Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Výzva

25. 10. 1999
3
0
1950
Autor
YGi

Všem, kdo omezují sami sebe, ale to nejsi ty, viď

Dokola hledáte hranice hříchu třinácté komnaty, tabu a zákazy jste jenom oběti podivné nákazy je mi vás líto, i když jste k smíchu Nejenom věřící s trapnými důvody velebí askety, panny a panice proč i vy stavíte před sebe hranice před setím pálíte většinu úrody Zavřete oči a co chcete sněte s kýmkoli na světě spěte či bděte Není hřích nic co vás nedrží v kruhu Nebo se zastavte, vraťte až k opici předsudků předků svých bezcenní otroci nestůjte v cestě novému druhu
qark
14. 07. 2002
Dát tip
to jsi touto basni celkem vyrost TIP

Saxanka
07. 05. 2000
Dát tip
.......................................................................................................................................................................................................................... Tak tohle všechno jsem Ti chtěla sdělit * !

YGi
22. 11. 1999
Dát tip
Nezlobim se. Máš pravdu, že ty závislosti z toho na lidi, co o nich přemýšlí, jukaj dost nápadně. To mě nenapadlo. Četls Báseň o hašiši? Tohle stačí funkčnímu mozku, aby věděl, že tudy cesta nevede. A kdyby tomu nevěřil, stačí se opít. Hodně moc opít. To jako simulace následků toxikomanie myslim stačí. Jen to jde rychleji a je to levnější. Když si někdo naběhne a poučí se, jen dobře. Já tu nemyslím na puberťáky, kteří se neuhlídají a nepřijmou pomoc. Tohle je s hvězdičkou, jen pro dospělé. A uvozovky u zbytečných tabu jsou zbytečné. Je jich dost a jejich vysvětlení často komická. Jako ta čistota zachovávaná pro toho pravého. Co když to nebude on, co dostane ten druhý? A tak dál.

Bříza
16. 11. 1999
Dát tip
Ygi - nezlob se -
1) píšeš -".. není hřích nic, co nás nedrží v kruhu ..." - tady se téma závislosti přímo nabízí. Taky je asi blbost se nezříkat ničeho, co neznám. To bych mohl velmi rychle "ulítnout" na Heroinu, nebo Pervitinu (to ber jako modelovou ilustraci). Máš pravdu, že ne každý má sklon k závislostem. Kdyby si však kvůli Tvojí básničce "naběhnul" jeden jediný, bylo by to až dost. Na druhý straně - máš pravdu, že asi existují "zbytečná" tabu a zákazy - myslím si ale, že to nejde takhle zevšeobecnit.

2) Promiň - nevěděl jsem, s kým komunikuju

3) (psal jsem, že jde o subjektivní názor - se nečerti) Co konkrétně bys chtěl změnit a jakou cestou ?

YGi
15. 11. 1999
Dát tip
1) Promiň Břízo, ale ti asketové se tam s ničím netlučou. Nepsal jsem o závislostech, ale o předsudcích a mýtech. Chtěl jsem říct, nezříkejte se ničeho, dokud to neznáte atd. Závislosti se byly tvůj argument. Je mi moc líto, když inteligence a vůle mají tak bídný význam. Snad ne u každého. Taky možná nevím dost o asketismu. Asi ani nechci. Tak promiň. Ale na logiku mi nesahej. Radši mi vysvětli ta literární schemata.

2) Díky za přednášku. Možná bys mě neměl tak podceňovat.

3) Myslím, že Einstein neměl těžší mozek než ty, a co. Kdejakej skynhed ho těžší má, a sakra. Když tady řeknu, že je potřeba něco změnit, nelíbí se to. Tak to necháme bejt, nedostatek vůle přesvědčovat snadno omluvím obecnými poznatky o neovlivnitelnosti zablokované mysli.

Bříza
08. 11. 1999
Dát tip
Ygi - zkusím to vysvětlit tedy jinak:
1) píšeš: Lidská vůle a inteligence BY MĚLY být štíty před závislostmi ...... komu to chybí, je na psychiatra...Kamaráde - to je ale bohužel přání otcem myšlenky. Jestli se nezaujatě podíváš kolem sebe, zjistíš, že prakticky KAŽDÝ ja na něčem, nebo někom závislý (a nejsou to vždycky drogy,sex, cigára, alkohol, hrací automaty, nebo počítače). Lidé jsou závislí na své práci, na penězích, na pocitu moci, na zvrácené touze ovládat, na adrenalinových sportech, na matce, partnerovi ....atd atp. Vůle a inteligence ve většině případů je způsobilá maximálně k vetknutí za klobouk. Nenech se zblbnout oblíbenými literárními schematy. Právě v tomhle kontextu je paradoxní, že asketismus, který je PRÁVĚ důsledným bojem proti závislostem všeho druhu, nálepkuješ jako trapnost. Neberu tedy Tvůj závěr, že logická nesrovnalost není v textu. Je tam.
2) píšeš:" - jak se dozvím, že tohle je ta pravá (přírodní výběr), jsem 4 roky se svou první partnerkou, to neznamená, že nesmím a nechci poznat víc ...": V mnohém máš pravdu. Jestli je to ta pravá, rozhoduješ TY. Chceš-li poznat další - je to Tvé legitimní rozhodnutí a nikdo Ti nemá právo něco vyčítat. Buď si však také vědom, že být s partnerem není jenom otázkou výběru, ale i namáhavé budování vztahu s druhou osobou, kam patří i péče, odpovědnost, úcta a porozumění potřebám druhého. Mnoho lidí není SCHOPNO a ze sobectví OCHOTNO tuto námahu podstoupit, ze vztahu utíkají a zaštiťují se právě argumenty o tom, že nepotkali toho pravého. Samozřejmě se to nesmí přehánět ani na opačnou stranu - opravdu existují lidé, kteří se povahově absolutně neshodnou...
3) ohledně "pokroku" - jsem skeptik. V čem PODSTATNÉM lidstvo pokročilo. Pokud vidím, vzdaluje se harmonii věcí stále víc a dál. V tom nám bohužel neprospějí ani čipové karty, mobilní telefony a raketoplány. Všechny vědeckotechnické a politické revoluce bohužel urychlují degradaci Homo sapiens jako druhu. (víš, že naši předkové před 500 lety měli průměrně relativně těžší mozky, než máme my ?)
P.S. - bod 3 skutečně prohlašuji za svůj suběktivní názor.

Anonym
02. 11. 1999
Dát tip
Ať tu báseň čtu odkudkoli stále v ní nevidím to, o čem se rozevlátě někteří rozepisují. Hádám, že YGi nechtěl touhle básní vyjádřit nic jiného, než, že každý člověk by měl zkoušet překonávat hranice své vlastní mysli, svých zkušeností a vědomí svého okolí. Jinak potvrdíme Darwinovu teorii a Zemi ovládnou, jak vím z jistého poučného seriálu, krávy, protože ty jsou nejchytřejšími tvory na planetě. Je ovšem možné, že budou nakonec vyhubeny rodem pětiprdelních opic...

Chce-li mi někdo nadávat i soukromě, může psát na:
vacha@annexnet.cz

jinak Vás zdraví Stuff

Anonym
02. 11. 1999
Dát tip
Jak tak koukám, taky bych se mohl naučit psát čárky mezi větama..mi....

YGi
01. 11. 1999
Dát tip
Břízo: Logická nesrovnalost zdá se není tedy v textu, to jsem rád. Takže nejde o logiku, ale o názor.
Lidská vůle a inteligence by měly být štíty před závislostmi a cestami z kruhů. Komu chybí tyhle vlastnosti,
má psychiatra. Každopádně uznej, že závislosti jsou nezdravé. Ale nejsem proti vztahům. To ne.
Je jen další předsudek, že vztahy buď jsou, nebo vůbec ne. Žádný ale není a nesmí být omezením.
Taky jsem už skoro čtyři roky se svou první partnerkou. To neznamená, že nechci a nesmím (br) poznat víc.
Jak jinak se třeba dovím, že tahle je ta pravá? Přírodní výběr - když jsme u té biologie.
A nesměj se novému druhu, taky vim, jak je to se čtyřprdelní opicí. Ale z historie vím, kolik generací
se díky omylům těch předchozích vzdávalo pokroku, protože tu přece byly ty osvědčené tradiční
způsoby. Jde o to, že nemá cenu mít výčitky kvůli pravidlu, se kterým se opravdu neztotožňujěš a neodkážeš si ho
nezpochybnitelně odůvodnit.

Merle: Je pravda, že kdo se neodkáže vymanit ze svých vlastních omezení, bude počínání svobodných
považovat za útok na vlastní svobodu a práva. Neobhajuju např. zloděje ve vztahu k okradenému,
ale svobodného vůči pohoršenému.

Merle
30. 10. 1999
Dát tip
Ne, anarchie není o omezování jiných, ale o prosazování toho svýho (já nemám hranice) čímž ale nutně následně omezí právě ty jiný. Tím chci říct, že když nerespektuješ žádný hranice, možná tak pomáháš sobě, ale určitě na úkor jiných.

Print
29. 10. 1999
Dát tip
:-) Neděkuj tolik! Básníci se čtou! Tak piš - už se na tebe moc těším!!!:-)

Bříza
29. 10. 1999
Dát tip
Nabízel jsem jiné prostředí - nuže tedy zde: V čem je logická nesrovnalost ?
a) píšeš: "...není hřích nic, co vás nedrží v kruhu ..." a na jiném místě "... nejenom věřící s trapnými důvody velebí askety ..." : Víš něco o povaze člověka jako druhu ? O jeho (aby se tak řeklo) technických parametrech ? O možnostech vzniku závislostí (v nejrůznějších sférách lidského konání) ? O nevratných procesech v lidské psychice ? O Uzavřených kruzích, ze kterých není úniku ? Nepřeceňuješ poněkud lidskou vůli ? Podívej se kolem sebe !!!
"Rodináři" jsou mnohdy pro svět ztracení !!! Závislost na blízkých osobách je evidentní !!! (a není možno ji jednoduše nálepkovat). Volný sex bez osobního mezilidského vztahu obou partnerů je odpudivou anomálií, do které se často nutíme - ovlivněni pitomými filmy, nebo knihami.
b) "...předsudků předků svých bezcenní otroci, nestůjte v cestě novému druhu ..."
Nezlob se - to je legrační. Člověk má pořád sváých 46 chromozomů, ve kterých je zakodovaná možnost jeho plasticity. Žádný nový druh na tváři světa nevznikl. Z historie by ses mohl poučit, kolikrát si lidé o sobě mysleli, že přečůrali sami sebe a jak to vždycky - VˇŽDYCKY nakonec dopadlo. Myslíš si, že moudrost, kterou generace před tebou zvolna shromažďovaly, jako včely med, je svou informační vahou rovna nějakému novinovému článku ... to je omyl. Jde o jakýsi " technický návod" jak se člověk na světě má chovat sám k sobě a k okolí, aby žil pokud možno šťastně a bez zbytečných výčitek svědomí. Mě to alespoň tak funguje... To, že nějaké pitomé předsudky axistujou, Tě neopravňuje k tomu, abys vylil s vaničkou i dítě...

YGi
28. 10. 1999
Dát tip
Tak ne, bude to tady.Jsem opravdu vděčný za vaše názory, tady je několik odpovědí:

Břízo: díky za uznání, jen nevidím tu logickou nesrovnalost.

Tynicu: svět není šedý a nemá být. I k tomu chci směřovat.

MM: co přesně se ti nezdá? A tady se nemluví o zlu, ale o hříchu, který já chápu jako zpronevěření se cizím pravidlům.

Honzíku: prostě dík.

Krytyku: i za tvou neotřelou krytyku děkuju. Ano, umím si to vypočítat a jsem na to hrdý. A vlastně jsi to pochopil dokonale s tou bolestí svědomí. Dík ještě jednou.

Merle: v tý básničce není leccos, ale ona není návod k použití. A taky nejde o anarchii a anarchie není o omezování jiných (doufám).

Printe: opakuju se - dík.

Špuntíku: tahle hranice je nejřvavější a nejbolestnější. Šuká rád snad každej, ale spousta si jich to kazí myšlenim na morálku a tak. A nemluv za všechny, leda ke všem.

Kačko: zase to panictví a věrnost. Zodpovědnost a ochrana je kondom. A ta čistota tě moc nepotěší, až budeš mít něco za sebou a půjdeš do postele s panicem.

Bibšo: pravidla jsou od toho, aby se porušovala. To není z mé hlavy a neberu to doslova, ale už to slovo hřích zní blbě.

ViNiLe: dík. Omezenci upálili Bruna. Kdo je na jejich straně? Dneska už víme, že Země je kulatá atd. Jsou tu nový problémy.


Merle
26. 10. 1999
Dát tip
Ani já nesouhlasím s Ygim. Lidi, co nemají vlastní hranice většinou nerespektují hranice jiných, a bez toho by ten svět už vůbec stál za houby. Samozřejmě jde o to, jak a kde se uplatní rušení předsudků a hranic, ale to v tý básničcce není. Víš, ono o anarchii se dobře hovoří, ale to je tak všechno, co se o ní dobře, hlavně, když to někdo aplikuje ze svý strany na tebe.

Print
26. 10. 1999
Dát tip
Možná nevědomky jsi vyslovil jednu hlubokou pravdu: není hřích nic, co nás nedrží v kruhu... Had požírající svůj ocas.
Za jiný úhel pohledu děkuju!:-)

Špuntík
26. 10. 1999
Dát tip
Podle mě je tu hodně věcí, které si můžu představit v těch verších, o čem já si myslím, že je už za hranicí hříchu, nejen pro mě, ale pro všechny ostatní....

jen malinká ukázka:

s kýmkoli na světě spěte či bděte

a mohl bych pokračovat....prostě to neberu...


kačka
26. 10. 1999
Dát tip
Omyl, askety nevelebím, panen a paniců si vážím, pokud někdo zachová čistotu sebe darem jinému, je to, myslím, krásné, naopak takový člověk víc přitahuje. Kdykoliv se jim zachce mohou být "jako my", ale my už nemůžeme být nikdy "jako oni". ((:-Omezení je nutné, poskytuje ochranu. Zodpovědnost je namístě rovnováze. Ti co to nedělali se sami prohlašovali bohy.
Tynic: Svět je plný barev, to jen my občas vidíme šedě.

Bibša
26. 10. 1999
Dát tip
Nedovedu si ani ve snu představit,milý poeto,jak by svět vypadal, kdyby jsme nehledali hranice hříchu a nesnažili se je dodržovat ...ale jinak jsi vnesl zajímavé rozjitření do tématu!

ViNiL
26. 10. 1999
Dát tip
Když jste se tu tak hezky rozdiskutovali (konečně), nemohu, než vás neobdařit nějakým svým moudrem (kromě toho, že se mi to moc líbí, YGi):
IMHO(!!!), uznávat venkovní hranice a pořádek je jistě nezbytné pro žití ve společenství, ale myslím, že je spíše řeč o vlastních hranicích pro sebe. Někdo :) by toto dílo mohl nazvat třebas banálním, ale to by byla mýlka. V mysli bez hranic se totiž skrývá jediný možný způsob nestagnace -- další projev na cca 25 A4ek by byl jen rozebráním této věty...

YGi
26. 10. 1999
Dát tip
Pro všechny tu něco mám. Dám to sem jako Ostatní: Odpovědi

Bříza
25. 10. 1999
Dát tip
sám sebou neomezený...
čím tedy omezený...?
snad jen tím, že nedýcháš pod vodou?
že pomocí rukou neplachtíš oblohou?

Ty víš, CO je hřích, že moudrým se stavíš?
Znáš osud lidský, že nad ním se být pravíš?
Znáš cenu člověka - a nemáš pochybnost ?
Jsi nový nadčlověk ? Nu těch už bylo dost ...

Jsi nový barbar - nevážíš věci z gruntu
kolikrát slyšel jsem už mlít jazyky špuntů
kteří jen z dálky - z knížek život soudí
až bezelstnost ta úsměv na rty loudí...

:-)
(nezlob se na mne pro ta slova tvrdá
opravdu nejdo o to zda kdo ....či ... )
PS:
jináče básničce není co vytknout ! Je po rytmické stránce dokonalá, má názor a jazyk se mi líbí!



Anonym
25. 10. 1999
Dát tip

Nechtěl jsem se tě dotknout, výsměch není na místě.
Možná jen chápeš jinak moje slova. Člověk rozumem překonal mnohá fyzická omezení, ale evoluce ducha snad ještě přijde. (a zas to není osobní)

YGi
25. 10. 1999
Dát tip
Promiň ten anonym, jsem to já.

Bříza
25. 10. 1999
Dát tip
Ygiši - mě ses nedotknul - neblbni. Fakt se mi Tvá báseň líbí. Ale holt jsem si musel rejpnout - takovej už jsem já. Jak vidím nějakou logickou nesrovnalost, tak jdu do toho. Mohla by to bejt docela zajímavá diskuze. Ale nabízím jiné prostředí - buď os. zprávy, nebo pokec ...?

Tynic
25. 10. 1999
Dát tip
Napsals to skvěle ! Proč si dávat hranice ? Kdo může soudit co je hřích a co není ? Jsou to jen zvyky, okovy duše.
Stejně žádná hranice hříchu není. Svět není bílý nebo černý. Svět je šedý a zase šedý...

Moc pěkné !

MM
25. 10. 1999
Dát tip
Proč je svět šedý? Protože je smíchaný z černé a bílé... Není pravda, že hřích (zlo) není... Jasně že je. Poznat a soudit je věc druhá. Snažím se nesoudit (poněvadž kdo soudí, bude taky pěkně souzen), ale to neznamená, že vše je povoleno. To bylo hlavně pro Tynica...

Ygi: báseň je to dobrá, ale souhlasit s ní nemůžu ;-)

Honzík
25. 10. 1999
Dát tip
Svět je náhodou docela bělounký !!!
Hodina fyziky: podívejte se na něj přes hranol ... no a jaký že je?
A vlastně, Břízo, to co říkáš o těch špuntech se hodí docela dobře na každého ... i na tebe!
Tak by jste se mohli přetahovat do nekonečna (že by tady byla ta hranice?)
Jinak, Ygí, skvělé verše !

Krytyk
25. 10. 1999
Dát tip
Nejsou to skvělé verše! Rytmus pro davy to má...
Neotřelá metafora pražádná, rýmy převážně gramatické, zkrátka nekrásné a hlavně netolerantní.
Mě zajímá ta hranice, protože pochybuji, chci pochybovat po chybě, kterou musím na sobě a všem stále hledat, bez toho není lásky ani krásy, ale to se tě netýká, umíš si to vypočítat (ten rytmus o tom svědčí), pak nemůžeš nic objevit, proto nechci být tvůj nový druh.
Uznávám, že je směšné hledat hranici, za kterou mě bolí svědomí, nikdo mně k tomu nenutí, sám na sebe přísný a milý na tebe ti uhýbám z cesty, která je prázdná, jen za tebou tví soudruzi nestačí tvému tempu, nelituj je, jdi pevně sám a v čele.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru