Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jedli žaby

23. 06. 2013
2
9
957
Autor
sutko

Jesenné počasie zohrievalo na 17 stupňov.

 

Patrícia stúpila na črep skla a keď nadvihla nohu a pozrela sa, načo stúpila, prešli ju zimomriavky po celom tele, keď si uvedomila, ako blízko bola smrti a že zomrieť mohla už v trinástich, ak by jej črep prerezal žily.

 

Už mnohokrát premýšľala o smrti a opäť ju to napadlo – ako by asi vyzerali večerné televízne noviny – či by v nich vôbec bola, ako by boli rodičia nešťastní a či by si všetci uvedomovali, o aký talent prišli, počítajúc s tým, že nájdu jej tajné zápisky a básne.

 

Sú o smrti a strachu z nej. Z opustenia.(?) Otec povedal, že by mala kopnúť do vrtule a tak o ňom napísala báseň:

 

každý temný deň

vtáky oznamujú nový

preto nemám rada vstávanie

aj otec spieva

 

 

Tomáš jej podal ruku: „Ahoj.“ Pomohol jej vyštverať sa na takú malú vyvýšeninu blízko lesa.

 

Počuli húkať sovy.

 

Vlasy sa jej skrúcali do kučier, čo spôsoboval jemný, ale pomerne chladný vánok. Pritisla sa k Tomášovi.

„Pozri čas,“ odtisla sa.

„Je 13:04.“

„Jedna, hej?“

„Hej, trinásť.“

Z chrbta stiahla ruksak a položila ho na kameň.

„Nepovedala som nikomu nič. Prišla som okamžite, ako som našla odkaz...“

„Ktorý teraz myslíš?“

„Pri moste.“

„Poslal som ti správu.“

„Mobil mi zobrala sestra.“

„Takže o chvíľu je tu matka..“

„Zjedla mu kartu.“

 

Tomáš svoj ruksak položil na trávu, najprv sa zošuchol, Tomáš zahrešil, ale následne ho opäť položil – už trochu inde, aby sa nezošuchol a rozopol zips.

„Tomáš, čo máš?“

Vytvorila úsmev popod nos a necheť ukazováka zarezala do palca.

„Otcovu pištoľ. Keby nás chcel niekto zastaviť. Prípadne na medvede alebo tak. Takéto hračky sa vždy hodia. Mám tu zápalky a vreckový nožík. Náboje. Chipsy, praclíky, chlieb. Párky. Kečup. Žemle. Maslo. Horčicu, vreckový kuchársky slovník. Zaklínača prvé štyri časti a všetkých pánov prsteňov a Silmarillion – vŕtať sa v ňom, to je vždy MASTER MASTER – chápeš – kopa času, 15 kníh v jednej. 101 hororů, které musíte vidět, než umřete a nejaké peniaze a ďalšie drobnosti. Cigarety. Nejakú filmovú poéziu.

 

Ty?“

„Podobné veci, okrem filmovej poézie plus vložky. Kopa búnd a vetroviek, nejaký leukoplast. Silmarillon je viac ako 15 kníh v jednej. A...“

 

„Čo je toto?“

Obzrela sa v smere jeho prsta.

„Zbierka mojich básní...“

„O čom sú?“

„O mne.“

 

Z jeho ruksaku vytŕčal ľavý roh playboya. Vytiahol ho a nalistoval stranu 24.

„Podobáš sa na ňu.“ Ťukal do obrázku.

„Nejak takto budeš v budúcnosti podľa mňa vyzerať. Ale ona asi nepíše básne.“

Žmurkol.

 

Listy z čerešne opadávali a vietor ich posúval do vlasov. Skalka zradila ju, jeho tráva. Obaja padlo na zem. Zem sa mu zdala chladná, ale jej oči hriali, takže mu na pár minút bolo teplo.

Prúd vzduchu náhle zosilnel a ako kosa narazil do skalky. Čosi zažblnkotalo a vykukla žaba. Mohutná ropucha s očami. Tomáš ju niekoľkokrát bodol i pohodil na skalku. Odrezal stehienka. Položil na ražeň. Pod ražňou rozložila Patrícia oheň. Oči vypadli. Zotmelo sa.

 

Vietor zoslabol na absolútne minimum, bol v pokoji ako maľované vajíčko. Sovy bez prestania komunikovali.

 

„Občas by som chcela skončiť ako Ela.“

Nahlas premýšľala Patrícia, s trištvrte vlastného tela v stane.

 

Tomáš obrátil hlavu na jej nohy nohy – po kolená:

„Ako?“

„Spadla zo šiesteho alebo siedmeho poschodia.“

„Ela žije predsa...“

„Nie, zomrela... Ela Tóthová.“

„Aha.“

 

„A to by si chcela zomrieť, občas?“

„Občas. Predstavujem si veci – ako keď ma vraždia – že uprostred noci, keď spím v izbe, rozkopí dvere nejaký satanista s rituálnou dýkou, s kapucňou a rozpára mi šušku.“

 

„Ela sa zabila sama.“

 

„Ak si v predstavách predstavujem, ako ma zabijú, znamená to, že myslím na samovraždu!

 

Raz som mala sen, v ktorom kráčam na nejaký vrch s krížom na chrbte a na hlave s tŕňami, okolo ľudia na mňa pľujú, nadávajú a ja som sa zobudila nato, že mi nejaká štetka hádzala do tváre kačicu.

 

Okrem toho som už mala sto chutí to urobiť!“

 

„Čo?“

„Hodiť všetko za hlavu.“

Zamyslel sa prvými fúzikmi, ktoré mu vyrástli nad perou.

„Myslíš v zmysle spáchať samovraždu.“

„Áno, tak.“

 

„Ja som to už skúsil.“

„Čo?“

„Zomrieť.

 

 „Jedného večera som hľadel do vody. Premýšľal som nad svojím životom – prichádzal som nato, že nie je nad čím premýšľať, hlavu som strčil do vane a čakal pokiaľ sa neprestanem hýbať.“

 

„Bol si nasratý?“

„Bol som celý červený.“

 

Rozopla zips na stane, v predsieni – boli dva-  potom aj druhý a celým telom vykročila zo stanu.

 

„Čítaš si moje básne?“

„Áno, čítam.“

 

„Keď nie som s tebou, chcela by som zožrať kopu tabletiek alebo sa obesiť.“

„Alebo ťa rozpáral satanista...“

„Alebo tak.“

 

„Život nie je krásny, Toško, budú nás hľadať, nájdu a nakoniec rozdelia. Už nás hľadajú a môžeme ísť akurát tak do riti. Poznám to. Je mi zima.“

„Máme pištoľ.“

Usmiala sa.

 

Nahlas zo zbierky básni ohlásil názov „Noci duše“ a potichu čítal. Vytvoril si názor a ten vyslovil. Po každej jednej. Pri niektorých mu z úst vychádzala para. Keď si potiahol z cigarety, dym. Oprela si kučeravú hlavu o jeho rameno a tiež si potiahla.

 

„Chcem to, Toško“

„Čo?“

„Sakra, ty vieš čo myslím, nenechaj ma to opakovať a strápňovať sa..“

 

Prvýkrát sa pobozkali.

 

Počuli húkať sovy.

 


9 názorů

sutko
11. 07. 2013
Dát tip

nebol som pri pocitaci. 

suhlasil by som, ale uz je asi neskoro, ze...

 

ale dakujem.


Janina6
11. 07. 2013
Dát tip

Škoda, tak snad příště.


Janina6
07. 07. 2013
Dát tip

Ahoj, souhlasíš s nominací do soutěže "Povídka měsíce"?


Mohu nominovat do povídk měsíce?


sutko
27. 06. 2013
Dát tip

opat dakujem za prispevky .

Zaujimalo by ma, ak ta to neobtazuje,  keby si rozviedol, cim sa vlastne v texte prejavuje ona  "inovace" a "zmatenost"  textu - som neskuseny, rad by som sa poucil a zapracoval na tom, o com hovoris.

ostatnemu som porozumel.

 

( a BTW, v takejto internetovej komunikacii, ak niekto vystupuje pod vlastnym menom, sa tyka ci vyka?)

 


DavidPetrik
26. 06. 2013
Dát tip

Text balancuje na rozhrani inovace a zmatenosti. Nejsem presvedceny, ze zmatenost je zamerna.

Surrealisticke podsviceni tento dojem rozostruje a trochu pomaha vyhladit nejisty dojem autorskeho zameru. Delka textu nepomaha vtahnout ctenare do sveta za oponou nevsednosti, ale spise unavuje.

Na druhou stranu je text verny svoji forme, svemu stylu - drzi se svych rozmeru a nastroju, coz je jeho plus. Nepresvedcil me jako neco zajimaveho, ale take neodradil. Textu ovsem chybi urcita jiskra.


Lakrov
25. 06. 2013
Dát tip

Mně se ten název líbí a myslím, že máš pravdu, že ten název může přilákat čtenáře. Až po dočtení si uvědomuji, že ten název upozorňuje na (z mého hlediska) jednu z "temnějších", živočišnějších pasáží tohohle jinak celkem snového textu. Proto mi trochu uniká smysl toho názvu, zdůrazňujícího onu pro text netypickou pasáž. Zda název plní svůj účel, poznáš na další čtenářích. Já, mám-li čas, nahlížím do všech povídek a neodradí-li mě něčím hned na začátku, obvykle dočtu do konce.


sutko
24. 06. 2013
Dát tip

dakujem za reakciu, zhodnotenie.

nazov. tie mi vobec nejdu, mrzi ma to. chcel som nieco nostalgicke a zaroven netypicke - ako su aj hlavne postavy. ale asi som to netrafil. neviem - nedokazem to o com rozpravam zhrnut do nejakeho vystizneho hesla..a zas nejake pateticke metafory, ktore ma napadali, sa mi dost protivili. to "Jedli zaby" je mozno aspon take, co cloveka prinuti si nato kliknut, ze co sa vlastne pod tym skryva :)  takze asi taky nazov..

 

Dakujem, ze si ma upozornil na preklep lebo ja som si ho v tom zapale ani nevsimol - ma to byt presne tak ako si napisal. na buduce sa pokusim byt pozornejsi.

 


Lakrov
24. 06. 2013
Dát tip

Zpočátku mi připadalo, že mě to bude nudit. Taky opakující se zmínky o smrti mi přišly trochu oposlouchaným tématem Po chvíli ale zjišťuji -- v průběhu první výměny dialogů --, že mě čtení docela baví. Působí to takovým snovým dojmem a přitom to není žádné sladkobolné žvatlání o lásce. Hezké, uvěřitelné dialogy (dokážu-li to v tom "mírně cizím" jazyce) posoudit a krásná, úsměvná "ilustrace" v podobě onoho "rozbalení batohu". Celkem poeticky to působí, ale přitom tu poezii nijak nevnucuješ, když je to schopen číst i zatvrzelý prozaik, jako já.

Závěrečný dialog je krásným přešlápnutím z předchozích snů do reality.

Smysl názvu mi uniká.

V téhle větě je možná překlep: "Takže o chvíľu je to matka.." (nemělo místo "TO" být "TU"?)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru