Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vánoční svátky aneb 2013 s odstupem

26. 12. 2013
0
3
659
Autor
evelven

 Co pro Středoevropana znamenají svátky vánoční? Jsou to svátky, kdy obdarujeme své rodiny dárky. Tradičně uklízíme, zdobíme a smažíme. Snažíme se přemoci komercionalizaci a setrváváme v tradici, již nám vnukli naši předci. Co je však poselství, proč slavíme. V novém zákoně je psáno, že se narodil mesiáš, spasitel a pro oslavu a připomenutí byly zvoleny tyto dny. Důležitost tradice nespočívá jen v tom, že se sejde celá rodina, aby pospolu pojedla rybu, není to jen symbol toho, že se my v rodinném kruhu máme rádi. Původní křesťanské poselství spočívá v připomenutí narození ježíše. Je to ne jen křesťanský vykupitel, nejdůležitější osoba křesťanství i církve, ale i symbol celé naší kultury – evropské kultury, jenž je postavena na základě křesťanských tradic a jejích kodexech. Vánoce jsou pro věřící i nevěřící čas obdarování blízkých, uklidnění a rozímání avšak i připomenutí těchto kodexů. Od nepokradeš, až po odpusť a bude ti odpuštěno. Na počátku roku Václav Klaus vyhlásil amnestii mnoha vězňů. Proti neoblíbenému prezidetovi vyšla vlna nepřátelství, jež ho ještě více diskreditovala, avšak proč? Pohleďme na jeho čin z dnešní sváteční perspektivy. Byl to čin pro jeho vězněné známé nebo jeho jediný pokus dát prostor lidskosti a lidským právům. Zkusme si připustit, že byl schopen odpustil a navíc, za jeho čin odpusťme jemu. Odpuštění za odpuštění. Není to právě naše právo – právo odpustit a dát světu nejsilnější příklad. Vždyť jedině, když se někomu věří, teprve v té chvíli je schopen ze sebe vydat to nejlepší. Tedy připusťme, že budeme li věřit v dobrý úmysl, ač byl či nebyl, i zarytý konzervativec bude obměkčen podporou okolí. V tyto dny, kdy Janukovič potírá opozici a paktuje s ruským až sovětským režimem vyhlásil prezident putin také amnestii. Na svobodě jsou Chodorkovsky a členky skupiny Pussy riot. Osvobozeni byli, až když jim zbývalo jen malé procento tresut. Osvobozeni byli v pojato evropsky předvánočním čase. Jejich amnestie je navíc v období blížících se mediálně propagovaných olympijských her. Tedy nabízí se otázka, zda není jen dílem propagace usmířit svět před jeho poukazováním na potlačování lidských práv. Zkusme však vyslovit slova díků za amnestii, vyslovme a dejme najevo, že jsme si všimli změn v prezidentském myšlení, že jsme v jeho činech našli schovívavost. Co by na tyto slova mohl říci? Nebyl by to právě ten příklad, který by on viděl. Člověk, který si myslí, že je příkladem pro všechny, by byl změněn, tím že všichni jsou příkladem pro něho. Stejně tak můžeme přestat cítit příkoří za zvolení záštitného prezidenta Zemana a hledat v jeho skutcích ty prospěšné a pochválit je jemu do očí. Což neotočí se vše z proradnosti na dobro v případě ukázání dobrých úmyslů a jejich podpoření. To celé si můžeme vzít ještě z posledního kontextu letošního roku. Zemřel Nelson Mandela. Právě jeho odkaz je tím nejlepším připomenutím a poselstvím. Ano mohl po dvacetidevíti letech ve vězení nenávidět, ale on vyšel jako posel dobrých zpráv, jako člověk, který nechce bojovat a rozvracet, ale jednat a jednotit. A to vše se děje v období druhého výročí pohřbu Václava Havla. pomůžou nám do příštího roku všechny tyto symboly?
PS odpouštět je radost
PF 2014
 


3 názory

Alexka
01. 01. 2014
Dát tip

PF 2014 i tobě

Vánoce jsou rodinné svátky, kdy obdarováváme blízké. Myslím, že toto je to jedné, co si dnešní společnost v souvislosti s vánocemi představuje a že se dárky dávají na odiv a jako důkaz toho na co na všechno máme. Proč jinak by si lidi na takové dárky půjčovali.

K tomu odpouštění mám stejný názor jako Wilhelm. Navíc někdo k se s darem odpoštět narodí, někdo k němu musí dospět a někomu se to nepodaří nikdy.


Vánoce s odpouštěním a obměkčováním vůbec nesouvisí, jsou to svátky krve a násilí stejně jako každé jiné. Stavíme si díky nim mříže, z nichž nás žádná amnestie neosvobodí.


srozumeni
26. 12. 2013
Dát tip
Omlouvám se, ale je v tom dost velké množství hrubek a chybek, což je trošku odrazující. Ale ,,odpouštět je radost", tak přeji všechno nejlepší v novém roce 2014.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru