Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

99 alebo deväťdesiaty deviaty

10. 03. 2008
9
9
1687
Autor
.dunaj.

     Nad Parížom, v opare, zapadalo slnko. Biele. Stál som pod Eiffelovkou a pozeral na ľudí okolo. Zamilované páriky, Japonci loviaci záber, či hipisáci sediaci na tráve, akoby vystrihnutý z čiernobielych fotografií môjho otca. Pozeral som nad seba, kde sa nosníky spájali do sietí kovových pavučín. Ty si ukazovala snáď smerom k Invalidovni a slnko stále padalo  a mňa bolela hlava. Budúcnosť bola biela.

 

     Večer sme chodili po Champs-elysées, svetlá vo farbách rovno do očí a krásne ženy, na tých najdlhších nohách plávali ako koráby na mori.  Z barov hralo disco a okolo ručala cirkusová hudba z kolotočov pred Louvrom. Všetko je náhle jednoduché a jasné. Stačí čokoľvek začať v čakaní na večnosť.

Ešte raz uvidieť to uvidieť, miesta po ktorých som chodil pred rokmi, prúdy áut, psy, domy zostarnuté pred okamihom a medzi tým čudne farebné tulipány. Čierne, fialové, modré. Myslel som na tých čo tu žili. Zola, Proust, Strindberg, Miller....  všetci tu písali a medzi tým umierali pre slová, ktoré ležali všade okolo, v parkoch pod listami stromov, v Seine či vo vzduchu čakajúc na strany, na ten správny okamih. Skutočnosť vyrytá do papiera. 

 

     „Počuješ to ticho?“  spýtala si sa pred spánkom.  

     „Hej.“

     „Tak to sa práve mesto nadychuje. Rozťahuje svoje ruky aby prijalo všetky  deti do svojho kamenného náručia, v ktorom ich čaká smrť a ráno zmŕtvychvstanie. Milujem toto mesto, dáva mi takmer všetko čo chcem,“ vravela si mi a ja som počúval, počúval tú zem všade nad sebou. 

 

     Ráno som sa zbalil. Kráčali sme spolu. Náhle cudzia žena spolu s mužom v stredných rokoch na ceste. V blízkom parku sa starci hádali nad petangom a ty si hovorila niečo o mojom živote, o chvíľkovej samote a teplých dňoch, čo nás čakajú každého v inom meste.  Príbehy čo končia náhle, uprostred. Človek pozerá na kamene pod nohami. Prechádzka medzi kostrami. Má čas. Viac času ako priestoru. Spomínam si, že mi vtedy bolo nepríjemne. Akoby predzvesť smútku, bielych dní. Snažil som sa zo všetkých síl nebadane pozabúdať jednotlivé detaily, ktoré tak nástojčivo tvorili obraz možného života. Ale svetlo bolo dobré.

 


9 názorů

Bix
16. 03. 2008
Dát tip
Ja by som z "monotonnosti" urobila prednost :) Naopak mam pocit, ze mas talent kazdodenne okamihy popisat s presahom. Niekedy sa casti Tvojich textov vysvihnu strasne vysoko/hlboko (...), to je velka vyhoda. Je v nich taka pokojna premyslava atmosfera kladuca doraz na skryte vyznamy jednotlivych slov, mimovolnych vyrokov. Hm...a identicke pocity. Ako mozeme zo seba urobit niekoho ineho? Tesim sa, az z toho vznikne nejaky komplet.

.dunaj.
13. 03. 2008
Dát tip
co uz

dazdozienka
13. 03. 2008
Dát tip
mas tam hrubku jazonik

.dunaj.
11. 03. 2008
Dát tip
prave s tou monotonnostou mam najvacsi problem - niekto to vola ma svoj styl ale po urcitej dobe to prerasta do takmer totoznych scen - pocitov - riesim to viacmenej castym striedanim obrazu a hrou s sujetom ale stale je to v procese .... .)) a o hovne ......he

Winter
11. 03. 2008
Dát tip
Hodně dobrá záležitost, řekl bych, má atmosféru, jen čtvrtá kapitolka mi přišla okatá, už mě tohle filozofování v posteli nebaví, taky mě tak napadá, jestli každá česká pvídka z paříže musí začínat pod Eifellovkou. Pro tu "delší" věc si dej pozor na monotónnost, z takových popisek knihu nenakrmíš. Pochlubiš se jí pak i na Písmáku? Jo a tip.

.dunaj.
11. 03. 2008
Dát tip
hej - toto su viac menej len pasaze -

eno
11. 03. 2008
Dát tip
+ten nazov .iny by sa mi pacil asi viac ale ja tiez nikdy nazvy. je s tym taky voprus trochen ale to mozme ..

eno
11. 03. 2008
Dát tip
najprv ma napadlo ze velmi fajn. a ako citam tuto koment nadomnou tak potom mozno ze stranka z knihy ..preco nie ..este mi zaznelo v hlave napr `domy zostarnuté pred okamihom` -> take mozem

pozorovatel
10. 03. 2008
Dát tip
děláš i na něčem delšim?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru