Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vánoční

24. 12. 2001
3
0
1086

Max se posadil do křesla, nohy si opřel o rozpálený radiátor a na kolena si položil knihu. Pravá ruka sáhla po hrnku s kávou a levá otočila stránku. Idylka…

Za oknem padal sníh. Ten první, nesmělý sníh, který jakoby se bál zachovat si svou královskou podobu a hned se rozplýval. Celkově tedy počasí nebylo moc vlídné. Zima začala páchat své zlo, ale zároveň se pokoušela ozdobit krajinu bílou pokrývkou. Ovšem její společník mráz se zatím někde zdržel.

Maxe z poklidné nálady blízkých Vánoc vyrušil příchod Anety. Trošku naštvaně knížku odložil, ještě usrkl kávu a neochotně se zvedl ze svého ušáku. Aneta by mu neodpustila, že ji nešel přivítat. Pozdravil a pomohl jí z promočeného kabátu.

“To jsem teda měla den,” zavolala Aneta, když se převlékla a usušila si vlasy. Max mezitím odešel zpět do svého křesílka, takže se znovu musel zvednout a jít za ní, když uslyšel její hlas, který mu v té atmosféře Vánoc připadal jako andělské zvonění. Tentokrát mu to však už nevadilo, protože když Aneta začala konverzaci touhle větou, měl předem zajištěný zábavný večer.

“Představ si, co mi povídala Kristýna,” pokračovala Aneta dál, když slyšela Maxe přicházet. Ten však změnil původní směr do kuchyně, proto jen zavolal “Poslouchám tě!” Je pravda, že o Kristýně slyšel nerad. Byla to Anetina spolužačka z filosofické fakulty, která k nim často chodila na návštěvu a Max ji nenáviděl. Její plnoštíhlost a otravné kecy mu lezly na nervy.

“Když šla ráno do školy, před bránou k ní přišel nějakej somrous a chtěl po ní drobný. Vona ho samozřejmě poslala do háje – víš jakej to je krkoun. No a když jí ten bezdomovec řekl, že by mohla splnit dobrej skutek na Vánoce, tak mu dala bez mrknutí oka pade. Já jsem na ní civěla jak na cvoka a zeptala jsem se, jako proč mu dala tolik peněz, a vona mi řekla, že úplně zapomněla na to, že jsou Vánoce a že kdyby jí to nepřipomněl, tak by prej utratila všechny peníze za hadry, jako vždycky, a rodině by pak nemohla nakoupit dárky. No já byla mrtvá smíchy…”

Max se tvářil sice pobaveně, ale Anetě to přišlo málo, tak ještě dodala “To bys to musel ale vidět, takhle převyprávěný to není ono.”

“Kristýna je starej blázen,” řekl Max.

“No, ale počkej – to není všechno. Když jsem po škole šla domů, tak tam ten chlápek ještě byl. Teda já vlastně nevím, jestli to byl on, ale taky chtěl prachy. Tak jsem mu dala pětku, aby měl radost. Rozumíš, on tam čekal snad celý den!”

“Třeba to byl úchyl,” řekl Max a zatvářil se zle.

Aneta vybuchla smíchy: “Teda ty seš blbej.”

Max žil s Anetou už dva roky. Ona studovala, on psal. Neměli se nijak špatně a v Maxově Modřanském bytě jedna plus jeda si žili spokojeně. Aneta navíc dostávala peníze od rodičů a přivydělávala si po brigádách. Max často publikoval povídky a fejetony v různých časopisech, z čehož měl docela slušné peníze.

“Jak to, že dneska nepracuješ?” pokračovala Aneta po chvilce.

“Pracoval jsem, než jsi přišla. Teda vlastně jsem si čet,” odpověděl Max.

“A co bys, ty můj kocourku, říkal takové malé, večerní procházce?” řekla Aneta a objala Maxe kolem krku.

“Ty toho nemáš za celej den dost?” divil se Max.

“Právě že mám, chtěla bych se trošku odreagovat, chápeš?”

“No tak fajn, ale mám v půl šestý schůzku na Andělu. Potom už budu ale jen tvůj…”

“Ty tvoje schůzky,” řekla Aneta naštvaně. “Proč se nemůžeš scházet dopoledne?”

“To lidi většinou pracujou, nebo studujou, víš?” řekl Max omluvně.

“Jak ti to bude trvat dlouho?”

“Nanejvýš pět minut. Můžem si dát spicha už ve městě.”

“Proč nemůžu jet s tebou rovnou?”

“Ale no tak, Anetko…Je před Vánocema,” zatvářil se Max káravě.

“Jo takhle, ty mrško. Chystáš na mě překvapení, co?”

“Hele, nevyzvídej.”

V půl páté se Max připravil k odchodu.

“Tak v kolik, čumáčku?” zavolal na Anetu ze dveří.

“Ty už jdeš? Tak dáme šestou na Národní?”

“Budu tam jak na koni.”

“Tak jo, ahojky,” zamávala Maxovi Na rozloučenou.

Když si Max vyřídil, co potřeboval, a šel od místa schůzky na metro, zastavil ho člověk v otrhaných šatech, na první pohled bezdomovec.

“Mladý pane, neměl byste drobný?”

“Hernajs, člověče, to je docela náhoda. Ale jo, tady máte,” řekl Max a podal mu dvacetikorunu.

“Co je náhoda?” nechápal bezdomovec.

“Ale, to je na dlouhý povídání. Jestli ale nepospícháte, klidně vám to povím.”

Možná to bylo trošku odvážné, bavit se s takovým člověkem, ale Max měl dobrou náladu a spoustu času. Sedli si na nejbližší lavičku a Max bezdomovci vyprávěl příběh, který mu odpoledne řekla Aneta.

“Člověče, víte že jsem to byl já?” překvapil bezdomovec Maxe, když si všechno vyslechl.

“Opravdu? Sakra co jste tam ale dělal, u tý fakulty? Tam moc lidí přece nechodí, ne?”

“Chodí, nechodí…Koukněte se na mě. Já jsem býval jako vy – slušně oblečený, umytý, měl jsem byt a holku. Pak jsem se s tou holkou oženil a ona mě po deseti letech manželství vykopla. Našla si jinýho a já u soudu všechno prohrál. Teď jsem už tři roky na ulici. Nikdy jsem ji ale nepřestal milovat a tak tam chodím žebrat a doufám, že ji zahlédnu, jak jde z mého bytu. Jak rád bych ji zase objal…”

“Takže jste dřív bydlel u fakulty?”

“Hm…”

“No, řeknu vám, to je docela smutný.”

“Trošku jsem si už zvykl…”

“Podívejte, když už jsme se takhle potkali a stala se nám takováhle náhoda, tu máte, vemte si to,” řekl Max a podal bezdomovci stokorunu.

“Ale ne, to nejde. Vždyť to už by byla dnes druhá! Jednu jsem našel…A ještě jedna padesátikoruna…”

“A třeba bude ještě třetí a ještě jedno pade. To víte, svět je malej a život dokáže občas povzbudit. Vy ji potřebujete víc než já.”

“Tak teda děkuju, ale musíte mi dát adresu. Já vám to jednou vrátím.”

“Nic mi nevracejte. Berte to jako vánoční dárek, řekněme, od české literatury.”

“Nechápu…”

“To máte jedno. Ježiš to už je hodin, budu muset letět. Mám sraz s Anetou. Tak nashledanou.”

“Počkejte ještě,” zastavil běžícího Maxe bezdomovec. “Jak ta vaše Aneta vypadá?”

“O půl hlavy menší než já, světlé vlasy po ramena, nosí černý kabát.”

“Na tu si pamatuju! Dala mi desetikorunu.”

“Přesně! Ale teď už fakt nashledanou. A pamatujte, svět je malej…” řekl Max a běžel k metru.

Bezdomovec na něj ještě chvíli koukal, než mu zmizel za rohem.

“No kde seš, prosím tě,” rozkřikla se Aneta na udýchaného Maxe.

“To bys nevěřila…”

“No to bych možná nevěřila, ale ty seš tady o půl hodiny pozdě!”

“Fakt promiň, všechno ti vysvětlím.”

“No to doufám.”

Max beze slov Anetu políbil. Byla trošku překvapená, co se to s Maxem děje, ale ochotně se na Maxe navěsila a nechala si převyprávět ten vánoční příběh…

Po necelém roce, když Max podepisoval svou novou knihu v jednom pražském knihkupectví, k němu přistoupil i jeden pečlivě ostříhaný, oholený a navoněný muž. Podal mu knihu k podpisu a když Max vzhlédl a chtěl se zeptat, komu má knihu věnovat, bezpečně poznal svého známého bezdomovce.

“Jste to vy?”

“Ale jo, jsem to já.”

“Teda ale ta změna…”

“To je všechno díky vám…Tím dnem, co jsme se potkali, se pro mě všechno změnilo a po svátcích jsem si dokonce našel práci. Sice dělám jen stánkaře, ale už mám byt a nežiju si špatně.”

“A co prodáváte?”

“Knihy…”

“Opravdu? A komu mám teda tuhle věnovat?”

“Nikomu, jen ji podepište.”

Max tedy vysekl jeden prvotřídní autogram a knihu podal majiteli.

“Víte, tenkrát jsem vám slíbil, že splatím dluh,” řekl muž, když si knížku přebíral. “Tak tady máte tu stokorunu zpět.”

“Ale ne, to nejde. Řekl jsem vám, ať si jí necháte.”

“Já vím, byl to dar literatury. Tak koukněte: Tady mám zase dar já pro literaturu,” sáhl do igelitky, která mu stála u nohou, a vytáhl dalších pět výtisků Maxovy knihy. “Tak mi ještě podepište i tyhle.”

Max se pousmál.

Když tohle všechno vyprávěl večer Anetě, ta nevěřila vlastním uším.

“Opravdu? Mám už pocit, že to byl kouzelný dědeček. To je nějak moc náhod pohromadě, nepřijde ti?”

“Možná,” řekl Max a přešel k oknu. Podíval se ven a řekl: “Nebo to byl třeba Santa Claus.”

Venku padal sníh na střechy panelových domů, za dveřmi byly znovu Vánoce.


StvN
22. 12. 2001
Dát tip
Mě to moc plynulý nepřišlo. Popisovaný rozhovory jsou škrobený a vůbec nevypadaj reálně. A příběh? Neoriginální. Pointa? Odfláknutá. Nechci se Tě dotknout, ale přijde mi trochu laciná.

Deltex
17. 12. 2001
Dát tip
Jej, to je hezký! *! Šťastný a veselý!

:-))))))))*

Gaia
27. 11. 2001
Dát tip
Ty jména tomu alespoň ze začátku dávají dojem spíš červené knihovny. Pak mi tam nesedí, že mu vadila Kristýnina plnoštíhlost. Proč? A taky ten Santa Claus se tam nějak nehodí, teda mně by tam lépe pasoval Ježíšek.:-) Ale jinak je to dějově milé a hezky vykreslené, takže se do toho člověk plynule ponoří a může si všechno představit.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru