Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čeština

03. 07. 2023
1
4
100
Autor
Jinys

Nebyl jsem nikdy dobrý češtinář.

Boj s touto dámou jsem mnohdy nevyhrával. Zákeřná měkká, nebo tvrdá iy, čárky oddělující části vět, diakritika, a jiné zákeřnosti mateřského jazyka, to vše mi vždy poněkud unikalo. Moje jazyková nedostatečnost spolu s mírnou formou dysgrafie byla důvodem, proč jsem byl pedagogy na základní škole hodnocen jako nestudijní typ.
V době neexistence výpočetní techniky, pro běžné denní použití, na technické střední škole bylo nutné slušně psát.
Dlouhodobé cvičení dalo vzniknout mému vyléčenému rukopisu, který, byť s odchylkami od normalizovaného písma, se dá přečíst.
Boj s pravopisem jsem ale začal zvládat až v době, kdy jsem miloval děvče z Prahy. Bylo mi hloupé psát dopisy s pravopisnými chybami, a tak jsem vždy nahlížel do pravidel českého pravopisu.

Papírový dopis asi již vyhynul, a snaha naučit se mateřský jazyk mnohdy asi taky.
Lidé píšící na klávesnicích, které diakritiku nemají, ji používat nemohou.
Takze vsechno bez carek a hacku.
Ohavné, ale asi těžko, jinak řešitelné.
Ale i horší věci jsou ke čtení. Nadšení ze sportovního výkonu, může přinést i tato slova:
„Vym cotoje dneska to bylo super sy borec“

Dnes jsem relativně dobrý češtinář.
Jsem, ale radost z toho nemám.

 


4 názory

Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Jak píšu, dost zápasím. Ale nevzdávám to... :-)


8hanka
před 10 měsíci
Dát tip

v slovenčine som bola kedysi veľmi dobrá, literatúru som milovala viac, ovládanie gramatiky som považovala za povinnosť...dokonca som chcela študovať slovenčinu na filozofickej fakulte, chcela...nakoniec som tam ani prihlášku nedala, lebo...

dnes sa občas pristihnem, že pozerám na mnou napísaný text a nie som si celkom istá, či je správne...na mobile som rezignovala na diakritiku celkom, hanba mi...vadí mi však, ak niekto s prehľadom robí hrúbky v i, y, s, z, u, v...a pritom sa bije do pŕs, aký je Slovák...

a radosť maj, je fajn, ak sme relatívne dobrí češtinári či slovenčinári...


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Přeji vám ji. Radost hřeje duši. :-)


fjorda
před 10 měsíci
Dát tip

Já ji mám :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru