Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePoezie zapadlého svítání
Autor
Felix7
Noci, ach noci, tajemných snů kolébko,
čím to, žes pobledla?
Kde je tvá zašlá ponurost mdlá,
nerozpomeneš se aspoň malounko?
Nepřítel tmy i v noci se probouzí,
kdož má natolik drzosti
a takové bezohlednosti,
že starodávný klid noci ruší?
Noci, ach noci, zázraků plná,
čím to, žes pobledla?
Mýtický čase, v tobě dávné legendy,
ty pohádky našich starců,
ožívají do své pravé podoby.
Copak potomstvo mravů nemá?
Noci, ach noci, tajemství zástěro,
čím to, žes pobledla?
Kdož klidu nedopřeje těm,
kteří ho žádají?
Nákazu bolestnou musíš trpět
a oni slávu z toho mají!
Noci, ach noci, ty neoceněný protiklade,
čím to, žes pobledla?
Zmocni se otěží, jež si dřív třímala,
ty nástroje všehomocné tobě navyklé,
ať zaniknou stopy po nákaze velkolepé.
Světlem lidstva nakažena jsi byla!
Noci, ach noci, zázraků plná,
čím to, žes pobledla?
8 názorů
Přesně takového výkladu jsem se z tvé strany obával. K čemu mi je vláskové třídění jambů, které je možná dobré pro disertační práci, ale pro praxi je k ničemu. Pořád jsou to jamby. Stejně tak trocheje nebo daktyly. Můžeš mi klidně tvrdit, že názor, že skutečný jamb v češtině existuje jen výjimečně, že je to uměle konstruované metrum, je zastaralý, způsob jeho tvorby v praxi se tím nezmění.
Vedlejší přízvuk je důsledkem rytmizace, proto se neoznačuje.
Tedy, jinak řečeno, jde o formu zápisu, nikoli o podstatu jevu. Rytmizace existuje, přízvuky jsou rozmístěny podle určitého schematu. Ať vedlejší přízvuky označím, nebo ne, nic se nezmění.
Vázaná poezie - mohli bychom diskutovat o způsobu vázání, ale postupem času převážila poezie založená na metru. Může být samozřejmě polymetrická, pak záleží na dovednosti autora, jak jednotlivá metra uplatní.
Kdybych skládal zkoušku, uvedené příklady bych se naučil. V praxi bych se jimi nezatěžoval. A kdybych o nich chtěl přemýšlet, některé bych možná vyhodnotil jinak.
Např. Noci, ach noci, tajemství zástěro, Verš složený z půlveršů, kde každá polovina je konstruována jedním ze způsobů charakteristických pro český jamb, začíná tříslabičnou stopou. Nic nemetrického na něm není. První polovina je zakončena žensky, druhá mužsky.
Ale vraťme se na začátek. Elegantně ses vyhnul mému přání charakterizovat rytmickou stránku básně, pod kterou diskutujeme, jinak, než jsem to udělal já.
Nerozumiem, prečo by báseň mala mať nejaké metrum. Metrum báseň nezískava automaticky so zaradením do kategórie Vázané verše.
To čo naznačujem/vyznačujem ja, je rozvrhnutie prízvučných a neprízvučných slabík na osi začiatok verša – koniec verša; to čo predkladáš Ty , je protiuzuálne používanie symbolov X /x; označuješ nimi... no hej, čo nimi vlastne označuješ? Zdá sa mi (ale to len odvodzujem), že prízvučné slabiky + slabiky, ktoré nesú vedľajší prízvuk a neprízvučné slabiky. Ak je to tak, a nie inak (ako?), tak je to v rozpore s verzologickou praxou a vyznieva to silne mätúco, už len pre to, že : „Vedlejší přízvuk není rytmotvorný prvek, ale důsledek rytmizace a jako takový není brán v potaz“ (Plecháč), prosto sa neoznačuje.
K veršom...
Naozaj sú niektoré jambické:
– čím to, žes pobledla?
– Mýtický čase, v tobě dávné legendy,
– Kdož klidu nedopřeje těm
kteří ho žádají?
– a oni slávu z toho mají!
Niektoré už len jambické s nesystémovými odchylkami:
– Noci, ach noci, tajemných snů kolébko
(prízvučné monosylabá ach a snů podkladajú ľahké doby)
– Copak potomstvo mravů nemá
(inverzia taktov, oneskorený nástup na jamb)
No ostatné verše sú už len buď nemetrické (s deštruktívnou odchylku od trocheja jambu i daktylu):
– Nákazu bolestnou musíš trpět
– Světlem lidstva nakažena jsi byla!
– Noci, ach noci, ty neoceněný protiklade,
– Noci, ach noci, tajemství zástěro
– že starodávný klid noci ruší
alebo bohapusto trochejské:
– nerozpomeneš se aspoň malounko?
– ožívají do své pravé podoby,
alebo daktylské:
– Zmocni se otěží, jež si dřív třímala
alebo daktylotrochejské:
– Kde je tvá zašlá ponurost mdlá
– Noci, ach noci, zázraků plná,
No a zvyšok tvoria verše, aké sa občas mihnú v trochejských básňach – „trocheje“ s neprízvučnou prvou silnou pozíciou a prízvukom na prvej slabej:
– ty pohádky našich starců
– ty nástroje všehomocné tobě navyklé,
ať zaniknou stopy po nákaze velkolepé.
Ale Dajakbole! Snad má báseň nějaké metrum. Může být klidně i to, co naznačuješ na jediném verši. Tak ukaž, jaké. Podle mne je to jamb, který probleskuje celou básní.
Richard Hrob
03. 11. 2012Obsahově bych to hodnotil jako celkem dobré, rytmicky to ovšem nestojí za nic.
Inak je ten rým naozaj rytmicky vykĺbený a v texte vôbec panuje prízvukova anarchia.
Ale no! Safián.
Noci, ach noci, tajemných snů kolébko,
Xx X(x) Xx Xxx X Xxx
(X – prízvučná slabika; x – neprízvučná)
Noci, ach noci, tajemných snů kolébko,
X x x X x X x X x X x X
čím to, žes pobledla?
X x x X x X
Kde je tvá zašlá ponurost mdlá,
x X x X x X x x X
nebo snad
x X x X x X x X x
to spíš ne. V obou případech je ale vidět nesourodost rýmu