Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pátrame

14. 07. 2023
11
10
170

Iva už niekoľko rokov pátra po svojich príbuzných. Prvotné informácie získavala odo mňa a od babky, ďalej hľadala cez internet. Archívy, matriky, niekam zašla osobne. Vždy v zime, keď je na farme menej práce, kúsok po kúsku sa posúva ďalej. Rozpletá súčasne jednotlivé vetvy. Je už natoľko ponorená a jej zvedavosť vybičovaná, že si kradne chvíľky aj teraz, cez hlavnú sezónu, kedy skutočne nie je času nazvyš. Dozvedáme sa, že babka Betka bola po narodení umiestnená do detského domova v Rimavskej Sobote. Pobudla tam sedem mesiacov, keď si ju adoptovali manželia Talabovci z Myjavy. Deti z Rimavskej Soboty pravidelne vozili na Myjavu v dni, keď boli trhy. Obyvatelia si deti rozchytali a hneď sa s nimi pobrali na úrady, osvojiť si ich. Dostávali od štátu finančnú podporu a vychovali si lacnú pracovnú silu pre ťažký život na kopaniciach.

Od Ivy sa dozvedáme nielen fakty, ale aj kus histórie a zvyklostí doby, v ktorej predkovia žili. Cez môjho otca sa dostala k statkárovi z Lúčivnej, kde jeho otec pracoval a žil so svojou rodinou. Staral sa mu o kone, vozil pána v koči. Tam mohla skončiť. Keby ju nezaujal aj statkár Adorján Szakmary, ktorý bol Maďar, doma hovoril maďarsky, ale vedel aj po nemecky a po slovensky. Bol to dobrý človek, ľudia ho mali radi.

Zrazu nám pristáli na čete dve fotografie. „Čo poviete? Na koho sa dedko podobá viac? Na otca Jána alebo statkára Adorjána?“ pýta sa Iva.

Dych mi vyrazilo. Okamžite odpisujem: „Veď Adorján je môj brat Julo! Podoba je nespochybniteľná.“

Ukazujem fotku mojim kamarátkam a a bez rozmýšľania z nich vypadne – Julo! Pošleme fotku bratovi a on: „To som ja! Môžeme skončiť v pátraní po rodine Alexy. Je to zlý smer.“

Môj brat sa na nikoho z rodičov nepodobal. Stáva sa. O tom, že moja mama bola verná, nebolo pochýb. Komu by napadlo, že hľadať treba v predchádzajúcej generácii.


10 názorů

Gora
před 10 měsíci
Dát tip

Hodně zajímavá fakta/domněnky vyplouvají na povrch:-)


Kočkodan
před 10 měsíci
Dát tip Abakus, gabi tá istá

To sú veci, propánajána –

Gabi vnučka Adorjána!

Po dnešku už pro mě nejsi tá istá... ;-)


Abakus
před 10 měsíci
Dát tip

Mne rodinu preriedili súdruhovia, takže nemám problém s dopátráváním po rodokmeni sa.


To se tak někd přihodí :-)))


Benetka
před 10 měsíci
Dát tip gabi tá istá

A tak mě to nezajímá... Téda myslím to pátrání a bádání. Bych se na to moh... Však víš co. :)

Ale jinak mě moc baví a těší Tě číst. Však víš? ;)


Philogyny
před 10 měsíci
Dát tip

Dneska jsme byli u strýce v Brně, taky sestavuje rodokmen a jsou už v sedmnáctém století. Je to zajímavé vyprávění, moc se těším, až budu mít v rukou i dokumenty a fotky... 


revírník
před 10 měsíci
Dát tip Philogyny

Tak přece se dopátrala.

Geny si často dělají, co chtějí.


Andreina
před 10 měsíci
Dát tip 8hanka, Alegna

A to si lidé stěžují, že se v našich rodinách nevyznají. Jsme naprostí diletanti. Na druhou stranu jde o učebnicový příklad, že pátrat v rodokmenech je nesmysl nebo pouze pro silné nátury, které jen tak něco nerozhází.


gabi tá istá
před 10 měsíci
Dát tip aleš-novák

:) neuveriteľná podoba na statkára Adorjána. Pritom môj otec sa nepodobal ani na Jána, ani na Adorjána. Našťastie. Tak sa mohlo všetko ututlať. Gabriela Szakmary :)


aleš-novák
před 10 měsíci
Dát tip Benetka

takže tvůj bratr je tvůj děda? hmm...:o)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru