Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bábinka...

Výběr: Print
06. 06. 2008
11
26
1634
Autor
Marcela.K.

Stávala na cestě před plotem. Veliký kapesník v její ruce, to byla vlajka vyvěšená nad našim letním táborem. Vykloněné z okénka jsme křičely: ,, Ahóóój!" Bábinka mávala tou vlajkou. Čekala až domů dorazí její nejmladší dcera. Vozila ji na dva měsíce radost.

 
Ruce, které v plátěném pytlíku lisují malinová zrníčka, abychom si z Moravy mohly odvézt její slaďoučkou krev.
 
Tak ráda jsem pak v zimě stonávala.
 
Maminka přinesla ze sklepa malinovku od babičky a sluníčko v ní schované vyhánělo horkost z tváří…
 
 
***
Byly to chvíle
ještě dnes mě hřejí
prázdniny na Moravě
jsem měla nejraději...
 
Brouzdání travou
v louce nad barákem
stačilo ruce rozpažit
a hned jsem byla ptákem...
 
Košíky
ze kterých hříbky padávaly
pro tolik hub
byly prostě moc malý
 
Ohníček ve tmě
jiskry házel na mě
když jsem se tulila
do klína svojí mámě
 
Běhání po skalce
hnízdo na jabloni
s knížkou jsem se tam schovávala
ještě dnes letní jablka mi voní
 
Na břehu řeky
které  jsem se  bála...
hučící Morava lákala mě
zpívala touhou
a já byla tak malá
 
 
Vlak po stříbrných kolejích
odvážel maminku do daleka
a kousek od trati
tráva tak hebká...měkká
protkaná slzičkami
panenky Marie
hvozdíku nikdo už
to jméno nesmyje
 
 
 
***
 
Skončily prázdniny
vlak spolkl nás
a unáší  zpátky
 
Bábinka stojí před domem a  mává
Každý rok byly tak neskutečně krátký…
 
 
 
***
 
Maminku mojí mámy
sny  mi občas vrací
po vlasech  pohladí mě
pak se v mlze ztrácí….
 
 

                             

 


26 názorů

Lakrov
12. 06. 2008
Dát tip
/ vlak spolkl nás / a unáší... ...Vpřed. Občas se až bojím ohlédnout, ale někdy mě to zase docela baví. Spíš v noci (spím :-) ), když o tom nevím, teda vím, ale až ráno. A to už to není pravda.

Print
10. 06. 2008
Dát tip
Jedinečné...*!

Diana
07. 06. 2008
Dát tip
Hej, klid!,dolňák dolňáckej přízvuk neslyší ;-))

Marcela.K.
07. 06. 2008
Dát tip
Hele, ne, že ji dáš svý telefonní číslo aby poznala, jak máš krásnej přízvuk!!! :-)))

Diana
07. 06. 2008
Dát tip
ruprechte, máme stran moravštiny zajímavou diskusi s mylenkou. Ptám se tě se vší vážností: OPRAVDU říkáš "u Olomóca" nebo se teď stylizuješ? Já bych to fakt potřebovala vědět, protože tomu jaksi nevěřím.

Marcela.K.
07. 06. 2008
Dát tip
Jedeme, on možná začíná už v Hradci...jak se těší dom ;-) :-)))

ruprecht
07. 06. 2008
Dát tip
když už jste u Olomóca, tak na Moravu nejedete... jste tam... :-)))

Marcela.K.
07. 06. 2008
Dát tip
Víš, je to zajímavý...můj muž, když jedeme na Moravu, začne u Olomouce mluvit ,,po moravsku" a já to fakt miluju...to jeho "tož" atd :-)

Diana
07. 06. 2008
Dát tip
Tak to jsi druhý profesor Higgins :-)). Já to nepoznám a u mně ještě nikdo nikdy neodhadl odkud jsem. Vždycky se ptají. Asi jsem nepřízvučná, přesto, že jsem také "dolňák".:-))) Jo, přece něco. Někdy(!) poznám Pražanku.

Marcela.K.
07. 06. 2008
Dát tip
To vím :-)) Jo a Diano, vzpomněla jsem si...poznám to. Když v nemocnici narazím na Moraváka, poznám to...dokonce i severního od jižního... podle přízvuku. Severní mám v uších z dětství, jižním přízvuk...tím je zbarvená má láska :-) Pacienti se mě ptají, jak jsem to poznala a já jim to ráda vysvětluju :-)

ruprecht
06. 06. 2008
Dát tip
jsem "dolňák"... nekecám... :-))))

Marcela.K.
06. 06. 2008
Dát tip
...v zásadě taky často kecáš, že :-))) Diano, podívej se na časy posledních dvou komentů...

ruprecht
06. 06. 2008
Dát tip
jsem si dělal prču... :-))) v zásadě fandím Česku...

Marcela.K.
06. 06. 2008
Dát tip
:-) Diano, já Ti to nevysvětlím, je to ,,srdeční záležitost"...

Diana
06. 06. 2008
Dát tip
Já tedy Čechy a Moravu nerozlišuji. Vlastně to ani nepoznám. Přijde mi to legrační, asi jako když se v jedné vesnici lidé rozdělují na "horňáky" a "dolňáky". Ale schválně, kdyby vás někde v Česku vysadili a vy nevěděli kde, jak to chcete poznat, jestli jste na Moravě nebo v Čechách? Krajina se neliší, zboží je všude stejné, mluví se česky, lidi vypadají stejně, oblékají se stejně, jsou hodní i zlí, podle toho, na koho kápnete - prostě horňáci a dolňáci - tak kde je jaký rozdíl?

Oldjerry
06. 06. 2008
Dát tip
Hele vy Moraváci - neštěťte sa - já su také 50% Moravák a možu vám řéct, že jak v Čechách, tak i na Moravě sú dobří lidé a také sú tam i onde pěkné mrchy. Taž sa nehádajte a také nevytahujte.

Marcela.K.
06. 06. 2008
Dát tip
Manžel je čistokrevný Moravák, já jsem kříženec :-) Naše děti tak zákonitě mají v sobě víc moravské krve, než české a přesto tu českou kapku miluju, mám ji od svýho táty :-) No a vypadá to, že moravské krve opět přibude. Já bych ji brala a nedivím se svému druhému synovi. Morava je láska :-) Přesto si myslím, že skvělé prázdniny mohou být i v Čechách...i tady roste a voní mateřídouška :-)

Oldjerry
06. 06. 2008
Dát tip
Hodná babička je ten,kdo provází člověka životem i po své smrti...

Janina6
06. 06. 2008
Dát tip
Já si ani jednu bábinku nepamatuju... nestihla jsem je... o to víc se mi tohle líbí.*

Lilie
06. 06. 2008
Dát tip
Jako serp ... prolog a post prolog ...

ruprecht
06. 06. 2008
Dát tip
to víš, Morava je M O R A V A ... a já naštěstí nemusel nikdy na prázdniny do Čech... :-)))))

guy
06. 06. 2008
Dát tip
*

Robinia
06. 06. 2008
Dát tip
Moje babička umřela dávno před tím, než jsem se narodila... na prázdniny jsem jezdívala k dědečkovi...

avox
06. 06. 2008
Dát tip
Vzpomínkové prázdniny jsou nejkrásnější, ještě k tomu u babičky... Dobře si to pamatuj, jednou poznáš i její pocity, jo a kapesník, bílý, je důležitý :-) */

Diana
06. 06. 2008
Dát tip
Mně to zasáhlo celé. Bábinky patří k největším radostem dětství...Moc krásně napsáno - celým srdcem.*

serp
06. 06. 2008
Dát tip
to je fakt hezké, citlivé - ale nejvíc mě zasáhl prolog a post prolog.. to vození radosti je fakt, fakt krásné *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru