Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přicházení a odcházení

29. 05. 2013
2
4
413

Ležela nebo spíš seděla na posteli a koukala upřeně před sebe. Kryt na lampě převlékl celý pokoj do oranžového hávu láskyplně tupícího ostré hrany nábytku a její hluboké vrásky. Hřejivé světlo osvětlovalo chladné bílé zdi a venku začalo jemně pršet. Kapky stékaly po okenních tabulkách stejně jako sliny z koutků jejích úst. Dopadaly tiše do bílých sněhových peřin. Nebyla zima, ale mrazilo mě. Bylo sedm večer a Štědrý den.

 

Abstraktní pojem bezmocnost dostal konkrétní fyzickou podobu. Slovo láska se změnilo v čiré zoufalství a vánoční pohoda nás prostoupila do morku kosti. Mělo to být její poslední oslavení příchodu spasitele, protože ona sama už byla na odchodu. Seděla zachumlaná v hromadě měkkých polštářů ve velkém křesle. Ze středu pokoje vedle vánočního stromu vonícího po smrkovém lese a chemickém postřiku měla mít nerušený pohled na nás přeživší. Usmívala se. Nebo se o to alespoň snažila, protože při každém pokusu o úsměv jí vyhrkla slina. Přesto se nevzdávala a bortící se páteř ji statečně nahrazovaly polštáře. Pouze za tu chybějící nohu nic nedokázalo obstojně sekundovat. I když to nevadilo. Jediné, co jí ji připomínalo, byla fantomova bolest. Neviditelná bolest neexistující části těla, která ji dohnala k opravdové a fyzické závislosti na tlumících prášcích. Usměvavé lentilky štěstí, které v závěru po 30 letech přinášely kromě úlevy i euforické pocity dokonalosti v každodenní nudné šedi.

Nechtěla jíst, pít ani žít. Byla už skromná. Ale přesto ze slušnosti v ten večer neodmítala ani jedno. Pokorně se nechala nakrmit jablečným štrúdlem vonícím po skořici a rozinkách v rumu. Vděčnost v jejích očích a odevzdanost jejího těla prostupovaly celý pokoj a narážely na štěbetající spoluhodující. Jako Ježíš u poslední večeře mlčky sledovala dění kolem sebe. Nicneříkající a prázdná slova plynoucích ve větách nepozorně a bez zájmu trpělivě snášela. Byl čas odchodu. Zpět do bílého pokoje ozářeného hřejivým světlem ve studené noci.

Výčitky a bodavé pohledy sestry na příjmu z našeho brzkého návratu daly tušit nehezkým pocitům. Přebalování není těžké, jen ten den složité. Vánoční strom a plný pokoj krásných dárků nenechaly moc místa na větší operace a sváteční blůza by byla až příliš krátce sváteční. Od těch dob vím, jak člověk pozná smrt - je cítit po moči a výkalech. Ne konkrétních, ale těch vlezle všudypřítomných a dávno již uklizených. Smrt číhá všude.

Zabalená v peřinách úzkostlivě sledovala každý náš pohyb přibližující náš odchod. Oči se jí pomalu kalily. Nejen jí. Oči se jí proměnily ve dvě malé skleněnky. V jejich odlescích se přemítal její celý život a já se v něm začal pomalu utápět. Dětské oči jsou podobné - nevinné a volající o pomoc, protože svět není taková prdel, jak se říká.  Dětská duše uvězněná ve staré schránce. Všechno bolí a aktualizace už nevydávají.

Ležela nebo spíš seděla na posteli a koukala upřeně před sebe. Kryt na lampě převlékl celý pokoj do oranžového hávu láskyplně tupícího ostré hrany nábytku a její hluboké vrásky. Hřejivé světlo osvětlovalo chladné bílé zdi a venku začalo jemně pršet. Kapky stékaly po okenních tabulkách stejně jako sliny z koutků jejích úst. Dopadaly tiše do bílých sněhových peřin. Nebyla zima, ale mrazilo mě. Bylo sedm večer a Štědrý den.


4 názory

děkuju i za ty slova, ano presne tak. Zralo to rok a za hodinu bylo po vsem. Uzasny ze ty i Zdenda jste poukazali na casti, se kteryma jsem si ani sam nebyl jisty. Vim, ten zaver, ale uz to nejak jinak neslo - to bych se rozblemcal uplne, potreboval jsem to brzdit ,)


lenkak
29. 05. 2013
Dát tip

Jako bych při tom byla... Vidím tenoučkou kůži staré paní a cítím ten pach bezmoci a odevzdání. A to přání, kéž by duše stárla spolu s tělem, aby odchod byl milosrdnější. Myslím, žes to vystihl pěkně.

 

(jen " světlo osvětlovalo"  a v tom posledním opakujícím se odstavci jsem čekala, že bude něco malinko jinak, než na začátku- to jen taková poznámečka :)


Díky za upozornění. Už jsem to projel revizí a poslední věta vypuštěna. Jen jsem nechtěl, aby to působilo sebelítostivě, ale také jsem si tím závěrem nebyl jistý.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru