Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kdo na druhém konci Stébla?

09. 11. 2009
9
19
1495
Autor
Krytyk

Stébla - Impresse

Období nespočetných louží

a obtěžkaných mraků

co břicha vláčejí po kopcích

šedá   tak kovově chladná

slouží depresi až do černa

zakrouží   roztočí dny

krákavě

jako na výdrž  

stíny prodlouží

 

Mám chuť

v tom naštvaném čase

najít radost   prostou

oči přimhouřit a

vypouštět ze rtů třeba

šedé kroužky

v rozplynutí slíbat měsíc Moon

ze tvých úst

i když nekouřím

chutnáš mi k zbláznění

 

v tom období nespočetných louží

 

 

_____________________

Interpretace: první strofa popisuje období, které lyrický subjekt právě prožívá; používá k tomu příznačné popisy, aby čtenář s jistotou věděl o jaké období se jedná (podzim) a jaké nálady v něm vzbuzuje; expozice situace je vytvářena zprvu genitivní (přivlastňovací) vazbou, která je rozvíjena přívlastky k předmětům, jež se této genitivní vazby úcastní; z množství přívlastků a přirovnání jimiž je strofa utkána vybočuje z kategorie epiteton constans (ustálené spojení) akorát “nespočet louží”; příznaky podzimu jsou srozumitelné a známé: šedá břicha mraků nejsou žádným novým vynálezem, kroužení odlétajících či krákajících ptáků je chronicky typické, o zkracování dne snad ani nemluvě; onen nespočet louží se zdá svěží však jenom proto, že si každý evokuje nespočet čehosi a to je vždy svěží představa;

 

ve druhé strofě se lyrický subjekt vzpírá pochmurnosti vykresleného obrazu; vnitřní radost jde dokonce tak daleko, že nekuřáckému lyrickému subjektu chutná pachuť partnerova cigaretového ozónu vše je přijatelné a řešitelné, zmítá-li lyrickým subjektem ničím neodůvodněná radost; takovou záplavu optimismu však zná každý, přichází si kdy se jí zachce, někomu nikdy neodchází (to jsou ti nejšťastnější);

 

dovětek se vrací k prvnímu verši první strofy a s lehkou obměnou připomene opět “nespočet louží”;

 

 

 

 

Úvaha: ocenitelné je, že si autor uvědomil sám, co se na této básni nejvíce povedlo, je to obraz nespočtu louží; ten obraz je pro každého libovolně představitelný; rozsah pojmu nespočet je dostatečně obecný, aby mohl patřit všem. Ocenitelná je snaha rozprostřít ve druhé strofě optimismus, který by měl každého nakazit. Nicméně báseň proto nezavdává žádné důvody. Jen konstatuje, že lyrický subjekt optimismu přehršel. Toto povzbuzení je zřejmě onou mimoestetickou hodnotou, s ž se řada čtenářů identifikuje, přivlastní si tuto nabízenou energii a stačí jim k oceně celého dílka. Čtenáři vůbec mají sklony sdílet a věřit radosti druhých pokud štastlivé osůbky znají a nebo s nimi komunikují. I , coby nesmlouvavý kritik, věřím v dobré úmysly autorky, potažmo lyrického subjektu. Ale stačí k poezii pouze tato důvěra a nic navíc netřeba? Pak by nejzdařilejší básní muselo být již přá všeho nejlepšího. Kaž povzbuzení, kaž kompliment, kaž projev přízně - to vše jsou skuteč básně. Všechno ostatní jen zdržuje od konzumu nadbíhání, kterému jsme tak uvykli díky reklamnímu průmyslu. Kdyby měl člověk spočítat, kolikrát za den nás reklamní masáž probere k samostatnosti, dokonalosti, zdraví apod., neměl by čas ani na esemesky…

Pravda, autorka zde nemluví přímo k nám, povzbuzuje svého vyvoleného, ale to je právě aspekt oné speciální důvěry, kdy přiznává tolik čtenářů nárok na hodnotu a kvalitu oceněnou tipem. Nahlížíme tak fiktivně jakoby do soukromí lyrického subjektu, dostáváme příležitost úcastnit se povzbuzování a chtěli bychom sami mít takového smíška, který nám odpustí i zápach cigaret.

Smůlou kritika je, že ve všem vidí prostředek a potom nevidí hodnotu, řekne si zde mnohý čtenář. Smůlou kritika je ovšem navíc i to, že přečetl již mnoho podobných básní. Je sice pravda, že na Písmáku jsou texty s vyplazeným jazykem taškařice vedle většiny textů žalujících na samotu, milostný neúspěch, na celej svět - kurva, na generač vykolejenost v menšině, ale literatura se neodehrává jen na Písmáku nebo jen na internetu a nejen včera a dnes. Pokud by se zde kritik měl vzdát nároku na originalitu sdělení a obrazu, nemělo by to být nějak kompenzováno? Je však vůbec originalita zátěží, nepotřebným haraburdím? Chceme se vidět jen takoví, jaké se známe? To je náš cíl? Pokud ano, jsme zde všichni na nejlepší cestě vytvořit literární sektu čovitých povzbuzování. Nežiju na Marsu, abych neviděl jak současná generace náctiletých proží přátelské svazky provázené neustálou komunikací, setkáváním, obdarováváním. Leckdy z toho vzniká dojem, že mladí založí komuny a budou žít ve společenství obklopujícím nějaká optimistická guru. Není už na čase říci, že kritika “tohle” nemůže pochopit? Klasický svět vycházející z desatera považoval a stále považuje mezilidskou přízeň za samozřejmost. Dnes je odvaha dodat někomu optimismus “novou originalitou”. S tím samozřejmě nemohu souhlasit, ale také to nepovažuji za nijak škodlivé. Věřím, že je to etapa. Že se skuteč život zas odněkud objeví a nějaké autory i čtenáře svou svěží a jasnozřivou plností oslní a zase bude originalita ceněna.

Pád originality je ovšem závaž věc. Je samozřejmé, že v době, kdy jsou natolik dostupné prostředky k uplatně vlastní tvorby, musí nutně produkč moment - zdánlivě inovač mnohost převažovat nad rozpoznáním a potřebou skuteč kreativity či objevováním. Objevování je riskantní, může se stát, že váš objev nikdo nepochopí a zůstanete s Černým Petrem v peněžence sami mezi bezdomovci. Časy elity, intelektu, duchaplnosti a ctností jsou nenávratně pryč. Nač se zdržovat hloubkovými sondami, když je všechno jasné a dávno objevené. Nejdůležitější je udržet a uhájit si svou radost, optimismus, štestí. Napadá mne nakonec, že jsem se vlastně zatím nedobral toho, proč se báseň jmenuje “Stébla”. Zdálo by se to zanedbatelné, ale název básně je velice důležitý. Rozhodně by báseň měla svůj název podepřít, abychom mohli nabýt skromného uspokojení z porozumě tématu. V daném textu nic o chytání se stébla nenajdeme. Nechce se mi věřit, že by těmi stébly měly být cigarety… Takže jen nějaký asociač šotek? Tomuhle tajemství asi na kloub nepřijdu…

   

 

Závěr: nemohu předložený text považovat za plnohodnotnou či plnotučnou poezii. Nehledě k výtkám ohledně formální způsobilosti jsem navíc přesvědčen, že č zůstává čem, i kdyby byl sebelépe ospravedlňován, vysvětlován, zakrýván. čem je zejména lakování skutečnosti narůžovo, ale i vzorová nápodoba úspešného sama sebe resp. Téhož, co mi již prošlo a zabralo to u většiny čtenářů; je to také č dojímavý, který burcuje svědomí Evropana, aby poslal peníze chudákům do Afriky nebo kamkoliv někomu potřebnému. Takový č je prospěš a potřebný, mož i tento imressivní je prospěš a potřebný, pozoruhodnou poezií ovšem nikdy nebude, protože život je neskonale složitější a klade ve skutečnosti na člověka znač nároky, jež lze zjednodušujícím a redukujícím če vždy jen odložit. Je možno s neustálým odkládáním život neprožít ve všech jeho možných aspektech a nuancích a eschatologických bolestech (kontaktu se smrtí), ale o to více nároků na uchopení životních zklamání potom na člověka čeká. Tím nevytýkám této jedné básni poetickou neoprávněnost mezilidského povzbuzení, ale u této jedné z mnoha podobných zmiňuji značně alternativní možnost vidě světa a jeho poetického zkoumání.

 

  

 

 

 

  

 


19 názorů

neroušek
03. 12. 2009
Dát tip
Kýč je zde nedostatečně definován a výše báseň rozhodně kýčem není.*********PS. To spíš kýči se blíží ona kritika.********

jejdavilda
15. 11. 2009
Dát tip
já se omlouvám, čet jsem jen konec, ale pokud budete posílat peníze někomu potřebnému, poskytnu vám číslo svého konta ( aby to bylo jasné, nechci odesílat, ale příjmat)

pěkně napsáno... ale líbat kuřačku je jako líbat popelník. :-)

Impresse
10. 11. 2009
Dát tip
Big_Georgi a Oldjerry - děkuji :-)

Oldjerry
09. 11. 2009
Dát tip
Im - máš smůlu : píšeš líbivě - tedy proti své vůli. Kýč - to si jenom všichni myslí, každému, kdo píše se povede nějaký ten závan, nakonec správně nepíšeme kvůli popularitě, dělíme se s přáteli os vé a jejich práce a občas nám do toho někdo kecá. Přál bych ti nevyčerpatelné zdroje inspirace, ale mám pocit, že se bez mého přání docela dobře obejdeš. Vývoji se neubráníš, ani sama sobě. Jestli se nymýlím, tak to přijde samo, jako u všech lidí, kteří něco umí....

Impresse
09. 11. 2009
Dát tip
Každopádně je potěšující, že mé "dílo" stálo za povšimnutí v takovém rozsahu, za vyčerpávající kvalifikovaný rozbor. Za ten díky, jistě mě to vede k zamyšlení, ale domnívám se, že můj styl to nikterak výrazně nezmění. Píšu, jak cítím, kdybych se pokoušela o něco jiného (což ani neumím), nebyla bych to já. A o tom to je, každý si tu na Písmáku může najít ten svůj šálek čaje a to mě těší, že i já tu pár svých čtenářů mám :-) Zároveň se čistě laicky domnívám, že žádnou poezii nelze jednoznačně rozebrat, přesně rozpitvat. Právě ta mnohovýznamovost, ten odlišný úhel pohledu, to, že si tam každý může najít něco svého, se mi líbí. Mým cílem není psát líbivě, ostatně - kdo by cíleně usiloval o kýč? Ale zároveň nemám potřebu psát o tom špatném, negativním... každý si ten svůj "horor" žijeme, to stačí. :-) Zdraví Vás Impresse

Oldjerry
09. 11. 2009
Dát tip
Není to žádná sranda, brát se příliš vážně...

Janina6
09. 11. 2009
Dát tip
Vzpomínám si, jak mě kdysi "rozebral" ve své kritice - úvaze Dr_Voštěp, pamatujete na něj? V první chvíli jsem měla chuť v slzách se smazat :-) Později jsem nad tím přemýšlela. Jsou věci, ve kterých jsem mu dodnes nedala za pravdu, ale v mnohých jiných pravdu měl a chci věřit, že mi i pomohl. Možná ne lépe psát, ale aspoň lépe rozumět tomu, co se snažím dělat, když píšu... A myslím si, že tahle Krytykova kritika je z takového rodu. Že i Impresse si z ní může vybrat pro sebe něco pozitivního. A buďme rádi za kritiky, kteří jsou nás ochotni číst, nad našimi výtvory se zamyslet a něco o nich napsat. Ať už s nimi pak budeme souhlasit, nebo ne. Mlčení nic nezkazí, ale taky ničemu nepomůže.

katugiro
09. 11. 2009
Dát tip
Marvine, Marvine. Předně si kladu otázku, co jsi tímto chtěl docílit. Zda se jedná o kritiku jednoho díla jistého autora nebo zda je to kritika Krytyka (a čím je tento počin motivován). Já bych řekl, že především to druhé a že jsi se do toho pustil nešikovně. A tak bychom mohli pokračovat. Ale protože mi přijde ujeté říkat někomu, co by měl jak napsat a jaký text si k tomu vybrat, jen tě tak poplácám...

Marcela.K.
09. 11. 2009
Dát tip
Já nevím, dalo Ti to dost práce tu báseň rozebrat. Jenže je tu malé jenže - Impresse o hlubší nežádala. Přesto tím, že své dílo zveřejní ho dává k dispozici, to je jasné. Tvá úvaha je zajímavá, voláš po originálnosti, což je jistě dobré, ale já tu často nabývám pocitu, že originálnost se tu zaměňuje s nesrozumitelností. Ale jsem "stará škola" :-) Mám ráda, když mi lidé rozumí. Přesto si na zahrádku nedám sádrového trpaslíka. Ona otázka kýče je hodně složitá. Myslím, že Impresse píše tak jak cítí, umí. Má tu své čtenáře. Každý si nepověsí do obýváku Pcassa...a i ten měl své "růžovéa modré" období.

nahá12
09. 11. 2009
Dát tip
Kdo na druhém konci Stébla? Ženy a muži, mladší i starší, ti všichni, jež Impresse svou poezií oslovuje a za to jí patří můj vřelý dík.

daddy
09. 11. 2009
Dát tip
pardon, myslela jsem, že se děvče smázlo... no

Alimra
09. 11. 2009
Dát tip
Ano, určitě by prospělo rozdělit tuto kritiku na dvě, jedna by se týkala básně Stébla a druhá generační poezii. Ale kdo posoudí, zda je to tak, jak to zamýšlel autor kritiky, špatně nebo správně? Tento text je uveřejněn zde, pak se dá předpokládat, že ho budou soudit zdejší lidé. Jsem přesvědčená, že autor věděl moc dobře, jak tento text bude působit. Moc lidí se zatím nevyjádřilo, ale stačí ti tři, abych si byla jistá, kde se nacházím. Tentokrát dám tip veřejně, aby nejenom autor ale i ostatní věděli, že mi tento text řekl dost na to, abych tady zůstala a byla si jistá, že čas zde není jen ztrátou času.

daddy
09. 11. 2009
Dát tip
no nakonec tu zůstaneš sám

Fouckault
09. 11. 2009
Dát tip
škoda toho kritikova odskoku od kritiky směrem k generačnímu moralizování a popsociologické omáčce. Věřím že svět a lidstvo je stále stejné to jen my stárnem .-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru