Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Typológia lyriky

19. 07. 2013
0
0
374
Autor
rockyboy

Typológia poézie podľa JUDr. Štefana Harabina a Mgr. Jaroslava Šranka, Phd.

Výber z publikácie Práve základy poézie po 1. januári 1993

 

„...zavádzame preto aktualizovanú typológiu lyriky, adekvátnu postmodernej situácii. Vychádzame pritom z revolučných koncepcií Františka Mika (Miko 2011a), ktoré pravdepodobne predznamenávajú nový obrat nie len v literárnej vede, ale aj v sociálnovednej a právnej praxi.

V básnickej tvorbe po vzniku Slovenskej republiky môžeme (s prihliadnutím k trestnému zákonu z 20. mája 2005) identifikovať päť hlavných prúdov:

§ 1

Hanobenie mŕtveho

Kto zneužije alebo zneuctí mŕtveho autora, alebo neoprávnene vykoná exhumáciu ľudských ostatkov, alebo svojvoľne odníme z pohrebiska ľudské ostatky, alebo nakladá s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom.

 

§ 2

Prostitúcia a pornografia

(1) Prostitúciou sa na účely tohto zákona rozumie uspokojovanie sexuálnych potrieb iného autora či inštitúcie súložou, iným spôsobom pohlavného styku alebo iným obdobným sexuálnym stykom za odmenu.

(2) Pornografiou sa na účely tohto zákona rozumie zobrazenie súlože, iného spôsobu pohlavného styku alebo iného obdobného sexuálneho styku alebo zobrazenie obnažených pohlavných orgánov smerujúce k vyvolaniu sexuálneho uspokojenia inej osoby.

(3) Detskou pornografiou sa na účely tohto zákona rozumie zobrazenie súlože, iného spôsobu pohlavného styku alebo iného obdobného sexuálneho styku s dieťaťom či adeptom literatúry alebo zobrazenie obnažených častí tela dieťaťa smerujúce k vyvolaniu sexuálneho uspokojenia inej osoby.

 

§ 3

Ohrozovanie mravnej výchovy mládeže

Autori, ktorí vydajú, čo aj z nedbanlivosti, osobu mladšiu ako osemnásť rokov nebezpečenstvu spustnutia tým, že:

a) ju zvádzajú k záhaľčivému alebo nemravnému životu,

b) umožnia jej viesť záhaľčivý alebo nemravný život,

c) umožnia jej dopúšťať sa konaní, ktoré sú podľa tohto

zákona trestnými činmi, alebo

d) bránia jej v povinnej školskej dochádzke

 

§ 4

Neoprávnené užívanie cudzej veci

Autori, ktorí sa zmocnia cudzieho textu malej hodnoty v úmysle prechodne ju užívať alebo ktorí na cudzom texte spôsobia malú škodu tým, že neoprávnene vec, ktorá mu bola zverená, prechodne užíva.

 

§ 5

Týranie čitateľov

Autori

a) týrajúci čitateľov, hoci bol za obdobný čin v predchádzajúcich

dvanástich mesiacoch postihnutý alebo za taký

čin v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch

odsúdený,

b) týrajúci čitateľa zvlášť krutým a surovým spôsobom, alebo

c) ktorí utýrajú čitateľa

 

 

 

Veríme, že až táto typológia je konečne uspokojivo schopná postihnúť každý, z hľadiska literárnej sociológie od ústredných až po marginálne, literárny produkt, ktorý na základe konvenčných identifikátorov označujeme ako poéziu.“ (Harabin, Šrank 2013)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru