Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvodník od autora - Oldjerry

28. 11. 2010
4
11
1138
Autor
slovoma

2. místo 12. kola soutěže "Slovo má"

Osm let jsem vydával spolu s dalšími několika kolegy městské noviny. Snažili jsme se, aby to nebyl obvyklý suchopár strohých oznámení Městského úřadu, ale list, který si lidé přečtou se zájmem a při tom vstřebají i ty úřední zprávy. Namátkou : historie města, slavné osobnosti, které v městě působily, narodily se, křížovky, tipy na výlety, recepty na cokoli, povídky a ... básně. I Písmácké tam zazněly...
Po první básni - netuším, odkohože byla - snad od Rabba, snad od kapitana - jsem dostal e-mail: co je to za báseň, když se nerýmuje a jsou v ní samé megafóry, sdělení, podle nichž se nedá pochopit, co jimi autor myslel.

Slušný e-mail - skutečně jen dotaz. Dostával jsem i jiné ... dopisy, e-maily, telefonáty. Vyvolávaly jiné pocity, než záměna megafóru s metafórou...
Odpověděl jsem, že i v poezii probíhá vývoj, jehož zmapování není předmětem našich novin. Zkuste, pane, napsal jsem v odpovědi, přečíst tu báseň pomalu a vícekrát. Nebádejte nad tím, co měl na mysli autor a zkuste, jestli ve vás vyvolá nějaké představy, zkušenost z vašeho života, obraz, který jste někdy viděl, příběh, který jste slyšel, nebo četl...
Pokud ve vás báseň probudí nějakou myšlenku, vzpomínku, nebo pocit - nepsal ji autor zbytečně a tudíž ani špatně.

Teď, když to píši, tak se mi tak zdá, tak mne na-pa-dlo, že je v tom skryta i možná cesta nejen pro rozpačité čtenáře, ale i pro některé tápající začínající autory, pro které ještě nedávno byla poezie a někdy ještě stále i je - vlastně jen souborem rýmů a bohužel někdy ne moc dobrých, vlastně jen prózou, nasekanou do nějakých krátkých řádků a nutně rýmovanou. Pobídnout, navést, aby se alespoň pokusili psát verše, nad kterými je třeba se zamyslet. Jistě, že to není všelék na neduhy začátečníků, ale přece jen je to jedna ze šipek, které někam ukazují, které někam vedou...

Začal jsem vzpomínkou, končím vzpomínkou - na mého profesora češtiny, který nám přiblížil podstatu poezie velmi osobitě : Básník je člověk, který vás donutí při kocovině po calvadosu myslet na kvetoucí jabloň...


11 názorů

Lakrov
06. 12. 2010
Dát tip
Zdařilý úvodník

Oldjerry
01. 12. 2010
Dát tip
yes - really!

Oldjerry
01. 12. 2010
Dát tip
adame nevím proč, ale nemusím vědět všecko. Dík

Oldjerry
29. 11. 2010
Dát tip
Autor úvodníku promine, pane Staňku, dokonce i to, že některá tvrzení úvodník neobsahuje. Netvrdím například, že každý začátečník tápe, ani to, že nad každou básní je nutné se zamyslet... Jste zkušený člověk a proto jste možná vytušil, že si píšu pro radost a nikoli proto, abych byl nejlepší. S polemickými glosami souhlasím, jen mám pocit, že nepolemizují s tím, co jsem do úvodníku skutečně vložil. Je ale pravda, že ho zpřesňují v místech, kde jsem i záměrně vypustil některé pasáže, aby nebyl ještě delší. Za školometské se neomlouvejte a už vůbec ne pokorně (stejně vím, že ta omluva je v podstatě sranda) - bylo napsáno, je to venku a co s tím teď? Nic... Vývoj šel tak, jak šel - dnes by si možná někteří velikáni obrozenecké éry ani neškrtli. Děkuji, že jste mi věnoval tolik času... Děkuji i ostatním hodnotitelům a beru to, že každý má jiný názor. S tím do toho jdu... Jeskyně místo mozku už si může psát co chce - a blbjence dík.

blbjenka
28. 11. 2010
Dát tip
konečně pořádně úvodníkovatej úvodník. a ty mluvící noviny bych chtěla taky (zazněly :)) Jerrymu pochvala a porota si dá propříště pozor, aby nedávala Arminovi k recenzování jinej text než ostatním.

slovoma
28. 11. 2010
Dát tip
Hodnocení poroty: Armin Tamzarrian – Ono to není úplně špatné, ale chtělo by to dodělat. Autor patrně dostal vnuknutí a začal psát, avšak zapomněl na kontrolu a jen proto je to tak dlouhé. Být to o třetinu kratší, zvolil bych druhé místo. Myšlenka je dobrá, je patrná od začátku až do konce, autor ví, co chce psát, v podstatě nevidím rozdíl mezi tímto a SD 03, ale vnitřní pocit mě nutí zařadit to na páté místo. Vaud – mile a relevantni pro Písmák Alimra - Myslím, že si zaslouží zveřejnění. Přes některé sáhodlouhé věty, je to zajímavý text s hezkou tečkou na konci. Pišta_Hufnágl – Jasný vítěz. Nic naplat, zkušenosti jsou poznat – a dělají divy. Počíst si v pár řádcích podobného autora ve vás zanechá pocit uspokojení z chvíle strávené s někým, koho si lze vážit, aniž by si onu „váhu“ vynucoval. Přirozený talent, přirozená autorita. Žádné upocené chtění být „literátem“. Z textu jsem se nedozvěděl polohu Atlantidy, princip studené fúze ani návod na světový mír a přesto jde o nejluxusnější úvodník, který jsem dosud měl tu čest hodnotit. Pomerančová – Pěkné zamyšlení na téma poezie a přístupu k ní. Dobře napsané. Autor zjevně ví co chce říct a taky ví i jak. Prostě umí. Jiří Staněk – Dělá-li někdo osm let městské noviny (nepraví se o periodicitě), musí nutně za osm let vytříbit svůj psací um. Podávat standardní výkon. Konfrontovat se s ohlasy obyvatel oné aglomerace a myslet na své čtenáře. Mnohem více než si dovolí na ně "kašlat" a "nemyslet" autor, který v rozvité pubertě láduje ven ze sebe své přetlaky. Proto je v tomto úvodníku převaha racionality nad emocionálnem a proto "zkušený" dává návod "některým tápajícím začínajícím autorům, pro které ještě nedávno byla poezie a někdy stále ještě i je - vlastně jen souborem rýmů a bohužel někdy ne moc dobrých, vlastně jen prózou, nasekanou do nějakých krátkých řádků a nutně rýmovanou." Několik polemických glos: začínající autor nemusí nutně být tápající, dalo by se nalézt v historii velmi mnoho příkladů, že mladíčci (mladice) vtrhli s velikou vervou, jejich prvotiny byly již hotovými excelentními díly. A: zemřeli mladí a nepokračovali. Jejich pokračování se dálo mnohdy z jakési setrvačnosti, aby mohli "býti básníky" i nadále, a přece v jejich prvotinách nalézáme uhrančivou opravdovost, které později již nedosahují. Zůstali básníky a vyvíjeli se, mnohdy radikálně změnili poetiku (vyjímečné a vzádné případy) a jejich dílo vykazuje kontinuitu během celého života. I přes to jejich prvotiny zůstávají neodmyslitelnou součástí jejich tvorby. Nerýmující volnoveršný básník může být mnohem horším autorem než autor, který rýmuje. Nevěřím příliš na školení a návody. Návody chápu jako nenásilné seznámení s tvorbou autorů, s nimiž by mohl tápající začínající autor nalézt koherující vlnění. Nad verši není potřeba se vždy zamýšlet. Některé mohou "samy od sebe" navodit (neidentifovatelnými, respektive mnohými různými "cestami") změné stavy příjemce. Šamanství, ritus. Rytmus, podstata obsahu, těžko uchopitelná, na formě až tolik nezáleží. Viděními. Autor úvodníku velice promine, velice pokorně se omlouvám, ale je to: školometské.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru