Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Za vším

30. 08. 2010
0
19
892
Autor
roorybacky

Za šepotů ticha spolu mlčet,
míjeje vteřiny věčnosti,
za tlukotu srdcí spolu křičet,
bez zábran k exhalaci zlosti.

Za hluku sirén měst spolu kráčet,
utíkat zvukem praskotu kostí,
s tendencí sedět a brečet,
nad pravdou i nad blbostí.

Za hřmotu třýštícího se plyše,
skrz krátery nevinnosti,
když mluvíš s ní jen plaše,
jak kdyby měla pás cudnosti.


19 názorů

roorybacky
05. 06. 2014
Dát tip

zkkusím se o to snažit.


Miroslawek
05. 06. 2014
Dát tip

tak se podle toho zařiď ;)


roorybacky
04. 06. 2014
Dát tip

souhlasím :)


Miroslawek
04. 06. 2014
Dát tip

Forma není cíl, nýbrž prostředek k jeho dosažení... a když se nemáš oč opřít, pak se nemůžeš dobrat ani té kýžené umělecké výpovědi, semknout ji do pořádného, pevného tvaru, který ji unese.

Teorie pomáhá porozumět a ono porozumění posiluje jazykový cit. Také významně napomáhá možnosti si věci (proč jsou, jak jsou) mezi sebou vysvětlit. Bez ní jsou to povětšinou jen bezobsažné plky a nebo dojmy. Ale sama o sobě bezpodmínečně nutná není.

Řemeslná dovednost ta ano, to je nezbytný, základní předpoklad. Nikoli však postačující.

Analogie třeba v sochařství - bez ovládnutí dláta kámen neopracuješ. Ohnivý pohled fakt nepostačí (tedy pokud nejsi Clark Kent). Když zkrátka netušíš, za který konec nástroj uchopit, tak jsi v pérdeli... bez ohledu na hlasitost tlukotu svého srdce.


roorybacky
04. 06. 2014
Dát tip

to je šílená věda. já to nikdy takhle dopodrobna neřešil, aby to všechny normy splňovalo, apod. na to jsem neměl trpělivost a rovněž si myslím, že takováhle šablonovitost není vždy dobrá, v umění obvzlášť.


Miroslawek
04. 06. 2014
Dát tip

Kategorii samozřejmě změnit lze.

Jinak verš vykazuje známky toho, že vázán je, jenže špatně. Určitě znáš pohádku O třech prasátkách. Tak toto je onen domeček ze slámy.


Miroslawek
04. 06. 2014
Dát tip

X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná

jeje vteřiny věčnosti,

Xxx Xxx Xxx = třístopý daktyl (3D)

bez zábran k exhalaci zlosti

X xx Xxxx Xx = čtyřstopý jamb ženský (4JŽ)

 

Za hluku sirén měst spolu kráčet,

X xx Xx X Xx Xx = schválně co?

s tendencí sedět a brečet,

Xxx Xx x Xx = třístopý daktyl

 

utíkat zvukem praskotu kostí,

Xxx Xx Xxx Xx = pravidelný daktylotrochej (DTDT)

nad pravdou i nad blbostí.

X xx x X xxx = čtyřstopý trochej ženský (4TŽ)

 

atd...


roorybacky
04. 06. 2014
Dát tip

dobrá tedy, je to tedy volný verš. ale změnit to už nejde, takže holt nic...


Miroslawek
04. 06. 2014
Dát tip

Jestli podle tebe k rýmu stačí jedna slabika - good for you ;) nicméně tento fakt je z hlediska všech ostatních naprosto irelevantní. Pojem rýmu je, jako kterýkoli jiný pojem, definován na základě obecné, tj. společné konvence. A ona konvence je zase opřena o zákonitosti jazykové, podobně jako jiné věci jsou založeny na zákonech fyzikálních. Kilogram je zkrátka kilogram a rým je rým. Můžeš o tom vést spory, můžeš s tím dokonce i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.

A kromě toho znovu opakuji, že verš je útvar rytmický, je tedy vázán rytmem, nikoli rýmy.


roorybacky
04. 06. 2014
Dát tip

jedna slabika k rýmu stačí. tečka. podle mě teda. a někam jsem to zařadit musel, takže jsem zvolil to, co je tomu nejblíž, a to sice vázanej verš.


Miroslawek
04. 06. 2014
Dát tip

To se ti právě snažím říci, že jedna slabika k rýmu nestačí. Tečka.

Že tě obecná jazyková konvence nezajímá je věc druhá. A pak ovšem nechápu, proč se jí dovoláváš.


roorybacky
04. 06. 2014
Dát tip

to, že je česká rýmová forma dvouslabičná je mi úplně jedno. stačí jedna slabika na to, aby se dvě slova rýmovala, takže to tak i beru. a co se týče toho avíza, tak snad už je to konečně správně :)


Miroslawek
04. 06. 2014
Dát tip

Možná tě to překvapí, ale existují i volné verše rýmované, verš je útvar rytmický. A když zůstaneme u rýmu, např. hned mlčet - křičet není rým, česká rýmová norma je dvouslabičná.

p.s.

vážná kritika slouží jinému účelu než, že by mi přišlo avízo... ani to nedává logiku


roorybacky
04. 06. 2014
Dát tip

tím, že to má abab abab abab strukturu? (mimochodem; doufám, že "vážná kritika" = "avízo")


Miroslawek
03. 06. 2014
Dát tip

Můžeš mi, prosím tě, říct, čím je tenhleten verš vázán? Nemůžu na to přijít.


roorybacky
31. 08. 2010
Dát tip
houby zavařený do sklenice :) to je krásný přirovnání... ta báseň má působit neharmonicky a těžce :)

Honzyk
31. 08. 2010
Dát tip
když "spolu", tak snad "míjejíce"....(?).. .------.jinak slova mi tady připadaj jak houby zavařený do sklenice, stlačený, že dejchat nemůžou...

moorgaan
31. 08. 2010
Dát tip
mijeje - me odradily

Norsko 1
31. 08. 2010
Dát tip
ty v tom asi něco vidíš. mně stačí styl této slátaniny

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru