Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Léta učňovská (aktualizace 2018)

24. 02. 2020
0
1
155
Autor
WillyT

Každý pubescent je dříve či později postaven před nelehké rozhodnutí. Zlatá léta povinné školní docházky končí a najednou jste postaven před nepochopitelné, musíte si vybrat, který obor budete studovat, případně čím se vyučíte. Na odpověď, že děkuji, ale že mi těch devět let docela stačilo a že tedy asi studovat dál nebudete, dospívající zjistí, že to vlastně ze strany rodičů nebyla otázka, ale rozkaz. Rozhodl jsem se tedy studovat školu hotelovou, již od dětství mám kladný vztah k restauračním zařízením a zejména k výčepům, kde jsem navštěvoval rodiče, více než často. Otec sice namítal cosi, že když už jsem jednou šikovný na chemii, měl bych se věnovat vaření piva, ovšem matka souhlasila s mým rozhodnutím a já byl tedy přihlášen na obor kuchař / číšník.

Přišlo mi, že snad prázdniny ani nebyli a já kráčel vstříc prvnímu, seznamovacímu dni, na nové střední škole. První den se mi celkem líbil, učitelé byli mnohem usměvavější, dívky mnohem vyspělejší a já se měl cítit dospělejší. Tento pocit jsem však získal až o první středoškolské přestávce, kdy mi můj nový kamarád a spolusedící nabídl na toaletách cigaretu značky start a já poprvé šlukoval, to co jsem do té doby zatím jen obdivně sledoval u pana souseda Špačka, jež mi pokaždé vyprávěl své příběhy z let, kdy se učil on v Kutné hoře a měl cigarety zcela zadarmo. Jeho slova jsem neposlouchal, vždy mou pozornost přitahovali, jeho žlutě zbarvené prsty a vousy. Svou první cigaretu jsem si velice užil, dokonce jsem nestihl ani druhou seznamovací hodinu, startka mi nedovolila se vzdálit od toalety, radši Vám ani nebudu vyprávět, v jakém stavu jsem se vrátil po prvním školním dnu domů. Ve škole se mi tedy tuze líbilo, to jsem ovšem nevěděl, jaké zážitky mne čekají na takzvané odborné praxi. Odborný výcvik se odehrával v hotelu, jeho jméno raději zmiňovat nebudu. Hned první den jsem se měl hlásit, v očíslo větším rondonu a o číslo menších botách, na tzv studené kuchyni. Paní kuchařka mne srdečně přivítala slovy, zase ňáký hovado, nečum a oslaď Hanácký salát, už je tak kyselej, že ti přijde naproti. V tom se její úsměv rozzářil, v čemž zaznělo kuchyní ,,přivezli šunku", zakřičel šéf kuchař, který svým mohutným a radostným dupotem probudil i vrátného Karla. Nechápal jsem co se děje a šel se tedy také podívat, nebyl mi ovšem dovolen přístup k šunce, na kterou už stáli snad všichni zaměstnanci kuchyně frontu. Šéf kuchař Olda rozděloval po dvaceti dekách pro každého a pro sebe zbytek, který činil, alespoň půl kila. Když se hlouček, uspokojen šunkou rozešel, Olda mne spatřil, nebyl zrovna nadšen, že ho vidím, jak se s kouskem vepřového mazlí. ,,Co je mladej, ty nemáš co na práci? Tak půjdeš se mnou na obchůzku, ať to tu trochu poznáš a zjistím, jestli z tebe vůbec může být dobrý kuchař." Asi jsem mu byl sympatický, protože starší spolužák na mne závistivě gestikuloval. Nevěděl jsem co taková obchůzka skýtá, ale horší než slazení zkažených salátů, to být nemůže. ,,popadni tu přepravku se salámem a pojď", pochopil jsem že budu spíše nosič, nic jiného jsem za svou obchůzkou nehledal. Hned na první zastávce naší pochůzky, jsme za přinesený salám dostali od skladníka Vráti lahev slivovice, kterou jsme museli hned na místě ochutnat. Když jsme si přidali i do té třetí nohy, vyrazili jsme dál. Trochu jsem se motal, ovšem musel jsem držet krok s Oldou. Při druhé zastávce na francouzské restauraci, jsme lahev dopili s vrchním Čoudkem, který má vedle Oldy chatu a prodal mu vloni, velice výhodně, svou škodovku, ve které Olda dokonce vypěstoval i brambory, které zpeněžil u silnice, cestou z chaty. Pozoroval jsem na Oldovi, že asi vyrazíme na další štaci. Když se mi ho podařilo s vrchním Čoudkem zvednout z podlahy, kam nečekaně spadl ze židle. Celou situaci okomentoval pouze slovy, že je čas jít na pivnici, celý to pěkně spláchnout. Na pivnici byl pouze barman Slávek, který nás již očekával, byl obdarován dvěma salámi a mi dvěma pětipivama. Bylo vidět že si oba velice rozumí, protože si ani nevšimli, že jsem nazvracel do vázy, dřezu a do jakéhosi hrnce, který nejspíš sloužil k podobným účelům, protože v něm již něco podobného bylo. Blížil se mi konec pracovního dne, tak jsem vzbudil Oldu a požádal ho, zda bychom mohli jít dál. Souhlasil a šli jsme opět k Vráťovi, ,,musíme nafasovat rejži", pronesl. Vráťa nám naložil tři pytle rýže a tři panáčky slivovičky, tentokrát jsme zůstali u jednoho a vydali se do skladu. ,,Na rejži se kamaráde spí nejlíp, jen si vždy pohlídej ten správný počet pytlů". ,,Tak teď už všechno znáš a můžeš jít domů a já jdu složit tu rýži, zavři za mnou", řekl Olda toho dne naposledy a já od té doby musel konat vše, co se po mě chtělo, jako ostatní spolužáci. Šel jsem tehdy domů, s pocitem že jsem sice nevařil a ani neviděl nikoho, kdo by to dělal, ale že už vím, čím v životě rozhodně nechci být…


1 názor

Gora
24. 02. 2020
Dát tip

Text by chtělo rozdělit do odstavečků, aby hmotou neodrazoval hned od pohledu ev. čtenáře...

Celkem běžné vyprávění, jak učeň začíná ve vybraném oboru, cílem je vtipnost vzpomínek, zážitků, místy fajn, ale dost chyb, které mi nedovolují soustředit se na text... ještě bych přebírala, hlavně ty příliš dlouhé věty krátila... námět není špatný.

............

Již v prvních větách se opakuje - postaven, jedno bych odstranila

 Tento pocit jsem však - tuto dlouhou ne moc dobře složenou větu bych nějak rozdělila, zkrátila...

Přišlo mi, že snad prázdniny ani nebyli - nebyly

přitahovali, jeho žlutě zbarvené prsty a vousy. - přitahovaly - a čárka tam nepatří


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru