Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Motýl

16. 02. 2007
8
14
1675
Autor
ssalpy

Jsem noční motýl

putující tmou

a hledající

co by za to stálo

a snad jak Nerudovo víno zrálo

uzraji i já

 


14 názorů

Bíša
07. 05. 2008
Dát tip
Pěkné smíšené verše...

jt
07. 05. 2008
Dát tip
anetté> :-) dero to udělal, jak řekl papouch .. mi osobně je to ale sympatický a TIPík Ti tu nechám :-)

Ó
12. 12. 2007
Dát tip
...moc pěkná...

ssalpy
01. 03. 2007
Dát tip
díky všem

Anetté
28. 02. 2007
Dát tip
Kdo by kdy řekl, že k něčemu krátkému se toho dá říct tolik? Já teda ne((; Co my tady pak? No, řeknu jedinou věc, kterou Dero myslím neřekl(((; Líbí se mi to i jako báseň(((;*

papouch
17. 02. 2007
Dát tip
Tyjo .. Derouš to rozebral jak mravenci mršinu .... No a já jsem sem vlezl jen proto, že mne zaujal název .... Viděl jsem totiž dnes motýla .. Otakárka ... Svět jde do hajzlu - motýl v půlce února .. hřál se v poledním sluníčku na betoně a já z něj byl celý hnutý .. jo, a básnička? nííc móóc, sory :-((

Dero
17. 02. 2007
Dát tip
Hlubší literární kritiku k tomuto? Dobře. Forma Označení jako vázané verše mi přijde nadsazené. Vidím všehovšudy jednu arytmickou vazbu mezi čtvrtým a pátým veršem, která navíc není graficky naznačena. Když báseň přepíšu:
(5)  (X)xx / Xx
(5)  Xxxx / X
(5)  x / XxXx
(6)  Xx / Xx / Xx
(11) xXx / XxXx / Xx / Xx
(5)  Xxx / Xx
Kde jsou ty vazby? Z hlediska formy takto krátkému dílu škodí jazyková chudoba. Zejména čtvrtý verš, který je především zájmenný, ubírá dílu na údernosti. Tato údernost je dále mělněna používáním obratů typických pro lyrická díla naléhavého vyznění - například z dílny poetismu. Konkrétně mám na mysli gradační formuli "a snad jak" (která je mimochodem, je-li vhodně použita, velmi krásná). Chápu, že v kontextu je podobného obratu třeba, ale od toho autor na své dílo nahlíží komplexně, aby jej mohl vystavět k maximální účinnosti už od prvního verše. Poslední věc, kterou bych chtěl k formě podotknout a která už úzce souvisí s obsahem básně, je použití obratu "Nerudovo víno zrálo". Pominu teď, že konkrétní literární odkazy v takto krátkých dílech, nejsou-li přímo účelem, dílo taktéž mělní, a zaměřím se na toho Nerudu. Nechápu smysl toho odkazu. Aby se to rýmovalo? Nerudovo víno zrálo jen tak mimoděk, nepletu-li se. Možná se dopouštím velké chyby, když se pouštím do hodnocení tohoto literárního odkazu, neboť bez mučení přiznám, že klasickou českou poezii ovládám o mnoho stupňů hůř než libovolnou světovou, ale proč? Když vezmu Jana Nerudu, tak tomu víno zrálo v Romanci o Karlu IV., pokud se nepletu. A zdá se mi, že ve svém díle odkazuješ právě na tento výskyt. Tady se však nemohu dopátrat toho, proč to děláš? Jen protože to zní, nebo protože prskáš stejně jako král Karel? Příjemným překvapením by naopak byl záměr odkázat na Pabla Nerudu, v tom případě bych smekl hučku a Tvé opánky bych oprášil. Jenže kdo zná tak dobře Sto sonetů o lásce od Pabla Nerudy, aby se odvážil poměrně nevýznamný verš z nich zařadit do svého díla? Je pravda, že zrající víno, které je v jednačtyřicátém sonetu (pro rejpaly, ano, dohledal jsem si) symbolem zkušenosti a koloběhu žití, do Tvého díla nádherně zapadá. Ale o záměru pochybuji, v takovém případě bych doporučil mnohem jasnější odkaz na konkrétní dílo. Ačkoliv Pabla Nerudu pasivně znám, stejně jsem na rozpacích, jestli mohu takový odkaz považovat za záměrný. Obsah V té noční tmě je k nalezení mnoho zajímavých věcí, ale lidé je nedokáží správně rozpoznat. To jen na okraj. Obsah mi přijde plytký pro někoho, kdo mu rozumí, a nudný pro toho, kdo ještě tak daleko není. Přirovnání se k nočnímu motýlu je pochopitelné a jak zmiňuje Neptune, je vždycky hezké vidět, že i jiné lidé si procházejí tím, čím už si dotyčný někdy dříve prošel. To samo o sobě ale zdaleka nestačí. To je prosté konstatování. Vyjadřuješ slovy aktivitu (a hledající) a přitom celé vyznění básně, zejména kvůli poslednímu verši, je pasivní. Jako by šlo jen o to čekání na nějaký posun. Resumé Jako hození myšlenky či zkušenosti na papír se mi to líbí. Jako literární dílo, ba báseň, to mně osobně přijde slabé a ničím zajímavé. Ale jak píšeš, třeba najdeš a vyzraješ i v tomto směru. Držím palce!

Neptune
17. 02. 2007
Dát tip
najkrajsie je ked sa najdes v cudzej myslienke...

Honzyk
17. 02. 2007
Dát tip
NM laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaku znamenaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ze je marna ze je ztracena.... leti leti.....v dali odleti.... a nam zbyva jen.....(?( OBJETI!!!!!!CHACHJACVJHACHACJHACJHA CHJHACHACHACHA!!!!!) ...ouuuuuu.....džez, pa dam...!:)

Petrusha
17. 02. 2007
Dát tip
alebo lišajník ...

fory11
16. 02. 2007
Dát tip
docela dobrý mám pro tebe odpověd:MYLUJI VÍNO MYLUJI MOTÝLI NOC JE DOST DLOUHÁ TAK STAV SE NA CHVÍLI.........

vesuvanka
16. 02. 2007
Dát tip
nejspíš lišaj :-)))*

physis
16. 02. 2007
Dát tip
snad jo uvidíš

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru