Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Andělé padají vzhůru

01. 11. 2001
3
0
1054
Autor
Drui

Tenhle divnej příběh začal docela nevinně… Není to tak dávno – a nebo, když se to vezme od opravdovýho začátku, hodně dávno. Byli jsme ti nejlepší kámoši na světě – já, Mary a … A Angel. Pak nás ”osud” zanes každýho někam jinam a bylo po tom nejlepším přátelství na světě. Ale asi by bylo dobrý začít s vyprávěním od úplnýho začátku.

Byl večer. Slunce se právě rozhodlo, že se rozloučí s tímhle zatracenym městem a začalo brát roha. Skončil jsem s prací a čekal na zastávce na předměstí až mě autobus přiblíží centru. Čekala tu se mnou ještě jedna sympatická mladá dívka, která vyloženě nesympaticky nadávala, protože teď nestihne vlak, a pamětník dávných dnů ženského pohlaví (rozuměj stařenka), která pro změnu pohoršeně koulela očima.

“Seru na to, du na stopa.” Koulení očima přerostlo únosnou mez. Bál jsem se, aby jí ty bulvy nevypadly na zem. No – stejně asi měla šedej zákal.

Bohužel to byl právě takovej večer, kdy vás všechno nutí přemejšlet. Rudej plivanec na obzoru, vzdálenej hukot města, nadávky, představa vypadlejch očí na dlažbě… Přemejšlel jsem. Jako mladej kluk – tenkrát jsem se bál, že skončim jako automat vtaženej do kolotoče života. Vstát, jít do práce, domů k televizi a spát… A znova. A další den zase… Ne – bál není to správný slovo. Spíš to byla směska strachu, nenávisti a údivu z nepoznaného. Tenkrát jsem žil a nechápal, jak může někdo dopustit tohle. Aby tak žil. Ne nadarmo se studentstvu říkalo veselá chudina…

A dneska? Žiju tak, jak jsem se možná bál. Vstávám, pracuju, chodím spát. A nevadí mi to. Jsem šťastnej s tim, co mam. Stálej příjem, byt, sám sebe… Žiju a radši nepřemýšlím. Ale dneska to na mě prostě přišlo. Během těch úvah o životě se přiřítil autobus. Narvanej až po střechu. Babka se samozřejmě vtlačila přede mě a zablokovala vchod. Hodil jsem tam šipku…

“Kam se cpete mladíku? Nevidíte, že tu není místo?” Jo, když jseš tu ty – babo. Ale dveře už se zavřely a jedéém!

“Na příští zastávce musíte vystoupit, takhle byste mi za chvilku rozmačkal nákup.” Bla, bla, bla – pokud bych nechtěl způsobit další nebezpečné koulení očima (nebezpečné pro ni – nemoh jsem se zbavit představy očí na podlaze autobusu), nedalo se dělat nic jinýho, než se obrnit a ignorovat jí. Naštěstí byla za chvilku konečná.

Najednou se mi nechtělo domů. Stejně mě tam nikdo nečeká… Zapadl jsem do rychlého občerstvení “Na nádraží” a stihnul si dát těsně před zavíračkou bramborák. Podala mi ho taková mladá blondýnka – nemít ty obrovský příšerný brejle a asi šestky skla v nich, byla by docela atraktivní. Kouknul jsem se na ní ještě jednou. Docela dost atraktivní. S takovouhle tváří dělat na nádraží plnym divnejch zjevů a somráků je docela risk. I s takovejhlema příšernejma brejlema… Nejsem typ, kterej se dovede zeptat: “V kolik tady končíte slečno?” A navíc – považovala by mě určitě za dalšího z těch zjevů kolem…

Při podávání bramboráků se na mě hezky smála…

Bramborák byl šíleně gumovej, ale za ten úsměv to stálo. Nevím, jestli jste někdy jedli gumovej bramborák na nádraží večer těsně před zavíračkou. Ze začátku je vařicí, takže ho tak rychle a opatrně hltáte, pak už je to dobrý (i když – s opařenym jazykem nic necejtíte) a nakonec je zase úplně studenej…

Nějakej somrák se vedle mě dost ošklivě rozkašlal. Pak mě poprosil o dvě koruny. Dal jsem mu je. Šel si koupit kusovku…

A tenkrát jsem se pevně rozhod – zejtra si udělám opravdový volno. Jen pro sebe. Vyrazím do města, do ”svý” hospody na to ”svý” místo, kde už jsem nebyl ani nepamatuju. A snad se zbavím toho pocitu ”kolotoče”, kterej už mi tak nevadí. Ale cejtil jsem, že to mohlo bejt všechno jiný. Celej můj život. Kdysi dávno jsem měl svý sny a tenkrát…

Došel jsem domů, osprchoval se, pustil si jednu ze svý sbírky kazet. Dneska už všichni sice hrajou CéDéčka, ale já na kazety tak nějak nedám dopustit. Jako minulá generace na svůj památnej vinyl. Na černý desky… Vzal jsem si knížku. Povídkovou knížku od Dashiella Hammetta. Poctivá tvrdá škola. Noir… Poslouchal jsem, čet, ale stejně mi něco chybělo. Došel jsem si do kuchyňky udělat kafe, zalez zpátky do postele, upíjel to kafe, čet si, poslouchal starý pecky na starejch páskách a bylo mi dobře jak už dávno ne. Ale pak jsem si vzpomněl na dobu, kdy mi bylo takhle dobře naposled – a starý vzpomínky mě zaplavily jako voda z kanálu. Stočenej do klubíčka – bylo mi fakt blbě. Do breku. Tenhle pocit tu nebyl dobrejch pár měsíců. Šel jsem radši spát…

Druhej den ráno doluju ze skříně starý orvaný kožený sáčko a vybledlý džíny. Sice miluju kabáty a pláště, ale tohle sáčko je… moje. “Prostě moje.” slyšel jsem sám sebe říkat. Asi mě to, že držím tohle sáčko zase v ruce, dost vzalo… Šel jsem k zrcadlu a tak jako kdysi si rozčísnul vlasy jenom prsty. Zase jednou jsem měl na hlavě tu neuspořádanou čupřinu. V žilách mi začalo kolovat něco, co už jsem dlouho necejtil. Dneska jsem se chystal žít. Žít a vzpomínat. Prožít tenhle den a vědět, že potom můžu kdykoli umřít a budu umírat šťastnej… Ale proč teď sakra myslet na umírání! Ranní město a město večer nevypadá nikdy stejně, i když je stejná tma. Každý má svou osobitou náladu – možná si to člověk nese uvnitř sebe. Možná vypadá stejně – jen člověk to vnímá jinak.

Byly dny, kdy jsem na sebe prostě navěsil oblečení a vyrazil. Ale teď – s každou částečkou svýho dřívějšího ”vybavení” jsem se doslova mazlil. Rozdrbaný džíny, sepraný vybledlý triko, kožený oprejskaný sáčko. Zmateně zašátrám po vnitřních kapsách – a ulehčeně si oddychnu. Byly tam… Bezprstý polstrovaný rukavice z pravý kůže. Celá tahle chvilka měla tak slavnostní nádech, až mi bylo trapně. Musel jsem do kazeťáku vrazit něco ”tvrdšího” a pořádně to vohulit. “Ty patetickej blázne!” zašklebil jsem se na sebe do zrcadla. Nedivím se, že na takovejhle zjev holky moc neletí…

Pak už nezbejvalo, než vyrazit. Zamknout a přemejšlet, kam chci vůbec jít. V hlavě mi vytanul obrázek tý holky ze včerejška z nádraží. Z toho bufetu… Proč se tam nenasnídat?!? Vlastně nebylo proč se tam nasnídat. Dneska tam byl (už ne tak přitažlivej) dědek… Celý dopoledne jsem se vlastně jenom tak poflakoval po městě. Ale bylo to příjemný poflakování. Chodit pasážema ještě předtím, něž většina obchodů otevře. Prolízt každej malej krámek a občas si udělat radost – třeba olejem do aromalampy. A aromalampou – samozřejmě. Snad se mi to v batohu nerozbije… Sakra – slunce je už dost vysoko. Nemam moc rád slunce. Jsem radši, když prší, je mlha a časnej podzim. Bohužel bylo jaro a slunce začínalo pálit. Čas podívat se do “tý svý hospody, kde už jsem nebyl ani nepamatuju” a dát si “to svý kafe u toho svýho stolu”. Teda u našeho stolu. Kdysi jsme u něj sedávali – nejlepší kámoši na světě… A u toho našeho stolu seděla Mary. Jak jsem řek – nejlepší kámoši na světě. Bejvávalo…

Pozdravili jsme se a koukli si do očí. A najednou nebylo už co říct… Musel jsem se začít smát.

“Čemu se směješ?”

“Čemu se směju? Nám. Vlastně sobě – vidím tě po tak dlouhý době a nemám ti co říct. Nechce se mi začínat tím obligátním: Jak se máš?”

Chvilku na mě nechápavě zírala, usmála se a řekla: “Jak se máš?”

Opravdu se nešlo nesmát.

A tak jsme seděli a povídali si. Většinou o počasí a o starejch časech. O vzpomínkách…

“Hele, nevíš co je s Angel? Jí už fakt dost postrádám. Ona je taková…”

“Jo, vím. Je jiná. Je to…”

“Angel.”

“Jo, máš pravdu,” usmála se “ale taky jsem jí neviděla ani nepamatuju.”

“A nemáš na ní nějakej kontakt?”

“To je divný, že se ptáš. Já se chtěla zeptat na totéž. Naposled měla tohle telefonní číslo.” Podala mi kus papírku “Ale když jí poslední dobou zkouším zavolat, nikdo to nezvedá…”

“Divný… No nic – můžu?”

“Jo, jasně. Vopiš si ho. Ale jak říkám – nikdo to nebere.”

Odpoledne uteklo hrozně rychle a byl tu večer. Ujistili jsme se, že se budeme stýkat častějš. Jo – určitě…

“Měj se jak chceš…”

“Ty taky.”

Cestou domů žmoulám v ruce lístek s jedním telefonním číslem. Nevydržel jsem to. Vpadnu do telefonní budky, hodím tam mince a sakra! Nefunguje to! No nic, co v jiný… Další už konečně funguje. Nacvakal jsem tam to prokletý číslo. Když to snad po dvacátý zazvonilo, ztrácím naději. Ale někdo to tam nakonec zvednul.

“Haló?”

Nic.

“No tak haló? Angel! Hej! Je tam někdo?”

Zaposlouchám se. Možná to byla jenom moje představivost, ale jako bych slyšel tichý dech na druhé straně.

“Tak si naser!” zařval jsem do telefonu a prásknul se sluchátkem. Dost iracionální výbuch vzteku.

Někde v dálce začal štěkat pes.

Přišel jsem domů a tenhle večer nemohl usnout… Párkrát jsem to ještě zkusil – prostě mi to nedalo. Ale vždy to samý – jenom tušenej náznak dechu a žádný zvuky. Kdyby tam aspoň někdo zakašlal, nebo tak něco…

Tak po tejdnu zjišťuju adresu toho čísla a jdu tam. Za ten tejden můj vztek narost do docela hrůzný podoby. Nevím, co jsem tam vůbec chtěl dělat a ani co jsem čekal, ale tohle napětí muselo jednou skončit. Třeba jenom vypojit a rozflákat ten tajemnej telefon. Docela nesmysl, ne?

Plnej tohohle vzteku vletim do baráku. Polorozpadlá barabizna – taková ta betonová ”králíkárna” z minulýho století. Počmáraný zdi ani nevnímám. Dneska se to bere jako samozřejmost. Co mi ale utkvělo v paměti byly otevřený dveře. Ty dveře do toho bytu s telefonem byly pootevřený. Vztek byl pryč. Nahradil ho strach. A panika. Stojim před škvírou ve dveřích a nevím co dělat. Proč jsem vlastně tady? Co chci od starejch vybledlejch vzpomínek? Ale – vždyť je to vlastně jedno. Když už jsem tady…

Špičkou boty šťouchnu do dveří a ty, jakoby chtěly vzdát hold všem filmovým scénáristům, se se skřípotem otevřou. Klasickej pohled na byt v dezolátním stavu. Skoro žádnej nábytek, zašlý tapety, prach, kousky neidentifikovatelnýho smetí, zválená matrace… A uprostřed parodie stolu s telefonem. Tenhle moment se mi vryl do mozku – mám ho tam schovanej jako fotku… Každá drobnost, každej detail byl naprosto samozřejmej. Patřilo to sem. Ale docela mi zarazily otisky bosejch nohou vedoucí od telefonu ke dveřím na opačný straně místnosti. Ke dveřím s tou nejkrásnější modrou barvou, jakou jsem kdy viděl. Vystupovaly z tý špíny na podlaze a byly jak pěst na oko… Přešel jsem tim chaosem až k telefonu a od něj k modrejm dveřím. A položil na ně ruku. Byly příjemně chladný, přesně tak, jak by člověk čekal od modrý barvy… Nevím, jestli to byla moje představivost, ale jako bych za nima slyšel jemný poryvy větru.

A pak jsem si toho všimnul. Donutilo mě to v hrůze zdrhat z toho bytu…

Ty dveře byly směrem na venkovní zeď – hned vedle vokna. A za zaprášenejma tabulkama svítilo a pálilo slunce. Bylo bezvětří…

A ty stopy…

Asi jsem se zastavil až doma.

Nevěděl jsem, co si mám o tom myslet. Vlastně dodneška nechápu, proč jsem utek. Došouram se k posteli, praštim sebou a koukam do stropu. Snažim se na nic nemyslet… Pročistit si hlavu. Nejde to. Na venkovní zdi baráku nic nebylo – toho bych si všimnul… Vystřeluju ruku k telefonu. Tradičně čekam dost dlouho, než to na druhý straně cvakne.

“Poslouchej ty hajzle – nevím kdo, nebo co vlastně jsi, ale povedlo se ti mě docela vyděsit. Šlo mi jenom o to vidět se s Angel… Měl jsem jí docela dost rád a tohle je poslední kontakt, kterej jsem dostal, takže jestli víš, kde je…”

Na druhý straně někdo zadržel dech…

“Angel? Jsi to ty?”

Zavěsil jsem. Co jsem to za blázna – mluvit si sám pro sebe do telefonu, kterej může na druhý straně v polorozpadlým baráku zvedat ňákej somrák a mít ze mě prdel. Ale ty stopy bosejch nohou… A ty dveře. Najednou jsem si byl zatraceně jistej, že to tam zvedá Angel. Jsem dost divnej týpek a dost dám na svoje instinkty, pudy a nálady. Vím to – Angel mě slyší. V tu ránu mi bylo všechno jedno – stopy, dveře, barabizna. I ten panickej útěk se mi zdál najednou směšnej…

Kdyby mě dalších pár dnů někdo pozoroval, asi by mě šoupli do cvokárny. Možná by udělali dobře… Ale nestalo se. Každej večer jsem zvedal telefon a sám pro sebe si mluvil do slaboučkýho šumu ve sluchátku. Vylejval si do kusu plastu všechnu svou bolest, všechny radosti, nálady a nápady za ten den. Pouštěl do sluchátka hudbu co jsem zrovna poslouchal…

A pak si jednoho dne uvědomil, co vlastně dělam…

Seděl jsem na posteli, potichu hrál nějakej pomalej dojemnej slaďák, telefon jsem houpal v náručí a brečel… Tenhle telefon byl pro mě na pár dní spojením se starejma vzpomínkama, Se vším, co jsem dřív cejtil. S Angel… uvědomil jsem si, že je to všechno na hovno. Chtěl jsem to zavěsit, když na druhym konci zaslechnu šramot a pleskání kroků a tichý vrznutí a klapnutí dveří. Vyskočil jsem a začal na sebe házet oblečení. Musim jít do toho baráku a přijít tomu všemu na kloub – dřív než se zblázním doopravdy. Násilím jsem se přinutil do klidu, zapálil pravý voskovice a v tý příjemný polotmě svíček si sednul na zem. Nepřemejšlel jsem – jen nechal myšlenky plynout. Neřídit je… Pak se zvednul a zaklap za sebou dveře. Cestu k tomu starýmu baráku jsem skoro nevnímal…

Takže konečně stojim v rozmlácenym pokoji s úžasně modrou barvou na dveřích, který by tady ve skutečnosti neměly bejt. Pokládám na ně ruku a cejtim to, co byste čekali od modrý barvy. Beru za kliku…

Otevřel jsem ty dveře a v mysli mi běžely všechny ty starý vybledlý vzpomínky, znovu oživený blábolením do ticha telefonu. Ne – nebyla tam obyčejná zeď… Jen to, co byste čekaly za tajuplnejma dveřma s tou nejkrásnější modrou barvou.

Kdesi pode mnou pluly mraky a vanul suprovej vítr.

A přede mnou…

Angel… Fakt přiléhavá přezdívka…


StvN
01. 12. 2001
Dát tip
vzláštní, jako vždy zpočátku se mi některý výrazy zdály tý či oný situaci nepřipměřený konec mě mile překvapil, přesně jak řekla ruby

Deltex
13. 11. 2001
Dát tip
Ojojojoj TIP jako hrom... přiléhavé! Dobrá práce Drui!

Deltex
13. 11. 2001
Dát tip
Ojojojoj TIP jako hrom... přiléhavé! Dobrá práce Drui!

Deltex
13. 11. 2001
Dát tip
Ojojojoj TIP jako hrom... přiléhavé! Dobrá práce Drui!

Drui
13. 11. 2001
Dát tip
A hned třikrát - taková pocta... :)))

Deltex
13. 11. 2001
Dát tip
Sorry - to byl omyl! :o) - ten TIP :o))) Ba ne!

Drui
07. 11. 2001
Dát tip
Nic se nestalo :)))

Drui
06. 11. 2001
Dát tip
Jen taková poznámka: nepokoušel, ztrácel... :) Ale jinak moc moc díky za tipik...

ruby
06. 11. 2001
Dát tip
jezis promin, zapomnela jsem psat to a do zavorek. pardoon

ruby
05. 11. 2001
Dát tip
uprimne receno se mi to libi. od obycejneho k uplne divnymu a tajuplnymu, hezkej postup. taky chvalim ze ses na konci nepokousel(a) o nejaky slozity vysvetlovani a vsechno to vyplynulo aniz bys ztracela radky oslimi mustky. pochvala a tipik.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru