Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bez lidí

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
11. 03. 2024
17
16
165
Autor
Umbratica

 

Zbořené domy,

kříže stojí rovně dál -

Kraj patří mrtvým

 

 

I do vsí v troskách

zas přiletěli špačci

Budky zůstaly

 

 

Pro koho kvetou

hrušně uprostřed ruin

rozstřílených vsí?

 

 

Do bzukotu včel

hřmí z dálky kanonáda

To je svět živých!

 

 

 


16 názorů

Pro mě siné. Připomnělo mi to toulky Libavou. Akorát tam vojáci zničili i hřbitovy, takže ani kříže nestojí.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Phil,

kdysi mě popzval na návštěvu soused, už hodně starý pán. Ukazoval mi fotoalba z první republiky a z války. Za války stály před jejich vilkou dva asi šestimetrové železné sloupy. Na fotkách z války na nich visely asi římetrové úzké bílé vlajky s hákovým křížem. Překvapeně jsem se ptala: A to muselo být? Pán odvětil: No né, nemuselo. Ale naši byli loajální.   Jeho rodiče byli dva velmi hodní staříčci. Snad nejhodnější, jaké jsem jako dítě znala.


Philogyny
před 2 měsíci
Dát tip

Nahoře ve štítu, pod střechou stodoly je na stěně hákový kříž a čísla. Docela by mne zajímalo, jestli by někdo vyluštil zápis. Přepošlu. 


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Rhode,

díky. Přírodu nezajímá náš lidský mnohdy absurdní svět.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Phil,

když začali Němci za druhé světové války v Rusku prohrávat, mrtvých bylo tolik, že byly celé vesnice plné německých křížů - kam až oko dohlédlo. Kříže stály mezi ruinami domů, na zahradách, na polích, na cestách... Tehdy opravdu kraj patřil mrtvým (v tomto případě mrtvým, kteří neměli v té zemi co dělat)... Jak dlouho tam ale asi ty německé kříže stály?  Kraj nikdy nepatří mrtvým věčně.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Snakeu,

děkuji. Ano, taková úprava by byla možná.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

K3,

ano, máš pravdu. Válka je všude stejná a vydrancované vesnice vypadají podobně možná už stovky let.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Knihomole,

ano, možná máš pravdu, možná jsou to senrjú. Pak ale třeba Kobajaši Issa psal skoro samá senrjů a asi tak třetina "haiku" v Chrámu plném květů jsou senrjú. Na zakladě četby tisíců japonských haiku v překladech Límana, Bresky a Buriana soudím, že mýtus o jakési nadhledové objektivitě haiku je právě jen a jen mýtus.


Rhodesie
před 2 měsíci
Dát tip

Bohužel aktuální, Ale skvělý kousky. Za mě nej špačci a hrušně...


Philogyny
před 2 měsíci
Dát tip

Snad ta  první, pořád je to málo hořké. 


snake_01
před 2 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Jinak samozřejmě ohledně toho explicitního hodnocení souhlasím s Karpatským knihomolem, ale to snad ani není třeba psát, ty můj názor na věc dobře znáš...


snake_01
před 2 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Umbratica

Nejvíc se mi líbí tohle:

 

Pro koho kvetou

hrušně uprostřed ruin

rozstřílených vsí?

 

ale lehce bych ho přeformuloval, aby bylo zachované kireji:

 

Pro koho kvetou?

hrušně uprostřed ruin

rozstřílených vsí


K3
před 2 měsíci
Dát tip

Zamrazilo to; dokonale vystihnuto. Kolikrát si říkam jak blízko a přesto se většina tváří jakoby nic... Ale tam nebo jinde, válka je všude stejná.


Karpatský knihomoľ
před 2 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Aktuálne, asi väčšina si dnes pomyslí na tú istú krajinu. Najmä prvé a štvrté skôr senrjú ako haiku. Autor haiku by mal byť pozorovateľ, nie komentátor ktorý nám dáva svoje výklady s tvrdeniami ako Kraj patří mrtvým či To je svět živých!


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Děkuji za chválu, poetko. Je to, bohužel, smutná struna.


Jednapoetka
před 2 měsíci
Dát tip Jamardi

Zabrnkalo na mou strunu....Díky....


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru