Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bezživotka

15. 06. 2015
4
12
623

Bezživotka

 

Byly doby, kdy milovala výhled z okna. Sedala u něj celou věčnost a sledovala dění na ulici. Měla své stálé objekty, osoby, které chodily pod jejími zraky den co den ve stejnou hodinu. Říkala jim „mojáčci“. Často přemýšlela, jak by se asi tvářili na sdělení, že je někdo zná. Že pro jednu ženu z druhého patra nejsou jen tvářemi z davu, ale téměř přátelé.

Milovala všechny ty maminky, ještě ospalé, ale už připravené na pracovní maraton, jak vedou své školáčky na vyučování. Milovala muže chodící v montérkách na nedalekou stavbu nějakého obytného komplexu. Občas sama chodila okolo na nákup, a vždycky se zastavila u plotu, který chránil staveniště před narušiteli, poznávala ony dělníky a trénovala si tak paměť. Milovala babičky a dědy, co sedávali na lavičkách, povídali si a nebo jen tak lelkovali, případně pročítali všelijaké časopisy a noviny, dokud jim to počasí jen trochu dovolovalo.

Vždycky si představovala, co si asi říkají, na co myslí. Když se jí pod nosem prohnali puberťáci na kolech, těšila se z jejich mládí, sebevědomí a energie.

Byly to okamžiky jejího pravého štěstí, nenechala by si je ničím vzít. I když často slýchala popichování, že u „toho prokletého okna marní všechen volný čas“, brala to s nadhledem. Nemůže to přece být tak špatné, když ji to naplňuje takovou radostí a klidem. Někdo chodí na jógu, ona má své okno a své „mojáčky“.

Ani si nevšimla, kdy to přišlo. Jako by to byla nějaká nemoc. Plíživá rakovina. Nebo možná spíš lepra, pomalu rozkládající duši zevnitř. Nestalo se to tak, že by se jednoho dne probudila, a všechno bylo jinak. Alespoň ne zprvu. Takové ráno sice přišlo, ale jako důsledek, nikoliv příčina. Kdyby chtěla proces zastavit, musela by zasáhnout dlouho a dlouho před oním probuzením. Před tím než se nahromadily drobnosti.

Jednou z nich bylo to, že si od jisté doby začala všímat. Myšleno ve smyslu všímat „jinak“. A všímala si zejména věcí, co ji netěšily. Když seděla na svém stanovišti, bodaly ji do očí neuchopitelné a nepostihnutelné jehličky. Jako by matky o fous víc při svých ranních odchodech z domu spěchaly. Dělníci se už tolik neusmívali. A senioři byli zasmušilejší.

Nejdřív tomu nevěnovala žádnou pozornost. Prostě se jenom špatně vyspala, to je všechno. To si bezděčně opakovala někde v hloubi svého vědomí, zatímco srkala svůj šálek čaje v křesílku na vyhlídce. Ano, tak to bude. Nic víc v tom nehledej. Neoškliv si svou zálibu špatným dnem.

Jenže když se to stalo poněkolikáté, dohnalo ji to jednoho dopoledne k tomu, že si svůj čaj poprvé dopila v kuchyni nad časopisem, který tam kdysi někdo zapomněl. A v dalších dnech se to opakovalo i s tímto novým rituálem. Nakonec časopis dočetla. Koupila si nový. Bezmyšlenkovitě. Prostě na cestě pro rohlíky a mléko zastavila u stánku a ukázala na barevnou, bulvární obálku. Bylo to tak snadné, až ji to ani nezarazilo. A příště už to bylo snazší. Kouřící šálek stál na kuchyňském stole, hromádka časopisů se zvětšovala. Stalo se jí to rutinou.

Jako by okno, se všemi svými tehdejšími lákadly, postupně ztrácelo atraktivitu, a naopak ji zranilo nějakou strašlivou křivdou. Nejen, že k němu každý den neusedala, ona se mu začala vyhýbat.

Sama by si toho ani nevšimla. Nebýt toho rána. Rána děsu. Nebo lépe řečeno: RÁNA DĚSU. Protože milníky v životě si zaslouží velká písmena.

Vzbudila se toho dne poměrně brzy, venku se teprve začalo rozednívat. Všechno bylo odporné. Zesilující světlo, které se sebevědomě a vlezle rozpínalo v její ložnici, ji dráždilo. Zároveň jako by zbytečky tmy, co se tu ještě po noci povalovala, tížily její tělo až k hranici snesitelnosti. Nemohla z ní dýchat. Všechno bylo špatně. A nebyla žádná možnost, jak se tomu bránit. Každý nápad, jak zahnat trudomyslnost a rozmrzelost, jí připadal tupý, a to ji rozhořčovalo ještě víc.

Vstala a nahá přešla z jednoho konce bytu na druhý. Od postele do koupelny. Zrcadlo nad umyvadlem jí vracelo škleb a dokonalo dílo zkázy. Dokonale.

Hnusné místo. Odporný svět. Pitomý život. Debilní lidé.

Debilní, debilní mojáčci.

Z věšáku vedle sprchového koutu vzala župan, zahalila se a odkráčela do vyhlídky. Byli tam. Trousili se jako vždycky za svými nicotnými úkoly. Jak je kdy mohla mít ráda? Jak kdy mohla takhle zatraceně plýtvat časem? Neuvěřitelné. Nechutné. Zatáhla žaluzie a z arkýře odnesla své pozorovací křesílko. Nikdy se tam neposadí.

Tehdy si uvědomila tu velikou změnu. Poslední zbytky dřívější ženy chabě zavzdorovaly. Taková zbytečnost. Nedalo se nic dělat, proces byl dávno v běhu. Dneškem se završil. Pohár poplašných zpráv z internetu, pomluv z bulvárů, konspiračních teorií z dokumentů, strašáků z televizí, uplakánků z kaváren, zdeptaných přátel, přepracovaných milenců, panovačné rodiny, posměváčků, co jí upírali radost ze světa, nepodstatných a hloupých vtipů a citátů z facebooku, žvanění lidí na zastávkách, nadávačů na politiku, poměry, morálku a počasí... pohár, za který by se sama Pandora nemusela stydět, se dovršil.

A tak, vysoko nad hlavami bývalých mojáčků, za zataženými žaluziemi, osamotě, vstoupila konečně do období nekonečné skleslosti, rezignace a obyčejného ovčanství. Udělala tím společnosti dobrou službu. Pche, mojáčci! Jak výstřední a hloupé.

Odteď už bude všechno jiné.

Jednoduché.

Všední.

Dostala novou šanci.

Bezživotka.


12 názorů

Beru. :-)

Ani nevíte, jak bych Vám všem ráda vyšla vstříc a dala té nebožačce víc života a prostoru. Víc ji charakterizovala. Napsala to líp. Ale já prostě nevím, proč je doma. Tak daleko mě nepustila. Přišlo ke mně tohle, reprodukovala jsem tohle. Škoda.

Je to prostě prázdná Bezživotka. Vlastně jsem ji nikdy neměla ráda.


Janina6
22. 06. 2015
Dát tip

Samozřejmě, jako čtenářka můžu přistoupit na to, že mi autor neprozradí o postavě všechno. To je v pořádku. Problém vidím v tom, jestli tvůj text opravdu říká to, co si ty myslíš, že říká. Abys rozuměla, ty samozřejmě víš, proč tvoje hrdinka dělá to či ono, ale to ještě neznamená, že se ti to podařilo napsat tak, aby to v tom textu bylo cítit. Například závěr, co jsem ti vyčítala ("Pohát poplašných zpráv..." atd.) působí jako komentář vypravěče (tedy vlastně autora). Jako by ten, kdo nám příběh předkládá, konstatoval: tohle, tohle a tohle všechno zavinilo, co se s ženou stalo. Rozhodně bych ta slova nepřipisovala ženě samotné - že je to JEJÍ pohled na situaci, její výmluva, jak říkáš. Na mě to alespoň působí jako komentář autora. Tvoje věta "Tím politicko-žurnalistickým slovníkem chci dát najevo, jak už tyto fráze "požraly" celou její existenci, včetně povídky, která o ní je" je velice zajímavá svou myšlenkou, ale obávám se, že čtenář tento tvůj záměr nemá šanci rozšifrovat. Že prostě vidí, co vidí - frázi, která vyčnívá z textu.

Ber to samozřejmě jen jako zpětnou vazbu od čtenáře. Tím je Písmák zajímavý, že ti čtenář může říct, "co tam vidí" - protože oko čtenáře bude vždycky trochu jiné než tvoje :-)


Děkuji za přečtení i kritiku.

Po ukazovacích zájmenech se podívám a zkusím upravit. :-)

Zbytek nechám.

Je totiž lhostejné, proč je hrdinka doma, i její motivace, je jen loutkou a prázdnou schránkou a má to tím dráždit.

Zmatek a protimluv je také v podstatě záměrný... kdo kdy bojoval s hlubokou depresí, nebo počínající hlubší duševní chorobou, ví, jaké je právě takovéhle podivné uvažování - pro vnějšího pozorovatele možná protimluvné, pro subjekt vlastní a logické.  

Do toho spadá i vyjmenování důvodů v závěru. Je to skutečně polopatické vysvětlení? Nebo jen snadná výmluva (odposlouchaná z televize a odečtená z oněch bulvárních časopisů a internetu) proč hlavní hrdinka podlehla patologickému stavu? ;-) Výmluva, která se pak rozšiřuje i na styl závěru? Tím politicko-žurnalistickým slovníkem chci dát najevo, jak už tyto fráze "požraly" celou její existenci, včetně povídky, která o ní je. 

Opět, jak jsem psala už jako odpověď na kritiku ke Vzteku. Snažím se zachytit podstatu uvažování choré mysli. Ne vždy se to povede tak, aby si čtenář odnesl vše, co bylo zamýšleno. Ale to k tomu snažení patří. :-)

Každopádně ještě jednou děkuji za přečtení a zpětnou vazbu.


Janina6
22. 06. 2015
Dát tip

Omluva za překlep - psala jsem "ovčanství", ale asi mi to Word opravil :-)


Janina6
22. 06. 2015
Dát tip

Začátek mě zaujal, ale postupně mi začalo vadit, že o hlavní postavě neprozradíš víc – popisuješ sice některé její duševní pochody, ale přitom si vůbec neumím představit, jak žila. Proč trávila dopoledne zavřená doma? Byla stará? Nemocná? Nic tomu nenasvědčuje. A proč lidi jenom pozorovala, když je „tolik milovala“? Proč nešla ven mezi ně? Ten zásadní zlom, na kterém je povídka postavená, mi tím pádem vlastně ani tak velký nepřipadá. Už před ním byla mimo, jen pozorovatelkou z dálky.

Naopak v závěru mi to „dovysvětlování“ (pohár poplašných zpráv atd.) spíš vadí. Důvody, proč se v člověku něco změní, mohou být různé, a řekla bych, že zajímavější je ty důvody spíš tušit a uhadovat, než je dostat od autora pěkně vyjmenované. To už je oblast tajemství, kterou bych nechala klidně zamlženou. A už vůbec bych nerušila kouzlo náhlým přechodem k žurnalisticko-politickému slovníku („občanství“, „udělala tím společnosti dobrou službu“).

Z jazykového hlediska bych doporučila hlavně proškrtat nadbytečně užívaná zájmena (nejvíc ukazovací, těch „to“ se ti na malé ploše místy sejde několik, a neřekla bych, že jsou pokaždé vhodná kvůli zdůraznění). Jinak si místy protiřečíš: píšeš, že ji něco zranilo strašlivou křivdou, ale vzápětí „Sama by si toho ani nevšimla“. Nebo pasáž, kde nejdřív popisuješ, jak všechny bedlivě pozoruje z okna, a pak nelogicky prohlásíš, že si „od jisté doby začala všímat“. Samozřejmě v další větě vysvětlíš, že „všímat jinak“, ale myslím, že se to dalo říct rovnou. Nahromaděná příslovečná určení „o fous víc při svých ranních odchodech z domu“, odsouvající sloveso až na konec dlouhé věty, mi připomínají spíš němčinu než češtinu. Asi bych to trochu zpřeházela: Jako by matky při svých ranních odchodech z domu spěchaly o fous víc.


Oki


Skarabea
17. 06. 2015
Dát tip

v akom zmysle?....mne napríklad vadí, že neviem, čo sa s postavou deje a tie kecy okolo, ako ju nadchýna pozorovanie ľudí a odrazu ju to prestane baviť...mne ako čitateľovi to ale nič nedá...

monžo tou "neosobnosťou" myslíš vzťah hlavnej postavy k okolitému svetu...mne skôr vadí perspekníva  rozprávania, spôsob akým je to napísané


Když ono o tu neosobnost jde...


Skarabea
17. 06. 2015
Dát tip

podobne ako u poviedky Zámek, nezaujimavé, bez detailov, ktoré by si čitateľ zapamätal, pôsobí to veľmi neosobne a krátkozrako...skús sa viac zamerať na svoje postavy, k akej zmene došlo, prečo k tjto zmene došlo


Moc děkuji. :-)


Lakrov
17. 06. 2015
Dát tip

Edna PatriolaDobře popsaná proměna člověka. Při zahájení onoho popisu proměn mi nejprve připadá, že se jedná o stárnutí, úbytek sil, ztrátu zdraví. Po dočtení mi ale dochází, že v tomhle případě se jedná o nějakou "patologičtější" změnu, přicházející v mladším věku. Tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru