prilis malicherne, neco takoveho mi prijde az moc odcizene a rekl bych lidske, ne Bozske. A i tak - jako clovek - zatratis nekdy sve dite, definitivne? Toho neni schopen ani clovek.... Rekl Jezis nekdy neco o Peklu? Aby jsme si rozumeli - opravdu musi byt Nebe a hlavne Peklo oddeleny od tohoto sveta? Nemuze byt zrovnatak Peklo jeho soucasti? Jestli se Ti zda, ze to trochu zavani karmickym zakonem, tak mas asi pravdu.... Jak jinak chces vysvetlit deti ktere se narodi se straslivou nemoci (napr. genetickou vadou), ktere proziji cely svuj kratky zivot ve straslivych bolestech, od ceho by ho melo ocistit? Je opravdu rozumne klast bozi spravedlnost uplne mimo tento svet? To by pak fakt, ze svet funguje v jakes takes rovnovaze, znel ponekud paradoxne. Ve srovnani s vecnosti je kazdy casovy usek pouhym zrnkem pisku, zvlaste jestlize vsichni budou spaseni. Ne, Bozi spravedlnost nemuze stotoznovat s pomstou. Myslim, ze kazdy dostane tolik sanci, kolik bude potrebovat... __________________________________________________ Ted otazka pod carou: myslis, ze je vhodne citovat Bibli? (obecne) Neni prave toto duvod, proc Jezis mluvil v podobenstvich? Kdyz se z Pisma vytrati Smysl, tak nam opravdu zbyde pouhy lidsky zakon - fraze za frazi s prihodne vepsanymi uvozovkami...

Presbyter
20. 03. 2006
Dát tip
Františku, já věřím, že Ježíšova smírčí oběť na kříži byla přinesena opravdu za všechny - za lidi, za celé stvoření, tedy i za zlé duchy, chceš-li. Boží odpuštění se skrze kříž nabízí všem, ale ne každý je ochoten a připraven je přijmout. Kdyby se ďábel kál, říká sv. Martin z Tours, mohl by uniknout věčnému trestu. Peklo v souladu s Biblí a křesťanskou tradicí považuji za realitu, ale nejsem si jist, bude-li opravdu věčné. Někteří mě blízcí ortodoxní autoři - Clément, Bulgakov - píší, že na úplném konci bude tzv. apokatastáze, všeobecné spasení všech, včetně satana. Ale podle mě bude trvat ještě pár miliard let, než i ty největší zrůdy, které napáchaly to nejukrutnější zlo, budou hodny prosit o Boží odpuštění. Vždyť Boží spravedlnost je v prvé řadě na straně slabých, ponížených, trpících. Utrpení očišťuje - takže já ten oheň, připravený "ďáblu a jeho andělům" (jak stojí ve Zjevení Janově) ze srdce přeju - s tím, že platí, co napsal sv. Pavel v 1. listu Korintským, že na konci bude Bůh "všechno ve všem" - což znamená, že zlo bude buďto vyhlazeno, nebo se bude kát, vytrpí trest a nalezne spásu.

A opravdu mu Buh, Milosrdniost a Laska sama nikdy neodpusti? Opravdu by mohle Nekonecne Dobry Buh stvorit neco, co by pak definitivne zatratil? To opravdu veris v peklo, pomstu, nebo odplatu? Byl by Buh neceho takoveho schopen, jsou to Bozi aributy? Jaka by byla ta nase Svoboda, kterou zvestoval Jezis? Cela krestanska nezjistnost by se rozplynula... (doufam ze se moc nerouham)

Presbyter
18. 03. 2006
Dát tip
S tím drhnutím jsem smířen, píšu jako šmirglpapír...

stenos
18. 03. 2006
Dát tip
Trochu mi to drhne,ale názorově dobrá.

Presbyter
18. 03. 2006
Dát tip
Ne každé poznání je spásné, satan toho ví hodně a co je mu to platné?

Nevadi, nechal jsem se unest - z me strany to byla spis takova asociace... :-) "lapis coelestis" je mi znamy a jeho ucinky take. Nicmene - plny Clovek je pro me dulezitejsi nez spasne poznani. Jsem si vedom toho, ze mohou byt tyto dva cile zamenitelne, ale... Prekl bych, ze kazde poznani vede ke spase (co kdyz je prave toto ono spasne poznani?), ale vede (smeruje) kazde poznani take k celosti, plnosti? Mozna je to rozdil mezi "byt spasen" a "snazit se o spasu"...

Presbyter
16. 03. 2006
Dát tip
Františku, Františku, nepsal jsem nic o "ovum philosophicum", nýbrž o "lapis coelestis". V renesanční filosofii, ovlivněné alchymií (J. Boehme) symbolizuje kámen mudrců spásné poznání. Nepsal jsem ani o nevědomosti, nýbrž o nevědění - v linii apofatické (negativní) teologie - Mikuláš Kusánský hovoří o "docta ignorantia" (učeném nevědění) - čímž se myslí, že poznání Boha je nad-racionální, přesahuje lidské pojmy, které je třeba negovat, až zbude Nic - a toto Nic, pro které nemá lidská mysl žádný pojem, to je Bůh. Viz Pseudo-Dionýsios Areopagita, Mistr Eckhart, Jan od Kříže, ba dokonce i K. H. Mácha...

Na to aby si vytvoril homuncula nepotrebujes ovum philosophicum, je to stvoreni plneho Cloveka v sobe. Samotne opus je jen symbolem cesty. Nevedomost je sice sladka, ale muze se na ni urodit aspon jiskricka moudrosti, celosti? Siroke, rovne, vymetene cesty, to prece neni moudra cesta. Poutnik chodi po krivolakych lesnich pesinach, ktere se stale ztraceji. Nebot to je jediny zpusob, jak muze clovek potkat sam sebe, a zkrze sebe i vsechno ostatni... Je poznani, vedeni a ucenost, dale take moudrost, nekdy se vsak urodi pycha. Uhlidame se pred pychou? Snad nam nuze byt utechou, ze i Faust konci vetou: "Takoveho cloveka je nam spasiti mozno." Jen se nezaleknout a vyrazit... Miluju faustovska temata... * Zdravim. Che

Nickyx
11. 03. 2006
Dát tip
hmm. *

Presbyter
11. 03. 2006
Dát tip
Podcenil jsem Vašeho aristokratického ducha. Naštěstí žádná Královna Zavržených není mou paní.

Jsem zralá na dost věcí drahý pane...ale zachovávám si svou šlechetnost a postavení! Lekce číslo jedna...KRÁLOVNA nikdy nikomu netiká! :-))) Vaše paní

Presbyter
09. 03. 2006
Dát tip
"Po Vašem?" Pročpak mi vykáte, královno? Nejste zralá na exorcismus?

Musím přiznat, že po Vašem prologu mě to velmi příjemně překvapilo! T*

vesuvanka
09. 03. 2006
Dát tip
Však přece - neznačí bezmoc prokletá že nebeský kámen nebývá v zemské rudě? Přiznat porážku - není to cesta ke svobodě? je moc hezky napsaná celá. Knížku neznám, ale podle básně to byla velká inspirace...... TIP

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru