Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SETKÁNÍ

Výběr: Print
08. 12. 2007
8
19
1791
Autor
Marcela.K.

Nejsoukromější dveře otvíráme těm kdo nám je sami otevřeli k hostině přátelství ....(Z.Svoboda)

Dívala jsem se na tvoji ženu a bylo mi vše jasné.

Jak to mají muži jednoduché. Oženit se se snem, představou, s princeznou…to se ti to pak píšou nádherný básničky.

***

 

Ráno pršelo a já se snažila zviklat dceru. ,,Hele, prší, nikam nepojedeme.“ Radka se zasmála a říká :,,Mami v autobusu neprší a v obchodním centru také ne.“ ,,No , jo ale musíme sebou tahat deštník, někde ho zapomeneme.“

Nemusely jsme. Když jsem spěchala na autobus, přestalo pršet .

 

,,Nastupuje se ještě do autobusu z boku? " ptám se dcery. Jezdíme všude autem a tak je cesta do Prahy změnou, která nám je k smíchu.

,,Ano, maminko.“

 Zvoní mi mobil, samozřejmě ve chvíli, kdy přijíždí autobus a otevírá dveře.

Strčím peníze na lístky dceři a manželovi odpovídám. ,,Jo, právě přijel autobus, jedeme. Až budeme v Praze , ozvu se .“

 

,,No ty jsi ale šikovná, jak umíš koupit jízdenku.“ ,,Ano, maminko a taky umím nastoupit do autobusu, sednout si a naučila jsem se to úplně sama.“ Smějeme se. V lednu jí bude osmnáct.

 

Ještě v autobusu se domlouvám s přítelem, kterého znám z jiného literárního serveru, že to vidím s časem špatně. Nebudu ho mít tolik, abychom se setkali, ale jeho rada ohledně toho, jak se dostanu ke Galerii světla, mi hodně pomohla. Ano, takto já rozumím přátelství, chuť slyšet se navzájem, poradit v situaci, která by se mohla stát komplikovanou…zájem o druhého.

 

No to je hrůza! Adventní Praha! Černý most, nákupní centrum. ,,Nesnáším tolik lidí pohromadě. Do čeho to rostete?“

,,Mami, vždyť je to krásný, neboj oni ti nebudou překážet.“ Směje se dcera ale já ji nevěřím.,,Budou! Znám to, vidím tramvaj a je mi zle!“

 

Sháníme dárek pro vnučku..pro Rozárku, ale to co chceme samozřejmě nikde nemají.

Jsem unavená, oteplilo se, v kabátu mi je horko, bolí mě nohy a mám vztek.

Proč jsem sem jezdila, blbý nákupy, vždyť se tomu před vánocemi vždy vyhýbám.

,,Pojď jdeme na kafe, dáš si něco dobrého.“

Dívám se na ni. Mám krásnou dceru, mlsá tiramisu a uždibuje si z mého medovníku.,, Dojez to, je to sladký jak červenej pes.“ ,,Tak ty si vezmi moje. Škoda, že tu není táta, mohl si dát ještě něco jiného a měli bychom tu kolotoč.“ Je to naše hra..když někde venku mlsáme, dá si každý něco jiného , ale všichni  ochutnáme.

 

Táta volá, že už je v Praze, jede pro nás, ale motá se na jiném parkovišti.

 

Konečně jsme se sešli.

Já bych už měla vyrazit do Poetické čajovny. Naposledy se ptám muže, jestli nechtějí jet se mnou. Manžel dorazil z práce. Má hlad. Ne, zůstanou tady v Centru a ty si jeď metrem. Je to jednodušší, než hledat  Čajovnu autem.

 

 

Měl pravdu, jako většinou pokaždé.

 

Stojím na kraji galerie a nevím, zda se mi to jen zdá. Slyším měkkou slovenštinu. Vidím ženu a muže a s nimi Zdeňka Hajného!

Malíře, jehož reprodukce jsem si nechala zarámovat a visí nám v ložnici i v obýváku.

Prý ho mívají rádi ti, kteří už stáli na kraji a nahlédli tam, odkud se ještě nikdo nevrátil… i když… kdo ví.

 

Je mi jasné, že Slovák je Stano  Háber a ta křehká blondýnka bude jistě jeho žena.

 

Chvíli váhám, stojím , dívám se na ně. Stano  na mě pohlédne a aniž bych se musela představovat…,,Marcelka!“

Představí mi svoji ženu a já při pohledu na ni chápu, proč její muž musí psát básně.

Poslouchám výklad Zdeňka Hajného o obrazech , o tepajícím srdci galerie…a když nás nasměruje ,,do nebe“, stojím v úžasu nad tím, co dokáže lidská fantazie. Napsala jsem kdysi báseň Návrat a k ní připojila právě obraz od Zdeňka Hajného a ten obraz je centrem hvězdného nebe, ve kterém nyní stojím.

 

Stano tomuto malíři řekl : ,,Vaše obrazy jsou jako ikony – namalované modlitby.“ Přesně vystihl pocit, který jsem vždy z těchto obrazů měla.

 

Byl to nezapomenutelný večer…

 

A já za něj chci poděkovat Jarmile Moosové.

 


 

 


19 názorů

Marcela.K.
10. 12. 2007
Dát tip
Jsou chvíle, kdy žádná pomlčka, ani čára neplatí...narodila jsem se v Československu a Slováci pro mě nikdy nebudou cizinci :-)

slovak
10. 12. 2007
Dát tip
Až dojemné, keby som pracoval ešte v ČR tak by som tam bol.So Stanom si rozumiem, aspoň takto na nete. Raz som bol s klubom Pegas z Mělníka na prednese svojej tvorby v klube seniorov.Bolo to veľmi pekné.A Prahu mám rád. Adam

Robinia
10. 12. 2007
Dát tip
Díky za nahlédnutí.

Marcela.K.
09. 12. 2007
Dát tip
Janino, příště musíš :-))

Janina6
09. 12. 2007
Dát tip
Já tam nebyla, ale díky za krásnou "reportáž" :-))*

Marcela.K.
09. 12. 2007
Dát tip
Tahle "závist" se promíjí ;-)

Rabb
09. 12. 2007
Dát tip
i já měl ten večer skvělý plán, určitě.. :-) ale tiše závidím, to jo.. :-)

Marcela.K.
09. 12. 2007
Dát tip
Tak neváhej :-) Já se chystala do Galerie světla už hezky dlouho, mám moc ráda obrazy Zdeňka Hajného, a nikdy by mě nenapadlo , ani v nejodvážnějších snech, že se s ním setkám. On sám mě bude provázet svojí galerií a že mi dokonce podrží při odchodu kabát... a jen se potvrdilo to známé, že "velcí" lidé jsou velice pokorní a skromní... A to to umocněné setkáním se Stanem, jeho ženou, Jarmilou... prostě byl to pro mě večer, na který nelze zapomenout :-) a každý kdo tam nebyl, může jen litovat ...

Rabb
09. 12. 2007
Dát tip
hezké.. Jarmilu text určitě potěšil.. ..jednou bych se tam taky rád podíval.. do té čajovny.

taky se přidám k té chvále...:o)

Marcela.K.
08. 12. 2007
Dát tip
Nemá zač a děkuji :-)) máš krásnou ženu...i uvnitř :-))

Háber
08. 12. 2007
Dát tip
manželka - že Ti ďakuje za čaj a praje bezproblémovú nočnú službu...

Marcela.K.
08. 12. 2007
Dát tip
To věřím:-) a já jsem na noční a spala bych jako blázen :-)))ufff pozdravuj ženu :-)

Háber
08. 12. 2007
Dát tip
...som celkom unavený ešte:)) tak si ufkám:) je to pekné*

Marcela.K.
08. 12. 2007
Dát tip
Co to je za koment?! ufff :-))) nerozumím, jak je to po česky?

Háber
08. 12. 2007
Dát tip
ufff:))) ***

Marcela.K.
08. 12. 2007
Dát tip
Ne...to není , ruprechte, ale je krásné, když muž píše své ženě , která mu porodila tři děti, ještě po tolika letech takové básně, jaké píše Stano své Julii... Myslím, že jsme se neviděly naposled, Jarmilko ...a bejt chlap...tak se mě nezbavíš ;-)))

Dali jste ho vy všichni mně, Marcelko. Děkuji.*

ruprecht
08. 12. 2007
Dát tip
hezké... jen bych poznamenal, že není nevyhnutelně nutné se kvůli psaní básní ženit...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru