Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Otisky

17. 11. 2017
0
2
234

Divoká. Víno na stěnách, hlava pod vodou, rebelie. Už zase? Pořád. Lehkovážnost, protest, techno a básně u snídaně, rvaní srdce z těla, zamilovanost a pády dolů a dolů. Čas a nerozum. Vánek čechrající záclony. Výčitky a odpouštění.

Sednout na vlak, vyšplhat na kopec, vyhlídka do kraje. Rozevřít náruč, vydechnout, obejmout svět. Svlíknout oblečení, běhat, smát se, válet se v trávě. Jedinečná vteřina čirýho bláznění. Svoboda, nesvázanost, tělo a krajina. Kopce a ruce. Louky, vlasy, řeky. A když slyšíš přicházet lidi, rodiny s dětma, rychle na sebe naházet pár svršků a dělat jako že nic, dokonce si k nim jít sednout a pokecat. Ty děti ti vyprávěj nějaký hlouposti a ty jim odpovídáš a je z toho vlastně hezká rozmluva, jen si vůbec nepamatuješ o čem, záleží na tom? Když odejdou, zapálíš si cigaretu a pak už je zase čas jít dál, slunce hřeje a tady na tom paloučku jsi navždy zanechala otisk svý spontánnosti.

Jsi složená z tisíce barev a zvuků a nálad a prožitků a myšlenek a vzpomínek. Jizva na rameni. Památka na to, jak jsi převracela svět. City a břicho a loketní jamky. Zůstat přivázaná v okovech a viset na zdi. Zoubkova socha, hubená, sklánějící se, vytáhlá, němá. Pouštíš sama sebe po nebi jako papírovýho draka. Tenkrát v Pekingu Číňani cvičili tai-chi, srkali pálivý polívky a kuchař v bistru říkal, že seš krásná. Ztrácela ses a osypávala z pokřiku aut a kupovala sis zmrzlinu z matchy. Stála jsi v Šanghaji na zastávce metra a považovala za úspěch, že trefíš zpátky do hotelu. Ach ty vůně. Ty dálky. Ta panoptika.

Nádech a výdech. Čaj a spánek bez zlejch snů. Letadlem urazíme vzdálenosti. A jsme zase tady. Zpátky. Neutíkej pořád. Buď tu. Klid a čtení z dlaní lidem s přimhouřenejma očima. Jen tak si skládáš, co tě napadne. Ze všeho, co máš v sobě. Kde jsi byla. Koho potkala, milovala, zradila. A pro co žiješ tady a teď. Jako čerstvě nařezaná květina ve váze. Tence ukrojenej krajíc chleba. Lehká pirueta navečer. Kachna, co usnula na Vltavě.

 


2 názory

Je to taková změť pocitů a obrazů, kde se občas objeví něco konkrétnějšího, pak zase něco obecného jako "Jsi složená z tisíce barev a zvuků a nálad a prožitků a myšlenek a vzpomínek" nebo "Svoboda, nesvázanost, tělo a krajina"... Je to jako nějaká lyrická sekvence, která jakoby nikde nezačíná, nikde nekončí... Nejvíc se mi líbí část od Tenkrát v Pekingu ... po Ta panoptika.

Pak jsou tam věci, kterým nerozumím, třeba Jedinečná vteřina čirýho bláznění. - to je asi na zdůraznění okamžiku, ale je to nějaký vyseknutí vteřiny a do ní je vecpané bláznění, které musí nějakou dobu trvat... Prostě to ve mně nevyvolává ten dojem jedinečné vteřiny, spíš dojem divnýho zápisu.

Nebo - "Památka na to, jak jsi převracela svět." - "převracet svět" mi přijde nedůvěryhodné, zbytečně efektní. Stejně třeba "Pouštíš sama sebe po nebi jako papírovýho draka". A potom "Jen tak si skládáš, co tě napadne. Ze všeho, co máš v sobě...", tomu sice věřím, ale zase je to napsaný tak obecně, že to na mě nepůsobí.

Celkově mi to přijde takové rozevláté, místy zajímavé, místy míň, víceméně kupení asociací... Myslím si, že je dobré se obraznosti nebát, ale asi by do takovéhoto psaní neškodilo dostat buď něco konkrétnějšího, něco, co by to nějak spojovalo, uzavřelo... nebo aspoň nějakou výraznější "náladu", která by to nějak spojila. Tohle sice spojuje nálada jakože spontánnosti, ale to myslím si nestačí.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru