Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

rozprávka štvrtá

13. 01. 2009
2
5
182
Autor
halcon.

Stará žena sedela večer na skrini a pila vodku. Prišiel k nej Albert. Albert má zvyčajne bledú tvár a červené vlasy. Alebo červenú tvár a biele vlasy. Pochádza z detskej hry na skrývačku. Táto hra môže mať ľubovoľný počet hráčov. Všetci hráči v tejto hre sú deti, sú mŕtvi a volajú sa Albert.


Princíp hry je jednoduchý. Ženodieťa vezme za ruky mužodieťa a žmurkne. Oči má zatvorené pol hodiny. Presne po polhodine zavrie oči aj mužodieťa. Základom všetkého je NESTRETNÚŤ Alberta. Vraví sa, že kto by Alberta stretol, tak sa pozvracia. Stará žena Alberta stretla a nepovracala sa. Takto tá hra nefunguje. Stará žena si konečne uvedomila, že spí. Akonáhle si to uvedomila tak sa zobudila a spadla zo skrine. Narazila si nohu a začala kričať Aaaa Aaaa. Alebo tak nejak.

 

„Do píče. To byla rána ty vole“

 

Zakričal šokovaný papagáj, ktorý sa takisto zobudil krátko potom ako sa zobudila stará žena a následne po tom šoku spadla zo skrine a začala kričať Aaa. A zopakoval.

 

„Do píče.“

 

Stará žena prestala kričať. Postavila sa a podišla ku papagájovi tak 2 centimetre od neho a povedala k nemu tichým, no cez to veľmi dôrazným hlasom.:

 

„Do píče se neříká.“

 

Není to spisovné. Tak. Tak.  Stará žena to musela vedieť, kedysi bola učiteľkou češtiny. Vedela veľa o českom jazyku, vetnej skladbe a vulgarizmoch. Správne po česky sa to povie do piči. Potvrdila jej to aj jedna jej priateľka z Južných Čiech a tí už o nadávaní niečo vedia.

Tak napríklad na Slovensku (a my o nadávaní tiež niečo vieme) sa hovorí spisovne do piče. Každé pravidlo má však výnimku a nie všade platí toto pravidlo. Napríklad neplatí na Východe -  okolo Košíc sa zásadne a bežne hovorí do piči. Toto je ďalší znak toho, že všetci Česi pochádzajú zo Slovenska. Presnejšie z východu. Ale nehovorte im to.

Papagája toto vysvetľovanie ale zjavne zmohlo. Asi kvôli tým 2 centimetrom a tomu závanu. Opadalo mu perie a odpadol mu aj vták. Žiadneho na tom mieste, kde vták zvykne zvyčajne bývať už nemal. Posmutnel a zmĺkol. Začal uvažovať o odlete do teplých krajín. Odišiel hlbšie do klietky až ho pohltila temnota pravého rohu izby.

 

„ Co to tam máš za slepici?“

 

 

Spýtal sa Albert. Stará žena odpovedala – Ále – to je Pepa.

A pozvracala sa.

5 názorů

halcon.
14. 01. 2009
Dát tip
:) ja som asi hodinu rozmyslala, ze co preboha.. si myslel tym, ze sa ti to podoba na slepaciu polievku :D ... a potom mi doslo... ze to ten polivka .D haha

Zbora
14. 01. 2009
Dát tip
Mně se líbila moc. Vtipná mi přijde, absurdní je ohromně ale nemám z ní pocit trapnosti. Příjemně se v ní prolínají asociace a přesto má rámcově hlavu a patu. Dokonce si dokážu představit, že bych dokázal přečíst několik podobných povídek za na jeden zátah, aniž by mi otupily pozornost, což se o většině zde se vyskytujících próziček říct rozhodně nedá*

Wee
14. 01. 2009
Dát tip
vnímám to podobně..začátek slibný, ale pak už překombinované, na efekt...zkrouhnout množství faktorů, mluvnický rozbor vynechat a nějak zjemnit...mohlo by to být fajn

obluda
14. 01. 2009
Dát tip
neviem, vtipne to nebolo a neviem co ine to mohlo a malo byt...

..neviem pre mna hra na efekt...podciarknuta vyvetranym polivkovskou a neviem este koho kovksou prupovidkou... ..pritom nastup zacal dobre... ...neberem ani ako absurditu...a nielen preto ze vtaci vtaka nemaju...teda papagaje nemaju...podobne veci na mna posbia ako brutalna nedotiahnust...az flakacstvo...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru