Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Oko

07. 12. 2007
1
2
563
1/2

V ulicích špinavého města a ve spárech zdivočelých davů napodobuje své bratry. Jejich osudy jsou již delší dobu rozehrávány za zdmi věznice a on je jediným členem rodiny, který ještě stále nezapomněl na světlejší časy. Nyní ovšem při myšlence na další návštěvu pociťuje úzkost.

Před svým domem nahmatá v bundě namísto klíčů malou kudlu, kterou si se zaujetím prohlédne. Po nějaké chvíli projde kolem mladá žena, jejíž obličej je nepřehlédnutelně oslnivý, oproti němu však stojí jeho zvrácené sklony - jediným bodnutím do srdce ukončí potenciální, nevěrou přesycené, manželství.

Usadí se do pohodlného křesla v obývacím pokoji. Z bundy, kterou si nesundá, vytáhne zanedbatelně malý igelitový sáček plný bílého prášku.
,,Jseš blázen!''
,,Zavřou nás.''


2/2

1) Pokud je dílo čteno běžným způsobem, tak děj začíná od konce - děj je převrácený.

2) Každý odstavec zobrazuje příběh jiné osoby - dějové linie na sebe navazují a prolínají se.

3) Příběh čtený běžným způsobem:
A) Muž se prochází ulicí a napodobuje své bratry.
- oba jeho bratři jsou ve vězení za spáchání závažných trestných činů.
Nemá odvahu za nimi zajít a podívat se jim do očí co by svobodný člověk, proto také páchá zločin.
B) Tento odstavec líčí zločin bratra, který se dostal do vězení jako druhý v pořadí.
C) V posledním odstavci vystupují všichni tři bratři a páchaný zločin náleží prvému uvězněnému. Velice důležitou roli v této části hraje dialog. Zdůrazňuje přítomnost třech osob.
- první bratr vytahuje sáček s drogami, načež dva zbylí bratři dokládají:
1 - ,,Jseš blázen!''
2 - ,,Zavřou nás.''

4) Jediný rozdíl mezi směry čtení textu je počet osob v posledním/prvním odstavci. Pokud čteme běžným způsobem, tak v posledním odstavci vystupují tři postavy. Tím pádem se v budoucnu neuvězněný bratr stává přímým účastníkem zločinu prvně uvězněného bratra. Pokud čteme od konce, nacházejí se zde pouze dvě postavy.
Převrácený dialog totiž nabírá zcela jiný smysl.
- jeden ze dvou přítomných bratrů vytáhne sáček s drogami, načež se druhý lekne a pronese: ,,Zavřou nás.''
- první však okamžitě namítá: ,,Jseš blázen!''
Děj poté pokračuje úplně stejně jako u nepřevrácené verze, pomineme-li absenci třetího bratra, který se v ději objevuje až po nástupu třetího odstavce.

5) Mezi dobou spáchání zločinu a jeho potrestáním je dodržována souměrnost (kdo spáchá zločin dříve, je dříve potrestán).

6) Celý text nemá přinášet myšlenku, či jakékoli poselství. Jedná se pouze o hru s dějem.

2 názory

Mno,možná to jenom dostatečně nepobírám, ale není na tom nic, co by mě zaujalo.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru