Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tlukoucí popel

09. 04. 2007
0
6
792
Autor
Christel

Maska, kterou všichni nosíme, ale jen někteří si ji tak palčivě uvědomujeme.

Jasný zářivý den. Jdu nejrušnější brněnskou ulicí s klidným výrazem, hledím před sebe a slunce se mi opírá do tmavých lesklých vlasů, které vánek drží v pevném tvaru, aby mi nepadaly do obličeje… Kráčím lehkým labutím krokem a nevšímám si pohledů směřujících k mé osobě. Vím, co vidí: Dívku, která by mohla být ozdobou prestižních magazínů. Perfektní postava, módní oblečení a brýle, vysoké podpatky, vyžehlené vlasy a sličná tvář s jemným svěžím nalíčením. Možná trochu povýšený výraz, ale co na tom? Každý se rád otočí za… Za dokonalou iluzí. Usměji se na sympatického muže, který mi cosi nabízí, a s díky jeho nabídku odmítnu. Pokračuji ve své cestě. Za chvíli mi v kabelce značky Diesel zazvoní nejmodernější maličký telefon. Otevřu zip, odsunu stranou parfém od Gucciho a obratně, abych si nepoškodila čerstvou francouzskou manikúru, vytáhnu přístroj a přiložím ho k uchu.

   „Ano?“ ohlásím se ledabyle nezúčastněným tónem.

   „Ahoj, kočičko, tady Josh,“ ozve se mírně chraplavý hlas. Josh, můj současný přítel, který pochází z Anglie a před několika lety se sem do České republiky přestěhoval s rodiči. Umí perfektně česky. Jeho bohatá rodina si mohla dovolit od začátku mu platit kurzy češtiny. Nemiluji ho, ale jsem s ním, protože je to prostě vhodná partie.

   „Ahoj, miláčku,“ usměji se. Zrovna se přitom dívám na jakéhosi postaršího muže. Asi to vztáhl na sebe, protože mi úsměv šťastně oplatí. Za chůze se zeptám: „Co potřebuješ?“

   „Chybíš mi.“

   „Viděli jsme se před několika hodinami,“ odvětím sladce.

   „Pořád mi chybíš,“ zní dopověď. „Mám pro tebe překvapení. Kdy budeš hotová?“ Právě mě čekají přijímací zkoušky na vysokou školu. Masarykova univerzita. Nemám strach. Udělám to. Jsem si stoprocentně jistá. Mrknu na své Rolexky na levém zápěstí. „Tak… za tři hodinky?“

   „Výborně. Sejdeme se v Avignonu. Budu na tebe čekat. A hodně štěstí.“

   „Díky. Přijdu tam. Papa.“ Vrátím telefon na místo. Avignon je nově vybudovaná francouzská restaurace pro tu bohatší vrstvu občanů. Pravidelně se tam scházíme s přáteli nebo s Joshem.

   Dorazím do místnosti, kde se dnes skládají přijímací zkoušky z psychologie. Vklouznu do jedné z předních lavic, trpělivě vyslechnu zahajovací proslov a poté se pustím do testu. Nejdřív zběžně přelétnu pohledem otázky. Skvělé! Vím všechno.

   Za dvě hodiny nemám co dělat. Jsem hotová první. Odevzdám test, obdařím milým pohledem mladíka, jenž seděl vedle mě a téměř ze mě nepustil oči, a s dobrým pocitem ladnou chůzí odcházím. V říjnu příštího roku tu můžu nastoupit.

   Slunce zašlo za mrak. Možná bude pršet. Mířím do Avignonu. Sama v davu spěchajících lidí. Bílá myš mezi černými. Lev mezi havětí. Drahokam mezi cetkami. Jasně si uvědomuji, co jsem, co znamenám, jak působím, co vidí lidé. To je pro mě důležité. Vždycky jsem totiž nevypadala takhle. Vždycky jsem neměla štíhlou postavu, drahé oblečení a obdiv ostatních. Mezi tou osobou, jíž jsem byla před několika lety, a tou, kterou jsem teď, mě dělí tvrdá dřina, sebeodříkání, litry potu a slz. V dětství jsem byla utlačovaná, nechtěná a nehezká holčička, která nikoho nezajímala. A jednou jsem si řekla: DOST! Lidé mi velmi ublížili, téměř mě svým nevšímavým a zlým chováním srazili na dno, ale jednoho dne se ve mně cosi zlomilo. Vždycky ve mně byla velká síla, věděla jsem to, ale naplno se probudila teprve před šesti lety. Živě si ten okamžik pamatuji. Stála jsem před zrcadlem, nacpaná v neforemných šedých kalhotách, které byly o půl čísla menší, vzlykala jsem a dívala se na sebe. A potom na mě ta holka ze zrcadla promluvila: Tohle jsi ty. Líbí se ti to? Chceš být taková? Chceš se dál nechat utlačovat a poslouchat smích a nadávky? Tak s tím něco dělej! Ukaž všem, jaká jsi, jak hrozně se v tobě spletli. Ukaž jim, že stojíš za víc než oni všichni dohromady. A já ty rady poslechla. Začala jsem cvičit, držet dietu… a také se učit čelit vnějším vlivům. Ze začátku to nešlo. Každý večer jsem plakávala, protože jsem byla unavená, hladová a nešťastná… Mockrát jsem všechno chtěla vzdát… Ale vydržela jsem. Díky své lví povaze jsem ve všem vytrvala… A výsledky byly znát. Z ošklivého káčátka se po nějaké době vyloupla růže. Lidé, kteří mě nenáviděli, se vytratili, a nahradili je jiní – ti, co mě měli rádi a obdivovali mě. Protože věděli, co všechno jsem dokázala. Změnila jsem celý svůj život. Dostala jsem, co jsem chtěla. Díky tomu, že jsem vždycky byla cílevědomá a dobře jsem se učila ve škole, jsem neměla téměř žádné problémy. Alespoň jsem si to myslela. A mysleli si to všichni. Jenže postupem času… jsem si začala něco uvědomovat. Dívala jsem se na své spolužačky, jak se vesele baví o všedních věcech, smějí se a jsou šťastné, a napadlo mě něco nového. Něco, nad čím jsem dosud nepřemýšlela. Že vůbec neznám radost. Že nevím, co je to štěstí. Že v touze po dokonalosti jsem zapomněla… žít. Nežiji. Tehdy mi to došlo. Srdce mých kamarádek a spolužaček naplňovaly bezstarostné pocity mládí, kdežto to mé bylo plné nenávisti, zloby a slepé touhy po pomstě. Pomsta byl můj hlavní důvod změnit se. Chtěla jsem se pomstít všem těm, kteří rozebrali mou iluzi dětství na kousíčky a předhodili mi drsnou realitu. Ale opravdu se mi to podařilo? Možná ano. Dokázala jsem si, že jsem silná a že mě nikdo nezničí. A za jakou cenu? Za cenu vlastní prázdnoty. Navenek jsem byla krásná, šťastná, bezproblémová… a uvnitř… uvnitř mě sídlila zoufalá duše zavřená v kleci utkané z ocelových vláken tvrdosti, která nesměla ani na okamžik vykouknout ven, aby ji někdo nepolapil. Chtěla jsem být lepší než ti ostatní. A dosáhla jsem pouze dokonalého modelu. Představy. Něčeho, co neexistuje. A nikdy neexistovalo. Konečně jsem si to naplno přiznala. Byla jsem nešťastná a nenaplněná. Můj smysl života bylo zdání dokonalosti. Vždycky jsem musela budit dojem, že je všechno v naprostém pořádku. Že já jsem ta, kdo je vzorem pro ostatní. Krásná a nezničitelná. Jenže jsem neviděla tu druhou stranu mince: Že si mí známí za mými zády šeptají: Nechtěla bych být jako ona. Je tak studená. Snad ani nemá srdce.

   Možná mají pravdu. Možná jsem srdce ztratila kdysi dávno. Třeba mi ho vzal chlapeček Tomáš, když mi ve druhé třídě řekl: „Nepůjčím ti to. Jsi ošklivá.“ Nebo to byl Petr, když se mnou ve třinácti nechtěl chodit, protože jsem nebyla dost sexy. Anebo někdo další z těch lidí, které jsem měla na seznamu odepsaných.

   Nevím, kde se ve mně vzala ta obrovská nenávist, ale přehlušila všechno ostatní. Miluji své rodiče, přátele, Joshe… ale je to opravdová láska? Je to ta šťastná nezištná láska? Nevím. Všechno, co vím je, že radost a štěstí v mé duši nemají místo. Mám peníze, protože jsem si je vydělala. Mám úspěch, protože jsem si ho vydřela. Mám rodiče, protože mě vychovali. Mám přátele, abych si měla s kým popovídat. Mám Joshe, aby má postel nebyla prázdná. Jenže nemám to hlavní. Nemám sebe. Tohle… tahle povrchní dokonalost, to nejsem já. Vytvořila jsem karikaturu sebe samé. Ve skutečnosti jsem stále ta malá holčička, která se vyděšeně a s pláčem schovává v koutě a bojí se světa. Proto nikdy nemůžu ukázat, jaká doopravdy jsem. Protože svět nechce takové lidi. Svět chce to, co jsem ze sebe udělala. Nechce vidět strach, bolest a smutek, kterých jsem plná.

   Tak tady kráčím, po rušné brněnské ulici, směrem k prestižní restauraci, připravena dát si lehký salát, abych nepřibrala v pase, a uvolněnou konverzaci s přáteli, kteří se budou ptát na můj úspěch u zkoušek. Ujistím je, že všechno dopadne skvěle, a připijeme si chlazeným šampaňských. A v noci, až mě Josh odveze domů a rozloučíme se, vejdu do svého bytu, nechám zhasnuto, skopnu z nohou drahé lodičky od Louise Vuittona, zasténám bolestí, protože se mi zase o něco zvětší puchýře na patách, a dojdu do ložnice. Opatrně se svléknu, pověsím oblečení do skříně a padnu na postel. Polovinu noci strávím zoufalým pláčem, protože jsem sama ze sebe nešťastná a protože je mi ze všeho toho předstírání špatně. Ráno vstanu, dám si sprchu, kruhy pod očima zamaskuji make-upem od Diora a s úsměvem na rtech a černočernou nocí v duši vykročím do nového dne, který bude už předem zkažený. Protože mě nic nebaví. Protože kvůli neustálému předstírání se nedokážu chovat přirozeně. Protože už prostě neumím být jiná.  Přivítám se s Joshem a na jeho obvyklou otázku, jak se mám, odpovím, že výborně. A on bude spokojený. Všichni budou spokojení. Až na mě. Ale to nevadí. Nikdo nic netuší. A tak to má být. Hlavní je iluze.

   A tak klapu podpatky po frekventované ulici, provází mě chtivé mužské a závistivé ženské pohledy a moje srdce dál v krvi odumírá…

   

 

 

 

 

 


6 názorů

Coupe
11. 04. 2007
Dát tip
Věřím, že avízo jsi mi neposlala jen nedopatřením, když už mě nepřímo oslovuješ. Pokud tě kritika inspirovala k zamyšlení, co zlepšit, splnila účel. Ovšem kritizoval jsem dílo, nikoliv Tebe, tak bychom se toho mohli držet oba, hm? K zamyšlení: To, že se do Tvěho díla nedokážu vcítit, múže mít i jiné důvody, než to, že jsem nic takového nezažil a ostatně myslím , že jsem se pokusil rozvést, proč mě to míjí. Víc nemám co dodat a myslím, že další debata by jen rozvíjela jen již jednou řečené a nebyla by přínosem pro nikoho z nás.

Christel
11. 04. 2007
Dát tip
S panem Coupem si zjevně nesedneme, už proto, že nechce věřit mé opravdovosti. Nevím, kde vzal ten nesmysl, že stojím pouze o kladnou kritiku, ale ať si to klidně myslí, když to přispěje jeho ctěnému egu, já si vážím veškeré kritiky, pokud je konstruktivní, a i v tomto případě jsem se nad ní zamýšlela a shledala jsem, že do jisté míry máte oba pravdu, jistě mám stále co pilovat, ať už jde o jazyk nebo styl tvorby. Ctím názor pana Coupeho, budu ráda, když mi třeba někdy opět napíše něco konstruktivního a přeji mu, aby si pro příště netvořil tak lehkovážný úsudek o něčem, co sám pravděpodobně nikdy nezažil a neumí se do toho dostatečně vcítit. Tímto moje debata s ním skončila.

Coupe
11. 04. 2007
Dát tip
Předevsím nevím o tom, že bychom byli přátelé, ovšem celá Tvoje reakce krásně dokumentuje to, co jsem psal o nepřirozenosti jazyka. Působí na mě šroubovaným, přepjatým dojmem.Takhle nadneseně lidé běžně nemluví. Ovšem obávám se, že tu marně ztrácím čas - ty jsi sice zaškrtla, že stojíš o hlubší kritiku, ale ve skutečnosti pravděpodobně (tak jako spousta jiných) stojíš pouze o kladnou kritiku. A možná jak spoustu jiných pokládáš kritku svého díla za kritiku sebe, to nevím, neznám Tě. Vše podstatné jsme Ti už řekl. Protože však dáváš najevo, že nerozumíš, zkusítm to trochu upřesnit. 1/ Špatně zvolená forma - tohle není úvaha. I volba formy vypovídá o díle a je celkem dost důležitá, pokud záměrně špatně zvolenou formou nechceš něco parodovat např. - to ale myslím není Tvůj případ. 2/ Příliš knižní jazyk (nadnesený, šroubovaný... zkus někdy poslouchat, jak lidi mluví) 3/ Napsal jsem ani nápad, ani zpracování - nápad nemusí být nutně nový, pokud je zajímavě zpracován. 4/Povrchní - povrchně napsána. Prvoplánově. Všechno nalinkované podle jednoduchého schématu "Získala jsem peníze a jsem nešťastná protože mě připravili o city". Řekl bych ale, že lidi nefungují jako bitová logika 5/ Nevěřím Ti - opravdu nejde o osobní záležitost. Jde o to, že jako čtenář Ti nevěřím - že mi to co píšeš přijde nepravděpodobné a ne ze života. Zpětná vazba - to by Tě, pokud píšeš proto, že chceš, aby to někdo četl, možná mohlo zajímat. To je vše.

Christel
11. 04. 2007
Dát tip
Tak zprvu díky za kritiku, těší mě, že ses obtěžoval napsat mi pár řádek. Ovšem nejsem si jista, zda dobře chápu, co ti na mém jazyku přijde nepřirozené. Neříkám, že nápad je nejoriginálnější na světě, všechno už přeci bylo několikrát napsáno, ale pokud ti toto přijde povrchní, pak na to asi povrchně nahlížíš, příteli. A že mi nevěříš? Kdo z nás dvou tím utrpí? Já určitě ne...

Coupe
10. 04. 2007
Dát tip
Za prvé k formě - tohle není úvaha. Za druhé jazyk - nepřirozený. Za třetí - žádný zajímavý nápad, ani zpracování. Povrchní povídka na téma, že peníze a úspěch nám berou štěstí. Dojemná, mravoučná, jak s Ženy a život. Umíš psát celé věty - ale v tomhle díle ti nevěřím ani slovo.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru