Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bratov pokus

22. 08. 2015
0
0
185
Autor
martinnn

Bratov pokus

Základom dobrého je, že sa líši od zlého.

1

Prízemné mrazy boli aj tento rok o týždeň rýchlejšie ako spoločnosť distribujúca výhrevné palivo, čo pre Cohenovcov znamená, že kotol v ich službách potichu sedí v kotolni a piatkové poobedie v predizbe je rovnako chladné ako vzduch v celom dome. Dolan prichádza domov – vstupuje malátne a čerešňové dvere sa v jeho rukách, krátku chvíľu, vzopierajú zatvoreniu. Nebojí sa, že mu bude zima, pretože si so sebou z Davenportu – kde študuje, nesie hrejivé svetre a teplé domáce oblečenie vo veľkom ruksaku, ktorý mu nabalila Hudley. V predizbe, kde sa prichádzajúci prvý krát nadýchnu vône domácnosti a odchádzajúci lúčia hlbokým nádychom, ktorý im má túto vôňu pripomínať aspoň pár krokov za dverami, je prítmie malých bavlnených zácloniek. Neubehol ani mesiac, čo Dolan s Hudley precestovali východné pobrežie spojených štátov v žltom aute, ktoré bolo také žlté a také veľké, že im rovnako ako každý iný pracovný nástroj, robilo viac starostí ako radosti. Spolu prespávali v lacných moteloch a spolu raz rozhodli aj o tom, odmeniť sa koncom týždňa – jednou nocou v hoteli s teplou vodou, malým značkovým mydlom a froté uterákmi, ktoré ich počas príchodu do raja rezervovanej izby vítali poskladané ako labute plávajúce vo vlnách bielych bavlnených perín – voňavých, natiahnutých na posteľ na jednu krásnu noc. Deň na to, na rozlúčku sezónnym kolegom, spolu uvarili slávnostnú kapustnicu a keď potom Dolana trápili bolesti na pravej strane brucha spôsobené vetrami, Hudley mu dohovárala vo veciach striedmosti stravovania a vôbec – bola mu po celý čas oporou. Dolan sa na tejto dolárovej výprave utvrdil v tom, že Hudley je žena, s ktorou chce žiť.

Domov prišiel pomôcť so psami, kocúrom, rybičkami a starostlivosťou o nich po dobu, ktorú rodičia trávia na krátkej dovolenke v horách. Dolan prichádza zvieratá kŕmiť a dohliadať na ich denný režim, ktorý sa nijak nelíši od režimu, v ktorom žijú zvieratá bez neho. Ľavou rukou sa opiera o stenu a manévrom špičky o pätu sa vyzúva z tenisiek bez toho, aby si šnúrky rozviazal. Ani na nich nepozrel. Sníval svoj denný sen – pozeral na Maybe – krásnu, prsnatú Maybe, ktorú dnes pozval na večeru. Predstavoval si ju v ľahkom a hladkom tričku čiernej farby.

Spoza dverí už počuje rozprávať staršieho brata, ktorý je doma o čosi skôr. Ten ho však nepočuje. Ako prvá zaregistruje Dolanov príchod Ally. Umýva si ruky v kúpeľni, ktorú od predizby delia iba tenké drevené dvere a päť krokov v domácnosti. Vypína vodu a s ľahkosťou, ktorá patrí čistým, vyráža smerom ku dverám, pretože vie, že pokiaľ k nim na svojich drobných nohách dôjde, vkročí cez ne Dolan. „Ahoj“ hovorí nadšene a naťahuje voňavé ruky k jeho ramenám v hnedej, teplej bunde. Dolan sa rozhodol zohnúť, objíma Ally a v otočke dvoch objatých ľudí – sa okolo vlastnej osi úspešne pokúša vkročiť do chodby. Ally zavesená okolo jeho ramien veje pozdĺž tela ako vlasy rockera dávajúceho publiku zbohom. Dolan má pod bundou flanelovú košeľu a pomalý tep srdca obaleného tukom. Vzor jeho košele je vyskladaný nedbalo, za to však z pravidelných kociek červenej, bordovej, sivej a bielej farby – všetko farby, ktoré mu pristanú. Ľavý predný zub má jemne zahryznutý do spodnej pery a hlavu zdvihnutú priamo k horizontu tak, aby bola jeho tvár miestom najväčšieho odporu vzduchu. Nepatrným pohybom hlavy plánuje počas chôdze ovládať smer pohybu svojho tela ako kapitán kormidlujúci plachetnicu, ktorá sa po dlhej plavbe okolo pobrežia blíži domov. Je vysoký ako brat, ale má lepšie – viac kučeravejšie a živšie gaštanové vlasy.

„Mám nárok na tvoje brzdové kľuky, pretože som ťa pozval na výlet,“ posmešne cituje Perkinsa, keď ropráva príbeh o bicyklovaní v Davenporte. Dolan, brat a jeho snúbenica Ally sedia pri stole, nad ktorým sa vznáša škoricová vôňa zaúdenej kávy. Plochá trblietajúca sa lampa nad ich hlavami svieti cez miniatúrne kvapôčky rosy, ktorá sa z hrnca a šálok vyšplhala až na jej sklenený kryt.

2

Maybe mešká. Autobus, v ktorom sedí stojí v zápche, ktorá sa utvorila na dialničnom privádzači. Sedí na mäkkom sedadle za párom starších dám. „Blížia sa voľby a súčasní radní využívajú svoje posledné šance,“ vraví menšia z nich. „Máš pravdu! Na nápravu reputácie, to ale stačiť nebude, “ kontruje jej spoločníčka.  


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru