Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Cena peněz

03. 07. 2023
4
27
248
Autor
Jinys

Za klávesnicí jsem si vzpomněl na dnešní ráno, kdy kolem bankomatu rozčileně pobíhal muž, který svoje lepší časy prožil někdy dřív.
Sbíral po zemi klacíky a snažil se něco dostat z mřížkou kryté nádoby pod čelním panelem.
Oslovil jsem ho s tím, že pokud se mi věc nepodaří vylovit, nebude pro mě neúnosné mu ztrátu nahradit.
„Co vám tam spadlo?“
Zeptal jsem se.
„Čokoláda.“
Odpověděl.
Moje ruka byla hbitější, nebo jsem jen nebyl rozčílen, snadno jsem malou pochoutku vylovil a podal jsem ji muži.
„Děkuji.“
Reagoval muž vděčně, a odešel za svým osudem.

Snad mu, alespoň na chvíli:
Bylo fajn.

 


27 názorů

kadeřavá
před 7 měsíci
Dát tip Jinys

Já teda víc vnímám obsah jak čárky koneckonců někdy na tom svém monitoru ani nepoznám jestli píšu čárku nebo tečku:-)))


Jinys
před 8 měsíci
Dát tip

Inu literáti... :-)
Ne, blbec jsem já, že se pouším do polemik.
:-(


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip

Za mě v pohodě, šlo mi jen o to, abychom se správně pochopili, souhlasit nikoho nenutím ;)


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Dobrá K3, vyhráls. 


K3
před 10 měsíci
Dát tip

Jestli někdo skanduje, jsi to ty. Trochu úsměvu by to chtělo. To není rada, jen doporučení.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

A kde je tvoje pokora, K3, když mi radíš co mám dělat a vysvětluješ mi jak funguje korektní svět?
Ne, neupírám ti možnost považovat mě za blbce, ale i já jsem trochu ješitný... :-(
Moje věc se ti nelíbí a puntík. Netřeba opakovaně skandovat jako na hokeji.  


K3
před 10 měsíci
Dát tip

Trochu sebereflexe a pokory by to chtělo. Jestli někdo má něco proti názvu má právo to sem napsat. Já si taky nemyslím že by to nějak zvlášť text vystihlo, ale ty máš právo ho mít stejně tak, jako druhý má právo na kritiku.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Paní Janino
Textík jsem kdysi napsal zcela spontálně, včetně názvu a považoval jsem za potřebné přímou řeč vypíchnout.
Ale nalomila jste mě.
Asi by čtivosti opravdu pomohlo, ji zakomponovat do souvisejících vět. 
Budu na vás příště myslet. :-)
Díky. 


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip Janina6, kadeřavá

Paní Janino,
to co píšete je pravda, jen bez urážky, ve svých letech, psacích i nepsacích, to vím.
Jen mě prostě nakrklo, že vy dva reagující čtenáři nechápete, že to celé je o ceně peněz!!!
Ne proto, že bych si nedokázal připustit, že jsem to napsal blbě, ale proto, že se mi potom zdá, že rozklad společenosti již dosáhl mezních sebedestrukčních hodnot. 
Naštěstí platí:
Co je sen, není pravda. :-)


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip

Víš, o tom to tady je. Že ti čtenáři můžou svými reakcemi ukázat, jak tvůj text funguje, případně nefunguje. Zpětná vazba, která se samozřejmě nedá přeceňovat - i čtenáři jsou různě "kvalitní", mají různé zkušenosti, vkus a podobně. Asi je zbytečné něco k textu dodatečně vysvětlovat... ale už to, že jsou vysvětlivky zapotřebí, je informace, která ti může být k něčemu dobrá.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Technická poznámka, paní Janino:
To co označujete chybou je jen jiná možnost psaní.
Používal jsem ji dost často, a to i v ve zveřejněných povídkách, které prošly jazykovou korekturou.
Stejně tak činí i mnozí "papíroví" autoři.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Tak dobrá, jako ve škole:

Téma: Oprávněnost názvu "Cena peněz" krátkého textu.
Shrnutí:
Pro autora (osoba a) není problém uhradit cenu pochutiny.
Pro bezdomovce (osoba b) ztráta téhož, je spojena s rozrušením a s významnými negativními pocity. 
Závěr:
Relativní cena předmětu pro osobu a, je jiná než pro osobu b.
Proto:
O penězích není v textu zmínka, ale název sedí.
Pozn: 
"Relativní cena peněz" mi zněla fakt blbě. :-(

P.S.
Nicméně, pokud nikoho s vás nenapadlo alespoň někde hluboko v duši, něco co by se dalo nazvat soucit, tak jsem to napsal blbě. Ano, zase mě napadá i ta druhá možnost... 


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Boha jeho, nevidoucí sytí lidé! 
O ceně peněz to prostě je. V podstatě je to jen o tom!
Ať už je kvalita mého textu jakákoliv. 
Byl bych daleko raději kdyby muj text byl jen blábol, ale obávám se že chyba je hluboko ve vás.  


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip Gora

Jo tak, takže ty chyby jsou tam schválně, jako výrazový prostředek? To je ovšem krásný přístup k tvorbě, fakt originální :) a není co řešit. 


woodeman
před 10 měsíci
Dát tip Gora

Taky jsem moc nepochopil, kde se v díle pojednává o ceně peněz.

Jinak - pocity autora jsou jistě důležité, ale srozumitelnosti rozhodně neprospívá když jsou  vyjadřovány podle pravidel pochopitelných pouze autorovi, protože si je tak sám stanovil.

Možná by se to dalo použít kdyby šlo o poezii.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Paní Janino
Cituji vás:

"Jde o to chybné oddělení uvozovací věty, jako by stála samostatně (tedy to, že ji začínáš velkým písmenem). Umocňuje to ještě i odsazení na nový řádek, o to víc to bije do očí."

Tak přesně to, jsem chtěl. :-)
Ty dva momenty jsem prožil dost silně.
Ale jak už jsem někde, někomu napsal:
Buď neumím psát, nebo vy číst. A rigidní pravopis tím určitě nemyslím.
Ať se daří.


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip

Stále si nerozumíme, nešlo o žádnou čárku za spadlo?" - ta tam nepatří a taky jsem tam žádnou nenapsala. Jde o to chybné oddělení uvozovací věty, jako by stála samostatně (tedy to, že ji začínáš velkým písmenem). Umocňuje to ještě i odsazení na nový řádek, o to víc to bije do očí.

Vidím, že se nedomluvíme, vždyť ani doopravdy nečteš, co ti píšu, vzdávám to, hezký den.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

To je mrzuté, že jste mi dal paleček nahuru, K3. A nešlo by pro eliminaci této nemilé nehody můj textík dodatečně trochu poplivat? :-)


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Díky za názor. Mám jiný a také jiné ambice. Příběh jsem prožil, není to fikce.
Stal se mi o Štědrém dnu...

Jo, a abych nezapoměl. Jsem si vědom, že 
"Co vám tam spadlo?" zeptal jsem se. 
By se mohlo napsat:
"Co vám tam spadlo?", zeptal jsem se. :-)
Ale napsal jsem to tak, jak jsem zážitek cítil.
Nicméně děkuji za jistě dobře míněná písmenka.
I vám přeji spokojené dny.


K3
před 10 měsíci
Dát tip

Nechtěl jsem dát tip za dílo, nýbrž za kritiku Janiny6, nějak jsem to spletl.


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, K3, Gora

Ano, cena peněz je pro každého jiná, jen nevidím, kde by se tato myšlenka nějak projevovala v tvém textu. Vlastně se v něm peníze neřeší vůbec. To, že někdo doluje zapadlou čokoládu zrovna z bankomatu, je úsměvné, ale o ceně peněz to (podle mého dojmu) nic neříká. Poslední souvětí máš prostě špatně zapsané (správnou verzi jsem uvedla), nehodnotila jsem vůbec jeho obsah, takže jsi asi můj komentář nepochopil. O správném zápisu přímých řečí se dá poučit v dnešní době určitě z mnoha zdrojů a fakt tady nehodlám suplovat češtinu, promiň. Ale aspoň jeden příklad, místo "Co vám tam spadlo?' 

Zeptal jsem se. 

by tahle přímá řeč měla vypadat 

"Co vám tam spadlo?" zeptal jsem se. 

Doufàm, že se ti podaří najít rozdíl ;) Samozřejmě je tvoje věc, nakolik ti na tvých textech záleží. V dnešní době a zvlášť na internetu to mnohé autory obtěžuje, psát správně a srozumitelně česky. Doba je už asi taková. Ať se ti daří.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Nadhled jsem nepociťoval. Šlo mi o obsah. 
Kategorií, kam písmenka patří, si nejsem jistý. 


K3
před 10 měsíci
Dát tip

Jako krátký fejeton to beru. Asi by to chtělo trochu víc vyjádřit nadhled který k fejetonu patří.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Inu většinou se neopakuji, ale první komentář se mi nezobrazil. :-(


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

1) Cena peněz je pro každého jiná. Přeji vám, že pro vás je pravděpodobně výrazně nižší než pro mého hrdinu a pravděpodobně ji vůbec neřešíte.
2) Chybu v použití ", přiznám se, nevidím.
3) Krátké texty končím většinou: "Bylo fajn", "Bude fajn" atp. Proto píšu, jak píšu. 

Ano, text je zcela banální...
Ale nevím, jak moc banálním vnímá svůj život, můj hrdina.


 


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

1) Cena peněz = pro každého z nás mají jinou cenu. Absolutně i relativně. Je ale dobře (?), že vy cenu peněz asi vůbec neřešíte.
2) Koukám, ale " jsou podle mne dobře. Ale nechám se poučit.
3) Skoro všechny svoje krátké texty končím: "Bylo fajn.", "Bude fajn." atp. Proto píšu tak jak píšu.

Ano je to vědomně zcela banální příběh, ale je v něm možná něco, co si asi každý nepřečte.


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Gora

Nevím, proč se to jmenuje Cena peněz, a ta příhoda mi připadá dost banální, ale kdyby sis trochu oprášil znalosti ze školy o tom, jak se zapisují přímé řeči a uvozovací věty, určitě by se to četlo líp. Poslední souvětí je taky dost divoce "rozsekané", normálně by asi vypadalo "Snad mu alespoň na chvíli bylo fajn." 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru