Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvodník od autora - Vaud

12. 11. 2009
6
6
737
Autor
slovoma

Vítěz porotcovského kola.

Naschválníček


Ozval se mi jeden kritik. Prý píšu naschvál vesele, abych si uměle zvyšoval čtenost. Považte, jaká je to podlost. Takhle balamutit své čtenáře! Možná jsem humorista naschválníček. Tohle se přeci ve slušných literárních kruzích neděje! Dále kritik pokračuje, že se mu vtipný vlastně ani moc nezdám. Píše mi to člověk, kterého rozesmějí pasáže z Dostojevského nebo zajímavá řešení složitých matematických rovnic. Možná proto si to tolik neberu. Humor máme každý posazený jinde. Je to cosi velmi intimního a nepřenosného. Zpochybnit humoristovu vtipnost je však rána na plexus solaris jeho ješitnosti.

Můžete být spisovatel bez čtenářů, ale co humorista bez humoru? Zkoušeli jste vyprávět něco vtipného před hodně lidmi? Myslím, že je to nejlepší způsob, jak totálně zadupat své sebevědomí. Jednou jsem takto přednášel asi stovce praktických lékařů. Svou prezentaci jsem proložil několika vtipnými zážitky ze své lékařské praxe. Ze sta doktorů se smál jeden. Jeden jediný! A nebyl to nikdo z mé rodiny. Vepředu v první řadě seděl pán, kroutil se na židli, tekly mu slzy smíchem a chvilkami se úplně zajíkal. Zbylých devadesát devět se ani nepohnulo. U druhé historky mě pomalu opouštěl hlas i kuráž a u třetí jsem byl rozhodnut utéct z pódia a zamknout se někde v komoře. Pán, co se dusil smíchem, se smál setrvačností ještě někam k nefarmakologickým metodám léčby srdečního selhání a pak se taky uklidnil.

Po této zkušenosti jsem si koupil knížku na téma, jak psát vtipně. Hned v úvodu se dozvíte, že zoufalec, který si koupí podobnou knihu, s největší pravděpodobností vtipný v životě nebude. Vnímám to trochu jako kletbu. Autor příručky mě nabádá, abych si zkoušel fiktivní dialogy mezi hrníčkem na kafe a sešívačkou. Případně v sestavě hrníček, tiskárna, myš a odpadkový koš. Mohl bych taky zkusit dialog mezi mobilním telefonem a telefonem kancelářským na téma bondáž. Tudy pro mě cesta nevede. Já musím ven mezi lidi a zažívat. Mohu pak jen doufat, že produktem mého literárního zažívání bude zážitek a ne klasika, kterou by od termínu zažívání očekával poněkud suchopárnější autor.

A pán, co se tolik smál na mé přednášce? Věřte tomu nebo ne, ale dodnes jsme přátelé. Nedávno mě dokonce pozval na svou svatbu. Mohl bych tam mít veselý proslov...


6 názorů

dobré, každopádně mě to pobavilo

jejdavilda
23. 11. 2009
Dát tip
Text příjemně plyne*

zzlatý
13. 11. 2009
Dát tip
S trochou nadsázky(jeden ze sta se smál), ale v principu je to přesně podle reakcí našeho člověka dnešní doby. Sice s křížkem po funusu, ale dám zasloužený tip. Líbí se mi myšlenka i její zpracování...

Oldjerry
12. 11. 2009
Dát tip
eh - Vaude : Nejen humor, ale každá produkce vyžaduje jistou dávku polymorfní fantazie. Je to bokem od tak zvaných klapek na oči, jednosměrného a div ne jednobarevného vidění. To není vada, to je prostě stav. Chybou je, že ten, kdo se nachází v tom stavu jednosměrnosti to mnohdy považuje za přednost,ba takřka za charakter - nikoli pouze za jeden z možných stavů... tak si z kritika, který si tímto titulem přihřívá své ego, dělej to, co se nakonec vytvoří po pár hodinách i z toho nejvoňavějšího řízku...

slovoma
12. 11. 2009
Dát tip
Hodnocení poroty: Armin Tamzzarian - Žertovní úvodník ideální na hlavní stránku, autor, patrně Vaud :-) lehce glosuje potíže humoristy. Pokud to někde drhlo, tak jen velmi, velmi málo Belgie - Tohle je dobrý, bavilo mě to, bylo to svižné, vtipné atd. akorát sem čekal že když už se tam uvádí ten rozhovor mezi hrníčkem a sešívačkou, že tam bude taky uvedený nějaký vtipný příklad, který by to podtrhl. Škoda, není. Pišta_Hufnágl - Autor s nezaměnitelným stylem, který nikdy nezklame ..:) Jako vždy poněkud těžkopádný rozjezd, pak sranda (to když si popisovanou situaci čtenář představuje v reálu) a nakonec pointa ze šuplíčku s nápisem „neagresivní, lidské, laskavé“. Prostě klasika:) Alimra - Mám pocit, že lékařem se tváří... ale nejsem tu za detektiva. Líbí se mi to. Čistý styl, nikde jsem neklopýtala o slova a nepřirozený slovosled, bez gramatických kotrmelců. Autor již má určitě něco prózy za sebou. Santi€ - identifikovala jsem autorovu auru, humor však mám posazený trošku jinde Jiří Staněk - velmi kultivované, autor má za sebou zkušenost, drží se jedné jediné dějové linky - otázky postavení humoru a jeho vnímání ať už v literatuře nebo jiných verbálních projevech praktického života. Cením si pozitivity racionálna v tomto textu

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru