Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Osmy deň

18. 04. 2006
9
2
1265
Autor
realistka

...bolesť sveta jej ukázala svoju skutočnú tvár a ona onemela...

Občas spávam nahá. Každú piatočnú noc, zo zvyku, keď bosorky slávia sabat. Odzbrojená, no otočená chrbtom k zrkadlu sa cítim v bezpečí. Prikryjem sa ľahkou dekou a vychutnávam si chlad tých výnimočných nocí.

Občas, teda vtedy keď spávam nahá, zem sa otáča okolo vlastnej osi a ja to necítim. Ale iba niekedy. Inokedy to cítim a točí sa mi hlava, pretože nemám rada kolotoče.

No a občas to má aj význam. Nie, pre ľudstvo. Pre ľudstvo je význam bezvýznamný. Pre kolobeh. Pretože väčšinou, keď spávam nahá, komáre majú žúr. Nie pre potešenie, ale aby prežili. Aby som ja prežila, kým budem dole hlavou a Zem sa vráti na svoje miesto.

Občas mi býva smutno. Zrána , po bezsennej noci, keď ma všetko svrbí, pretože som chcela byť súčasťou sveta. Z ulice na mňa doľahne ťažoba výfukov mestských áut, ktorých majitelia ignorujú emisné kontroly a ja zistím, že obetovať sa pre komáre nemá vskutku žiadny zmysel, keď celú Zem o pár rokov aj tak zaplavia oceány.

Vtedy mi býva naozaj smutno. V také rána si občas zacvičím siedmych tibeťanov. A občas mi to aj pomôže. No inokedy vychádzam z domu ešte smutnejšia ako predtým. Pretože Tibet okupuje Čína a ja sa s tým musím zmieriť

Vyjdem na ulicu a niečo je odrazu iné. Škriabem sa v hlave aj rozkroku až sa mi chce vyzliecť sa aj na verejnosti. A dokonca aj ten nesvojprávny Dodko, čo sa živí zbieraním zberných surovín si o mne myslí že som sa zbláznila. Ale nevyzlečiem sa, pretože svieti slnko a ja nemám ľahkú deku. A slnečné dni nebudú mať nikdy atmosféru rituálnych nocí.

V také rána,

keď sa mi smútok prilepí na unavené viečka, snažím sa nájsť veciam hlbší zmysel. Mená, ktoré presnejšie vyjadrujú funkciu. Pozitívnu stránku, mierne klamlivý odkaz pre budúcu nešťastnú generáciu našich, smútkom nakazených detí. Bezdomovci, ľudia bez strachu z budúcnosti, sú(časť) spoločnosti, ktorá ostatných núti uvedomiť si vlastné šťastie. Bilboardy, reklamné tabule, ktoré po(núkajú) možnosti výberu, otvárajú nám obzory pre komfortnejší život. Peniaze, prostriedok po(moci) chudobnejším, menej úspešným. Atď...

Zo smútku klamem seba aj svoje deti, pre dobro sveta, aby som zabudla na vyrubovanie pralesov.

Občas, po takých nociach a ránach, sa naobedujem vo fastfoode. A je mi zle z toho oleja a červených farieb na stenách, ktoré podporujú chuť do jedla. Ale potom uvidím tie známe tváre, vidím seba v uniforme, ako prajem hosťom dobrú chuť. Ako čistím záchody a triedim odpad. Ako sa učím predierať životom. A kúpim si k tomu ešte zmrzlinu, aj keď mám desať kíl nadváhy. Ale viem, že tým deckám v žltých plackách t

o urobí radosť. A cítim sa previnilo, pretože som podporila americkú ekonomiku. Kapitalizmus, kvôli ktorému míňam prachy na značkové oblečenie.

Vtedy sa mi hnusí celý svet a neviem, či život nie je náhodou len očistcom. Po výdatnom obede z umelo chovaných kráv, ktoré nepoznajú oblohu, sa rada prejdem pri Dunaji. Pri to istom, čo s radosťou zaplavuje rakúske dedinky a odplavuje ľuďom majetky. Pri rovnakej rieke, do ktorej skočilo už toľko smutných existencií.

A počúvam, počúvam ticho, v ktorom hľadám útechu pred boliestkami celého dňa. A chcem vyzdravieť. Zo stereotypu, z formalít a ustálených slovných spojení ako Mám ťa rád. Chcem iný zmysel svojho života ako len byť potravou pre hmyz. A ono to nefunguje. Mechanizmus bez gombíka ma mučí.

Sadnem si na zem

a vnímam ako sa so mnou rozpráva. Vraví mi, že potrebuje pomoc a ja plačem, pretože to je to jediné, čo dokážem, keď si neviem rady. A hľadím na lietadlá nado mnou a vidím ako je človek vzdialený od človeka. Ako sme to posrali a ako sa to nedá napraviť. A vravím my, lebo patrím k ľuďom, lebo nemôžem zo seba striasť tú rasu. A smútiť nemôžu ľudia bez viny.

Občas, keď sa večer vraciam domov, bývam sklamaná. Sklamaná zo sklamaného sveta. Z toho, že aj dnes o čosi zvýšili cenu benzínu a terorizmus si vyžiadal ďalšiu obeť. Ako stúpam po schodoch, oťažievam. Od únavy zo strateného dňa, od hľadania dôvodu, od špiny, ktorú mám na podrážkach. Dopadne na mňa tieň ľudských skutkov, melanchólia okamihu, ktorá nie je taká silná aby som s ňou bojovala. Líham si do vane

a premýšľam nad tým, prečo ma už netešia Vianoce. Aj prečo nad tým vôbec rozmýšľam. A viem, že som komplikovaná, ale rada sa zožieram vecami, ktoré sú nevyhnutné, pretože nemôžu byť všetci ľahostajní.

 


2 názory

LylaMadou
12. 01. 2007
Dát tip
moj tip

LylaMadou
12. 01. 2007
Dát tip
tak si to znovu citam a nechapem preco tam nie je oj tip =) asi nejaka technicka chyba

NePoe_ta
04. 10. 2006
Dát tip
Forma nieje práve z formičky. Ale čo na tom. Ano, tak tragicky málo toho, čo možeme zmeniť. Nado všetko však podstatné je úsilie :) ... a potreba dialogu s vnútorným hlasom (svedomím). Eště stále se možeme smiať, pokiaľ ho počujeme, pokiaľ sa nevytratil. ... poslali by sme trochu tej tichej radosti, bez dovodu, kebyže ...

som nevedela co sa v tebe skryva.......... moc hezky

Nicollette
22. 04. 2006
Dát tip
v pohodě :-)

realistka
22. 04. 2006
Dát tip
prepac...chybicka se vloudila...hups:)))

Nicollette
22. 04. 2006
Dát tip
to na mě takhle apeluješ až dokud ti neodpovim? :-)))

realistka
22. 04. 2006
Dát tip
dakujem...to mam teraz take obdobie, ale dufam, ze raz to uz tiez nebudem vediet:)

realistka
22. 04. 2006
Dát tip
dakujem...to mam teraz take obdobie, ale dufam, ze raz to uz tiez nebudem vediet:)

realistka
22. 04. 2006
Dát tip
dakujem...to mam teraz take obdobie, ale dufam, ze raz to uz tiez nebudem vediet:)

Nicollette
22. 04. 2006
Dát tip
ha, to se mi velice líbí, že se užíráš těmahle věcma... i když máš smutek nebo tak.... mě to fascinuje, že někdo přemýšlí a vyvozuje z toho myšlenky a tak.... já už to neumim četla se dobře *

obluda
19. 04. 2006
Dát tip
velmi prijemne sa to citalo.. realistka :)

zaciatok velmi dobry...priznam sa do konca som nedosla ale ten uvod ma ocaroval :) mne by uplne stacil

jolbah
19. 04. 2006
Dát tip
Zaujalo mě to hned první větou (dobrý trik, uznávám) A druhý odstavec, týkající se otáčení Země... (já zas cítím magnetické siločáry :-). Sever, jih a tak) A dál pak vidím, že ta (úvodní) nahota není v textu samoúčelná. A jak na mě začátek povídky působil trochu rozverně, najednou je vážnější a vážnější. Takové 'z nebe do pekla' (ke slovu očistec dočítám až po zapsání minulé věty). Až po dočtení mi přišla na mysl jakási starší povídka z Písmáka, přesněji řečeno jedna její pasáž. http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=187002 (pasáž uvedená skloněným písmem a začinající větou: 'Jednou ráno se probudíš a budeš stará.') Podívat se na ten odkaz pro Tebe není povinnost. Dát TiP pro mne ano.

...hm...neviem ci som si dosadil spravne..ale dosadil som si tam dost silne ironicky podtext... ...v tom pripade to je celkom fajn... ...v podstate by som vsak mal vyhrady k niektorym stylistickym nezrovalostaim.. ...myslim ze kebyze si tu a tam nieco skrtla...ziskal by text na istej dynamike... ..a v tej vyziekacej pasazi...to mas trochu zadrmolene..inak sa celkom dalo...hm...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru