Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Konec starých časů (literárních)

22. 02. 2022
2
8
254
Autor
mpat

Konec starých (literárních) časů.

 

Říkal jsem si, že ten název nelze použít, protože ho použil už Vladislav Vančura pro knihu a po něm ještě tým, který dělal film…

Jenže – proč?

Každý den přece končí nějaké staré časy, každý den visí někde plakát – Dnes naposled. A kromě toho – že to někdo použil – na to už si dneska nehrajeme, že?

Čekalo se, že knihu zlikviduje televize, promění ji čtečky a audioknihy, o internetu nemluvě. Ale nestalo se tak.

Co se stalo?

1. Knih je příliš mnoho. Všichni píšou a těch píšících bude za chvíli víc než těch co čtou.

2.  Velcí hráči, to myslím nakladatelé, distributi a knihkupci se spojují do čím dál větších celků, prý je to dobré pro lidi…

Víte někdo, co to je tzv. zalistování? To jsou peníze, poplatek, který platí výrobce obchodním řetězcům za to, že v nich vůbec smí být, že oni ve svých obchodech jejich zboží umístí na dobré místo, do výše zraku. Takže řetězce inkasují nejen marži, nejen podíl na zisku, inkasují i za to, že to – které zboží vystaví. Chytré, viďte? Geniální, pochvalují si akcionáři řetězců. Takže výrobce cáluje ještě dřív, než cokoliv vydělal.

No a to zalistování už tak funguje i v knihách, v řetězcích knihkupeckých – vždyť kniha je také prý jen zboží…už jsou na vystavování oficiální ceníky. Nikdo nepozná, jestli je kniha dobrá nebo špatná, proč taky. Kritika už dávno neexistuje a těch pár lidí co o psaní a literatuře něco vědí, si to řeknou mezi sebou. Ale na těch nezáleží, kdepak, těch je jen hrstka, drobínek.

 Co se například jen paní Alenka R. nasnažila, aby sjednotila menší knihkupce! – „Když se nedohodnete, ti velcí vás slupnou jak malinu“ – říkala jim a už je to tady. Jestli ještě najdete knihkupce s vlastním názorem, kterému jeho knihkupectví odpovídá, pozlaťte ho. Jiní malí či menší zase zakládají spolky, ale většinou jen ti, co spolu mluví, jiné prý k sobě nepustí.  Snad zůstanou na chvíli ještě alespoň antikváři, snad.

Příliš mnoho knih, nesnesitelné množství psaní a řetězce s jediným měřítkem úspěchu,(zisk), to jsou důležité příčiny konce starých časů v knihách.

Ale ne, není to ještě to hlavní, nejdůležitější.

3.  Hlavní je, že vyhrály ženy. A nejde a nešlo o zápolení v hokeji či tenisu, ani o vítězství. Daleko víc žen než mužů kupuje knihy, daleko víc žen čte a dnes myslím i víc žen píše.

Ženy zkrátka převzaly žezlo i otěže literatury a muži – krom obchodníků – se sami odsunuli na vedlejší kolej, mimo mísu.

Co všechno se muselo stát a stalo od tých čias, kdy muži psali skoro všechny knihy a psali i všechny ženské postavy, to ponechám k zodpovězení jiným. Mám k tomu jen pár poznámek pod článkem.

Literatura, královna, byla vždycky něčím a nějak „ohrožená“.

No, teď tedy svléká brnění a obléká košilku a sukni.

Proměna literatury začíná.

Co přinese, bůh suď.

Nebo spíš bohyně?

 

Konec článku

 

 

Několik poznámek k tématu:

 

Napadlo mě - co když umění není nekonečné? Co když umění má hranice? Co když umění je jako nějaká obří nádoba, která má stanovený- myšlený? objem?  Co když ten objem byl už naplněn a teď jsou ti co nemají načteno znovu okouzleni „novými“ (a úžasnými) starými ariely či azurity, co se stanou bestsellery už v roce vydání! Co se s nimi stane za rok? Inu, za rok, to už budou legendou! Nebo v propadlišti. Přitom některé i počítačem psané knihy jsou díky finančním injekcím do propagace bestsellery opravdu.

Za onoho času platilo jako určité ocenění „mít načteno“. Sečtělost platila a patřila ke všeobecnému vzdělání, k základním znalostem. Něco jako že elektřina může být nebezpečná, i když není vidět, že auta jezdí na benzín, cukrovka roste na poli a v zimě může i napadnout sníh.

O míře sečtělosti se diskutovalo a některé žánry z ní byly vyloučeny.

Tak by mě zajímalo, co je dnes místo toho. Té sečtělosti.

 

Když píšu o konci tvorby, zejména psaní, pak začátky toho konce jsou možná někde v Americe 19.stol. Ano, v té „svobodné“ zemi začalo sešněrovávání autorů jakousi nepsanou dohodou majitelů a redaktorů „magazínů“, časopisů, jak o tom podrobně píše Jack London v knize Martin Eden. Kam to glajchšaltování dospělo dokládá kniha R. Ruarka – Medojedky, kde je ono vynucování pravidel představováno jako cosi pozitivního…Skutečným machrem na spolupráci s těmi nejbohatšími byl A. Hailey, ale to sem nepatří. Potom se beletrie rozdělila na žánry (thriller, detektivní) a každý z nich si stanovil pravidla a vedlo to až tak daleko, že první dáma detektivky, Agáta Christie musela být vyloučena z „klubu“, neboť porušila jedno z „pravidel“ Jaké? Inu – vrahem nesmí být detektiv sám. Josef Škvorecký si z toho dělal srandu a na každé „ pravidlo“ napsal detektivku – porušení. (Hříchy pro pátera Knoxe).

Dnes, kdy dvacetiletí píáři koučují a mentorují a na vysoké škole se studuje jak napsat titulek, tvůrčí psaní je učební předmět, uvažuju si hezky u sklenky vína o drzosti těch, kdo píší osnovy a směju se, protože drzé čelo lepší než poplužní dvůr a nevadí, že poplužní dvůr už není a neví se co to bylo, vždyť ani já to přesně nevím.

Ale samozřejmě že televize sebrala knihám jejich obrovskou a kromě radia neohrozitelnou popularitu, sledovanost, chcete.li Jenže – on si to už jen málokdo pamatuje u nás a za oceánem, kde byla televize dřív ještě míň. V zemích, kde vládly diktatury ještě sláva knih nějakou dobu fungovala, uměle, v uzavřeném systému společnosti.

Končí i překladatelé, je tu  nejpřesnější internetový překladatel na světě a vůbec – je jen otázka času, kdy angličtina nahradí esperanto a konečně – sbohem, Babylone, zmatení jazyků!

O co jsme těmi řetězci, obchoďáky apod. jako lidi přišli? O rozmanitost, různorodost. Rozmanitost je drahá, tvrdí franšízy. Zvláštní je, že přírodě se to ještě nedoneslo.

Ať chceme nebo ne, umění už bylo. A ten konec (psaní) byl nenápadný – začalo to striktním psaním na objednávku -  po cca šedesátých letech kdy „experimentování propadli i solidní autoři a nastalo vystřízlivění a návrat k tomu starému dobrému a k ohledům na čtenáře. Ohled na čtenáře, sdělnost, probírám jinde. ale učit se psát ve škole, je to dobré? Není? Autor, zvl. mladý, je tu od toho, aby dělal chyby. A z těch chyb on i další se učil…Ale třeba to tak probírají.

Pro malé země je tu ještě další průser – ve jménu ekonomiky a to se zvláště týká kultury se může zahltit knižní, hudební a další trh světovou produkcí a na místní autory už pak nezbývá ani místo ani zájem…možná, ale hlavně – díla autorů z malých zemí se nedostanou ven. Na tom by někdo musel mít zájem.

Další poznámky k tématu – a že jich je! na vyžádání.

 


8 názorů

Aru
před 9 měsíci
Dát tip

po roce to vidím takto, je třeba jít ke kořenům, proč je víc knih, než čtoucích? všichni přece umí psát, to je ten problém, na školách není etika, rétorika, ani předmět jak psát, ale jak umět skládat písmena do nějakých vět.

před Marií Terezií a tedy před obecným školstvím se nehledělo na kvantitu, ale na kvalitu vzdělání (výsada šlechty a mnišských řádů, starajících se o vzdělání), v tom je celý problém, od umění psaní se přešlo k tomu, aby si každý byl schopen přečíst daňový výměr, politické prohlášení, nebo vyhlášku, o umění psat v obecném školství nikdy nešlo primárně, ale o to naučit každého psát. zhruba 100/150 let to fungovalo, teď už post-Tereziánský systém požírá jen sám sebe, jednak je nevyhovující pro děti, nerozvíji jejich talenty, ani mysl, ale naopak obecné školství už v základu děti debilizuje, po učitelech se pak chce, aby dětem narvali do hlav co nejvíce dat, dále je si třeba uvědomit, že obecné školství učí dravosti a soutězivosti, namísto spolupráce, naštěstí mimostátní školy to už mnohde pochopili, že stačí sesednout děti do skupin a starší se postrají o mladší, každý ve skupině si přirozeně najde to co mu jde a vysvětlí si to mezi sebou. například dítě s organizačním talentem prostě určí jak pracovat s tématem, nebo tomu komu jde matika, prostě vysvětlí jak to je, tomu, komu to nejde, narozdíl od klasických škol, kde děti sedí po dvou a spolupráce je zakázána, každý si musí látku protrpět sám, navíc učitel nemá ani možnosti vysvětlovat cokoli 30. dětem všechno zvlášť, hodina je pevně daná s pevnými předměty, například spojit zeměpis a češtinu je nemyslitelné, takže proces učení je zdlouhavý, neefektivní a pro dětský, velice pružný mozek naprosto ubíjející a demotivující, už jen tím, že je třeba sedět 45 minut v lavici a poslouchat přednášející, už jen tím dětský mozek ztrácí svůj potenciál. celý problém leží ve školství a v rodinách.

esperanto, nebo angličtina určitě vládnout nebude, v Asii se zase tak angličtina nenosí jako v Evropě, ve španělských regionech vládne španělstina, překlady čím dál víc ovládá AI, není to dokonalé, ale k překladu na internetu už je to dostačující.

vypadá to tak, že civilizace stojí před kolapsem a to před kolapsem z debility, uz je dokázáno, že sociální média debilizují mozek, čím mladší mozek, tím lépe ho ničí, každá nová sociální síť je jednodušší, aby se přizpůsobila jednodušším uživatelům a tím se debilizace prohlubuje. (vylepšený Písmák ukazuje tento směr k jednoduchosti, aby ho pobral i jednodušší uživatel)


mpat
před 9 měsíci
Dát tip

Ach jo! milí přátelé čtenáři - popsat co a jak je neznamená hořekovat nad tím, co bylo.

Psát o tom, co se změnilo, neznamená lítost nad tím co bylo.

Žádný pláč po starých, dobrých?? časech, nic takového v článku nemám. (Doufám)

Ani v Patřičné Čítance - to že píšu o báječných knihách, ke kterým se léta vracím ještě neznamená, že snad jiné knihy kritizuju či zatracuju možná by bylo dobré číst co je napsáno opravdu a nic nepodsouvat - šlo by to? 

A děkuju...


K3
23. 02. 2022
Dát tip

Kritika dávno neexistuje? Ale existuje. A hodnocení taky. Samozřejmě jen na některé. Asi nejhorší je vybírat knížky z letáků nabídek přímo z knihkupectví. Tam vychvalují všechno.


Aru
22. 02. 2022
Dát tip annnie

co když jsou to jenom pseudonymy mužů??? :D


annnie
22. 02. 2022
Dát tip Aru

Čtoucí a píšící ženy?!?!?! Proboha!!! Jaký skandál!!!


Aru
22. 02. 2022
Dát tip

já tě chápu, sebrali ti svět co jsi měl rád ;)

nejsi sám, našly tabulky už ze starého Říma, kde si starší stěžovali na mladé :D


Aru
22. 02. 2022
Dát tip

knihy kupuju už zásadně na internetu, takže mě je jedno kde je fyzicky kniha vystavena, jestli je výšce očí, u stropu, v obchodním centru, nebo ve skladu.

do knihkupectví už bych nešel: není to pohodlné. musí se tam jít v otevírací hodinu. jsou tam lidi. jsou tam kolikrát úzké uličky - zvlášť ta malá knihkupectví. nikde není zaručeno, že ona konkrétní kniha tam zrovna v ten čas bude a v neposlední řadě - to souvisí s lidmi, jsou tam tlačenice, zvlášť kolem vánoc je to příšerný a fronty. za mě neexistuje důvod proč do knihkupectví chodit, když se dá kniha objednat.

v e-shopu je nejen popisek o čem kniha je, ale často i komentáře lidí jaká kniha je, jak na ně působí. takže moje otázka, proč knihkupec je takový idiot, že platí obchodním řetězcům, když může prodávat knihu napřímo lidem?

fakt nechápu tohle hořekování nad starými dobrými časy, které nikdy neexistovaly, mpat, ty nebudeš z nejmladších viď? už ve starém Římě takhle lidi hořekovali, jak bylo za jejich časů líp a jak to kdysi bylo lepší, fakt to je strašný. každá doba nese v sobě, jak to zlé, tak to dobré, stačí najít pro sebe tu cestu jak se protlouct, hořekovat nad starými dobrými časy nemá smysl.

jestli se ti tahle doba nelíbí, tak nechapu proč ses do ní rodil a nevybral si třeba 12. století, kdy se psalo ručně ;D


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru