Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vychovávame

22. 10. 2022
10
11
242

Tato Mišo prichádza okolo osemnástej z práce, vybozkáva svoje dievčatá. Navečeraný sa usadí na sedačku, Haňa vylezie na operadlo, nohy si prehodí cez neho, hrá sa mu s vlasmi. Nina leží na zemi, podávam jej hračky, cmukám na ňu, smeje sa.

„Hanka, prestaň! To ma bolí!“ upozorňuje Mišo Hanku.

Neviem, čo mu urobila.

Obzriem sa na usedavý plač.

„Hovoril som ti, že to bolí!“ skladá ju z ramien.

Pochopila som, že jej bolesť oplatil. Či rovnakou intenzitou, nemôžem posúdiť. Cítim len bolesť, možno väčšiu ako Hanka. Takto sa to nerobí. Keď neposlúchla, mal ju zložiť z ramien skôr, než jej bolesť opätoval. Nepoviem nič, iba mu pozriem do očí, nech vie.

Mama Monka vyjadrí svoj postoj len povzdychom: „Ako malé deti.“

Haňa sa utíši, zoberie hrebeň, čupne si ku mne a češe ma.

„Hanka, nie tak silno,“ upozorní ju tatino.

„Ja nie som taká citlivá. Mám rada, keď ma češe, je mi to príjemné,“ zastanem sa jej.

„Tak poštíp babku do ucha, ako mňa.“

Hanka poslúchne.

„Aaaau! Tak toto ma bolelo, to sa mi nepáči.“

„Ospravedlň sa babine!“ napomenie ju otec.

„Nehnevaj sa, ale ospravedlnenie prijmem iba od teba. Hanka ťa iba poslúchla.“

„Má tri roky. Je dosť inteligentná na to, aby rozlíšila, čo je sranda.“

Ak je po tebe, tak ťažko, pomyslím si jedovato.

„Toto nebudeme riešiť. Podstatné je to, že ju učíš poslúchať rodičov. Poslúchla,“ oponujem mu.

„Podajte si ruky a udobrite sa! Sľúbte si, že si už nebudete ubližovať!“ snaží sa ukončiť spor medzi otcom a dcérou Monka.

Hanka neochotne prichádza k tatovi a podáva mu so zdráhaním ruku.

Ten sa na ňu usmeje a ponúka jej miesto na svojich pleciach. Odmietne. Vracia sa ku mne a češe ma.


11 názorů

vďaka za názor, Jamardi, zaujíma ma pohľad každého na túto citlivú tému


Jamardi
25. 10. 2022
Dát tip

To je důležité téma.

Já jsem pro jednání na rovinu, tak jsem byla i vychovávaná. Není potřeba každého hned štípat,  když je přístupný domluvě, ale štípanec není tak hrozný a je hned jasné, i malému dítěti, o co jde a proč se kdo zlobí. I fena trochu kousne štěně, když to přehání s hraním. Co se týče ironie, v písemné podobě jsem ji ani já nepochopila. Muselo by záležet na tónu řeči. Když Haňa štípla babičku, znamená to, že sama nepovažuje štípanec za tak hrozný, jinak by to neudělala, protože má babičku ráda. Napadá mě, že bych jí řekla, že rozhodně nesmí štípat do ucha psa, prostě bych ji upozornila na citlivá místa. (Zkusila jsem se štípnout do ucha a nezdá se mi to až tak jako třeba do krku, kde je kůže  jemnější.)


black, v troch rokoch nerozozná, čo je irónia a väčšie dieťa -moja Iva, ma možno v 6-7 -ich rokoch vyslovene upozornila, že jej irónia nerobí dobre a rešpektovala som to, dávam si odvtedy pozor

vďaka za názor, Renáta, ja som deťom neoplácala, s deťmi treba rozprávať, rozprávať, rozprávať, si myslím


bixley
23. 10. 2022
Dát tip

Nevím, tříletému dítěti bych asi neoplácela. Ale záleží na tom, jak dospělý reaguje na podobné situace, tedy když dítě dělá něco, co nemá. Jsem ráda za další příběh. 


blacksabbath
23. 10. 2022
Dát tip gabi tá istá

hej....Hanka ťa iba poslúchla......ve třech letech ještě nepozná ironii....


Benetka, Jarko, Ľuboš, Evženie, Ĺudka, rada som vástu stretla, prajem dobrú noc


Alegna
22. 10. 2022
Dát tip gabi tá istá

Po odmlce jsem si ráda, přečetla. Být dobrý ve výchově je těžké, je potřeba hodně diplomacie a citu, to ty ale víš :)


Na česání si děcka musela najít někoho jiného. A jiné by mělo být i vysvětlení.


Kočkodan
22. 10. 2022
Dát tip

Gabi, Hanka tě zřejmě češe skoro imrvére, takže ani nemáš možnost dávat nová dílka na Písmoně. A začíná se poměrně zřetelně rýsovat její budoucí profesní život – bude asi kaderníčka.


revírník
22. 10. 2022
Dát tip gabi tá istá

Toto jsou moc citlivé věci, chyba se stane lehce a náprava je pak obtížnější.


Benetka
22. 10. 2022
Dát tip

Něco mi to připomíná... :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru