Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zpovídání

08. 05. 2007
1
9
1550
Autor
Cristinne

Když se člověk zpovídá někomu, kdo není, aneb jak někdy při bezesných nocích plynou myšlenky... prosím o komentář

Je noc. Pozdě v noci, spíš k ránu. Světla na ulici už zhasla, ale není úplná tma, protože tu tísnivou temnotu projasňuje sníh. Sníh, jak podivná a proměnlivá věc. Jednou je milosrdný a uklidňující, když zažene tmu. Podruhé krutý a mrazivý, když pod jeho dotekem vše ztratí vědomí a usne. Ano, všechno spí. Dočista všecičko v okolní krajině a sousedních domech halí klid spánku. Jen žaluziemi dvou francouzských oken podkrovního pokojíku prosvítá blikavé bílé světlo stolní lampičky. Mojí lampičky. Mojí lampičky v mém pokoji u mé postele s mými peřinami, kde se dnes neklidně převaluji a nemůžu spát, ačkoliv jindy mi to nečiní sebemenší potíže.
Dnes nemůžu spát. Ležela jsem v posteli, tiskla víčka k sobě a přesvědčovala se, že jsem hrozně unavená, chce se mi spát a každou chvíli usnu. Ale ten hodný duch, který nás každou noc navštěvuje a halí do pláště klidu a snů, abychom zapomněli na své strasti, mne při své dnešní pochůzce vynechal. Možná sám někde spí. Sobec. On si odpočívá a mě tu nechal samotnou. Samotnou a vzhůru. Samotnou, vzhůru a s tichem.
Vzdala jsem to. Zanechala jsem marných pokusů o usnutí, rozsvítila, vzala si tužku a papír, posadila se a opřela zády o skříňku. Moje ruka se neklidně pohybuje po papíru a prostřednictvím propisky mu svěřuje myšlenky, které si hrají v mé hlavě na honičku. Snad usnu, když se vypovídám...
A o čem vlastně přemýšlím? Budeš se asi divit, ale právě o tobě. Je to bláznivé (no, možná ne přímo bláznivé, ale lepší výraz mne nenapadá) – píšu ti tu, jak o tobě přemýšlím a co mě napadá, ale pravděpodobnost, že si to někdy přečteš, není příliš vysoká. Není tu nikdo, s kým bych mohla mluvit, jen ticho a to nechci svým hlasem rušit. A tak si představuju, že sedíš naproti mně, nic neříkáš, přikyvuješ a jen vnímáš moje slova. Tak poslouchej...
Vlastně tě vůbec neznám. Je to zvláštní, skoro nic o tobě nevím, a přesto na tebe myslím, kudy chodím. Potkala jsem tě asi před týdnem. Poprvé. Ale ne, teď mě napadá, že už jsem tě jednou viděla ve vlaku, ale to ses jen tak mihnul. Byl jsi tam krátko, a přece jsem nezapomněla. Teď už vím, jak se jmenuješ, že se asi dvanáct let znáš s mým kamarádem a bývalým sousedem a že bydlíš na stejným intru jako já. A taky že jezdíme dvakrát týdně stejným vlakem. Tolik příležitostí k setkání a my se potkali až teď.
Od minulého týdne jsme se potkali ještě jednou. Vzpomínáš? Šel jsi ze snídaně s kamarádama a já odcházela do školy. Všiml sis mě, usmál se a řekl ahoj. Udělala jsem to samý a celej svět se se mnou zatočil. Do konce dne jsem měla dobrou náladu. Kdybych tak věděla, co si o mně myslíš. No, buďme upřímní, nejspíš nic a asi o mně ani nepřemýšlíš. Ale stejně, co kdyby...
Od té doby jsem tě nepotkala. Ani ve vlaku. Škoda. Těšila jsem se. Proč asi? Mám tě snad ráda? Je vůbec možný, abych měla ráda někoho, koho jsem potkala sotva třikrát v životě a nic o něm nevím?
Teď se neubráním tomu, abych tě nezačala srovnávat s klukem, kterej se mi líbil půl roku. Zhruba čtrnáct dnů chodí se svojí spolužačkou... Jste každej úplně jinej. Další věc. Jak se mi můžou líbit dva naprosto rozdílní kluci? Ty máš delší vlnitý vlasy, černý jak uhel, jsi snědej, oči jako hořká čokoláda a výškou jsi na tom skoro stejně jako já. On má poměrně světlý vlasy s melírama, světlý oči a světlej obličej. Rovnátka. Vysoká postava a celkem široký ramena. I oblečení nosíte každej jiný. Napadá mě, že teď vlastně vůbec nevím, co jsem na něm měla ráda. A přeci si jeho tvář vybavím a tvou ne...
Je to absurdní, co tu řeším. Kdyby mi některá jiná holka řekla, že kvůli tomuhle nemůže spát, budu se smát tomu, jaký má problémy a jak je … naivní (?).
Teď se ale nesměju. Ruka se zastavila a zčervenalé oči bloudí příšeřím ztemnělého pokoje. Batoh, počítač, psací stůl, knihovnička, skříň, okno, stolek se dvěma křesly, plyšáci... A samozřejmě nenarušené ticho. Pohled na telefon. Zelenou záři displeje ruší číslice a písmena – Vodafone CZ 12/02 NE 03:59, ne teď už 04:00. Píšu přes hodinu a půl. Pět stránek malého bloku. Světla na ulici už zase svítí...
Nevím, co se se mnou děje (coby, blbneš), nevím, jestli si tohle někdy přečteš (nejspíš ne), nevím, jestli mezi námi někdy něco bude (pane bože, to jsou otázky) a nevím, jestli jsem něco vyřešila (samozřejmě, že ne), ale je mi líp (to se teda divim) a jsem unavená (to se teda nedivim) – stejně jako ta propiska, co před chvílí dopsala, což vy ovšem nemůžete vidět. A hele! Mně se chce spát! Teď si přitáhnu peřinu až k bradě, nechám se zahalit snovým pláštěm a budu spát. Konečně.
Tak tedy děkuji a snad brzy na viděnou, drahý příteli...


9 názorů

Cristinne
05. 02. 2009
Dát tip
Teda, takhle dlouhé ponocování ti asi úplně nesvědčí :) Ale já na tom tedˇbývám podobně, když kolem třetí končím s učením :(

Horavin
05. 02. 2009
Dát tip
Hele - ještě před chvilkou jsem viděl štyrý, ale může jich bejt klidně i pět... a nýčko se jich nemůžu dopočítat, nějak rychle se nám tu množej. Teď jich je 9. Kdoví, kolik jich nakonec ještě bude... du spat. Brou noc - brý jitro :o)

Horavin
05. 02. 2009
Dát tip
Zaujalo mě hluboce a hele - nápadná shoda času :o) mám 3:54 a přece nejsem první, někdo tu byl už předemnou, řekl bych, že je to ten pravý. Stále tu je, ale neřeknu kde. Dobře schovaný, protože kdyby se sám ukazoval, byl by moc neslušný. Přitom s ním furt chodíš, dokonce se dvěma a dykoli se ti zlíbí, klidně i čtyřma najednou! Myslím, že si nemáš na co stěžovat...

Cristinne
20. 06. 2007
Dát tip
to Lakrov: moc si cením toho komentáře :) V nečem jsi se trefila, v něčem ne... Ale tak už to bývá... Každopádně děkuji

Lakrov
19. 06. 2007
Dát tip
Sedmnáct. Beznadějné zamilovaná. Jeden neopětovaný úsměv a... Svět se boří. Jenže zítra povstane jiný (to už možná víš). Zajímavý nápad, psát dopis 'nikomu'. To počáteční opakování a nastavování vět působilo dojmem velmi subjektivního sdělení. Asi jako když si ráno po probuzení dokola opakuješ pár slov, chrakterizujících obrazy ze sna, na který nechceš zapomenout. Čím blíž ke konci, tím je dopis konkrétnější. Na to, že je psán 'nikomu' mi připadá, že v něm příliš odhaluješ sama sebe. Takže on ten dopis asi není tak úplně bez adresáta. Šance, že se k němu oslovoavný nějak dostane, zřejmě existuje. Takže je to vlastně takový skrytý inzerát. Nedávno ser ptala po významu mé 'Zelené tečky', a mě teď napadá, že i ona je určitou formou skryté inzerce. Jen s asi dvacetiletým zpožděním. Psát 'Nikomu' je hezké i nebezpečné. Nejhorši je, když se stane, že se do toho 'Nikoho' zamiluješ. Těžko se to léčí. Mě z toho před časem vyléčila polévka. Asi si ji nechceš přečíst.

Jade
08. 05. 2007
Dát tip
presne k tomu je dobry psani - na nekoho myslis, nemuzes mluvit s nim ani o nem s nekym jinym, chces se ty myslenky zbavit, ale preci jenom se s ni chces jeste trochu pomazlit:) "Je vůbec možný, abych měla ráda někoho, koho jsem potkala sotva třikrát v životě a nic o něm nevím?" ... mozny to je a je to i docela hezky, aspon do ty doby, nez zjistis, kdo to doopravdy je:)

Zuzulinka
08. 05. 2007
Dát tip
někdy stačí jen uvidět....a toho obrazu se nezbavíš celý život..tak držím pěsti...:-)

Eunuch
08. 05. 2007
Dát tip
Ještě že pokaždé když přemýšlím o holce do které jsem se "zamiloval na první pohled" nepíšu tak dlouho do noci. Asi bych umřel na celkové vyčerpání organizmu:)Většinou to zpraví nějaká "báseň". A buď v pohodě přece si nechceš připadat hloupě za něco co je přirozené.:) Tak hodně Štěstí. A když bude nejhůř tak zas vstaneš a jdeš dál

Fouckault
08. 05. 2007
Dát tip
"Je vůbec možný, abych měla ráda někoho, koho jsem potkala sotva třikrát v životě a nic o něm nevím?" jo, je to něco jako bublina lásky v tobě.. budeš se do ní snažit "někoho" odít děj se co děj.. prostě chceš a příroda ti přitom zakrývá oči.. takže z těch "patrnerů" vidíš jen kousek.. tož držím palce ať si takto "poslepu" neuděláš nějakej průser do budoucna..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru