Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přechodníky

02. 09. 2001
5
0
3544
Autor
dokonaley

přechodník přítomný
tvoří se od sloves nedokonavých
vyjadřuje děj, který probíhá / probíhal současně s jiným dějem

mužský rod, jedn. číslo -a (nesa) -e (prose)
žen. a stř. rod, jedn. číslo -ouc (nesouc) -íc (prosíc)
množ. číslo, všechny rody -ouce (nesouce) -ce (prosíce)

přechodník minulý
tvoří se od sloves dokonavých
vyjadřuje děj, který předcházel jinému ději

mužský rod, jedn. číslo (bez konc. - přines) -v (vyprosiv)
žen. a stř. rod, jedn. číslo -ši (přinesši)) -vši (vyprosivši)
množ. číslo, všechny rody -še (přinesše) -vše (vyprosivše)

poznámka
toto je silně zestručněný přehled; v případě sebemenších pochybností doporučuji konzultaci s PČP či jinou moudrou knihou, popřípadě osobou :o)


JardaCH
01. 12. 2005
Dát tip
Díky za přechodníky! V jedné básničce jsem použil přechodník a vůbec jsem si nebyl jist zda správně. A teď koukám, že jsem to kupodivu trefil.

gd
09. 09. 2002
Dát tip
díky. jen tak mě napadá a určitě by to stálo za uvážení dát na písmáka kompletní pravidla českého pravopisu. alespoň ve formě výrazně viditelného odkazu. pošlu avi oldovi, snad to zavede...

Olda
09. 09. 2002
Dát tip
Určitě bezva nápad, ale kde je vzít a nekrást? Pokud už na internetu něco bude, jistě se na dané budou vztahovat autorksá práva. Nebo o něčem víš?

aRmida
09. 09. 2002
Dát tip
dávám do klubu*

blb
18. 12. 2001
Dát tip
hi, přechodníky... (co mi to jen připomíná???)

Monie_Kim
07. 09. 2001
Dát tip
dík, se mi to hodí a snad si to zapamatuju :-)

Albireo
03. 09. 2001
Dát tip
Ještě by asi bylo dobré podotknout, že obě věty spojené přechodníkem musí mít stejný podmět. Vazby jako "Starosta koukaje z okna, trkla ho kráva" nebo "Otec krmil kanárka sedě na bidélku" nebrat - leda jako vtip! (To jen v angličtině jsou podobné konstrukce přípustné.)

papouch
03. 09. 2001
Dát tip
to by si měli přečíst ŠICÍ, kdo koketují s literaturvou nejen na Písmáčoj záslužné činy vyvádíš, dokonavej... :-) Bude-li Tvé počínání mít více dílů, směl bych poprosit za sebe - čárky před a a vůbec čárky, třeba u vět vsunutých, a to vyzdvihuji, u vět vsunutých do vět vsunutých. :-)

dokonaley
03. 09. 2001
Dát tip
papoušku, zkusím to... ale to asi budu muset nejdřív napsat povídání o souvětí, větách souřadných a podřadných, o... jejda, to by byl úplnej román :-)) no, stejně jsem měl v plánu postupně přepsat do klubu celá PČP :-)) a pro všecky - posílejte další nápady, v čem se často chybuje, díx :-)) mah.

Danny
03. 09. 2001
Dát tip
:)

Wopi
02. 09. 2001
Dát tip
sqělý!

Sala
02. 09. 2001
Dát tip
díky!!! pokusím se to nepoužít :-) protivá sobě *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru