Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Miro Platón, muž aténsky

21. 08. 2015
0
0
192
Autor
martinnn

0

Viacero kolegov potvrdilo, že ich zaujala najmä rýchlosť s akou k tomu došlo. Ich slová sa aj s odstupom času viac podobajú na tie, ktoré opisujú búrlivú chemickú reakciu, ako na tie, ktoré by opísali vznik tejto krehkej platonickej lásky. Oslovil som preto Mira a ten vo svojom podaní ponúkol ďalší rozmer.

Volávala mi často pre blbosti, ktoré sme museli vyriešiť, pretože sme boli obaja v práci, sedávali podobne - s ľavou nohou skrútenou pod stehno pravej, no neznamenalo to viac ako obyčajné otočenie kľučky dverí, ktoré po otvorení viedli k ľuďom, čo rokmi obrástli machom a pri pohľade na nich mal každý nováčik možnosť veľmi ľahko zistiť, kde je vo firme sever.

Bol to meeting, čo zmenil môj pohľad na ňu. Štandardne meškal, lebo meeting považoval za jeden z tých, na ktorom sa stretne skupina kolegov, v jeho očiach závislých gemblerov, hrajúcich priblblú online hru - skutočnú prácu, aby prebrali svoju taktiku do ďalšieho kola, v ktorom prelomia smolu. Denná rutina elektrárne.

Tam nastal zlom. Pukalo to sklo, videl som stroposkop a počul vŕzgať kolená pod stolom, videl som ako štíhle lúče slnka preťali aj svietiaci neón a do kancelárie mi spoza chrbta nafúkalo lupene kvitnúcej čerešne...

čarovne a pokojne sedela, kalilo mi zrak, skutočne...

akoby som na ňu hľadel cez mliečnu stenu môjho čerstvého semena a keď pootočila hlavu mojím smerom...

už som ju držal vo vlasoch, mocne za krkom a pevne si jej nežné a drobné lono druhou rukou tlačil hlboko do môjho rozkroku, kamarát...to ti bol deň.

Potom som si sadol a prítomným povedal čaute a prepáčte mi, že meškám. Ani si ma nevšimla.

Už jej nevidí do tváre. To, čo vidí je len fragment - malá, vlniaca sa tvár na hladine včerajšieho dňa. 

1

H53 - H54. pravdepodobná monokulárna diplopia, pacient s podozrením na kataraktu, ďalšie vyšetrenia odmieta. odporúčaná kontrola u špecialistu, potrebná kontrola možných ischemických zmien, číta Miro lekársku správu a potmehúdsky, s ovocným vínom v ruke, sa usmieva, pretože si dodnes spomína na piatok, keď musel z elektrárne odísť ešte pred obedom - vypýtať sa u majstra a zájsť na urgent. Celý týždeň sa svojej kolegyni tak dlho pozeral na jej krásne, majestátne prsia, že ho z toho začali bolieť oči. Musel absolvovať vyšetrenie.

V elektrárni sa za tie roky priučil mnohému. Miro už napríklad vie, že niet vo firmách po celom Senci takého šéfa, ktorý by neustúpil upratovačke. Spozoroval, že keď upratovačka umýva dlážku, zohýna sa a vystiera, od vedra k vedru, a hoci s handrou v ruke je najväčšia šéfka. Ľudia sa jej uhýnajú do strán, opojnou silou sú nútení podvihnúť o kúsok nohy, presunúť tašku a prerušiť svoju prácu, pretože práca upratovačky má prednosť v kancelárskej jazde, čo ako siréna s majákom pretne i tú najdôležitejšiu poradu a povie iba pohybom svoje o hierarchii a o tom ako rýchlo sa dá prestúpiť z jednej sociálnej role do tej druhej. Ba čo viac, všetci prítomní pri upratovaní sa cítia akosi previnilo za všetku tú špinu aj keď sú uhladeným - kancelárskym spôsobom čistí. Škola jeho života, ako elektráreň niekedy posmešne nazýval, sa rozprestierala na širokom pozemku - pekne učesanej, bývalej ornej pôde. Skladala sa zo štyroch menších budov bielej farby, medzi ktorými viedli chodníky lemované žltou čiarou, za ktorú sa nesmelo prejsť, jednej administratívnej budovy béžovej farby, dvoch veľkých pavilónových komplexov farby sivej a ôsmich komínov s malými, na červeno blikajúcimi majákmi. Pri prechádzke areálom ste za oknami mohli spozorovať postávajúcich kolegov z rôznych oddelení a vidieť hustú paru zaslúžených turkov, mohli ste vidieť ako ich držali v ruke, zaliatych v tuctovom dvojdecovom skle - v ich vlastnom, malom, ručnom komíne. Každý mal tak aspoň raz do dňa elektráreň a svojú budúcnosť v nej pevne v rukách.

2

Darmo je postava vedúceho veľká - čo do šírky, aj do výšky - aj tak si po schodoch z tmy prvého poschodia nesie dlhými, uponáhľanými krokmi iba drobné nablýskané pelo. Od detstva má problém s písmenom eR. Má však aj skvelé manažérske schopnosti a prirodzené čaro osobnosti, ktorými tento logopedický problém už roky úspešne maskuje. Pelo mu pekne vidieť - je to malý, ostrý mečík na šermovanie so zákazníkmi. Obchod s luxusným tovarom na spanie nesmie prísť o žiadného zákazníka, pretože by v očiach auditórov stratil reputáciu a prišiel o body pri pravidelnom mesačnom hodnotení. Ľahko by pustil perie. Vedúci prichádza, aby utíšil nahnevaného zákazníka, ktorý sa hlučne dožaduje rozhovoru s ním.
- Dobrý deň! 
- Dobrý, hej. Počúvaj mladý, prišiel som sem na tutovku - len na to, aby ste mi premerali hlavu.
- To ma teší.
- To aj mňa to tešilo. Doma som si ju už odvážil, nameral jej obvod a teraz mi táto slečna - tu prítomná predavačka povie, že vankúšik na mieru mi nevyrobíte?! 
- Pane, ...
- Som prvý deň na dôchodku a toto, toto je môj prvý
- Ale hovno mládež! To je kurva dôchodok.
- Prepáčte. Momentálne nie je možné príjmať nové ...
- Nové ani staré, dovidenia.

Tak ako pavúk, čo spriada sieť dokonale v symbióze s vlastnosťami UVA a UVB žiarenia bez toho, aby o tom vedel – bez receptora, ktorým by tieto žiarivé informácie vyhodnotil a dal im zmysel v pavúčej hlave, tak ostal stáť manažér predajne s luxusnými doplnkami na spanie pri vysokom pracovnom stole, ktorý väčšine zákazníkov aj tak pripomínal iba barový pult. Miro Šuchta otvoril dvere a odišiel za svojim prvým dňom na dôchodku. Pozná mesto a všetky cesty v ňom od doby, čo mu ich otec ukázal a priučil ho orientácii bez toho, aby to chcel – iba tak, počas denného vozenia sa v mliekárenskej dodávke.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru