Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Milí moji

06. 05. 2023
20
12
233

Púšťame sa do vypratávania bytu. Zisťujeme, že bledomodrý zošit bol posledný z maminých zápiskov, ktoré viedla od roku 1995. Listujem, záznamy sa s menšími obmenami opakujú. Prvé roky sú o tom, čo upiekla, čo upratala, aké má výsledky krvi, tlak, štítna žľaza, ako sa cíti, čo ju bolí. Kedy bola u nej Gabika, Julko, kedy ona u nich. Rovnako obojstranné návštevy susedov, kamarátok, čím ponúkla, bola ponúknutá. Podrobnejšie zaznamenáva výlety na Vlčom Vrchu, v Nemšovej, na kubranskej kyselke, na rybách v Kubrici, návštevy reštaurácií a cukrární, nejaké pohreby. Vymenúva všetkých, ktorí sa zúčastnili a dôvod, prečo niekto nie. Vedie si čitateľský denník, názov, autor, krátky popis prečítaného. Čo ušila, uplietla za jednotlivé roky. Výdavky a príjmy. Ak sa naskytne nedeľa alebo sviatok, kedy sme neprišli, napíše – bola som sama. Posledné roky nevarí, nepečie, nepletie, nešije. Píše – Gabika priniesla nákup a navarené. Na bicykli, autobusom, pešo, s Nemšovanmi. Julko s Filipom pravidelne v nedeľu, hrali sme scrabble, priniesli mi, vymenuje od polievky po koláč. Sanitka, dialýza, pády...

Vo štvrtok som bola likvidovať oblečenie, ukladám do vriec, triedim ramienka, drevené, plastové, koženkové. Na nočnom stolíku pri maminej posteli je blok z Tesca, obyčajný linajkový. Nikto si ho doteraz nevšimol. Beriem ho do rúk, obraciam prvý list a čítam.

Je večer, sedím sama a rozmýšľam. Stále ma niečo ťahá dať na papier niečo, čo som v živote nikomu nepovedala...

Sedím v autobuse a čítam. Je to štrnásť strán A5 napísaných drobným písmom a posledná, pätnásta.

12.3.2021

Milí moji,

Môj čas už prichádza a preto Vám chcem povedať, že ak ma nájdete ležať bez života, aby ste si nič nevyčítali, že ste neboli pri mne. Nič by ste nepomohli, moja sviečka dohorela a tak to malo byť.

Dávali ste mi veľa lásky a pomoci, a to mi pomáhalo žiť a dávalo silu všetko vydržať. Mala som Vás veľmi rada a cítila som sa vždy vo vašej spoločnosti dobre.

Moje najvrúcnejšie želanie je, aby ste sa mali stále tak radi ako doteraz aja sa budem na Vás dívať a tešiť sa s vami.

Každý deň som sa za Vás všetkých modlila, aby ste boli zdraví a mali sa radi, lebo rodina je to najdôležitejšie, čo v živote máte.

Toto je taká moja tichá rozlúčka.

Babka Zuzka alebo

Baba Juska

(tak jej hovorila dvojročná Haňa)

 


12 názorů

gabi tá istá
před rokem
Dát tip Benetka

všimli ste si, že toto napísala dva roky pred smrťou?

bola pripravená

Jiří, som rada, že si nakukol práve teraz

všetkým ďakujem za spolupatričnosť


Je to vroucí vyznání, ze kterého cítím smíření...Krásná slova plná citu...Gabi, přeji hodně sil...


revírník
před rokem
Dát tip Gora

Jak já jejímu rozloučení rozumím.

I tomu, že už je jí jen dobře.


za 15.stranu*


Alegna
před rokem
Dát tip

Krásné rozloučení, měli jste ji rádi a ona vás .....


dievča z lesa
před rokem
Dát tip Benetka

to je krásne ...***


Benetka
před rokem
Dát tip gabi tá istá, a2a2a

Co k tomu dodat_? 

Taky mám vlhko v očích jako Kočka......

A tak jen zdravím tam někde na slovač! :)


Kočkodan
před rokem
Dát tip Benetka

Až mi z těch Sjúzniných řádků zvlhla očiska... Za tohle dílko by si mamula zasloužila přinejmenším platinový výběr boží redakce.

Babka Juska vám dala sice poslední, ale nesmírně krásný dárek.


Dát tip Benetka, Alegna

Je krásné, že to můžeš číst. Mně by stačilo, kdyby mi to máma někdy aspoň řekla.


a2a2a
před rokem
Dát tip Benetka, gabi tá istá, lawenderr

Milá Gábinko, není tomu ani deset minut, co mi přičel e-mail od kamaráda, že mu zemřela maminka a zda se může zastavit. Ihned jsem odpověděl, že třeba hned a pak otevřel Písmáka, komu zde něco zase napíšu. A věz, bylas první na ráně. Už jsem tě dlouho nečetl, protože poslední rok zde jen občas nakouknu, zda mám nějakou zprávu, a hle. Druhá zpráva. 

Kdysi jsem ti u tvých zápisků s maminkou napsal, že za tvými rádoby kritickými postřehy se mi zobrazuje laskavá shovívavost. Odpovědělas něco v tom smyslu, že to není vždy jednoduché a už jsi nedodala, že být při mamince je tvá jediná, nikoliv možná, ale přijatelná volba. Tvé zápisky byly často úsměvné, už to mne tehdy vedlo k poznání, jaký jsi člověk.

Když odejde maminka, jako bychom zůstali nikoliv osamoceni, ale na vše sami.

 

Stromem (13. 2. 2022)

Až propadneš spánku, proměním tě v strom

a ve zvrásněném kmeni roztočím letokruhy,

aby zlé sny nedosáhly srdce.

 

Už nepotřebujeme číst z hvězd, jen porozumět

času, proč, když něco mizí, nevšímavě

plyne.


obklopovali...


aleš-novák
před rokem
Dát tip Alegna

až mě trochu zamrazilo...je moc pěkné, že jste ji obklopovala do posledních dnů...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru