Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pár rádobyhaiku

20. 08. 2014
4
7
354
Autor
Warsaw1944

 

Pod oleandry

Smím tě políbit na tvář?

Kdo jiný než ty

 

 

Propadlý hrudník

se napíná s nádechem

knoflíček praská

 

 

Opakovala

My nejsme lidojedi

Byla to lhářka

 

 

Nečekala bych

vyhýbavé pohledy

ne tak moc brzy

 

 

Lidé z pevniny 

byli vždy jiní než my

celá staletí

 

 

Prach na policích

snad rozvířen průvanem

tančí místostí

 

 

Zvadlé ibišky

zakryly podlahu květy

Rok terapie

 

 

Mořské národy

zničily mou kulturu

a zbyl jsem jen já

 

 

Kontrolka svítí

drží mě v izolaci

protože koušu

 

Chytni mě za pas

a utopím se v tobě

skoro jako dřív

 

 

 

 

 


7 názorů

Darmo-šlap
10. 09. 2014
Dát tip

Chtělo by to méně hodnotících výroků, třeba "byla to lhářka". Při tvorbě haiku vždy pomáhá kontrolní otázka: Jak to víš? Když se to objevilo ve tvé úvaze, v subjektivním domýšlení toho, co bylo pozorováno, není to k haiku vhodné. Důležité je, aby naše dílka nebyla jen úvahou ve formě 5-7-5 nebo jakýmsi citovým povzdechem. I když nevím, co je to "Rok terapie", "Zvadlé ibišky" se mi docela líbí.


StvN
27. 08. 2014
Dát tip

No proč no, protože to vypadá, že tvůj pohled je asi nejlepší. To je moje zjištění po tomhle komentáři a po komentáři nad tříštícími se kapkami. Prostě tobě se to líbí, tka je to v pořádku. Konec diskuse. Chápu a nehádám se.


Silene
27. 08. 2014
Dát tip

(Už jsem tu jednou byla a vracím se přečíst, co si kdo myslí.)

Publikovaný útvar se mi moc líbí, ano, tou korálkovou formou, dávají smysl jednotlivé kousky i navlečená šňůrka.

K ne/haiku obecně:

Ono je přitažlivé zatahovat do formálního rámce, tak, jak se jej učíme vnímat, ty "zakázané" přesahy a alternovat původní přírodní téma/ta, vytvářet řetězení a podobné kousky. Jak postupně potkávám tyhle vršící se přešlapy (a sama k nim mám cílené sklony), říkám si, že nadešel v živoucnosti poetické praxe úkol pro onu literární teorii, vytvořit nové skupinové označení tomuto jevu, nějaké pěkné domovské slůvko pro eklektické haikování tak, aby se inspirováno původním žánrem mohlo plnohodnotně a svéprávně rozvíjet na svém vlastním políčku, kde nebude minus, když původní osivo přeroste a trochu zplaní. 

Není to nutnost, jen by se mi to prostě líbilo - připadne mi, že označením rádobyhaiku se už tak činí, jen samotný tento termín k mému srdci nepřirůstá, a tak si vduchu vyhlašuji výběrové řízení na náhradu. (Sama jsem nic nevymyslela ;).)

 

Můrko, třeba tě pobaví (?), když jsem poprvé někde potkala "senryu", než jsem se pustila do zjišťování, oč tedy jde, neboť už člověk při těchto seznamovacích střetnutích následkem předchozích překvapení předpokládá, že by o něco existujícího jíti mohlo, napadlo mi, že se jedná o vytvořenou hříčku "sen ryju".

Určitě jsem v tom nebyla sama, tolik se ten převod nabízí :)).

 

 


Můra73
27. 08. 2014
Dát tip

proč?


StvN
27. 08. 2014
Dát tip
No jo, měl bych se naučit dívat se na haiku tvým pohledem.

Můra73
26. 08. 2014
Dát tip

z mého pohledu jsou výrazy jako "lhářka", "jiní než my", "má kultura" natolik abstraktní, že je zvolená forma neunese.  


StvN
26. 08. 2014
Dát tip

Milostné a cestovatelské haiku? Proč ne. Vždycky je lepší, když je to takhle po kupě. Dává to větší smysl.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru