Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dušičky

26. 10. 2016
0
8
255
Autor
Lojek
Dušičky. Najednou si všichni, jakmile se počasí zachmuřilo vzpomněli na své mrtvé. Hřbitovy ožívají ruchem, průvody živých mezi náhrobky a stovky plápolajících svíček budí dojem hořícího Kartága. Co tu zaplálo? Vědomí smrtelnosti nebo jen každoročně se opakující zvyk? Parky potemněly a ulice ztratily dech. Pojal jsem prostě touhu projít se podzimem a hřbitovy skýtaly nevšední podívanou. Už u brány hřbitova bylo nezvykle rušno. Celé hloučky směřovaly ke kamenným náhrobkům. Co nás dělí i po smrti v životě? Někdo je obtížen rozměrnou mramorovou deskou, jiný vyprchal v rozptylové loučce. Jiní jsou napěchování v urně, na které leží deset kilo zeminy a dalších deset mramorové desky. Někdo si za života dokázal vydělat prachy, které teď zúročil v mramoru, jiný bez vindry sotva budí vzpomínku … Zastavil jsem se u náhrobku, který nezdobila jediná kytka a jediná svíčka právě dohořela … Mizerným písmem na omšelém kameni bylo vytesáno: Jiří Lojek, 4.6.1983 – 29. 1. 2015. Zaujalo mně stejné datum narození, které mám i já. Co se asi stalo, že já tu jsem a on už ne? Možná ho ožralého srazila tatra. Možná tou tatrou bylo jeho okolí. Jistě měl nějaké ženské, známé, kamarády, kam dali své vzpomínky, když ne tady na ten šutr, kde dohořel jediný kahánek? Ne, nebudu se kochat bohatými hroby, když mě bohatí serou za života. Stojím tu a říkám si proč? Tu leží člověk, stár jako já, v podstatě tedy mladý a už zapomenutý … U památníku rudoarmějců jsou namačkané věnce … Hrajeme si na něco i před mrtvými? I kdyby tady ten kluk zemřel náhodou, dal již svým přístupem k životu, smrti šanci. Něco ho za života muselo ztýrat k smrti … neměl by právě tady stát rudoarmějský pomník, jako memento? Už když umíral, musel mít děti. Ženu. Kam se rozkutálely? Jsou děti opečovávaná hračka, která vás odhodí v plnoletosti? Ztlouknout synovi meč, přece není to samé, jako jej zplodit a přece, můžete skončit na stejné hromadě … A ty ženské? Nebyl přece celý život panic! Copak se v životě žen spíš uchytí spermie, než jeden chlap? Možná chtějí, aby se chytaly jen ty spermie … Stojím tu před tím náhrobkem stejně rozeného a přemítám o sobě. Zbude po nás jen to, o co jsme se snažili? Je to záruka toho, že snaha bude splacena? Jsem v životě o tři roky déle,než tenhle můj vrstevník a stejně si nemyslím, že je život směnka, která něco splatí. Ten kluk jistě něco kupoval, pracoval kde jsou vytěžené daně? Na jeho náhrobku je zhaslá svíčka … Doutná … Ten proužek dýmu … kdyby jen tušil … Co když mě a vás čeká to stejné? V tom proužku je každá radost z nové košile, každá hádka s partnerkou, každá křivda. Obešel jsem hroby a z toho nejvíc obloženého jsem ukradl pár věnců, kytek, svíček a položil je na ten prázdný náhrobek. Protože si myslím, že samota, je jediné skutečné šlechtictví člověka.

8 názorů

Lojek
07. 11. 2016
Dát tip

Chápu, ostatně Lakrov ... to už samo o sobě zní, jako dětská výživa.

A fakt nenarážím na Lakrumáček! :D 

Pravdou je, že svá díla píšu svým gramotným penisem, čím taky ostatně popisovat potýkání s opačným pohlavím, které je eufemisticky řečeno, vážně jen pohlavím...?! :-D 


careful
06. 11. 2016
Dát tip

No, on tu skoro nikdo jinej povídky nekomentuje... a když už komentuje, tak většinou bez obsahu. Výjimka je tak Lakrov a občas Agáta... a pak ještě K3... občas Vigan

..ostatně ani Lakrov to nepochopila... a přitom Lakrov možná ani není žena:D

resonanční prózu se mi nedaří ani vygůglit...zřejmě krajová specialita tvého gramotného penisu...myslím, že ničím jiným ani neuvažuješ...

 


Lojek
06. 11. 2016
Dát tip

A zase ta Careful ... :D 

U některých žen si říkám, že je zřejmé, že jsou jako pohlaví gramotné sotva sto let ... připomíná mi  to vesmírný program Ugandy - některé věci prostě nedoženeš ... 

Mohl bych tu rozvnout něco na téma resonanční próza, ale proč?

Raději si zasouložím a dám si pivo ... ostatně je to mou alfou a omegou života! :D 


Lakrov
03. 11. 2016
Dát tip

Působí to jako úvaha o smrti, životě a jeho smyslu, na můj vkus je ta úvaha  ale dost nezřetelná, nedaří se mi psotřehnou žádný smysl.  Líbí se mi ten závěrečný moment s přemístěním kytek.  


justyou
29. 10. 2016
Dát tip

**


careful
27. 10. 2016
Dát tip

He, he..teď jsem si uvědomila, že z toho cos napsal vlastně vyplývá, že když se jako ženská s někým vychrápe, tak by mu pak měla běhat na hrob... :DDD...tak to je dobrý, no.:DDDD


careful
27. 10. 2016
Dát tip

Mohl být gej...ve dvaatřiceti dnes většina mužů nejspíš ještě děti nemá a s velkou pravděpodobností mohl zemřít na nějakou nemoc...pokud byl nemocný od malička, mohl být naprosto klidně i panic (já nevím, ale tahat šukání k mrtvejm je trochu mimo mé chápání... ale je mi jasné, že pro některé lidi je to asi alfou a omegou jejich existence...jiní zas všechno poměřují na pivo:D)

 

....navíc nemusí být nutně zapomenutý, on totiž každej nemá nutkání vláčet se vzpomínat někam na hřbitov...tolik k obsahu, který je podivnou úvahou nad něčím hrobem

...některá slova a spojení se mi zdají podivná, nebo jakási zastaralá

samota šlechtictví člověka je nad mé chápání


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru