Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nevinně hříšná

Výběr: Albireo
05. 09. 2001
7
0
1921
Autor
Sachmet

Můj pohled ne Tvém nahém těle

vypálí stopy hříšných tužeb

já nabízím se do Tvých služeb

trošičku plaše, trochu směle.

 

Trošičku plaše, trochu směle

servíruji Ti svoje tělo,

ač zpočátku se vzepřít chtělo,

teď přijímá Tě rozechvěle.

 

Teď přijímá Tě rozechvěle

a v rytmu Tvého dechu zpívá;

hranice slasti s Tvojí splývá

vrzají péra od postele.

 

Vrzají péra od postele

a v ní vrcholí koncert hlasů

hledáme v lásce svoji spásu

milujeme se bez ortele.

 

Milujeme se bez ortele

ruce se sevřou na pelesti;

vždyť stačí nám k té troše štěstí

nevinný pohled na Tvém těle.


Aaria
19. 12. 2004
Dát tip
:-) Hezké a výstižné:-)

Sasinka
09. 03. 2004
Dát tip
Rozhodně hezký... moc! A na Písmáka 100% patří...

ShotScount
02. 01. 2004
Dát tip
Krel...? Jednu malou otázečku.Víš co je to báseň?

Anni
21. 10. 2003
Dát tip
To je ale hezký... Ale být kluk, mám problém s gatěma, checht

Regis
05. 03. 2002
Dát tip
...aneb kterak naplkati do hromádky a pak, co s tím... ;) vaše problémy a Róčildovy háky...

Dabi
12. 02. 2002
Dát tip
Líbí se mi to.Vyjadřuji se a dávám typ tam,kde mě dílo osloví,kde se mi líbí. A tady to se mi líbí,takže můj upřímný t*

Neznat Tě Adélo, neuvěřím... nechtěl bych být v jeho kůži... pro koho to vlastně je? Nestydíš se?!!!! Styď se!!!!!!!!!!!!!!!§

clovrdik
11. 09. 2001
Dát tip
Ete, tys to rozříznul :-)))))))))))))))

dablik008
11. 09. 2001
Dát tip
Ete, to je napad hodny tvoji hlavy :o)))))))))) poseptej o tom Oldovi :o))

Krel
11. 09. 2001
Dát tip
No tak jo...diskuze se značně vymkla kontrole a tak jen krátce můj názor: Do výběru NE, ale to je moje osobní cítění a Albireo to zase mohl cítit úplně opačně...

Jemný
10. 09. 2001
Dát tip
viz. Mahoney ... jsou to hádavé duše co pro jeden výběr přes plot skočí ...

Danny
10. 09. 2001
Dát tip
Sachmet: nazdar Adélko *!

Katerina
10. 09. 2001
Dát tip
Pridavam se k clovrdovi a ostatnim podobneho nazoru, na Pismak ano, do vyberu ne /ale ja stejne vyber nectu, to radsi vezmu vidle a prehazuju se v tydenni nabidce sama, nejaka perla se vzdycky najde jako treba nedavno publikovana alternativa od hubitele/.

dablik008
10. 09. 2001
Dát tip
samozrejme ze to na Pismaka patri!!! je tady prece prostor pro kazdyho kdo chce znat nazory ostatnich na svoji tvorbu nebo ne?? ze bysme zavedli vstupni kontrolu del? dobry uverejnovat, spatny rovnou vyhodit...ale no tak... jako vsechny dila je to tady spravne... narozdil od drtivy vetsiny del vybranych redakci se u tohohle ale s vyberem neshoduju...moje blbost...

Eternal
10. 09. 2001
Dát tip
A co udělat výběr do ŽPSH? (díla zůstanou na písmáčku, a i Ti kteří trvají na výběrech si užijou) :o))

JiKo
09. 09. 2001
Dát tip
Zkrátím to, já bych výběr nedal... ani tip. Ale nevybírám, takže jenom netipuji.

zoo
09. 09. 2001
Dát tip
Tak tohle je nejpoutavější diskuse, na jakou jsem doposud narazila. Co dodat a nekalit "usedané"? Smazala jsem další řádky a tedy dodám jiné: Ano, báseň předává NĚČÍ okamžik, veledílem není. Ano, do výběru asi nepatří. Ano, asi tu dost lidí palčivě nese problémy kolem výběrů a tipů čili reakcí jako takových - kohokoli na cokoli. /Ega?/ Jenže mně to prostě nevadí. Boxujte. :-)) Pořád líp tady, než leckce jinde. /I o stupínek úrovně níž bude líp tady, než leckde, ale třeba dojde ke změně a bude zajímavé ji pozorovat./ Konec konců - tahle debata se vážně dobře četla a zřetelně inteligentní reakce vidím na obou stranách. Jen houšť.

Bezejmenny
09. 09. 2001
Dát tip
Rivka: okay, pokud jde o sebe, přesvědčila jsi mě. ;o))) Snad jediné, v čem se odlišujeme, jsou mírně rozdílné názory na hodnocení. Ale to už jsi také konstatovala. Když o tom uvažuji, a porovnávám to se svými zkušenostmi (subjektivně jinými) docházím k závěru, že rozdíly v názorech nejspíše vyplynuly z toho, že pokud jde o básně, asi více preferuji rýmovanou či veršovanou poesii, než volný verš, či básně v próze. Je to sice tvrdě otázka subjektivního vkusu, ale nemohu si pomoci. Považuji ony formální atributy rýmované poesie za podstatné a důležité, a je mi velice proti strsti, musím-li se jich při čtení básně vzdávat. Což mě v kontextu pravděpodobně podvědomně nutí, abych výše hodnotil libovolný pokus o rytmickou a rýmovanou báseň, bez ohledu na její myšlenku, styl a zpracování. Nicméně, neotloukejte mi to o hlavičku, nejsem maniak, stále ještě se nehodlám kvůli tomu vzdát jistých představ, jak má poesie vypadat. ;o)))) Pouze se snažím o upřímnost. ;o)))) Vede mě k tomu mimo jiné asi i subjektivní pocit, že tento typ poesie, strukturně i formou značně složitější, než volný verš, je v Písmáku obecně, jakož i ve Výběru, zastoupen čistě statisticky značně méně, je vzácnější. A možná i mírně opomíjenější. Z tohoto důvodu mám, (možná, snad), pocit, že jeho autory je nutno trošku podpořit. Což asi determinuje i můj vztah k této konkrétní básni. Dal jse jí tedy tip, a tím jsem učinil zadost jak svým pocitům, tak svým názorům. ;o)) a k Albireově výběru: když ve Výběru vidím i nejrůznější blbůstky, literárně podřadné skeče, pokusy o literární vtípky, vynikající ve zcela konkrétních dílech snad jen vypjatými pokusy o tzv. "tvůrčí originalitu", stále se Albireovi ani za mák nedivím, že tuto báseň do Výběru zařadil. V kontextu toho, co je v současnosti do Výběru někteří členové redakce zařazují (zde předpokládám, že bude vhodno podotknout, že tím ani zdaleka nemyslím tebe, Rivko :)) ), je (ať to beru subjektivně, či tím nejobjektivnějším pohledem, jakého jsem schopen), Albireúv výběr naprosto v pořádku. Že to není v pořádku z hlediska literárních kvalit, je už asi jiná otázka, a to právě ta, kterou jsme právě probrali výše. ;o)))))) Tak tedy snad abychom to ukončili, a pokud jde o osobní vztahy, budu potěšen, budeš-li mě považovat v budoucnu nikoli za rejpavého oponenta, ale za někoho, kdo si tě kvůli názorům a upřímnosti osobně váží. ;o)))) A ještě cosi: z letmé zmínky (spíše narážek) ve výšeuvedených textech jsem si vydedukoval, možná chybně, že snad máte dojem, že fyzická osoba skrývající se za mým zdejším nickem "bezejmenny" je nějaká duplicitní identita kohosi jiného, na něhož zřejmě někteří členové redakce nemají nejlepší vzpomínky. Rád bych tedy zdůraznil, že tento nick používám na pěti dalších konferencích a diskusních serverech, že zde nemám jinou identitu, než tuto. Případná představa, že zde vystupuji pod několika nicky, je mylná. Pochybujete-li, lze to dokázat minimálně poměrně přesně sématickým rozborem. ;o)))

Rivka
09. 09. 2001
Dát tip
Těšilo mě:) Jen ještě k tomu nicku - jest zde osoba, kterážto se zve B.Ezejmenij, na kterou máme (aspoň myslím, že v tomhle můžu mluvit za všechny:)) ) jen ty nejlepší vzpomínky... Budiž mu Písmák lehký:)) (Blahoši, koukej se taky zase někdy ukázat!:) ) Šlo tedy spíš o to, že tvůj nick sváděl k dojmu duplicity, ne že bych(om) si myslela(i), že nejde o dvě různé osoby:) Hezký den:)

Mahoney
09. 09. 2001
Dát tip
já jen zopakuji, co už bylo dvakrát řečeno: tahle básnička na písmáka PATŘÍ... nenech se, prosím, touhle debatou odradit... děkuju

Mahoney
08. 09. 2001
Dát tip
teda, u "vrzají péra od postele" jsem vyprskl smíchy... sorry, ale v jemném, něžném kontextu mi to přijde jako realistická pěst na romantické oko :-))) Bez: je mi líto, ale doporučuju ti nejdřív zjistit, jak funguje písmák, a pak kritizuj... právo výběru dostane ten, kdo si o něj napíše Oldovi... a pokud jde o kritiku: neexistuje objektivní kritika... vždy jde jen a pouze o subjektivní názor... a jinak souhlas s rivkou a kafíííí... oběma děkuju, že se tu nemusím víc rozepisovat...

Bezejmenny
08. 09. 2001
Dát tip
Mahoney: já vím. To už jsem si zjistil. ;o)))) Problém pak ovšem je ten, který jsem popsal. Díla s doporučením pro širokou obec čtenářů pak vyberou lidé, vybírající podle naprosto osobního vkusu. Nikoli podle literární hodnoty díla (má-li nějakou). A pokud jde o objektivitu, dovolil bych si nesouhlasit. Studoval jsem kdysi psychologii, takže jsem si vědom faktu, že pojem objektivita je kromobyčejně relativní. Míře objektivního posouzení reality je možné se přibližovat i vzdalovat, aniž subjekt přestane být objektivní. ;o)))) Cosi jako váhy v rukou spravedlnosti. A zatímco spravedlnost je slepá, zdejší čtenáři slepí nejsou. ;o)))) Obecně mám pocit, že úroveň zdejší objektivity se posunula vlivem názorů a vkusu některých zdejších výrazných osobností kamsi do zteřele snobské sféry jakýchsi dobově intelektuálních tradic, a vzdálila se od toho, co čtenáři chápou, co se jim líbí, a co na ně emociálně (!!!) působí. Chce-li mi někdo vymlouvat představu, že zásadní funkcí uměleckého díla je především ono emociální působení na subjekt, ať si poslouží. Rád budu oponovat. ;o))))))) A co se týče vrzání per u postele, napadlo tě, Mahoney, když jsi prskal smíchy, že může také jít o autorský záměr? Mě je například jasné, že autor se zaručeně nesnažil vytvořit žádný "jemný a něžný koncept", který jsi snad očekával, ale popsat své pocity. ;o)))))))

Rivka
08. 09. 2001
Dát tip
Milý Bezejmenny, dovolím si reagovat na větší část, než jsi adresoval mně... Když jde o objektivní kritiku něčího výtvoru, měly by jít osobní názory na umění stranou. Objektivita je zde přímo vyžadována. Jakýkoli subjektivně laděný názor člověka s místním literárním renomé pak vzbuzuje v mnoha dalších nezúčastněných čtenářích představu, že malá skupinka extrovertních intelektuálů si zde diktuje podle svých představ ostatním, co se jim má líbit. Udivuje vás pak, že se v různých auditech pravidelně objevují znechucené odezvy lidí, kteří s vaším hodnocením nesouhlasí, ale na rozdíl od vás nemají možnost výběru, kterou se honosíte vy? - říkáš. Já se ptám: 1) Jak chceš objektivně kritizovat? Každá kritika je nutně subjektivní. Stejně tak každý názor na umění je nutně subjektivní, zdání objektivity se (imho) můžeme pouze blížit - byť za cenu rozsáhlých traktátů o tom, co pravili všichni od Aristotela až po třeba už zmiňovaného Šaldu. Stejně ale nedospějeme k ničemu jinému, než souhrnu, který má k objektivitě daleko - už proto, že jednak je toho příliš, aby to jeden člověk mohl obsáhnout, jednak každou zmínkou jsme nutně (třebas nereflektovaně) vyloučili třicet dalších... i výběr těch kterých zmínek je tedy subjektivní. Naopak, kritik nemůže než hovořit subjektivně, podle svého založení... (a když už jsem tu proflákla teho Šaldu - taky nepochopil Poláčka...) Mýlím se? 2) Já přece nemohu za to, jaký dojem vzbuzuje moje reakce v ostatních, alespoň nikoliv zcela. (Byť se nepovažuji za extrovertního intelektuála:)) ) Zvlášť vkládám-li do svých příspěvků několikeré "domnívám se" a "imho", neboli "dle mého skromného názoru"... Chce-li někdo takto uvozenou "kritiku" vnímat jako snahu o diktát, je mi líto, míjíme se, ale není to můj problém... 3) Odkdy se kafka (bylať to část adresovaná jí) honosí možností výběru? Honositi se nemůže, neboť ji, co jsem si tak všimla, nemá... K části adresované mně: Dobře, nazývejme to tedy tématem věčným, nikoli ohraným. Mea culpa, vyjádřila jsem se špatně. Dále - uznám vám klidně, že po této stránce báseň skutečně žádnou extra tvůrčí originalitou nevyniká. Ale je opravdu nezbytně nutné, aby vynikala? Ano. Je to nutné. Básnictví je o jedinečnosti. Shakespeare není zkoumán pro svou podobnost se všemi Angličany, ale právě proto, že je to Shakespeare. Něčím vyniká... (to jsem taky někde četla:) ) Pocit je na dobrou báseň trochu málo - čímž nezkouším tvrdit, že by nebyl hodnotný. Ad celkové hledisko kontra hrdlička: Z čeho se skládá celek, ne-li z částí? Btw, co vlastně míníš "celkovým hodnocením"? Dejme tomu, že bych se chystala k interpretaci (ne že bych to nějak zvlášť ovládala, krom toho bohužel nemám čas nad touhle básničkou trávit tři hodiny komplexním rozborem): rytmus (řečeno), rýmy (řečeno), eufonie (nevysledovala jsem prakticky žádnou záměrnost, krom aliterace "hranice Slasti S tvojí Splývá" a "vrzají Péra od Postele", navíc je tam zřejmě vyšší frekvence vokálu "e" oproti ostatním - to mi ale nepřipadá být zrovna moc...), sémantický rozbor - ve figurách a tropech téměř nula od nuly pošla. Celek je nevýrazný. Ne špatný, ale také ne výborný. Nic, nad čím by se člověk zastavil - krom obecného lidského souznění s pocitem milované a milující osoby. Jenže, jak se mi zalíbilo opakovat, svět je plný blbých horoucích veršů (však k nim taky hojně přispívám:))) ). Máš-li ovšem konkrétní návrh na celkové hodnocení, sem s ním! Doopravdy ráda si je poslechnu. (Jo, ještě - já SI nepotřebuji zdůvodňovat, proč se báseň nemá líbit ostatním. Já VÁM zdůvodňuji, proč se nelíbí mně. Vy tvrdíte, že je dobrá - já tvrdím, že není. A uvádím důvody svého mínění. Toť vše, nic víc, nic méně... Domnívala jsem se, že ti šlo o diskuzi - já se snažím svá tvrzení, alespoň většinou, něčím podložit (a třeba blbě?). Nemusíš samozřejmě má kritéria považovat za patřičná - ale s jinými jsi nepřišel, krom "celkového hodnocení" a "emočního působení" /tak mi to vyznělo, oprav prosím mýlku, je-li/. Smát se tomu, že někdo nějaká kritéria má, to umím taky...) Shrnutí na závěr: říkáš, že ta báseň je dobrá. A vytýkáš mi (možná oprávněně?) důraz na nepodstatné detaily. Mně nezbývá než si počkat na zdůvodnění toho, PROČ je dobrá a komplexní hodnocení. S pozdravem a přáním hezkého večera (či dne, podle doby čtení:) ) R.

Mahoney
08. 09. 2001
Dát tip
bez: v podstatě za mě odpověděla Rivka (děkuji) jen mě zaujalo, jak dobře víš, co měl autor čím na mysli a co bylo jeho záměrem... vzhledem k tomu, že autora vůbec neznám, netroufám si něco takového odhadovat - troufám si jen sdělit, jak na mě výsledek působí; myslím, že to stačí k tomu, aby si autor sám učinil představu, nakolik se mu záměr vydařil... samozřejmě chápu, že se může jednat o záměr; to nic nemění na tom, že výsledek mi přidadá směšně bizardní... není tu nic, co by mě hlouběji zaujalo... jiný čtenář může mít jiný dojem, jeho věc - já jsem se jen zapojil do diskuze; nesnažím se nijak popírat ani diktovat komukoli své názory (to chraň bůh), jen přispívám svou troškou do mlýna... pa a nemyslím to zle mah.

dablik008
08. 09. 2001
Dát tip
ja jenom, ze nemam naladu se s nekym hadat, nekomu nadavat a tak dal...proste...kufr uz mam naruby a zpatky uz ho tu nepretocim... takze jenom abych nepalcal zbytecny kecy, ktery tu nemaj co delat a stejne nikoho nezajimaj...basen se mi proste nelibi, a to at uz lacinou formou, nebo tim absolutne presnym versovanim, proste ne... Albimu jeho Vyber neberu, ale jenom potvrzuje to co si o Vyberu myslim, je to subjektivni hodnoceni par lidi, ktery, u nekterejch z nich vazne nema co delat s kvalitou dila, ale s jejich osobnim vztahem k nemu nebo pocitu z nej...osobne nemam proti Albimu nic, naopak, ale ohledne jeho osoby jako vyberciho se shoduju s Printem... a uz mlcim...ted muzete nadavat uz i mne...

zolli
08. 09. 2001
Dát tip
Jen prolítávám ve snaze neztratit čas, ale jednu poznámku si nevodpustím. Bezejmenný Printa čti.

Eternal
08. 09. 2001
Dát tip
Nevinně se mi to nelíbí.

Eternal
08. 09. 2001
Dát tip
že by ŽPSH?

dablik008
08. 09. 2001
Dát tip
ŽPSH, to je wono...

Sachmet
08. 09. 2001
Dát tip
Tu báseň jsem napsala kdysi dávno. Byly tři hodiny ráno, doba, kdy člověk létá ke hvězdám. Tehdy jsem chtěla zachytit něco nepopsatelného, něco, co se nedá zachytit na skomírající list papíru, ač se o to pokoušejí lidé již od pradávna. Chtěla jsem tehdy do slov spoutat lásku. Nikdy jsem nestudovala literaturu, básně se mi buď líbí, nebo ne, nevyznám se ve stylech. Až teď jsem si uvědomila, že to, co jsem napsala (nebudu radši používat slovo báseň), má význam pro mě, že se to váže na vzpomínky, které bych mimochodem přála každému z vás. A že to asi skutečně nemá co dělat na stránkách písmáka. Tímto bych chtěla poděkovat všem, kteří mě na to upozornili, zároveň však skládám hold těm ostatním, kdož se odhodlali vydat za mě do boje. Neboť boj za lásku je vždy ta nejkrásnější věc, i když chudinka láska zhanobena je "nízkými rýmy" a dalšími prohřešky proti češtině a mravům.

Bezejmenny
08. 09. 2001
Dát tip
Rivce: Rád ti odpovím. Diskuse je žádoucí tam, kde se názory rozcházejí, abychom mohli případně dospět k nějakému přijatelnému názorovému kompromisu, protože věc se netýká jen nás dvou. ;o))) ad 1) sice jsem svůj názor na "objektivnost" už napsal Mahoneymu, nicméně, klidně ti ho zopakuji: objektivnost kritiky sama o sobě není nic přesně determinovatelného. Je to abstraktní pojem zahrnující širokou oblast (v daném případě) kritiky a vyjadřuje v podstatě vztah k tomu, jak dalece se nějaká ta konkrétní kritika přibližuje, či odchyluje od toho, čemu říkáme "objektivní realita". A objektivní realita je už naprosto konkrétní pojem, souhrn věcí, na které si můžeme třeba i "sáhnout". Zmíněná báseň v Písmáckém kontextu, kupříkladu. ;o))))) Ta báseň má své objektivní atributy, svůj styl, formu, literární úroveň, plus nespočet dalších. Subjektivita našeho vnímání nám neumožňuje (jak nakonec správně tvrdíš) podchytit všechny tyto atributy. Každý tedy onu konkrétní báseň vidíme jinak. Až potud s tebou souhlasím. ;o)))) Ovšem, milá oponentko, je toto důvod, abychom se o tu přiměřeně vyšší objektivitu nesnažili? I když je, jak jistě uznáš, docela žádoucí? Pokud jsem porozuměl tvému názoru, hájíš se tím, že absolutní objektivity dosáhnout nelze, a tedy nemá smysl se o nějakou tu objektivitu vůbec snažit. Nebo se mýlím? ;o))))) Zastávám přesně opačný názor, a přestože jsem si vědom subjektivity svých názorů, snažím se minimálně o dostatečnou toleranci ve svých případných hodnoceních, už proto, že názory typu "když se kácí les, lítají třísky" pokládám za zřetelně účelové. Na případnou námitku, že takový přístup by znamenal třeba v konkrétním případě i možné snížení číchsi představ o kvalitě uměleckého díla, odpovím s klidem, že jsem (zde mluvím za sebe) ochoten to risknout, protože to, co je kvalitní, se nakonec stejně časem prosadí, bez zvláštních ohledů na naše subjektivní názory. ;o)))) ad 2) připadá mi sice mírně alibistické, odmítat odpovědnost za dopad svých činů, nicméně, prosím. Z řekněme právního hlediska skutečně nemůžeš za to, jak tě lidé interpretují. Nicméně, čistě mezi námi, děvče, ta odpovědnost za vše co uděláme, je objektivně daná, a nezbavíš se jí tím, že ji odmítneš. Jsi zajisté dostatečně inteligentní, vzdělaná a kvalifikovaná, abys byla schopna své názory zformulovat tak, aby nemohly být chybně interpretovány, viď? Podotýkám kromobyčejně suše, že to většinou neděláme. Z pohodlnosti, nezájmu a mnoha dalších důvodů.... Pokládáš to za správné? A pokud odpovíš, že ne, popřeš tím vlastně vše, co jsi pod bodem 2) napsala, uvědomuješ si to? ;o))))) ad 3) nebuď malicherná, děvče. Ačkoli stylistické členění svádí k interpretaci, že můj příspěvek byl adresován kafce, z kontextu je jasné, že byl určen vám všem. Kdybych chtěl cosi sdělit výhradně kafce, poslal bych jí soukromou zprávu, ano? ad téma věčné/ohrané: podstané není, jak to nazveme, děvče, ale jak to chápeme. ;o)))))))) ad Ano. Je to nutné. Básnictví je o jedinečnosti. Shakespeare není zkoumán pro svou podobnost se všemi Angličany, ale právě proto, že je to Shakespeare. Něčím vyniká... (to jsem taky někde četla:) ) Pocit je na dobrou báseň trochu málo - čímž nezkouším tvrdit, že by nebyl hodnotný. Tak tedy od podlahy: máš pravdu. Ale zde, kde se bavíme, pokud je mi známo, o básnictví amatérském, má ona jedinečnost přece jen jinou polohu, než probíráme-li špičkové klasiky. Je to jiná kategorie. Nesouhlasím s názorem, že básnictví je jen jedno, a že tedy to, co nespadá pod pojem "výplod geniálního klasika" je něčím podřadné. Je to jako kdybychom chtěli razit svého času proklamovaný názor, že literární cenu má jen onen typ literatury, která má přídomek "krásná". A že vše ostatní je jen beznadějný póvl. Taková tvrzení, jak jistě souhlasíš, nemají oporu v realitě. ;o)))) Nejsem literární teoretik. Posuzuji poesii zhola subjektivně, na základě úrovně emocí a pocitů, které ve mně dané konkrétní literární dílo vybudí. Pokud se mu to povede, je podle mého naprosto soukromého názoru dobré (v tom směru na svůj vkus spoléhám celkem bez výhrad), a pokud se mu povede vybudit ve mně špičkové emoce a pocity, pak je vynikající, bez ohledu na případnou přehršli prohřešků proti duchu správné češtiny, fádnosti rýmů, chyb s syntaxi či sématice, etc... Chápeš proč? Pokud ne, pak bych se třeba mohl zeptat, jak je možné, že statisíce lidí milují a preferují třeba trampské či folkové písně, přestože, vzato z hlediska kritických preferencí, které uvádíš, jsou tyto z větší části podřadné, neobjevné, sématicky, stylisticky, tématicky a tak dále naprosto ničím nevynikající texty, přičemž některé jsou dokonce i muzikálně příšerné? Vím, teoretická kritéria hodnocení mají svůj význam. Ale posuzujeme-li amatérskou poesii, připadá mi vhodné ji posuzovat i z jiných hledisek, než špičková díla klasiků, která jsou sama o sobě většinou schopna ona kritéria splňovat. Amatérská poesie totiž většinou tato kritéria není schopna splnit, jak jistě uznáš. Posuv měřítek je tedy žádoucí. Aby bylo jasno, nevolám po snížení požadavků na kvalitu, ale po vyšší toleranci v hodnocení. Ad Z čeho se skládá celek, ne-li z částí? Existuje jisté lidové přísloví - "Pro stromy nevidět les". ;o))))))) ad ...rytmus (řečeno), rýmy (řečeno), eufonie (nevysledovala jsem prakticky žádnou záměrnost, krom aliterace "hranice Slasti S tvojí Splývá" a "vrzají Péra od Postele", navíc je tam zřejmě vyšší frekvence vokálu "e" oproti ostatním - to mi ale nepřipadá být zrovna moc...), sémantický rozbor - ve figurách a tropech téměř nula od nuly pošla. Celek je nevýrazný. Ne špatný, ale také ne výborný. Nic, nad čím by se člověk zastavil - krom obecného lidského souznění s pocitem milované a milující osoby. Jenže, jak se mi zalíbilo opakovat, svět je plný blbých horoucích veršů (však k nim taky hojně přispívám:))) ). Skvělé, děvče. Kdybys toto hodnocení napsala někde nahoře, zatleskal bych ti, a bylo by mi potěšením s tebou souhlasit. To podstatné je totiž až v oněch posledních pár větách. A kdybys to udělala, mohli jsme si ušetřit celou tuhle debatu. ;o))))))) ad Mně nezbývá než si počkat na zdůvodnění toho, PROČ je dobrá a komplexní hodnocení. Děvče, už dříve jsem napsal, že tuto báseň za zvláště dobrou nepokládám. Že se ale snažím ji hodnotit v kontextu s těmi všemi ostatními, co se zde objevují - a pak..., pak to už vypadá jinak. Ono totiž záleží, když něco proměřujeme, jaké měřítko použijeme, víš? Pokud to srovnáš se špičkou žánru, tak je to skutečně beznadějné. Ale pokud to porovnáš s tím, co zde tvoří průměr, pak tato báseň zřetelně vyniká. A to je také důvod, proč ji Albireo zařadil do výběru, a proč jsem jí já dal tip. Albireo ví, co dělá - posuzujete zde přece obsah Písmáka, ne poesii jako celek. Shakespeare sem své sonety nepošle, dívko. ;o))))) A to je v souhrnu i důvod, proč se s vámi všemi přu. ;o))))) Tak co, je na mých názorech něco, nebo vezmete koště, a smetete mě do kanálu?

Albireo
08. 09. 2001
Dát tip
Diskuse se čím dál méně týká konkrétně téhle básně. Proto doporučuji k obecnějším otázkám se vyjadřovat na právě otevřeném auditoriu "Co je dobrá a špatná poezie".

ach jo

Wopi
08. 09. 2001
Dát tip
Přeskočil jsem většinu ohlasů, protože se začly vzdalovat básni. Nicméně zahlédl jsem někde zmínku o malém statistickém vzorku, tak ho o jedno číslo zvětším. Takže: báseň považuji za šedivý průměr. To, že (jak bylo řečeno) někoho určitě osloví, není důvod pro výběr. Do výběru by se měla dostávat taková díla, která jsou něčím vyjímečná nebo aspoň nadprůměrná, která něco nového objevují.

Wopi
08. 09. 2001
Dát tip
Za největší průšvih považuju to, že už dva (obecně dost vážení) redaktoři ukončili svoji činnost... m.j. na základě devalvace výběru, pochopil-li jsem to dobře.

clovrdik
08. 09. 2001
Dát tip
I mě překvapilo, že se tato báseň ocitla ve výběru. Pochopitelně je to každého výběrčího věc a vkus a tento fakt maximálně respektuji. Přesto však si neodpustím několik poznámek, proč bych tuto báseň do výběru ( rozuměj výběru nadprůměrně kvalitních děl ) nezařazoval. Po obsahové stránce dílu rozumím, v podstatě se jedná o scénář postelové scény. Inu, dobrá, jsou lidi, kteří si na takové literatuře založili živnost, prostě každému dle jeho gusta. Po stránce formální se ale dle mého skromného názoru jedná o básničku podprůměrné kvality. A teď podrobněji. V první sloce, abych nebyl jenom jedovatý kritik, celkem oceňuji obrat „vypálí stopy hříšných tužeb“. To zní celkem neotřele. Jinak je první sloka podaná velmi ploše, verš „já nabízím se do Tvých služeb“ zavání kýčem. Druhá sloka, ehm, opravdu mě teď nenapadá, co bych k ní měl říct jiného, než ke sloce první. Neříká nic moc nového oproti již zmíněné první sloce, akorát že narozdíl od ní tam nenacházím nic, co bych snad mohl pochválit. Malá poznámka k verši „Trošičku plaše, trochu směle“ – pokud je básnicky zamýšleno tímto veršem sdělit falešnou cudnost, pak se dá pochopit a do jistý míry i ocenit, ale myslím si, že v tom ten záměr není (oprav mě, jestli se pletu). Ono samo slovo „trošičku“ trošičku hodně tahá za oko, když to čtu. Třetí sloka – za celkem zdařilý považuji verš „a v rytmu Tvého dechu zpívá;“. Jinak je to krásná ukázka kýče. Proč ? Protože verš „vrzají péra od postele“ přímo asociuje onu známou říkanku a s ní spojenou zkratku VLLSPPPPPPxKK ( za x dosaď jméno ) – některá z těch P představují „postel praská“. Ještě bych se zastavil u verše „hranice slasti s Tvojí splývá“ – jako slovní obrat je to zajímavé, ale ze stylu básně bych spíš řekl, že se jedná o vatu. Prostě v balastu té sloky ( pardón za ten výraz ) působí jeden zdařilejší obrat náhodným dojmem. Čtvrtá sloka – asi by šel shrnout do věty : Milujem (se) jak o život. Jinak je podána velmi naturalisticky, ne nepodobně erotickým scénám v laciných filmech. Dokonce si tam představuji i to hekání, ééé, pardón, „koncert hlasů“, abych ocitoval z tvé básně. Verš „milujeme se bez ortele“ – to jako že se milujete bez rozsudku ? Trochu jsem to asi nepochopil. Poslední sloka – vyvrcholení a vydechnutí, opravdu jak z erotického scénáře. Verš “ vždyť stačí nám k té troše štěstí“ – opět dost kýčovité podání. Celkově – oceňuji tvoji kuráž takhle otevřeně psát ( co do obsahu ), ovšem formálně se připojuji k označení ŽPSH.

Bezejmenny
08. 09. 2001
Dát tip
Wopi: souhlasím, ale kolik takových děl zde najdeš? Jestli víc než pár měsíčně, pak jsem vyloženě udiven. ;o)))) clovrdik: chce se mi věřit, že jsi to myslel vážně, a nikoli jako parodii.

clovrdik
08. 09. 2001
Dát tip
Bezejmenny, smrtelně vážně jsem to myslel.

Wopi
08. 09. 2001
Dát tip
Sachmet: NE NE a NE! Teď jsem teprve dočetl všechno... PATŘÍ TO NA PÍSMÁKA, OPRAVDU PATŘÍ, věř mi. Jen se nás pár ozvalo, že se nám to nelíbí ve výběru, který byl opravdu koncipován jako výběr toho nejlepšího z Písmáka. Naprosto chápu pocity Tvé básně a promluvila ke mně! Jen nepatří ke špičce, ale to neznamená, že nepotěší spoustu čtenářů, víš? Bezejmenny: ono taky dřív do výběru šlo jen pár věcí za měsíc. Ostatně stačí si kliknout na Celý výběr a juknout na to. Až teď je určitá devalvace a právě to je to, co asi některé štve.

Bezejmenny
08. 09. 2001
Dát tip
Wopi: ad tvé sdělení Sachmet: smekám. nemýlil jsem se v tobě. ;o))) ad výběr: všiml jsem si. Proč tomu tak je? Zajímá mě tvůj názor.

Wopi
08. 09. 2001
Dát tip
Bezejmenny: Těžko to psát tady ve zkratce. Opravdu tohle je otázka na dlouhé rozbory a dlouhé debaty. A bude přitom muset být vyřešena...

Rivka
08. 09. 2001
Dát tip
SACHMET: Nenene! A ne!:) Jestli (i) mé příspěvky vyzněly tak, že to, co jsi napsala, nepatří na stránky Písmáka, pak se ti omlouvám. To jsem v úmyslu neměla, opravdu ne! Bezejmenny: 1) I tobě se omlouvám, že jsi byl nucen tenhle bod opakovat - psala jsem to offline a dávala sem až ráno, minula jsem časově... Ale abych odpověděla: ano, mýlíš se:)) Nepopírám nutnost snahy o objektivitu, jen jsem upozorňovala na její značné meze... Jinak - v podstatě nelze nesouhlasit, osobně se domnívám, že je to spíš o rozdílných limitech...:) Které si zřejmě ponecháme:)) 2) Mé vyjadřování je evidentně nejasné. Já neodmítám ZCELA dopad svých činů a slov. Jen odmítám nést zodpovědnost za dezinterpretaci - v tomto konkrétním případě: pokud napíšu, že se jedná o můj názor, prostě imho:) - a věř(te), že to myslím zcela upřímně, pak nemohu (a vlastně ani nechci) nést zodpovědnost za to, že se někdo domnívá, že toužím stát se arbitrem elegantiarum, nebo se za něj snad už dokonce považuji. (Proto jsem napsala "alespoň nikoliv zcela", holt kóduju špatně:) ) (A stejně tu odpovědnost nakonec ponesu, to vím taky:)))) ) 3) Ale já jsem si všimla, že to přinejmenším neadresuješ pouze kafce. Členění textu mě však utvrdilo v domněnce, že mluvíš i o ní. A zkušenost (jakož i některé poznámky paní Čmejrkové o soukromo-veřejné komunikační situaci na internetu:c) ) mě přiměly reagovat tak, jak jsem reagovala (mnou použitý styl, který tě snad mohl také svést k označení "malicherný", by byl na dlouhou stať, tudíž B.Ez komentáře:) ). Ty to máš za malichernost, já za upřesňování informací... ad ohrané / věčné - Co po jméně... i růže zvána jinak, voněla by stejně:c))) Ale ano, chápu tvou námitku, snad až příliš jsem se dala unést celkovou stylizací svého textu. Což už jsem ale řekla...:) Jistě máš pravdu i v tom, že Písmák se nedá měřit Shakespearem. Jenže (imho, imho, IMHO:) ) jsou na Písmákovi autoři, kteří se (když použiju svá měřítka, která na literaturu mám) mohou srovnávat s autory, řekněme, obecně uznávanými. Nemusí to být pravda - nicméně posun je v tom, že já měřím kvalitu tady jimi, nikoliv tím Shakespearem... (Zase - měřím, to je dost hnusně řečeno... grafy si nedělám, body od jedné do deseti nepřiděluji:c) ) Zůstávám tedy na úrovni amatérské literatury... nemám svá měřítka za (naprosto) odtržená od reality - leč to je věc názoru:) K odstavci "Nejsem literární teoretik. Posuzuji poesii ... Chápeš proč?" - Chápu:) Vím, teoretická kritéria hodnocení mají svůj význam. Ale posuzujeme-li amatérskou poesii, připadá mi vhodné ji posuzovat i z jiných hledisek, než špičková díla klasiků, která jsou sama o sobě většinou schopna ona kritéria splňovat. Amatérská poesie totiž většinou tato kritéria není schopna splnit, jak jistě uznáš. Posuv měřítek je tedy žádoucí. Aby bylo jasno, nevolám po snížení požadavků na kvalitu, ale po vyšší toleranci v hodnocení. Na to už jsem částečně odpověděla výše - zkouším posuzovat amatérskou poezii podle měřítek zdejších autorů... Jenže s tebou přesto nemohu souhlasit, říkáš-li, že nevoláš po snížení požadavků na kvalitu. Chápu, že každý nemůže být druhý Březina, ale dám-li do výběru dílo někoho, kdo píše (zase subjektivně hodnoceno) o pár tříd hůř, než mám "hranici", pak o snížení požadavků jde. Tolerance je důležitá, to máš pravdu. Právě proto většinu děl, která nepovažuji za "dobrá", přecházím mlčením. Nikdy by mě nenapadlo někomu říct - hele, ty polož tužku a jdi se rýpat v zahrádce, je to zdravější a literatuře tím jen prospěješ. Ne! Každé dílo tady (nebo skoro každé:) ) má svou lidskou hodnotu, které si vážím... Rozhodně je krásné, pokud někdo něco napíše a někoho jiného tím osloví, něco mu předá. Tady vnímám pocit jako hodnotu, a to velkou... Jsem ale zřejmě poznamenaná postojem svého otce (a kdo není:c) ), který vždycky říkával - a co na tom, že všichni ve třídě měli trojku? To není důvod, abys ji měla ty. Tím si nestěžuji na rodinnou výchovu, jen říkám, že pokud vím, že to jde, pak by ode mě bylo, aspoň myslím, pokrytecké, tvářit se, že to nejde, zlomit hůl a dát do výběru dílo, které se mi sice až tak nelíbí, ale "je to přece amatér"... Amatérská poezie nemusí být o nic horší, než poezie uznávaná, teoreticky je ten rozdíl jen ve financích:) Čímž jsem, doufám, reagovala na to nejpodstatnější. Smetání do kanálu nechám jiným... nesnažila jsem se o to ani předtím, chtěl-li jsi to nenápadně naznačit:c) Hezký den:)

Bezejmenny
07. 09. 2001
Dát tip
Nesouhlasím s kafkou. A zásadně. Podstata působení literárního díla přece nemůže být v tom, zda a jak je forma mechanická, či téma obehrané. To je pouze a výhradně jeho individuální dojem, na jiné to může působit, a také působí jinak. Chce se s námi podělit o svůj dojem z dané poesie plynoucí, je to OK. Ale pohrdavé kroucení hlavou nad těmi blbečky, kterým stačí tak málo, že se jim tato báseň líbí, si mohl klidně odpustit. To už je s dovolením ubohá snobárna. ;o))) Stejně logicky bychom ti totiž mohli namítnout, že musíš být jaksepatří pocitově vyprahlý intelektuální snob, pokud v tobě nedokáže tato báseň vybudit příslušné emoce, chápeš kafko? ;o))))) To, že na tebe daná poesie nepůsobí, totiž zdaleka nemusí být chyba té poesie. Může to být například i tvá chyba. ;o))))) TIP.

kafka
07. 09. 2001
Dát tip
Omlouvám se za výše možná povýšeně vyznělá slova... Poznámku, že jsem pocitově vyprahlý intelektuální snob, nechám téměř bez povšimnutí. Jen tolik, že ano... možná jsem v určitém smyslu na poezii tady náročnější. Ale naučili jste mě to vy, Písmáčci, vás několik, kteří tady převyšují běžný standard a ano, do Výběru nesporně patří - Bříza, Print, Janis, hermit, WladiMir, Šílená, Falka, inventor a pár dalších...) Jen mě překvapilo, jak snadno se některé (ať už jakkoli napsané) básně ocitnou ve Výběru, pokud je nám sympatický autor nebo téma, o kterém je v básni řeč jako např. v tomto případě. Když odhlédnu právě od tématu, které nelze kritizovat, natož pak soudit, rozhodně se mi nezdá ani forma, kterou je báseň napsána, téměř v ničem originální. Rýmy jsou otřelé. Při důkladnějším rozboru musí každý vidět, že jenom slovo "tělo" je na konci verše použito třikrát, ale jediný zajímavý rým - a řekla bych, že v celé básni, což je zoufale málo - mi přijde "bez ortele - na Tvém těle"... atd... Co se týká oné omamné vůně, kterou by báseň mohla dýchat, kazí ji ne zrovna nejpoetičtější výrazy, jako třeba "Vrzají péra od postele" (což navíc navozuje dojem jakéhosi, třebas neúmyslného dvojsmyslu, a tak působí dost nevkusně ;-) Podobně verš "servíruji Ti svoje tělo" je jak plesknutí břichem o vodu místo původní šipky. Také tím podle mne ztrácí co do poetičnosti. Další např. "hledáme v lásce svoji spásu"... jako už tolikrát, jako už tolikrát... No, není vám to povědomé? Já toto spojení nacházím téměř v každé milostné průměrné, až slabé básničce... Závěrečné dva verše jsem buď nepochopila nebo popírají vše, co bylo dosud řečeno ;-) Bezejmenny (s patrně vypůjčeným nickem, což se mi nepříjemně plete ;-)), uznávám, že někde může být i moje chyba... ale názor výše nehodlám měnit ;-)) kafka

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Už jsem někde psal, milovaná kafko, že není Bezejmenny jako B.Ezejmenij. Ten první pán si vybral tento písmáckej rybníček zřejmě na to, aby se tu a tam (co nejčastěji) zaleskly jeho olisané šupiny pseudointelktuálního sebevědomí. Takových je tu víc. Kdyby to neuráželo, možná by to mohlo být i vtipné. Takhle zůstává jen trapnost v nudě, průměru a šedi, kterou tak zoufale nabízí. Hoď mu měďák! Třeba půjde o dům dál!

hermit
07. 09. 2001
Dát tip
Nechci se vměšovat, vyjádřím se jen tak, že já bych tuhle báseň do Výběru taky nedal, ale to je opravdu věc osobního názoru... Osobně se zcela pravidelně a téměř vždy s Albireem míjím v názorech na básně, takže mě to nepřekvapuje. Báseň nehodnotím, protože jde dost mimo mě, ale neříkám, že je špatná. Působí na mě spíš bizarně a tak trochu nepravděpodobně, ta situace je moc klasická, moc málo prožitá. Řekl bych: IMHO příliš povyku pro... Nic proti Sachmet.

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Milý hermite, ono se to lehce říká, co bys dal do výběr a co ne, když tam nic nedáváš. Zkus to! Pak tě zajisté potěší hermití reakce... Albiho si nesmírně vážím, ale jako výběrčího ho já osobně považuji za katastrofu pro Písmáka. A to z mnoha důvodů, které nebudu teď a tady rozebírat. Tvůj kritický postoj k této básni je subjektivně možná oprávněný - ovšem bral bych ho opravdověji, kdyby neproběhl právě tady - na Písmákovi, kde podobných básní je jak šafránu. Ano, zvykli jsme si, že kafka píše skvěle - už nás to nudí? Už nás to činí smělejšími, abychom otevřeli svá ústa? Chceme se tím, že de do kafky strefíme ukázat, že jsme jakože objektivní a nestranní? Zatímco tam, kde čekáme zuřiký atak jako odpověď pochlebujeme nebo mlčíme? Když se ti tato báseň od kafky "nelíbila", měl jsi aspoň mlčet! To by bylo důstojnější, než tahle písmácká póza! *!

Bezejmenny
07. 09. 2001
Dát tip
kafka: a) nick je můj, a na tomto serveru jediný. Stejný používám i na pěti dalších serverech. Zde nemám jinou identitu - nepotřebuji ji, ano? ;o)))) b) nehodláš-li měnit názor, prosím. Nikdo tě k tomu nenutí. Ale konečným výsledkem tvých názorů na poesii je pak nepochybný fakt, že se svou striktní rigidností ochuzuješ o to podstatné, proč se vůbec o poesii zajímáme. O dojem z ní. Když si sama vytýčíš hranice toho, co je pro tebe poetické, a co nikoli, stavíš si kolem sebe zeď. A z tvého vyjádření mám pocit, že je to hezky vysoká ohrada, která tě odděluje od reality. ;o)))) Za tou zdí totiž také může být krása, věříš? Jiní ji tam přece nacházejí, tak proč se jí vzdávat? Jen proto, že ses cosi rozhodla neuznávat? Ale jdi.... ;o)))) Mimochodem, vrzání per od postele může být při milování docela i realita, a odmítat to jako neestetické je promiň, minimálně snobské. Stejně bys pak mohla odmítnout nějakou abstraktní komposici ve volném verši jen proto, že by v ní autor probírá nějaké to ostře dekadentní téma, třeba satanismus. Což sice můžeš, ale o kvalitě básně to nic neříká. Víš, já měl dojem, že bukolické kritiky veršů už jsou dávno passé. Ve středověké poesii si třeba Francios Villon dělal legraci z v té době moderní slaďounce "pastýřské" poesie, a psal balady o nevěstkách, či o tlusté Margot, co "...rajtuje po mě, vzteklá, čehý, hot, zde v hampejzu, kde rozbili jsme stan...", a je snad jeho poesie o to horší? A ty mluvíš o neestetice vrzání per v posteli. Musím se tomu smát, kafko. Jsi ve svém hodnocení velice, ba převelice povrchní! ;o))))))))) A ještě něco: pokud sama nepíšeš rýmovanou poesii, jak si můžeš dovolit kritisovat cizí rýmy, smím-li se zeptati? Těší tě snad, že ti autor nemůže tvou sžíravost vrátit, a podat si tvé vlastní rýmy jako vyčpělé, nepoetické, nezajímavé, etc.... ;o)))

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Hmm..to, co jsme psal výše se jen potvrzuje... Není nad mudrlanty, kteří rozumí všemu. Typické pro ně je, že své "názory" musí sdělovat.. Potřebují své pořady...něco jako "volejte řediteli". Ochotní rozumovat o čemkoliv - od Boha počínaje k barvě ponožek konče... Dolejte jim!:-)

hermit
07. 09. 2001
Dát tip
Printe, možná jsi se teď jen trochu přehmátl na klávesnici, nebo tak něco... to je jedno. To, co mi adresuješ, zcela jednoduše nechápu. Jsem asi příliš tupý. Ty po mě hermitem, já po tobě Printem. Spláchni si. Chtěl jsi rvačku, máš jí mít. Sice nevím, o co se pereme, ale to je ve rvačkách přece jedno, ne? *!

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Milý hermitku, jo...mám doma hajzlík typu "baltik" - tam se vysereš, nesmrdí to a splachuje to jedna radost! Tam nikdy nebudeš! I kdybys chtěl! Na to tě mám příliš rád!:-) Moje reakce je už spláchlá, promiň. Jsou věci, který neunesu jinak, než abych je nesrozumitelně řekl. Ale jak tě znám, myslím, že mi přece jen trochu rozumíš. "Milujme se bez ortele..." abych citoval... *!

Bezejmenny
07. 09. 2001
Dát tip
Nápodobně, Printe. ;o))))) Hloupost je ubohá z libovolné strany, snobství rovněž. ;o)))))

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Jojo, Bezejmenny - obkoukáváš a odrecitováváš dobře!!!!

Bezejmenny
07. 09. 2001
Dát tip
Opět nápodobně! Začínáš se opakovat, kamaráde. Trošku tý imaginace do toho! Jsou to tvý botky, do nichž teče, ne moje. ;o))))

Print
07. 09. 2001
Dát tip
o))) Žádný botky nemáš!:-) Jsi po lýtkách ve svých lejnech!:-))) A roznášíš je kolem!:-)))

Bezejmenny
07. 09. 2001
Dát tip
Ubohé a podřadné, Printe. ;o)))) Lépe to nedovedeš?

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Jakékoliv negativní hodnocení od tebe je mi poctou!:-))) Miluju tu intelektuální klobásovou honóru, která kolem kydá hočici z mastných tlam v domění, že sytí izraelské na poušti manou!:-))))))))

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Hermit: to všechno byl můj omyl... Já vůl, omlouvám se veřejně, ale raděj vysvětlím soukromě!:-) Díky!!!

Print
07. 09. 2001
Dát tip
Sachmet: sorry... Básnička je to určitě skvělá! Mých reakcí si nevšímej, nebyly na tebe...

kafka
07. 09. 2001
Dát tip
:)))))) Alenotakpánové! Tohle už je, koukám, o něčem jiném... Tak zpátky k tématu! Bezejmenny: Jsem ráda, že se v poezii o nic neochuzuji, protože si pečlivě vybírám a co mi unikne (a stává se to často), ti, kterých si vážím jako výtečných básníků a skvělých lidí vůbec, mě určitě na výjimečná dílka upozorní. Znovu opakuji, že jsem patrně náročnější čtenář než např. ty a pak zůstává otázkou, čí zeď je pevnější a vyšší... Ale hádat už se o to nechci a nebudu. Určitě uznáš, že je čistě moje věc, o co se ochuzuju a o co ne, a v takových případech jako např. tady nemám rozhodně co ztratit ani čeho nabýt... Možná jsem povrchní ve svém hodnocení, protože nejsem kritik, ale nikdy si nedovolím být povrchním čtenářem...!!! (jak je tu někdy zvykem...) Nicméně si myslím, že alespoň pokus o kritiku si může dovolit každý, ať už píše nebo nepíše rýmovanou poezii. Kdosi tu kdysi už vysvětloval, že být kritikem nesouvisí s tím být dobrým básníkem... jsou to dvě odlišné věci. A poslední věc, když už mě kritizuješ, že nepíšu rýmovanou poezii, měl by ses o tom nejprve pořádně přesvědčit! Takhle pak vypadáš opravdu uboze a směšně... promiň. kafka

kafka
07. 09. 2001
Dát tip
kecám... jasně, že se v poezii ochuzuju... všechno prostě nevidím... to bych musela být dokonalá Ale v případech jako je tento mám jistotu, že o nic nepřijdu, když si báseň nepřečtu.

Albireo
07. 09. 2001
Dát tip
Debata Bezejmenny-Print-hermit se téhle básně týká už jen okrajově, proto se k ní vyjadřovat nebudu. kafko, uznávám, že TY zřejmě o nic nepřijdeš, když takovouto báseň vynecháš. Ale můžeš si být jistá, že se nebude cítit ochuzen někdo jiný (s jiným estetickým cítěním), když ji vynechá také? A zařazení do Výběru tomu ochuzení může předejít. Kromě mne se zde k básni vyjádřilo 6 lidí - tři (spíše) pozitivně, tři (spíše) negativně. Je to malý statistický vzorek, ale snad podporuje můj názor, že tahle báseň může lidi zaujmout, a to i lidi s vyvinutým smyslem pro poezii (byť ne poezii Tvého typu). Tím spíš, že dva z těch 3 sami píší podle mého názoru velmi dobře (Jolu jsem nečetl natolik, abych se k její tvorbě mohl vyjádřit). Ještě k té neoriginální formě: budeme proto zatracovat sonety, ronda a podobné básně klasicky sevřeného tvaru, protože mají stokrát použitou formu? Báseň jsem nevybral kvůli erotické tematice (spíš navzdory jí) a už vůbec ne kvůli osobnosti autorky - neznám ji a na Písmákovi je naprostým nováčkem. Vybral jsem ji, protože podle mého názoru (který samozřejmě nemusí souhlasit s názorem jiných) je silně nadprůměrná.

Rivka
07. 09. 2001
Dát tip
To bych nebyla já, abych si nerýpla:) 1) Souhlasím s kafkou. Přehlédněmež, že autorka si nezkontrolovala, co napsala, překlep se může vloudit i v lepších rodinách. Téma posuzovat nebudu, neboť je sice "ohrané", ale co na tom - koneckonců, jak říkal pan Mukařovský, spousta básní by se dala tematicky redukovat na "ach, to je dnes krásné ráno", což také není zrovna nejobjevnější. V tom případě zbývá zpracování - ničím výrazné, rýmy vskutku nic moc, po zběžném prohlédnutí, koukám, většinou gramatické, rytmus sice "bezchybný" (ač mi při tomhle slově hrůzou naskakuje husí kůže jako pralinky) , leč (kaféj!) kolovrátek... Prostě - žádná hrůza, ale taky žádná sláva... A hlavně - všechno to tu už bylo (a ještě nejmíň šestkrát ji uvidíš...). IMHO. 2) Bezejmenny: Abych se ještě trochu kaféj zastala - můj dojem je, že neodmítá ani tak nepoetičnost vrzání postele, jako spíš nepatřičný dojem, kterým to působí tady. Do onoho "vysokého" stylu najednou rána jak z děla, najednou padáme o patro níž a postel vrže bezútěšně... Jistě, oddělenost stylů byla praktikována naposledy, co si tak vzpomínám, za klasicismu (?). Tudíž by to teoreticky nemělo být "nepřípustné" - jenže ve spojení s výše popsanou charakteristikou (byť velmi, velmi stručnou a zběžnou) to působí jen jako neumělost, nikoliv jako záměr... Tudíž i já musím říct v tomhle případě ó nikolivěk... A vůbec to nesouvisí s Villonem... A ke kritizování rýmů - imho si je může dovolit kritizovat, přesto, že je sama nepoužívá... ne všechno, co člověk o poezii teoreticky ví, musí také (vždycky) použít... Pro vlastní kritiku stačí rozhled, či ne? Pro příklad (já tak ráda ilustruji:) ) - podívej se na Šaldu (samozřejmě o mnoho kategorií výš:) ), jaké psal kritiky - pamatuje si je každý a po téměř století je v každé slušné učebnici, na vysoké škole se podle něj v některých věcech "jede" dodneška - a jeho básnická a další tvorba není ani v povinné literatuře, jen v doporučené... Být básníkem a kritizovat jsou dvě naprosto odlišné věci... 3) Albireo: Jen k drobnosti - sonety a ronda (imho, imho, IMHO:) ) zatracovat naprosto netřeba. Ono totiž tolik nezáleží na tom ŽE je to sonet, ale jak je udělaný... To jako bys pro jeden zmetek (nesoudím tím tuhle báseň!) řekl, že už nebudeš vyrábět televize...:) Že já to nikdy nevydržím:c) Hezký den vám všem...:)

Bezejmenny
07. 09. 2001
Dát tip
Print: nemám pro tebe žádné hodnocení, negativní ani positivní. Nezajímáš mě. Nikdy jsem od tebe nic nečetl, a nepůsobíš dojmem, že by stálo za to si od tebe něco přečíst, natož to zkritisovat, kamaráde. Čištění žump přenechávám odborníkům tvého kalibru. ;o)))) Kafka: už jsem psal, že ti tvůj názor neberu. ;o))) Přesto budu kdykoli hájit názor Albirea, s nímž naprosto souhlasím, že tato báseň zase není (s ohledem na mnohé další) tak špatná, abys ji musela tak tvrdě a bezohledně odsoudit. Když jde o objektivní kritiku něčího výtvoru, měly by jít osobní názory na umění stranou. Objektivita je zde přímo vyžadována. Jakýkoli subjektivně laděný názor člověka s místním literárním renomé pak vzbuzuje v mnoha dalších nezúčastněných čtenářích představu, že malá skupinka extrovertních intelektuálů si zde diktuje podle svých představ ostatním, co se jim má líbit. Udivuje vás pak, že se v různých auditech pravidelně objevují znechucené odezvy lidí, kteří s vaším hodnocením nesouhlasí, ale na rozdíl od vás nemají možnost výběru, kterou se honosíte vy? Nebo je vám to jedno, v blahém domnění, že tomu literárně nevzdělanému póvlu, který nechápe, že bohové na Parnasu mají svá privilegia, netřeba věnovat pozornost? Pokud ano, napište to na titulní stranu Písmáka, prosím. Buďte k sobě pravdiví. ;o))))))) Albireo: za normálních okolností bych také tuto báseň nepoctil tipem. tak dobrá zase není, udělal jsem to přesně z toho důvodu, který uvádíš: s ohledem na vše, čím zdejší výběrová komise plní "Výběr Písmáka" je tato báseň vysoce nadprůměrná. Howgh. Má mi někdo můj zcela soukromý názor za zlé? ;o)))))) Rivka: asi budu muset kdykoli a kdekoli znovu a znovu tisíckrát opakovat, že téma této básně není "ohrané", ale, dovolíš-li "věčné". Je snad důvod k ohrnutí nosu sám fakt, že toto téma zpracovávají lidé v poesii už tisíciletí a že všechny možné a použitelné styly a formy (dokonce i motivy a rýmy) už na toto téma byly někdy použity? Připadá ti snad milování s tvým partnerem "ohrané"? Podle tvých názorů by mělo, protože milovat se také můžeme jen omezeným množstvím dávno profláklých, "zatraceně nudných" a "žádnou tvůrčí originalitou nevynikajících" poloh. A to prosím i tehdy, kdybychom vyzkoušeli v praxi celou Kama Sútru, děvče. ;o))))))) ad kritika rýmů: uznám vám klidně, že po této stránce báseň skutečně žádnou extra tvůrčí originalitou nevyniká. Ale je opravdu nezbytně nutné, aby vynikala? Nikdo, doslova nikdo, žádný z vás, nehodnotí ve své kritice báseň jako celek. Jeden kritizuje nedostatek originality, druhý "profláklé" rýmy, třetí pár nevýznamných prohřešků proti češtině, ale nikdo z vás nenapsal, jak na něj bázeň působila. Jako celek. Proč? Nebylo to náhodou proto, že u určitých básní s oblibou kritisujete některé vypíchnuté, z celkového hlediska nevýznamné drobnosti, čistě jen proto, abyste si zdůvodnili, proč se báseň nemá líbit ostatním, když se nezdá vám? ;o))))))))))))) A pokud chcete předchozí větu považovat za útok na svá svatá práva arbitrů elegantiarum, rád bych vám sdělil, že jde o citaci s mé zdejší soukromé korespondence. Není to tedy můj názor. Já se ho zatím zdržuji, ano?

Jola
06. 09. 2001
Dát tip
Čtu již po třetí a nemůžu jinak - tip

Jola
06. 09. 2001
Dát tip
Čtu již po třetí a nemůžu jinak - tip

Albireo
06. 09. 2001
Dát tip
Je to krásné! Tip, Nej, Výběr.

kafka
06. 09. 2001
Dát tip
Albi, co je krásné??? Jaký Výběr???? Asi jsem mimo... Báseň není špatná, ale to pravidelné, téměř mechanické rýmování toto celkem obehrané téma rozdmýchává jako flašinet Káju Gotta na pouti mezi řetězákem a labutěma. Nemůžu souhlasit. A kroutím hlavou nad tím, jak málo vám někdy stačí... !

Albireo
06. 09. 2001
Dát tip
Kafko, velmi často nedokážu vysvětlit PROČ se mí líbí to, co se mi líbí. Contra gustibus non est disputandum. Sorry. Zkrátka resonuji a zdá se, že nejen já.

Daemonica
05. 09. 2001
Dát tip
:)))

Krel
05. 09. 2001
Dát tip
nejvíc mne zaujal název...ten je naprosto super. celkově se mi to líbí...zajímavé zpracované..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru