Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Příběh z vlámského obrazu - (netradiční pojetí, krátké)

16. 11. 2010
1
5
1010

S touto prací jsem se zúčastnila soutěže Z Plzně do čtyř světových stran - Příběh z vlámského obrazu a podařilo se mi v kategorii do 18 let získat krásné druhé místo... =) Takže doufám, že se mi podaří trochu rozveselit a možná i oslovit i VÁS... =) Práce vznikla přibližně za hodinu a půl, tohle je ale už upravená verze bez překlepů a chyb. -> Zatracené ponocování v den uzávěrky!! =) První polovina roku 2010

Uprostřed velkolepé staré stavby stojí muž v saku. Jak si hnedle vrátná všimla, je pěkně učesaný, oholený a voňavý.

Na krku má pestrobarevný šátek a v něm spící dítě, syna. Vedle něj poslušně stojí holčička. Před chvílí ho odmítla držet za ruku a tak se s ní teď raději šťourá v nose, vykutaný materiál hází na mramorovou podlahu a tiše se usmívá.

V obrovském sále jsou sami.

Tatínek už hodnou chvíli kouká na protější zeď. Jak si všimla, občas natočí hlavu ze strany na stranu, ale jinak nehnutě sleduje obrázek na stěně.

Takhle už tu jsou strašně dlouho. Občas popojdou, pak znovu dlouho stojí, zase se přesunou k jiné malůvce a pak tatínek znovu a znovu zamyšleně kouká, jakoby tam snad vůbec nebyl.

„Tati, kdy už půjdeme?“ zeptala se po chvíli, ačkoli už si všimla, že tahle otázka oběma rodičům dělá nehezky červené obličeje a rychle kmitající oči.

„Ještě ne, miláčku. Tatínek tady kouká na pána – Alchymistu,“ řekl, aniž by odvrátil zrak od obrazu.

„Co je to alchymistu?“ nechápala nudící se kudrnatá blondýnka.

„Alchymista byl hodně vzdělaný pán, občas skoro až čaroděj. Ve středověku, víš?“ odpověděl opět bez známky zájmu o cokoli jiného, než o obraz.

„A kdy byl středověk?“ chytla holčička znovu tatínkovu ruku, aby se na ní alespoň podíval.

Na krátkou chvíli se tak i stalo. Usmál se na dcerku a pohladil jí po vlasech.
„To už je hodně, hodně dávno, Klári,“ nechtěl se zdržovat zbytečným vysvětlováním, že jde o období mezi starověkem a novověkem. Na letopočet, jenž by mu to alespoň trochu usnadnil, si nevzpomněl, načež se jako vysokoškolák zastyděl a zvolil tuto, poněkud strožejší odpověď, která ale dívence kupodivu stačila.

Po chvíli ticha a zdlouhavého stání se místností rozcinkal zvuk o sebe se otírajícího skla. Jakási asistentka tudy prošla s tácem plným sklenek a váziček. Klárku to samozřejmě v tuto chvíli zaujalo, i když jindy by si takové hlouposti ani nestihla všimnout, a tak se chtěla přesvědčit, jestli tatínek také viděl to, co ona.
 „Podíval ses na tu paní ve vysokých botách?“

„Viděl jsem jí, proč se ptáš, zlatíčko?“ zajímalo tatínka. V duchu ho jen tak napadlo, jak nekonečně vysoké ty kozačky byly.

„Měla tam strašně divnou láhev, takovou kulatou a prostě divnou,“ usoudila holčička.

„No vidíš,“ odvětil. „Kdo ví, po čem asi byla,“ napadla ho další myšlenka, kterou si nechal raději pro sebe, aby dcerce nemotal hlavu „dospěláckými věcmi“.
„Ale podívej,“ ukázal na obraz, „tady ten pán má taky zvláštní lahve, co?“

„No jo,“ s nevelikým zájmem si povzdechla.

„A - a vidíš ty kluky, co tam pracují? Jak jsou oblečení, viď? Srandovně…“

„No jo, tati…“ utrousila ospale dívenka. „Kdy už půjdeme?“

„Copak tobě se ten obraz nelíbí? Mně ano, má svůj příběh…“

„Mně moc ne… ve školce nám paní učitelka říkala, že obrázky jsou nejhezčí, když jsou pěkně barevné,“ odpověděla Klárka a znovu pustila tatínkovu ruku. Nenápadně zamířila k východu.

„No, to mají pravdu, andílku. Ale tady tohle,“ nevěděl, jak obraz dostatečně obhájit, „je dospělácký obraz,“ vymyslel jen svou nejčastější výmluvu, užívanou až moc často (vždy, když nevěděl, co říct). Nakonec mu to ale přišlo málo a tak ještě dodal: „Mně se líbí tvoje, i tyhle složité dospělácké obrázky. Ty tvé jsou veselé a krásně nám zdobí ledničku a na dospělácké se chodím dívat sem, do galerie, chápeš?“

„Chápu,“ řekla holčička, snažíc se hnout s klikou těžkých vyřezávaných dveří.
„Ale jsem z toho vážně ťulpas,“ dodala, když se jí to konečně podařilo.


5 názorů

Všem moc děkuju za kritiku =) Cením si jí a v psaní mě to určitě neodradí! ;)

Námět na jedničku. To ano. Zpracování? Mno... Diplomaticky řečeno skutečně interesantní, ač bychom, my čtenáři, uvítali více soudržný, smysluplnější a v projevu uvěřitelnější průběh. Chrnící mimino v šátku beru, sám jsem strávil na rodičovské něco přes rok a půl. Ale holčička se moc nepovedla (myslím literárně). A pointa už vůbec ne. Z textu je navýsost patrné, že autor(ka) má nesporný talent. Současně z něj ale jako sláma z bot ční, že řečená nemá trpělivost si se svými texty hrát, mazlit se s nimi až do úplného vymazlení. Věčná škoda. Ale neházejme zbraně do obilí, že? Není všem dnům konec.

Na první pohled to působí velmi dobře. Neobvyklé prostředí, idylka u klasického obrazu i otec, který ví jak se zachovat vždycky správně... Nicméně: - které malé dítě vydrží tak dlouho spát, zatímco dospělý, který ho nese, stojí u obrazu? - která malá holčička mluví takhle: "Ale jsem z toho vážně ťulpas,..." ? Kolik je té holčičce? Z textu to nejde poznat ( u brášky je alespoň jasné, že je tak malý, že ho lze nosit v šátku) - proč bere muž tak malé děti do galerie? Znamená pro něj ten obraz tolik, že tam jde i s nimi? Snad, ten text v tomhle není jednoznačný. Kde je maminka? A proč s nimi raději nešel do parku? Já chápu z prologu, že obraz byl tématem zadání, ale příběh zde vystavěný na mě opět působí poněkud neživě. Tím neříkám, že píšes špatně. Naopak myslím, že bys mohla psát velmi dobře. Pokud to po mých kritikách nevzdáš a to doufám že ne. Chce to jen cvičit, cvičit a cvičit. A psát především o věcech, které znáš. Také bych řekla, že se mi více líbily tvé kretší texty, připadaly mi ucelenější, ty delší mi občas připadaly roztříštěné, nepřehledné. (Teď mluvím hlavně o Davidovi a Eroice, kde se neustále mění místa, kde se děj odehrává, ale tak rychle, bez průvodního slova, že mi občas chvíli trvalo, než jsem se zorinetovala "kde jsem". Doufám, že tyto kritiky nebudeš brát jako nějaký útok na sebe, ale tak, jak jsou míněny - jako snahu ukázat Ti, jak na mě texty působily a na čem bych jako autor případně zapracovala. Například na pečlivosti formulací, na popisech míst a souvislostí v přiměřené míře. Ale v každím případě si mylsím, že Tvé texty vypadají sibně a jsem zvědavá na další. Hodně štěstí do dalšího psaní a hezký den přeji.

pozorovatel
12. 01. 2011
Dát tip
jsem nějak nepochopil, o čem to je... je to nudění se u vlámského obrazu a vztahu otce s dcerou?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru