Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvodník od autora Rybanasuchu

22. 07. 2010
0
5
557
Autor
slovoma

soutěžní dílo, které se neumístilo na prvních třech místech

Žít je nejvzácnější věcí na světě, většina lidí jen existuje.

Jak přísloví říká, žít je nejvzácnější věcí na světě a je to pravda a hned Vám řeknu proč. Hlášky typu ,,A mě to nebaví,, ,,Co jste to zase vymysleli,, ,,Všechno je jen moje vina,, ,,Já jsem ten nejhorší,, ,,To je nuda,, aj. zná asi skoro každý, i já, ale tohle právě říká hlavně ten typ lidí, kteří nežijí, ale pouze existují.
Možná zatím nechápete o čem mluvím. Nevadí. Řekneme si, jaký je rozdíl mezi ,,žít,, a ,,existovat,,.
Nejspíš Vám k pochopení pomůže tento příklad. Máme dvě věci geparda a kámen a teď porovnávejte. Jaký je gepard – aktivní, rychle běhá, bojuje o život, loví zvěř a dělá spoustu jiných věcí. A kámen? Ten jen Leží na jednom místě, o ničem nepřemýšlí, nic nedělá atd.
Takhle bychom mohli říct, že gepard žije, stále něco dělá, má proč být na světě, ale kámen, ten jen existuje, je to přesný opak geparda. Tím samozřejmě nechci říct, že je kámen nepotřebný, zavrženíhodný, ne, přesně naopak. Kámen někdy může porazit i tak zdatného soupeře, jako je např. náš gepard.
A teď to převedeme do praxe. Žít tedy znamená, být aktivní, každý nový den přivítat s radostí, neužírat se, otevřít se druhým, dávat si cíle, které nás poženou vpřed, radovat se z každé maličkosti…
Kdežto existovat, to bychom mohli přirovnat k vůbec nebýt. Zkrátka je to přesný opak slova žít, i když vypadá zcela stejně.
I já, jak jsem se už zmínila, jsem jeden čas jen existovala, ale nedávno jsem začala znovu žít. To berte jako příklad pro Vás, vždy můžete začít žít, ale nezačněte, když už bude pozdě.
Teď se na chvíli nad sebou zamyslete. Jak je to s vámi. Žijete nebo jen existujete. Jestli jste přišli na to, že existujete, tak Vám říkám, i když si o sobě myslíte, že jste ti nejhorší, nezapomeňte na kámen ,,I kámen může porazit tak zdatného soupeře, jako je gepard..


5 názorů

moorgaan
22. 07. 2010
Dát tip
uz prvni veta je hloupa...samozrejme vetsina lidi na svete zije ! - zit a existivat je nesmysl srovnavat- jsou to jablka a hrusky - gepard a kamen mne taky nesedi jako antagonismus - nabizeni co je a neni zivot / radovani se z kazde malickosti,neuzirat se atd. - prave ziti je poznavat zle i dobre / ..proste je to prazdne a jen pro efekt!

heh:)...staňek je king

slovoma
22. 07. 2010
Dát tip
Hodnocení poroty: Armin Tamzarrian - Autorka měla zcela jistě dobrý úmysl, samotný záměr o cestu do vnitra bych hodnotil kladně, ovšem způsob, jakým jej realizovala, svědčí o naprosté slohové nevytříbenosti. To bych jí ještě odpustil, co jí ale odpustit nemohu, to je plochost myšlenek. V tomto tématu, který přímo volá po hlubším zamyšlení, se omezila na přirovnání, dle mého názoru přiblblému - gepard a kámen. Na závěr poučení, že všechno může být lepší. Doporučuji jednak psychologickou literaturu a druhak hodně číst a psát pár měsíců jen do šuplíku. Budiž autorce přičteno k dobru, že v celém elaborátu drží myšlenku a neodbíhá od ní, což nebývá v soutěži zvykem. Gramatiku nechám bez komentáře. Na hlavní stránku to ještě nedozrálo. Vaud - Nejdriv jsem si myslel, ze to je nejaky zert. Skoda, ze tam nebylo vic nadsazky a hravosti. Pišta_Hufnágl - Mno… Moralitky mi nikdy moc nevoněly, zvláště ty okaté. Tahle navíc obsahuje stopové množství HLP (Hluboce Lidský Příběh), z čehož také není k vyrážce dvakrát daleko… Styl je poněkud neuspořádaný (=nepřehledný), neprospívá mu ani fakt, že se autorka ve svých teoriích lehounce zamotává (zejména v provázanosti různých přirovnání bytí, nebytí, žití, existence). Ono se asi není moc co divit, většina autorů se v tomhle tématu dobírá k podstatě myšlenky až někde kolem tisící stránky. Pomerančová - Zajímavá myšlenka - rozpor žít proti existovat, ale při čtení jsem měla pocit, že autor si chvílemi není jistý, co vlastně chtěl říct. Jestli burcovat k životu proti existenci anebo přiznat legálnost obojímu.. Jiří Staněk - Jde o velice převelice subjektivní text, kde jediným měřítkem je měřitelka: "I já jak jsem se už zmínila, jsem jeden čas je existovala, ale nedávno jsem začala znovu žít." Polepšená existovatelka nabádá a ponouká ostaní, aby se také vytrhli z existence. Je to velice chvályhodné, kdyby ráčila ještě dodat nějaký návod k použití, například v bodech. Vyčisti si zuby, poté co si zacvičíš prostné poté co se oholíš (muži.) Zapěj píseň vesele budovatelskou a vyraž se připoutat na komín Prunéřova anebo do Kauflandu vydělat nějaký many nebo si nalakuj nehty nebo je nalakuj babičce, která si je už lakovat nemůže, po vyměnění její inkontinentní vložky. Co vy? Žijete nebo existujete? Co já? Žiju nebo existuju?!! Vadí mi trochu vykací velké zdvořilostní vé, nevykám tak ani v dopisech už a čeština, mám dojem, připouští. Velmi archaizující. Vadí mi zkratky v literárním textu atd. např. zkratky funkční mohou být, i celý text se na nich dá vystavět, mohou ozřejmit, ozvláštnit, udělat kacelisticky kafkovský jazyk. Nu, je to možná lehká varianta na hamletovský monolog, jenomže bez hlubinných ponorů, ke všemu trochu zamotaná sama do sebe, on ani ten obecný návod neplatí: kámen může zabít geparda. Tak co, himlíček, ti, co nevědí, což jsem třeba já?!! Mám dneska ležet (jako kámen a zabíjet gepardy?) anebo mám být za geparda a vytřít si sprchu v pánské části domu a čekat, až mě nějaký ten kámen udeří do šešule?! Ptám se: k čemu mi je návod k upotřebení bytosti (rozhodni se a udělej si sám) když vlastně nevím, CO?!! Já bych tipoval, že textařka se zamilovala. Ve dvou se to lépe táhne.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru