Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Essentia Solitudini

25. 02. 2016
5
7
320
Autor
Langja

Nádražní hodiny naprázdno tnuly
Damoklovým mečem
Na minutu bude klid

A co se zdálo být poklidným tichem
bylo pouze "Mlčet!"
jak v kádích ústa ryb

Co zbylo z našich chyb z děravých hrází
které v noci pukly
a odhalily hloubky dno

Nádražní hodiny naprázdno tnuly
Co nevyvěštíš z ruky
to bylo v tichu řečeno

 

(A v nás se podlaďuje napnutá struna
jako po dlouhém polibku)


7 názorů

u mě dobré....*/***


Festinatus
29. 02. 2016
Dát tip

Nepozdává se mi tak úplně název: Essentia solitudini, vypadá na ablativ, nikoli na genitiv (solitudo solitudinis femininum), čili buď třeba interpretovat i Essentia jako ablativ (v bezpředložkové vazbě, která bývá přípustna pouze u místních jmen vlastních),  nebo jako blativ absolutní, ve kterém se pro změnu obvykle vyskytuje participium (pro určení současnosti, či předčasnosti).

Přesto si vzhledem k povaze básně dovoluji spíše předpokládat intenci genitivní ve významu Podstata osamělosti, ve správném znění: Essentia Solitudinis.

Toliko k názvu.

Přes jistou výhradu kostrbatosti prvního jambu v básni (který je jako jamb interpretovatelný, až v porovnání s následujícími slokami a tudíž na první přečtení působí zmatečně). Pokládám dílko za metricky zdařilé, obohacující a přes jakousi antickou zastaralost osvěžující. Damoklův meč zpodobněný jako minutová ručička je nesmírně poutavý doplňěk, bez kterého by první sloka byla bez pointy (a ať již se odehrává báseň, kdekoli, můžeme si domýšlet, že to bylo o půl).

Celá báseň ve mne evokuje představu končícího vztahu, či vztahu procházejícího krizí v podobě neodvolatelně krutých slov hádky v řečišti času.

O pužití figury, (ne)známé jako enallagé, raději pomlčím (hloubky dno).


jj, nejspíš jsem slepá :)  ale tak... mě je to fuk

zde na písmáku je nejspíš myslen vázaný verš = rým, volný = bez rýmu... ale jak říkám, mě je to fuk...

 


Langja
29. 02. 2016
Dát tip

Ano, byla tam chybka, "podlaďuje"Zůstane to ve Vázaných verších. Objasněte si rozdíl mezi Volným a Vázaným veršem. (Nezáleží na rýmu.)

A k těm rýmům. To si děláte srandu? Zkuste si to přečíst nahlas.


gabi
27. 02. 2016
Dát tip

slublu, nie si jediná, si jedna z dvoch

možno iba mäkčeň pridať - podlaďuje ( napnutá struna)


ještě jedna maličkost - nevidím tam rýmy, asi bych přehodila do volných veršů


asi mělo být "podlamuje" máš tam nejspíš chybku

už jsem četla včera, mě se moc líbí to přirovnání k rybám... poklidný ticho bylo vlastně mlčení... moc pěkné

Damoklův meč je moc obehranej, kazí báseň - ale je to jen můj pocit, třeba budu jediná :)

zajímavá báseň určitě :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru