Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

samota

14. 11. 2001
0
0
680
Autor
c_yen00

“Běž a nauč se mít radost ze života. Nauč se radovat z malých věcí. Vůbec radovat se. Znát radost, mít radost…”

To řekli a pustili Samotu dolů na zem, mezi lidi. Jenže tu byla chyba. Nemohla chodit mezi lidmi, aby se naučila být šťastná. Musela to sama zažít. Proto ji po nějakém čase nechali narodit se jako jednu z nich. Člověka.

Vyrůstala jako normální dítě – holčička, mezi ostatními dětmi. Byla šťastná i nešťastná, měla radost i plakala… Ale jednou z jejího života ta radost z bytí zmizela. A ona si přála zemřít…

Ve věku osmi let zažila první opravdové zklamání. Věřila dívkám molem sebe. Byla s nimi ráda. Chtěla s nimi být. Chtěla s nimi kamarádit. Nechtěly ji. Hledaly na ní chyby. Hledaly důvod, proč ji nemít rády. Našly. Měla ve vínku o něco víc inteligence, citlivosti, víc zranitelnosti než ostatní.

Když dosáhla věku kolem patnácti let, změnila školu. Říkala si, že začne znovu. Noví lidé, které nezná, trochu jiné myšlení, všichni byli starší…

Jenže situace se opakovala. Teď už na ní ale hledali chyby všichni, bez rozdílu pohlaví.Byla pro ně “divná”.

Později, v práci, si myslela, že umí komunikovat, že umí s lidmi navázat spojení. Bavit se s neznámými o počasí, o zájmech, o tom, co den přinesl, prostě nezávazně tlachat o všem. I jim pomoct. Chyba. Podcenila lidskou zášť. A jejich neschopnost.

Už mockrát nechtěla žít, ani nevěděla proč. Myslela si, že nebytí bude lepší než bytí takové. To, které každý den byla nucena prožívat. Od rána, kdy se jí nechtělo z postele, ani nevěděla proč, do večera, kdy toužila po uklidňujících snech plných míru… Bohužel, zřídka se jí takový zdál. Na jednu stranu byla pravda, že si sny nepamatovala, ale na druhou stranu v ní celý den zůstával neurčitý pocit. A většinou to byly pocity nicoty. Pocity nebytí. Zbytečnosti…

Začala toužit po Smrti jako po jediném možném vykoupení. Na lidské poměry byla mladá. Pětadvacet. Kdekdo by řekl, že je to jen mladická nerozvážnost, ale ona se cítila stará…. Příliš stará na to, aby mohla zažít něco nového… Něco povznášejícího… Kamarádství… Lásku… Porozumění… A tak to trápení jednou prostě skončila. Pro úplnost, přeťala si tepny.

Poprvé potkala Smrt. A jaké ale bylo překvapení samoty, když Ji neposlala zpět, ale k dalšímu početí…

Řekli jí tam nahoře, že dokud se všechno radostné nenaučí, dokud bude stále sama, nesmí zpět. Ale ona se nechtěla probudit v dalším děvčeti a “zkazit” mu život…

Jenže takhle to dopadlo vždy. Buď spáchala sebevraždu nebo dožila v pochybnostech, zášti a trpkosti. A Ona, Samota, už to nechtěla… Přišlo jí příliš kruté týrat smrtelníky pro vlastní rozhřešení… Ponaučení… Zlepšení…

Jediné co ale mohla udělat, bylo zbavit se sebe samé. A to nevěděla jak.

A tak koloběh pokračoval. Doufala, že Ti nahoře to vidí. Vidí, že žádná její hostitelka není schopna ji unést… tu tíhu samoty…

Ale zase ji převezli. Příštího života se narodila jako chlapec. Bohužel, nekonala se žádná změna. Snad jediné, co bylo jiné, byl věk, kdy dobrovolně umírali. V průměru o šest let dřív…

Jediné, co bylo jasné, že tohle nemá smysl. Jenže kdykoliv se snažila s Nimi promluvit, ani Jí nevěnovali jediný pohled. Natož aby stihla něco říct…

Vtělili ji do dalšího zárodku. A koloběh se opakoval.

Začala se přátelit se Smrtí. Koneckonců, viděly se dost často. Nejdelší rekord činil šedesát let. Nejkratší dvanáct. Vlastně ne, nejméně jí byly tři roky, když zemřela, ale za to nemohla Samota. Došlo k autohavárii a děvčátko zemřelo. Jeho orgány použily k transplantaci. Ledviny dostal patnáctiletý chlapec. Rok po operaci spáchal sebevraždu. Nechal svým rodičům dopis, ve kterém jim děkoval, děkoval i doktorům, za novou šanci žít. Ale žít nemohl, protože měl pocit, jako by ho ten životodárný orgán dělil od všech ostatních lidí… Poctivě se snažil překonat ten pocit, chodil k psychoterapeutovi, nakonec i k psychiatrovi, ale nikdo z nich mu nedokázal pomoct. Skočil ze skály.

Srdce bylo určeno pro šedesátiletou ženu. Operaci nepřežila. Plíce byly špatně uskladněny během transportu, staly se nepoužitelné.

V podstatě by se dalo říct, že co jednou přišlo do kontaktu s Ní, nemělo naději na záchranu… Někdo by řekl smůla. Někdo osud. Podle někoho by nemělo význam o tom přemýšlet. Ale v podstatě Ti nahoře udělali chybu… A pořád ji ještě nechtěli přiznat… Řekněme – smůla.

A tak se Samota pohybuje stále někde mezi námi, nikdo neví v kom, nikdo neví jak dlouho… A hlavně málo lidí ví proč…


c_yen00
29. 11. 2001
Dát tip
Jo, to mne taky. Ale obcas je ji moc. A ceho je moc, toho je prilis. :o)

StvN
24. 11. 2001
Dát tip
docela úvaha, ale nesouhlasim, mě samota dává sílu a energii do života, mám ji rád a vim, že bych se bez ní neobešel

Danny
14. 11. 2001
Dát tip
přijde mi to takové příliš pesimistické

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru