Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PŘES TICHÉ DVORY PODZIM JDE

18. 10. 2006
4
1
1238
Autor
vojtabarták

PŘES TICHÉ DVORY PODZIM JDE

 

I (prolog)

 

Poslední dny byly chladné. Udeřil podzim, bez okázalosti a tvrdě. Po dvorech se za časných rán, ještě než se rozběhne denní život, začal toulat mráz, bylo jej možné z okna vidět, jak klidně odvazuje stromům gázy z čerstvých ran, šlape do růží.

 

Cítil jsem, že podzim jde rychlým krokem a nás si vůbec nevšímá.

 

Přišly s ním mlhy. Každé ráno se rozcházely do všech ulic a parků a teprve k poledni se pomalu vytrácely. A kdo tou dobou náhodou jel kolem řeky, viděl, že jsou tu všechny shromážděné a že odtud pozdě v noci znovu vyrazí.

 

Stával jsem v koutě kuchyně, ramenem opřený o okenní rám, a dole pod sebou jsem viděl všechno, co se dělo. Lidé venčící psy, lidé už od domovních dveří odmykající svá auta, lidé vystupující z aut a až u domovních dveří je zamykající, všechno to najednou bylo mnohem tišší, mlčící, němé…

 

A byl jsem stále neklidnější, neboť jsem cítil, jak přes dokořán otevřené oči, něčemu hluboko ve mně se chce spát, něco uvnitř touží po hlubokém, nevědomém spánku, po omamných snech a něze rezignace. Cítil jsem, jak ve mně něco usíná a já postupně ztrácím sílu to probouzet…

 

Poslední dny byly chladné. Zima přicházela rychle, a my jsme jí pluli vstříc usínajíce.

 

 

 
II (píseň)

 

Poslední dny. Jdem domů. Na zátylku

dech zimy, podzim rychlejší je.

Už dvory prochází… a po něm – apatie.

 

Jen listy rozhází. A po něm oněmíme.

Myšlenky? Listy. Rozhází je,

a my je sotva dohoníme.

 

Zima je rychlejší. Po ránu mráz. A mlha.

Chce se nám spát. Ve větru gázy s čerstvou krví

a slunce slabé, nedošplhá…

 

Chce se nám spát. Spát v chůzi… Chladný dech

v zátylku hřeje. Čpí pach mrvy:

 

přes tiché dvory rychle podzim jde.

 

 

17. 10. 2006


1 názor

buublinka
02. 07. 2007
Dát tip
oněměla překvapila mě lehkost, elegance, s kterou je to napsáno v těchto vodách se loví obtížně, ale řekla bych, že jsem načapala kamínek, jak se blyští a odráží...že by zrovna tady byla voda průzračná? :)

Kaos
28. 10. 2006
Dát tip
mně se to líbí, trefa do nálady.. dík.. *t*

LaMouette
24. 10. 2006
Dát tip
hloubjeji krytyzovat vubets neumim.. le jedno je jisty.. mots se mi libila.. a ac podzim mots nemusim.. tenhle se mi libi.. i dyz je takovej ponurej.. mots pjekne vykresleny.. :-)*

dj_salinger
18. 10. 2006
Dát tip
no, nic ve zlém, ale mám pocit, že na překvapivé zjištění, že je podzim a po něm přijde zima (odlehčené informací o padajícím listí a mlze, což je taktéž vskutku šokující) by stačilo výrazně méně slov... asi tak čtyři...

Radiz
18. 10. 2006
Dát tip
nááááádherný, co se týče prologu, jsem rád, že poezie v próze ještě nevymřela a má tak schopný zástupce:)

Deni
18. 10. 2006
Dát tip
moc hezká nostalgie, ale já zimu vítám ...

dík :)

aha, teď nevim, to byla asi ironie k tomu malýmu písmu... nebo to bylo ocenění rytmu a spádu? No každopádně děkuji za přesnou a podnětnou kritiku, skutečně mi bude pomocí k mé další tvorbě :/

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru