Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak být šťastný (I/?)

14. 11. 2009
1
5
142
Autor
MeTB
   Otevře oči. Je plný zmatku. Rozhlédne se kolem, co je to? Kde to jsem? Všude je šedivo.
   V okně je - ne, ne, není to okno, je to díra ve zdi a v ní mříže - je to cela - proč tu jsem? Muž vstane a protře si oči.
   Pět kroků k protější zdi a pět nazpět. Tři kroky po užší straně. Postel a suchý záchod. Cela je malá, ale - lze-li toto o vězeňské cele říci - útulná. Muž přistoupí k oknu. Vidí ulici, chodí po ní lidé, zřejmě je docela obyčejný pracovní den. Někdo ho pozdraví jménem, muž udiveně zamrká a stáhne se dovnitř, do šedivého bezpečí, do vězení. V železných dveřích cely je průzor.
   - Proč tu jsem? řekne muž. Průzor potemní.
   - Jsi tu rád, odpoví někdo na druhé straně dveří.
   Muž se přiblíží. - Jsem tu rád? podiví se.
   - Ano.
   Chvíli přemýšlí. - Jak dlouho už tu jsem?
   Okamžik je ticho; jako by osoba na druhé straně počítala roky.
   - Jak dlouho? zopakuje muž.
   - Jsi v této cele necelých pět let.
   - Pět let. Muž nevěřícně zavrtí hlavou. - Říkáš v této. Byl jsem tedy i v jiných celách?
   - Ano.
   - Nic z toho si nevybavuji, povzdechne si vězeň - Omlouvám se. Jsem stále trochu zmatený. Jako bych příliš dlouho spal...
   Druhá strana dveří mlčí.
   - Proč tu jsem? zeptá se muž znovu.
   - Jsi tu rád.
   - Ano, to už vím. Ale co jsem udělal? Kdy mě odsud pustí?
   Na krátký okamžik je ticho. - Nerozumím, odpoví pak osoba na druhé straně.
   - Ptám se, kdy mě pustí ven, opakuje muž - ale pak se zarazí. Pohlédne na dveře pozorněji a vidí, že jejich zámky mají odemykání uvnitř cely.
   - Jsi tu štastný, ozve se pomalu z druhé strany. Muž se vrhne k průzoru - ale klopýtne. Ztrácí rovnováhu a padá na zem: nejprve pomalu, ale pád se zrychluje. Zavře oči a slabě vykřikne; vše se propadne do jediného bodu - jako když se vypíná starý televizor. Okamžik je naprostá tma. Poté se svět vrátí; zašustí a rozbalí se zpět z nicoty jako bonbon. Muž se zprudka nadechne a otevře oči.
   Žena vedle něj se pohne a špička jejího nosu se dotkne jeho ramene.



5 názorů

MeTB
15. 11. 2009
Dát tip
Right-o. :-)

Oldjerry
15. 11. 2009
Dát tip
Jo - a oprav si toho vězně

MeTB
15. 11. 2009
Dát tip
Oldjerry: Ne, to tedy určitě není fejetonek. Ale nu tak já ani netvrdím, že to je povídka, je to zkrátka miniatura.

avox
15. 11. 2009
Dát tip
hm... co by na to asi Freud? :-))

Oldjerry
15. 11. 2009
Dát tip
Lituji toho, kdo takhle život vnímá. Ten z něho asi moc velkou radost nemá. Technicky vzato je to spíš fejetonek, než povídka... obsah mi nějak nesedí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru