Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vůle stromu /TD/

Výběr: Gora
21. 01. 2024
17
24
302
Autor
K3

 

 

Kde se tam vzal?

Dostal ho od svého táty, kterému ho daroval jeden kdysi trestaný člověk za to, že ostatní vyzval, aby se k němu jako k trestanému již nechovali.

Byl to malý jehličnan.

„Je to kříženec jedle a smrku,“ řekl mu.

Měl asi dvacet centimetrů…

Synovi bylo v té době třináct let.

-

Vysadil ho v rohu zahrady, párkrát ho zalil a víc se o něj nestaral.

Hned poté co se stromek dostal zpoza plevele, začal vesele růst. Za několik let byly z dvaceti centimetrů dva metry, a z malinkého stromečku krásný jehličnatý strom.

Tehdy dostal bláznivý nápad. Před Vánocemi strom nad nejspodnějším patrem uřízl, aby se z něho stal vánoční stromeček.

„Je to barbar, takhle zničit strom,“ pomysleli si možná někteří.

On ale barbar nebyl.

To by potom museli být všichni ti, kteří si živá - mrtvá torza vánočních stromků kupují...

 

Jako budoucí ovocnář už tenkrát pochopil, že se všechny stromy v zásadě chovají podobně.

Ze zbylého spodního patra trčícího z pařezu vybral nejvhodnější větvičku a vyvázal ji k opoře kolmo vzhůru. Pahýl stromu zase několikrát zalil a ostatní větvičky zastřihl. Pařez stromu vycítil svou příležitost a nasměroval proud mízy k vyvázané větvičce a v zemi se pomalu začaly tvořit mladé kořínky.

 

Vrcholový pupen terminálního výhonu stromu má schopnost řídit růst ze všech pupenů po celé tzv. genetické spirále, takže rovnoměrně obrůstá kolem dokola v souměrném kónickém tvaru, a tvoří svůj přirozený habitus.

 

Bylo to znát hned první rok. Jehličí na vyvázané větvičce obnovilo původní krásně lesklou barvu, a terminál se začal znovu vytahovat do výšky.

Přibližně za pět let se z ponechaného pahýlu stal zas krásný stromek. Rána pařezu se zacelila a na první pohled si nikdo nevšiml, čím si strom prošel.

To ovšem nebylo všechno.

Když strom opět dorostl do požadované výšky, jeho bolestné martyrium se opakovalo. I tentokrát pro vánoční stromek. Byl uříznutý na pařez, a jeho nejvhodnější větvička vyvázaná.

To se opakovalo celkem třikrát.

Pokaždé se vzchopil, aby svůj kříž nesl dál. Stal se z něj strom – mučedník.

Ačkoliv se k němu již dospělý syn zdánlivě choval tak tvrdě, dokázal vůli stromu žít ocenit. A tak se rozhodl mu za tu trojí „službu“ prodloužit život. Strom dostal vhodné podmínky a pomalu se mu zase začala vracet životaschopnost.

Nastalo jeho „zmrtvýchvstání.“

 

Muž se odstěhoval a oženil.

Majitelé jeho bývalé zahrady se začali střídat. Každý měl s pozemkem jiné úmysly. Pěstované plodiny se měnily.

Strom mučedník však zůstával na svém místě a všechno přežil.

Vyrostl z něj krasavec a nikdo už neměl odvahu a srdce mu nějak ublížit.

 

Kdykoliv se ten člověk, který mu daroval život, do těch míst vrátil, vždy se na něho přišel podívat a pokaždé byl unesen jeho zdravím a krásou.

V současnosti na zmíněné zahradě neroste nic jiného než tráva a právě onen strom. Nyní krásná, zdaleka viditelná solitera, která přerostla veškeré ostatní stromy v okolí.

-

V místě nového bydliště, zakoupil muž jinou parcelu a vysadil na ní ovocný sad. Spolu s ním i dva smrčky. Oběma se podařilo vyrůst do dospělosti.

Potom přišlo sedm suchých let a většina smrků ve vsi z nedostatku vláhy v písčité zemi uschla. I oba ve zmíněném sadě. Záhy je napadly dřevokazné houby, které dřevo uvnitř kmenů měnily v dřevitý prach.

Jeden z těch smrků muž vykopal.

U druhého si všiml, že na spodním patře sem tam prosvítají zbytky zeleného jehličí. Hned mu připomněl „mučedníka,“ jehož opustil, a usmyslel si, že ho stůj co stůj podobným způsobem zachrání.

Suchý strom, s kmenem silným přes dvacet centimetrů, byl uvnitř ztrouchnivělý. Přesto muž pokračoval ve svém úmyslu ho zachránit a nevzdal to. Nad nejspodnějším patrem vyvázal opět nejvhodnější větev do svislé polohy, tak jak byl zvyklý u ovocných stromů.

Přinesl ke stromu starý děravý sud, který vždy v horkých slunečních dnech naplnil vodou a nechal ji pomalu vsakovat do země ke kořenům.

„Máš-li vůli žít, tak žij,“ říkal mu v duchu.

Strom dostal svou životní šanci a využil ji.

Do vyvázané větve začala úzkou zdravou žilou pomalu proudit míza, a s ní známky nového života. Ostatní větve muž, nyní již táta tří dospělých dětí a čtyř vnoučat, zkrátil a upravil tak, aby ta vyvázaná začala obrůstat novým zdravým a lesklým jehličím. Postupně se proměnila v nový terminální výhon, který si sám začíná řídit růst v pravidelném kónickém tvaru...

Historie se opakuje.


24 názorů

K3
před 2 měsíci
Dát tip

Dík za čtení 8hanko:).


8hanka
před 2 měsíci
Dát tip

Krásne rozprávanie...koĺkí z nás by na mieste stromu využili šancu?


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Trochu jsem to upravil. Já si ale nevybírám podle toho, v čem bych třeba mohl být lepší, ale jen podle toho co mě zajímá. Dík.


Gora
před 3 měsíci
Dát tip

Tohle je parketa, kde cítím jistotu tvé osobnosti.

Jen ten zmatečný začátek bych přece jen malinko, pár slovy upravila. Nebo ještě lépe vynechala.


Norsko 1
před 3 měsíci
Dát tip

Udělej z toho čtyřverší, břídile


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Vlastní udělený tip samozřejmě ignorujte, prsty jsou zkrátka někdy rychlejší...


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Dík supizmus.


supizmus
před 3 měsíci
Dát tip

Chytlo mě to za srdce


K3
před 3 měsíci
Dát tip Janina6

Ono se to spíš zdá, ale mohlo to být jednodušší slovosled.. Táta ho dostal od trestaného člověka, jako poděkování za to, že se ho před ostatními zastal:). Dík za čtení. 


Janina6
před 3 měsíci
Dát tip

Hezká myšlenka.

Trochu mi připadne "zamotané" a nepřehledné to úvodní souvětí. ."..údajně trestaný člověk. Za to, že ostatní vyzval..." Trestaný za to? Nebo ho dostal za to?Kdo ostatní vyzval, aby se k němu (ke komu?) chovali...? atd. Je to docela oříšek, na to, že vlastně pro příběh samotný má jen okrajový význam. Asi bych ten zamotanec buď zrušila, nebo naopak trochu podrobněji rozepsala, aby si čtenář mohl představit, jak to vlastně tenkrát bylo, co kdo udělal a řekl...


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Abakus, u nás by fíkovníku bylo v létě dobře, ale v zimě by asi zmrznul. Jsi asi z teplejšího kraje. I když vím že jsou i odolnější druhy. Stromy a keře dokáží nevídané věci. Nakonec i lidi se mnohdy vyléčí z nevyléčitelných chorob. Dík za čtení.


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Luboši, děkuju.


Abakus
před 3 měsíci
Dát tip Alegna, K3

Mám "strom" ktorý nie je veľmi stromom, ale je to figa kríkoidná zasadená niekedy v roku 1931 - donesená z Talianska. 

Nechovám sa k nemu barbarsky, ale svoje si musel užiť od roku 1851 do roku 1991 - keď  bol v oaptere ŠTB a  súdruhov.

Od 1991  som ho dva krát vyťala /zamrzol a  rada - vyťať bola od botanickej záhrady/ a znovu sa pozviechal a rodí ako besný.  


Kočkodan
před 3 měsíci
Dát tip

I já patřím k lidským jedincům, kteří tvoje dílko četli rádi.


Alegna
před 3 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., a2a2a, K3, 8hanka

Vůle k přežití je obrovská síla a podpořená člověkem s dobrým úmyslem se rovná zázraku, ráda jsem četla.


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Zajíci, phil. dík za čtení a komentáře.


Zajíc Březňák
před 3 měsíci
Dát tip

Zajímavé uchopení tématu. Člověk by nevěřil, co takový strom dokáže přežít.


K3
před 3 měsíci
Dát tip Gora

Děkuju vám všem za milá slova.


Jamardi
před 3 měsíci
Dát tip

Je to pěkný příběh.


a2a2a
před 3 měsíci
Dát tip Gora, K3

Četl jsem se zájmem, ale i s radostí. Ta radost je nejdůležitější, když je možnost na chviličku pomyslet si, že ten náš svět není až zas tak nesnesitelně šílený.


Jamardi
před 3 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Tak jsem se dozvěděla něco nového. Děkuju :)


kadeřavá
před 3 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Kéž by všichni byli schopni dát v přírodě šanci


Gora
před 3 měsíci
Dát tip 8hanka

Karle, nádherný příběh, který naprosto přesně sedí k Tématu dne. 

Díky!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru