Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ambiciózní "postpunkoví" Invalidé (Drobná kritika na poslední desku Disabled nejen pro živly jako je Cavalera)

17. 04. 2001
0
0
448

Jestliže se rozhodnete napsat \drobnou kritiku\ po poslechu desky Enabled, začnete přemýšlet, jak ji vlastně pojmout a jak se v tom všem co nejpřesněji zorientovat. Nebylo to zas tak lehké. Proto se v případě tohoto textu jedná spíš o jakýsi náčrt.

Úvodem trocha historie a faktů Kapela Disabled (původním názvem Postižená Oblast) vznikla v roce 1996 na půdě Voděradského gymnázia. Zakládající členové Petr Malík, Petr Zaoral a Martin Linda - na Písmáku též známý jako AMORPH - postupně přibrali ke dvěma kytarám a jedněm bicím basáka Hynka Horkého a zpěvačku Petru Klokočníkovou. Základní sestavu, která funguje dodnes, svého času doplňoval i zpěv Honzy Dufka a saxofon Kláry Koubkové. Na kontě mají dvě alba: Disabled a novější Enabled, o kterém by tu měla být řeč (obě jsou pochopitelně vydána vlastním úsilím a nákladem). Kam s nimi? Oproti syrovějšímu (ještě punkovému) prvnímu albu, které si lze přehrát na jejich webových stránkách, působí hudba současných Disabled (z jednoho úhlu pohledu) mnohem ambiciózněji. Proč zrovna tak? Pokusím se vysvětlit: Náčrtem tedy... Jako by kapela chtěla získat větší posluchačskou základnu, odpoutává se od původních punkových kořenů a za cenu jistých (opět - z jednoho úhlu pohledu) \ústupků\ (a naopak vymanění se ze stylové sevřenosti z druhého úhlu) se snaží vyjít vstříct nárokům spíše nenáročného posluchače. Ondřej Sýkora v článku na webových stránkách skupiny užil slov \od punku k lyričnosti\ - což se dá také interpretovat jako nenásilný přestup k svižné nápadité rockové, místy i poprockové (Slova), ale i více či méně hardrockové (Hádanka, Cry, Jednou takhle po ránu) hudbě, která se vyznačuje větší přístupností, melodičností, vstřebáním rozmanitých počítačových efektů a nástrojů (např. harmonika v Mravencích, syntetizátory v Černé). Původní punkové zaměření lze pak vystopovat ve skladbách Listopad a Děda (nedalo mi, abych si nepoložil otázku, zda bude mít jednou na koncertech podobnou funkci jako naživo zahraní Hasiči od Znouzectnosti). Za zmínku ještě stojí exoticky taneční remix písně Ráno, který album uzavírá. Zhodnoceno Ať už tak nebo tak, deska se jeví jako zajímavý počin a stojí za pozornost (a to nejenom proto, že většinu písní složil právě Amorph). Ještě uvidíme, co bude dál. Josef Tupý PS: disabled.nofuture.cz
Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru