Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Člověk - živočich rozumný

02. 03. 2000
0
0
796
Autor
Cíťa

Člověk - živočich rozumný, kdo jen tohle definoval? Nebo si myslíš, že někdo z lidí by se pod ten pojem schoval? Čím že se to člověk začal lišit od zvířat? Snad tím, že jídlo a pití si počal ohřívat? Snad tím, že s agresí počal zvířata loviti? Snad tím, že v mnohdy falešného boha počal věřiti? Snad tím, že krajinu k životu svému počal přetvářet? Snad tím, že malbou, zpěvem a řečí kulturu si počal vytvářet? Člověk se stal pánem Země, už nebyl na ní jen host. Čím se ale od zvířat nejvíc lišil, byla jeho tvořivost. Člověk - živočich rozumný, kdo jen tohle definoval? Nebo si myslíš, že někdo z lidí by se pod ten pojem schoval? Člověk je pánem Země a špatně, přešpatně kraluje. Neboť vykácel stromy, na místo nich na plantážích pěstuje. Neboť zavedl do rozsáhlého průmyslu četné stroje. Neboť kvůli továrnám na stroje se Země globálně otepluje. Neboť skleníkového efektu se nejde nikterak zbavit. Neboť rozsáhlá výroba by teď už jen ztěžka šla pozastavit. To vše, čím se člověk počal od zvířat odlišovat, to vše měl si člověk na sváteční neděli schovat. Člověk - živočich rozumný, kdo jen tohle definoval? Nebo si myslíš, že někdo z lidí by se pod ten pojem schoval? Co zbývá teď lidem, kteří se třeba zrovna dnes narodili? Snad Boha prosit, aby před paprsky slunce se uchránili. Snad Boha prosit, aby se počali světovými problémy zabývat. Snad Boha prosit, aby čisté přírody, lesů a vody přestalo ubývat. Snad Boha prosit, aby se narodili tam, kde bude dostatek vody. Sned Boha prosit, aby byli jiní než my a nepáchali na Zemi další škody. Můžeme my k obnovení tolik zničeného světa aspoň maličko přispět? Jsme nenapravitelně rozumní, naším úkolem je vychovat děti, které moudře obnoví svět. Člověk - živočich rozumný, kdo jen tohle definoval? Nebo si myslíš, že někdo z lidí by se pod ten pojem schoval?
Merle
03. 03. 2000
Dát tip
Víš, vždycky když čtu nějakou ekologicky agitační, ptám se , co dělá sám pisatel pro ekologii, ikdyž možná je proto, abych "omluvil" že já celkem nic nedělám, na druhou stranu ale taky neagituju.
Jako básnička je to spíš zajímavý (ten refrén), rýmy jsou slušný, a ikdyž rytmika není, není ani potřeba v tomhle druhu básní. Celkově se mi líbí, a to i obsah a pojetí. Nástin řešení (nechat to na děti) je trochu sebeomlouvací, ale správnej.
BTW: člověk lovil zvířata a ještě to ani člověk nebyl, a o nějaký agresi už jde vůbec těžko mluvit.

Laďa
02. 03. 2000
Dát tip
Je to pravda a některý pasáže jsou i hezky napsaný, ale jinak to je spíš jako seznam. Podle mě. Ten ref. se mi líbí.

Stepca
02. 03. 2000
Dát tip
Co se dalo čekat? Vychovali nás v takové "malé" totalitě. Člověk - pán tvorstva. Teď už to bude asi na nás, na dalších generacích (jestli jim ovšem zbude v hlavě místo i na něco tak krásně jednoduchého, jako je přirozené žití).

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru