Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prázdno

02. 04. 2006
2
0
519
Autor
Laureen112

Tak tohle je jedna z těch, co jsem nikdy nedala nikomu přečíst a ještě včera bych se dušovala, že nikdy nedám. Ale uvědumuji si, že potřebuju kritiku, abych se mohla posunout dál. Berte to jenom jako pokus a s ohledem na můj věk a pramalé zkušenosti...za každé přečtení, kritiku nebo cokoli díky.

 

Kroky...jeden dva tři a už jsou blíž. Skoro by se zdálo, že až u mě. Nebo...ve mně...v mojí hlavě. Slyším je a přes to všechno vím, že jsou natolik smyšlené, nakolik jim to dovolím. Nikdy mě nedostaneš. Cítím svůj vlastní horký a zrychlený dech, který je následkem nočního běhu městem strašně hlasitý. Vstávám z dlažby a snažím se uvědomit si skutečnost. Jsem v postranní uličce v neznámém městě a neznámém čase. A přitom pořád slyším ty kroky. Sbírám poslední síly, zapojuji veškerou energii, která mi ještě zbyla a soustřeďuji ji do nohou. Znovu se rozbíhám, nejdřív pomalu, pak rychleji, až běžím docela rychle a tak měkce, že zvuk podrážek ťukajících o dlažbu přehluší tlukot mého unaveného, dusícího se srdce. Usmívám se, protože vím, že brzy nastane konec a já už nikdy nebudu muset běžet. Dnes je to naposled, co se mu snažím uniknout a zdá se, že opět marně. Očima fixuji věžní hodiny, které na mě shlížejí jako obrovské, zářící oko. Už bude půlnoc. Za chvíli hodiny obijí, já se zastavím a všechno bude jako dřív. Jen budu mít v nohách pár kilometrů navíc. Vyběhnu po lehce svahovitém náměstí a zahnu doprava, kde se dám další úzkou ulicí. Kromě mě tu dnes není nikdo, a tak se ani nesnažím hledat pomoc, protože vím, jak mě to vyčerpává a že to nakonec ve výsledku není k ničemu. Podvědomě se snažím najít něco, z čeho bych mohla mít radost, ale dostavuje se jen ta stejná prázdnota, která mě zaplaví a už nikdy neopustí. Je věrnější než kdokoli, než cokoli, co jsem kdy poznala. Jen mi dělá čím dál tím větší problém se s ní vyrovnávat. Unavuje mě, ale nedokázala bych bez ní žít, to už vím. Právě běžím po dokonalé rovině, přede mnou není nic a za mnou vlastně taky ne, nedopadá sem ani slabá záře pouličního osvětlení, je tu skoro dokonalá tma. Měkce mě pohlcuje a ponechává mi dostatek soukromí před jeho očima, které za normálních okolností vidí všechno. Běžím dál a cítím, jak mě pomalu, ale jistě dostává únava a moje svaly se stahují v křečích. Zatnu zuby a snažím se to vydržet. Zkoprnělá lýtka ale bolí čím dál tím víc a já se bezradně snažím zastavit a neupadnout při tom. Zastavuji, hlučně oddychuji a masíruji si bolestivě stažené svaly. Konečně to povolí a já se můžu vydat dál. Vybíhám nahoru po pozvolných schodech, které už jsou mi natolik známé, že bych po nich mohla běžet se zavázanýma očima a přesto bych věděla, co s sebou přinese další krok. Snažím se vnímat, jak daleko za mnou je, ale kroky najednou ustaly. Kromě těch svých neslyším žádné. Dostávám se úplně nahoru, zastavuji a kochám se pohledem na noční město. Je tak tiché a osamělé, a přesto se hned k ránu zaplní davy lidí a bude hýřit všemi zvuky a barvami, které si jen smrtelník dokáže představit, vybavit a zapamatovat. Vzduch je těžký, přestože tu vane ostrý vánek, který rozdírá všechny vzpomínky a nechává je válet se ve špíně jako rozdrbanou bílou vlajku. Skoro by se mi chtělo létat, kdybych neměla pocit toho strašného závaží v nohách způsobeného během po tvrdé dlažbě. Proto radši usedám na malý travnatý plácek a nechávám se chladit ledovými kapkami rosy, které snad trochu zmírní moji bolest, lístost a snad i strach. Sedím a nemám sil znovu vstát, proto se o to ani nesnažím a užívám si poslední chvilky klidu, který je pro mě tak moc vzácný. Zavírám oči a naslouchám tichu, které se na mě valí ze všech stran a které je napjatější než všechny zvuky světa. Najednou jej ale protne hlas. Je blízký a zároveň tak daleko, že musím natahovat uši, abych vůbec rozeznala co říká.

" Co tu děláš?", ptá se zvědavě.

" Do toho ti nic není.", řeknu nervózně a otevřu oči. Přede mnou stojí kluk, tak pětiletý a možná, že ještě ani ne. Měsíční světlo se mu odleskuje v hlubokých a podivně starých a rozumných očích. Jako by chápal, co se děje. Chvíli je zase ticho.

" Nemáš žízeň?", řekne bezelstně a ustaraně si prohlíží mou zpocenou a strhanou tvář, která teď jistě vypadá jako mrtvá.

" Ne..myslím, že ne.", řeknu pevně, ale on mi přesto podává skleněnou lahev. Její stěny jsou takřka neprůhledné, takže nemám šanci vidět, co je uvnitř. Otevřu ji a přivoním. Okamžitě mě udeří nakyslý zápach s příměsí nějaké chemikálie, ale podobá se něčemu...známému, co ale neumím v tuhle chvíli zařadit. Zvědavě ochutnám a hrdlo se mi okamžitě bolestivě stáhne. Zběsile zachroptím, odhodím lahev a ta se s čirým zvukem roztříští o dlažbu. Do úst se mi okamžitě navalí hustá pěna, která pálí a bolestivě mi třepí jazyk. Už nemohu mluvit a tak jen vnímám přicházející nicotu a hledím na toho kluka se starýma očima. V očích se mu objevuje nadšený výraz, který ale vůbec nevypadá dětsky. Ty jiskřičky jsou zlomyslné a zrůdné a to mě děsí ještě víc než nadcházející smrt. Propadám se kamsi do neznáma a z dáli slyším ten známý zvuk.

Budík se rozdrnčí a já otvírám oči. Posadím se na posteli a pohlédnu z okna ven, kde už svítí slunce a oznamuje další horký den. Obléknu se a scházím dolů na snídani. Máma ji už připravila a teď s úsměvem sleduje, jak mi chutná.

" Jak ses vyspala? ", vysloví nahlas otázku i když ví, že na ni nedostane odpověď.

Po jídle se zvedám a odcházím do školy. Dnes je venku opravdu krásně, vzduch voní ranní rosou a čerstvě posekanou trávou, motýli tančí v povětří a na azurovém nebi ani mráčku. Jdu přímo na přechod, kde položím tašku a postavím se mimo bílé pruhy. Potom se zadívám do nebe, na zem, do nebe a na zem. A nakonec před sebe. Řidič troubí, ale nemá nejmenší šanci. Poslední, co vidím je jeho vystrašený pohled a pak už nic. Tak je to správné.

 

 

 


Laureen112
04. 04. 2006
Dát tip
děkuji za všechno, určitě se budu snažit vzít si to k srdci a příště u psaní víc přemýšlet o tom, co mi je vytýkáno:)

pekylau
03. 04. 2006
Dát tip
Já bych to neviděl tak skepticky. Atmosféra se nedá přehlédnout, stejně tak jako čtivý způsob psaní. No a to ostatní se časem ´´vystříbří´´… . [t]

pomíjivá
03. 04. 2006
Dát tip
Co se týče obsahu, musím říct, že není příliš nápaditý, ale společně se zajímavým kabátkem by z toho mohla být docela dobrá povídka. Problém ale je ten kabátek. Používáš spíš jazyk mluveného projevu, a to se do povídky nehodí. Pro ukázku zmíním několik příkladů: "Slyším je a přes to všechno vím, že jsou natolik smyšlené, nakolik jim to dovolím." - stačilo by "a přesto vím" - to "všechno" je tam navíc - paralela natolik - nakolik taky není příliš hezká "Cítím svůj vlastní horký a zrychlený dech" - tady by asi bylo vhodnější "vnímám" "snažím se uvědomit si skutečnost." - to je hrozné klišé, chtělo by to vyjádřit jinak. Jak vidíš, je tam těch problematických pasáží dost a dost, tohle byly příklady jen z prvních dvou třech řádků. Nad textem je potřeba sedět, pročítat, přemýšlet, přeformulovávat... Ale zase abych tě úplně neodradila, jako první pokus to není tak hrozné. (pukrle)

nimby
02. 04. 2006
Dát tip
Přečet jsem to, ale musím se přiznat, že písníčka, co mi hrála v uších se mi líbila víc. Zdá se mi to jako taková reflexivně-terapeutická prácička, která má větší smysl pro autora, než pro čtenáře.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru